Perustelut
Hallituksen kestämätön verolinja
Emme ole voineet hyväksyä hallituksen verolinjaa,
joka perustuu inflaation ylittäviin veronkevennyksiin
ja johtaa julkisen sektorin ja kuntapalvelujen kurjistamiseen. Kuntapalvelujen kurjistuminen
heikentää myös työllisyyttä.
Kuntalaisille tärkeiden palvelujen heikentymisen lisäksi
kunnat nostavat veroprosenttia ja kiinteistöveroa.
Vasemmistoliiton budjettivaihtoehto sen sijaan asettaa palvelut
ja työllisyyden veronkevennysten edelle. Verotuksessa se
korostaa oikeudenmukaisuutta.
Hallituksen politiikan seurauksena peräti 136 kuntaa
nostaa ensi vuodeksi tuloveroprosenttia. Kuntien keskimääräinen
painotettu tuloveroprosentti nousee 18,12 prosentista 18,30 prosenttiin.
Nostajien lukumäärä on nyt suurempi kuin koskaan
vuodesta 1990 lähtien. Savukoski ainoana kuntana
laskee veroprosenttiaan 20:stä 19,75:een. Kaikkiaan kuntia
on ensi vuonna 432, joten kunnallisverotus kiristyy useammassa kuin joka
neljännessä kunnassa.
Maan korkein tuloveroprosentti on ensi vuonna Karjaalla, joka
nostaa veroprosenttinsa 21:een. 20 prosenttia perivät Korpilahti,
Pelkosenniemi, Lehtimäki ja Pohja. Nostajien joukossa ovat
suurista kaupungeista Vantaa, Lahti, Kuopio, Lappeenranta, Joensuu
ja Kotka. Kauniaisissa, Hammarlandissa ja Maarianhaminassa
on alhaisin veroprosentti, 16 prosenttia.
Maakunnittain suurin nousu on PäijätHämeessä,
0,56, jossa yhdeksän kuntaa 12:sta nostaa tuloveroprosenttia,
sekä Kymenlaaksossa, 0,52, jossa nostajia on kuusi 12:sta.
Tavallisimmat kunnallisveroprosentit ovat 19,00, jota peritään
128 kunnassa sekä 18,50, jota peritään
83 kunnassa. Kiinteistöverotustaan nostaa viitisenkymmentä kuntaa.
Kun hallituksen ensi vuodeksi ehdottamat kevennykset korvaavat
suurelta osin vain kunnallisverotuksen ja maksujen nousuja, emme
nyt esitä kokonaan luovuttavaksi inflaation ylittävistä kevennyksistä.
Oikeudenmukaista on kuitenkin, että kevennyksistä luovutaan
suurissa tuloissa. Tästä syystä ehdotamme
kahden ylimmän tuloluokan rajaveroprosentin pitämistä ennallaan.
Sen lisäksi ehdotamme, että kunnallisverotuksen
ansiotulovähennys pienenisi nopeammin eli alenema
olisi 5 prosenttia hallituksen esittämän neljän
prosentin asemasta.
Ansiotulovähennyksen nykyinen rajaus
Edelleen ehdotamme kahta lausumaa, joilla eduskunta linjaisi
hallituksen tulevaa veropolitiikkaa. Olemme ensinnäkin
huolissamme siitä, että toistuva palkkatuloja
koskevan ansiotulovähennyksen korottaminen, mikä ei
hyödytä eläketuloja tai veronalaisia
tulonsiirtoja saavia, etäännyttää yhä enemmän
palkkatuloja näistä muista tuloista. Tulonsiirroissahan
on tällöin kyse mm. työttömyys-,
sairaus- ja äitiyspäivärahoista.
Katsomme, että näitä muita tuloja varten
tulee kehittää vastaava keventävä järjestelmä.
Varallisuusveron alennus ja poisto
Pidämme perusteettomana ja täysin epäoikeudenmukaisena
varallisuusveron keventämistä vuodeksi 2004 ja
hallituksen ilmoitusta luopua kokonaan varallisuusverosta vuonna
2006.
Kyseessä on kolmisenkymmentätuhatta Suomen
rikkainta, joille parhaimmillaan vuoden 2004 kevennys ja poisto
vuonna 2006 ovat yli miljoona euroa vuodessa. Parhaimmillaan hyöty on
yli viisikymmentä kertaa se, minkä teollisuustyöntekijä ansaitsee
bruttona vuodessa. Toinen SanomaWSOY:n suuromistaja hyötyy
1,6 miljoonaa euroa ja toinen vajaat miljoona euroa. Sampo-pankin
suuromistajan verotus taas esimerkiksi vähenee noin 630 000
euroa. Viidenkymmenen rikkaimman hyöty vaihtelee 168 000 eurosta
1,6 miljoonaan euroon.
Valtiovarainministeri Kalliomäki sanoo varallisuusveron
poiston kytkeytyvän tuloratkaisuun. Tällöin
on kuitenkin muistettava, että verotus on ensisijaisesti
hallituksen asia, hallitus kattaa tupossa veropöydän.
SAK:sta on lisäksi julkisesti todettu, että SAK
ei ole ollut sopimassa varallisuusveron poistamisesta.
Varallisuusveron poistolla ei ole työllisyysvaikutuksia
eikä se liioin turvaa suomalaisten yritysten säilymistä suomalaisina.