Valtion velkaantumisen taittaminen on Kataisen hallituksen
hallitusohjelman keskeinen talouspoliittinen tavoite. Kataisen hallituksen
tullessa valtaan vuonna 2011 valtio velkaantui tilinpäätöstietojen
mukaan runsaat 4,7 miljardia euroa. Hallitus on päättänyt
tehdä miljardeilla veronkorotuksia ja leikkauksia tuon
alijäämän umpeen kuromiseksi. Optimistisille
kasvuoletuksille rakennetussa vuoden 2013 budjetissa leikkauksista huolimatta
valtion arvioidaan velkaantuvan lisää noin 7,5
miljardilla eurolla.
Velkaantumista ei Kataisen hallitus ole saanut kuriin. Päinvastoin:
tällä menolla Kataisen hallitus tullaan tulevaisuudessa
muistamaan hallituksena, joka kasvatti valtionvelkaamme enemmän kuin
yksikään aiempi hallitus. Työttömyysasteen
alentaminen viiteen prosenttiin oli myös hallitusohjelman
tavoitteena. Tämänkään tavoitteen täyttämisessä ei
ole edistytty, ja valtiovarainministeriön ennusteen mukaan
se karkaa tänä vuonna yhä kauemmaksi.
Hallitusohjelmalta on pudonnut pohja. Sen tavoitteet velkaantumisesta
ja työllisyydestä vaikuttivat jo lähdössä perin
optimistisilta, nyt lähinnä utopistisilta. Kun
hallituksen talouspolitiikan onnistumista arvioidaan ja katsotaan,
kuinka hyvin on päästy kohti hallitusohjelman
keskeisiä tavoitteita, kuuluu myöntää tosiasia,
että hallitushan on talouspolitiikassaan epäonnistunut.
Talouden yleisesti heikko suhdanne on luonnollisesti vaikeuttanut
hallitusohjelman tavoitteiden saavuttamista. Kuitenkin esimerkiksi OECD:n
laskelmien mukaan Suomen talous ei ole enää kovin
syvässä suhdannekuopassa, vaan taloutemme on jo
aika lähellä sen normaalia tilaa OECD:n mukaan
Suomen tuotantokuilu (output gap) on tänä vuonna
1 % BKT:stä.. Lisäksi hallitus
on itse ollut mukana päättämässä niistä epäonnistuneista
eurokriisin ratkaisukeinoista, jotka ovat vain pitkittäneet
kriisiä ja heikentäneet epäsuorasti myös
Suomen taloutta. Näin ollen hallitus ei voi perustella
talouspolitiikkansa epäonnistumista pelkällä huonolla
taloussuhdanteella.
Kun kerran hallitusohjelman tavoitteet ovat karanneet yhä kauemmaksi,
on paikallaan arvioida, onko politiikkaa, joilla tavoitteisiin on
pyritty, tarvetta muuttaa? Hallituksen harjoittama talouspolitiikka
on nojannut erityisesti kuntasektorille suunnattuihin leikkauksiin
sekä arvonlisäveron korottamiseen. Taloutta on
yritetty tervehdyttää lähes pelkästään
vyönkiristyksin. Vähäiset ja kasvuun
kannustavat sekä oikeudenmukaisuutta lisäävät
uudistukset on pääasiassa kopioitu perussuomalaisten
varjobudjetista vesitettyinä versioina.
Tuoreessa IMF:n tutkimuksessa on havaittu, että tämänhetkisessä taloustilanteessa
ei vyönkiristyspolitiikka ole ainoastaan tehoton keino
valtion velkaantumisen haltuunottoon, vaan se saattaa jopa pahentaa
velkaantumista Blanchard, Oliver—Leigh, Daniel (2013),
"Growth Forecasts Errors and Fiscal Multipliers", IMF Working Paper
WR/13/1.. Verojen korotukset ja budjettileikkaukset
heikentävät talouskasvuamme nyt niin paljon, että valtiotalouden tasapaino
ei parane vaan se heikkenee. Tähän johtopäätökseen
on päädytty useissa tuoreissa, eri metodein tehdyissä akateemisissa
tutkimuksissa, joten IMF:n tutkimuksen tulosta ei millään muotoa
voi pitää yksittäisenä poikkeuksenaEsim.
