Perustelut
Alueidenkäyttötavoitteiden tarkistaminen ajankohtaista
Valiokunta pitää ehdotusta valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
tarkistamiseksi perusteltuna ja oikeansuuntaisena ja katsoo, että ehdotus
muodostaa hyvän pohjan valtioneuvoston päätökselle.
Alueidenkäyttötavoitteiden tarkistaminen on tärkeää ja
ajankohtaista. Valtioneuvosto hyväksyi voimassaolevat alueidenkäyttötavoitteet vuonna
2000, mutta jo tänä suhteellisen lyhyenä tavoitteiden
voimassaolon aikana ovat alueidenkäyttöön
ja kaavoitukseen kohdistuvat haasteet ja vaatimukset muuttuneet
voimakkaasti. Erityisesti ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja siihen sopeutumisen
haasteet edellyttävät nykyistä tehokkaampaa
valtakunnallista alueidenkäytön ohjausta. Muita
keskeisiä lähtökohtia tarkistustyössä ovat
energian säästäminen ja uusiutuvien luonnonvarojen
hyödyntäminen sekä liikenteen runkoverkkoja
ja suuria infrastruktuurihankkeita koskevat linjaukset.
Alueidenkäytössä on etsittävä ratkaisuja,
joilla pystytään hillitsemään
ilmastonmuutosta ja vastaamaan kiristyneisiin kansainvälisiin
päästövähennysvelvoitteisiin
ja tavoitteisiin uusiutuvien energialähteiden osuuden nostamiseksi. Kaupunkiseutujen
yhdyskuntarakenteen hajautuminen on saatava pysähtymään
ja löydettävä keinoja yhdyskuntarakenteen
eheyttämiseen kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseksi. Viidennes kasvihuonekaasupäästöistä on
peräisin liikenteestä, jonka määrään
yhdyskuntarakenne vaikuttaa ratkaisevasti. Hajautunut yhdyskuntarakenne
lisää henkilöautoliikennettä ja
heikentää joukkoliikenteen toimintamahdollisuuksia
ja näiden myötä lisää kasvihuonekaasupäästöjä.
Valiokunta katsoo, että