Christiano, Lawrence—Eichenbaum, Martin—Rebelo,
Sergio (2011), "When Is the Government Spending Multiplier Large?",
Journal of Political Economy, Vol. 119, pp. 78-12.1; Auerbach, Alan—Gorodnichenko,
Yuriy (2012), "Measuring the Output Responses to Fiscal Policy",
American Economic Journal — Economic Policy, Vol. 4, pp.
1-27 ja Almunia, Miguel—Benetrix, Agustin—Eichengreen,
Barry —O"Rourke, Kevin—Rua, Gisela (2010),
"From Great Depression to Great Credit Crisis: Similarities, Differences
and Lessons," Economic Policy, Vol. 25..
Näiden tutkimustulosten perusteella on nyt syytä harkita
tarkkaan valtiontalouden sopeutustoimien ajoitusta. Tutkimuksen
valossa nyt olisi parempi käyttää malttia
uusien veronkorotusten sekä leikkausten suhteen ja keskittyä kasvua
ja työllisyyttä tukevien rakenteellisten uudistusten tekoon.
Valtiontalouden tarvittava sopeutus kannattaisi tehdä vasta,
kun taloutemme on saatu taas tukevammalle pohjalle. Tämä ei
siis tarkoita sitä, että tavoite valtion velkaantumisen
taittamisesta pitäisi unohtaa, vaan että velkaantuminen taitetaan
toimivammalla tavalla, keskittymällä talouskasvun
edellytysten parantamiseen sekä julkisen sektorin menojen
pitkän aikajänteen hillintään.
Tämä on ollut pääpirteissään
IMF:n ja OECD:n neuvo Suomelle. Finanssiteollisuudessa, markkinoilla,
ymmärretään hyvin, että ilman kasvua
ei valtion velkaantumista saada kuriin, joten sen luottamus Suomeen
tuskin horjuisi.
Hallitukselta puuttuu näkemys siitä, miten Suomen
taloutta pitää viedä eteenpäin.
Sen talouspolitiikka on ollut reagointia eri talouslukuihin.
Hallituksen pitää kyetä paremmin ennakoimaan,
mikä meitä mutkan takana odottaa. Eurokriisi näyttää vievän
suurimman osan energiasta, ja vaikeat päätökset
esimerkiksi työurien pituudesta sysätään
työmarkkinajärjestöjen niskaan. Kykyä tehdä tarvittavia
rakenteellisia uudistuksia ei näytä hallitukselta
löytyvän. Hallituksen ajamat kunta- ja sote-uudistus
ovat puolestaan niin sekavassa tilassa, että uudistukset
todennäköisimmin vain pahentavat ongelmia.
Hallituksen teollisuuspolitiikka
Hallituksen teollisuuspolitiikka on ollut erityisen epäonnistunutta.
Nykyinen kokoomus- ja SDP-vetoinen hallitus samoin kuin edellinen
keskusta- ja kokoomusvetoinen hallitus ovat aiheuttaneet epäonnistuneilla
päätöksillään suurta
vahinkoa suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvylle, ja ne ovat
toimillaan edistäneet teollisten työpaikkojen
katoamista. Rikkidirektiivin hyväksyminen sekä energia-
ja polttonesteverojen korotukset ovat aiheuttaneet miljardien lisälaskun
yritysten energia- ja logistiikkakustannuksiin. Hallituksen tapa
toteuttaa windfall-vero taas tulee lisäämään
energiakustannuksia entisestään, ja se vähentää teollisuuden
investointihalukkuutta maahamme. UPM on jo nyt valmistautunut tähän
ilmoittamalla sulkevansa paperikoneen Raumalla. 12 teollisuuden
etujärjestöä onkin 4.2.2013 vedonnut
hallitukseen, että se luopuisi edes tästä verosta.
Myös päätös pankkiverosta näyttää vaikeuttaneen
erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten rahoituksen saantia
tilanteessa, jossa se on eurokriisin seurauksena muutenkin vaikeaa.
Viimeisin ja vakavin esimerkki teollisuuspolitiikan epäonnistumisesta
on hallituksen päätös evätä STX
Finlandin 50 miljoonan laina. Hallitukselle ei tule koskaan vastaavaa
tilaisuutta uudestaan, jossa 50 miljoonan euron lisäpanostuksella
olisi voinut varmistaa suoraan noin 12 000 miestyövuoden
säilymisen. Hallitus epäonnistui kautensa merkittävimmässä yksittäisessä elinkeinopoliittisessa
päätöksessään.
Hallituspuolueet ovat väittäneet, että rahoitus evättiin,
koska sen antaminen STX Finlandin telakalle olisi ollut EU-säädösten
vastaista. Tätä on vaikea pitää uskottavana
selityksenä, sillä maailman lukuisille eri rahoitusinstrumenteille
olisi varmasti ollut keinot räätälöidä rahoituspaketti, joka
olisi täyttänyt kaikki EU-säädökset
ja taannut STX Finlandille risteilijätilauksen. Ainoa mikä puuttui,
oli poliittinen tahto hallitukselta rahoituksen järjestämiseksi.
Suomen olisi luovuttava tavasta tulkita direktiivejä tiukimmalla
mahdollisella tavalla ja harjoittaa tässä suhteessa Suomelle
parempaa, isänmaallista, talouspolitiikkaa.
Toinen hallituspuolueiden käyttämä perustelu rahoituksen
epäämiselle on ollut, että "valtion tehtävä ei
ole tukea tappiollista liiketoimintaa". STX Finlandin tulos on viimevuosina
ollut ennen kaikkea telakkateollisuuden vaikean suhdannetilanteen
takia tappiollinen. Yksittäiset tilaukset ovat pääasiassa
olleet voitollisia, ja ongelmaksi on muodostunut ennen kaikkea se,
ettei tilauksia ole saatu riittävästi. Tämä ei
tarkoita sitä, että toiminta olisi tappiollista
tulevaisuudessa, kun telakkateollisuudessa suhdanteet paranevat. Maailman
12 suurimmasta risteilijästä kymmenen on rakennettu
Suomessa, ja on perusteltua olettaa, että kilpailukykymme
risteilijöiden rakentamisessa olisi edelleen maailman huippua. Oasis
3 -aluksen rakentaminen menetettiin, koska valtion mukaantuloa ei
haluttu, ei siksi, että itse laivanrakennus olisi kilpailukyvytöntä.
Olisi järkevämpää kehittää kilpailukykyisiä rahoitusratkaisuja
tälle alalle, jotta olisimme samalla tasolla kilpailijamaidemme
kanssa. Sen sijaan, että ajamme itse alas ammattilaistemme
vuosikymmenten aikana rakentamaa ja maailmanlaajuisesti tunnustettua
huippuluokan osaamistamme ja tuotantoverkostoamme.
Laivatilauksen arvosta telakan osuus on vain 20 % ja
alihankintaverkoston 80 %. Alihankintaverkosto on telakan
vaikeuksista huolimatta pysynyt voitollisena. Telakka on maamme
meriteollisuuden sydän, joka neuvottelee laivatilaukset,
hankkii tilausten rahoituksen sekä huolehtii alihankintaketjun
toiminnasta. On selvää, että ilman kotimaista
telakkaa myös suurin osa alihankintaverkostosta kuihtuisi.
Vain murto-osa verkoston yrityksistä on sellaisia, jotka
todella kykenevät toimimaan vientimarkkinoilla.
Hallituspuolueiden edustajilta on myös tullut kehotuksia
keskittyä risteilijä- ja matkustajalaivasektorin
sijaan arktiseen sektoriin, kuten jäänmurtajiin,
joissa Suomella on vahvaa osaamista. Kuitenkin yhden risteilijätilauksen
työllistävä vaikutus alihankintaverkostossa
vastaa 60—90 jäänmurtajaa. On itsensä pettämistä kuvitella, että niillä paikattaisiin
matkustajalaivojen menettämisen jättämä aukko.
Telakkateollisuutemme kilpailukyky perustuu neljään
vahvaan tukijalkaan: matkustajalaivoihin, erikoislaivoihin, jäänmurtajiin
sekä offshore-tuotteisiin. Kaikki telakkateollisuutemme
sektorit kärsivät, jos risteilijöitä ei
enää Turussa rakenneta.
Taloushistoriassa on monia esimerkkejä, myös
Suomessa, siitä, että valtio on poikkeusolosuhteissa
investoinut väliaikaisesti maan taloudelle ja työllisyydelle
tärkeisiin yrityksiin. Valtio on usean kerran saanut sijoittamansa
pääoman korkojen kera takaisin myytyään
jaloilleen päässeen yritysomistuksensa eteenpäin.
Tuorein esimerkki tällaisesta menettelystä on
Yhdysvaltojen liittovaltion vakuutusjätti AIG:n pelastuspaketti,
josta valtio keräsi yhteensä 22,7 miljardin dollarin
voiton. Autoteollisuuden tukemiseksi on järjestelty miljardiluokan
pelastuspaketteja finanssikriisien aikana Yhdysvalloissa, samoin Saksassa.
Valtio arvioi sijoituksensa tuoton yksityisestä sijoittajasta
poikkeavalla tavalla, samaten onnistumisen. Valtion olisi syytä ottaa
huomioon päätöksensä vaikutukset
myös verotuloihin sekä sosiaalimenoihin. Lisäksi
vastuullisesti toimiva valtio arvioi päätöksen
vaikutuksia laajemmin koko yhteiskuntaan. On selvää,
että risteilijätilauksen menettäminen
maksaa valtiolle satoja miljoonia euroja menetettyinä verotuloina
ja kasvaneina työttömyyskorvaus- sekä muina
sosiaalikustannuksina. Lisäksi on muistettava ne henkiset
ja yhteiskuntaan heijastuvat kerrannaisvaikutukset, jotka tuhansien
ihmisten työttömyys aiheuttaa.
3.11.2011 päivätyssä valtion omistajapolitiikkaa
koskevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä todetaan
osuvasti seuraava: "Valtion aktiivisella omistajapolitiikalla tuetaan
kasvua ja työllisyyttä edistäen näin
yhteiskunnan kokonaisetua. Omistajapolitiikalla voidaan tukea hallittua
elinkeinorakenteen uudistamista ja yhteiskunnallisesti kestävää kehitystä ottaen
huomioon myös työntekijöiden
aseman turvaaminen muutoksessa." Hallitus ei ole STX Finlandin tapauksessa
noudattanut edes omaa periaatepäätöstään.
Valtion omistajapolitiikassa on tarvittaessa kyettävä siirtämään
ideologia sivuun ja tehtävä käytännöllistä,
isänmaallista omistajapolitiikkaa. Jos tähän
kyetään Yhdysvalloissa, on siihen kyettävä myös
Suomessa.
Hallituspuolueet ovat useaan otteeseen perustelleet Suomen osallistumista
euroalueen konkurssikypsien valtioiden tukemiseen sillä,
että näin turvataan epäsuorasti samalla
Suomen taloutta ja työpaikkoja. EVA:n arvion
mukaan Suomen kokonaisvastuut näissä eurotalkoissa ovat
jo lähes 90 miljardia euroa. Nyt kun olisi ollut mahdollista
pelastaa Suomen taloutta ja työllisyyttä suoralla
toimenpiteellä ja vain murto-osalla siitä mitä on
uhrattu konkurssikypsien valtioiden ja ulkomaalaisten pankkien pelastamiseen,
hallituksen kanta oli kielteinen. Väkisin tulee ajatelleeksi,
että olisiko menettely ollut toinen, jos pyytävänä osapuolena
ei olisi ollut telakka Suomen Turussa vaan pankki Ateenassa.
Mielestämme valtion on otettava omistajapolitiikassaan
varovaisen finanssisijoittajan roolin sijaan aktiivinen teollisenomistajan
rooli. Hallituksen on mahdollisimman nopeasti turvattava TUI 1 ja
TUI 2 -risteilyalusten rahoitus tarvittaessa esimerkiksi
valtion pääomasijoituksella STX Finlandiin. Jättämällä pariksi
vuodeksi telakka-altaat tyhjilleen valtiovalta vaarantaa telakkateollisuutemme
tulevaisuuden. Valtion on yleensäkin kyettävä ottamaan
lisää rahoitusriskiä kannettavakseen
vientiteollisuutemme tilausten turvaamiseksi.
Valtion on myös syytä varmistaa Eurenco Vihtavuori
-ruutitehtaan toiminnan jatko Keski-Suomessa. Tämä on
tärkeää työllisyyden lisäksi myös
Suomen huoltovarmuuden takia. Hallituksen olisikin syytä toimia
ennakkoluulottomasti ja ilman ideologisia rajoitteita. Yhtenä vaihtoehtona
on tällöin syytä harkita myös
tehtaan ostamista valtionyhtiö Patrialle. Lisäksi
vaadimme, että hallitus tuo pikaisesti eduskunnan käsittelyyn teollisuuspoliittisen
ohjelman, jossa hallitus kertoo, kuinka se aikoo varmistaa teollisuutemme toimintakyvyn.
Suomen talouden haasteet
Suomen talouden haasteet ovat mutkikkaampia ja suurempia kuin
1990-luvun laman jälkeen. Meillä on eläköitymisen
aikaansaama kestävyysvaje. Kilpailukykymme on rapistunut,
ja lisäksi kansanvälisen talouden taantuma hidastaa
meidänkin talouskasvuamme. Kun meiltä lisäksi puutuu
oma valuutta ja rahapolitiikka, ongelmien ratkaisuun tuskin
on tulossa apua vientivetoisesta talouskasvusta, kuten 1990-luvun
lopulla.
Bruttokansantuotteemme ei ole vieläkään noussut
vuoden 2008 tasolle. Toisaalta, kuten jo todettiin, esimerkiksi
OECD:n laskelmien mukaan taloutemme ei enää toimi
kovin kaukana normaalitasostaan. On tosiasia, että emme
ole pelkässä suhdannekuopassa vaan taloutemme
ongelmat pesivät myös sen rakenteissa. Ilman rakennemuutoksia
taloutemme ei tule kasvamaan lähellekään
viime vuosikymmenten vauhtia.
Talouskasvu perustuu työn tuottavuuden ja työn
määrän kasvuun. Tilastokeskuksen väestöennusteen
mukaan työikäisen väestön määrä laskee
2010-luvulla lähes 4 prosentilla. Jotta työn määrä kyetään
pitämään edes nykyisellä tasolla työikäisen
väestön määrän laskiessa,
on työvoiman osallistumisastetta kasvatettava. Toisin sanoen
yhä useampi työelämän ulkopuolella
syystä tai toisesta oleva on saatava mukaan, ja työurien on
myös oltava nykyistä pidempiä. Ensisijaisesti näitä on
syytä edistää kannustavilla keinoilla,
kuten työhyvinvoinnin parantamisella.
Toinen talouskasvun tekijä, työn tuottavuuden
kasvu, on myös hidastunut viime vuosina Suomessa huolestuttavaa
vauhtia. Vielä vuosina 2000—2004 työn
tuottavuus kasvoi keskimäärin 2,3 %:n
vuosivauhtia, mutta vuosina 2005—2011 työn tuottavuuden
keskimääräinen vuosikasvu oli enää 0,7 %.
Ilman uudistuksia, joilla saamme talouskasvumme edellytyksiä parannettua,
meitä uhkaa hidas näivettyminen. Työllisyysasteesta on
tehtävä talouspolitiikan keskeinen mittari. Kaikki
muut on alistettava sille. Kestävyysvajeemme on ennen kaikkea
työllisyysvaje, ja jos saamme nostettua työllisyysasteemme
muiden pohjoismaiden tasolle, kestävyysvajeesta häviää suuri
osa ilman lisäleikkauksia tai veronkorotuksia.
Tehtävää ei yhtään
helpota se, että kilpailukykymme on rapautunut koko 2000-luvun.
Lääkkeeksi tähän on esitetty
palkka-alea. Palkka-ale ei kuitenkaan tuo tehtaita takaisin Suomeen,
ja se suistaisi nykyisessä taloustilanteessa meidät
vaarallisen velkadeflaation tielle. Kun puhumme kilpailukyvystä,
pitää pikemminkin puhua kustannustasosta eikä palkkatasosta.
Vientisektorimme kustannustasoon vaikuttavat suuresti esimerkiksi
energia-, raaka-aine- sekä kuljetuskustannukset. Kun muistaa
edellisten hallitusten toimet esimerkiksi energiaverotuksen ja rikkidirektiivin suhteen,
ei ole mikään ihme että vientisektorimme
kilpailukyky on murentunut. Tässä kohdin on niin
nykyisessä kuin edellisessäkin hallituksessa istuneiden
puolueiden syytä katsoa peiliin.
Kun keskustellaan Suomen kilpailukykyongelmista, olisi epärehellistä olla
mainitsematta oman valuutta- ja rahapolitiikan puuttumista eli euron
tuomaa ongelmaa. On todettava, että esimerkiksi Ruotsi
on IMF:n IMF (2012), "Taking Stock A Progress Report on Fiscal
Adjustment", Fiscal Monitor, October 2012. ja EU-komission European
Commission (2012), "Current account surpluses in the EU", European
Economy 9/2012. tutkimusten mukaan hyötynyt
kriisin aikana omasta valuutasta. Valtioneuvoston kanslian tutkimus
Suomen kilpailukykyyn vaikuttaneista tekijöistä taas
toteaa euron vahvistumisen suurimmaksi yksittäiseksi syyksi
kustannuskilpailukykymme heikkenemiseen 2000-luvulla Valtioneuvoston
kanslia (2012),"Kustannuskilpailukyvyn mittausmenetelmien uudistaminen",
Valtioneuvoston kanslian raporttisarja 3/2012.. EU-komissio
ja osa elinkeinoelämästä näyttävät
vannovan sisäisen devalvaation, eli valtiontalouden rajujen
vyönkiristysten ja palkka-alen, autuuden nimeen. Sisäinen
devalvaatio on kuitenkin aivan eri asia kuin perinteinen ulkoinen
devalvaatio eli valuutan ulkoisen arvon heikentäminen.
Toisin kuin ulkoisen devalvaation kohdalla, IMF:n arvion
mukaan kilpailukyvyn palauttaminen sisäisen devalvaation
kautta on pitkä ja tuskainen prosessi, jossa vain harvoin
on onnistuttu. Suomessakin esitetty väite, että Latvia
olisi esimerkki sisäisen devalvaation autuudesta, ei kestä kriittistä tarkastelua.
Ei varsinkaan, jos sitä vertaa kriisin aikana valuuttaansa
voimakkaasti devalvoineen Islannin menestykseen. Jos Suomella olisi
oma valuutta- ja rahapolitiikka, ei palkka-alesta kukaan puhuisi
tosissaan vaan keskustelisimme oman valuuttamme devalvoinnista ja
rahapolitiikan keventämisestä. Kuvaavaa on, että tämä keskustelu
on jo alkanut Ruotsissa, vaikka sen kilpailukyky on selvästi
Suomea parempi.
Suomi on viennistä riippuvainen, ja olemme luonnollisesti
alttiina muun maailman talouskehitykselle. Vaikka olemme antaneet
paljon talouspoliittista valtaa pois Brysseliin, hallituksella on
edelleen runsaasti keinoja vaikuttaa maamme taloudelliseen menestykseen.
Hallitukselta kaivataan nyt näkemystä, kykyä ja
tahtoa toteuttaa ideologisista rajoitteista vapaata isänmaallista
talouspolitiikkaa.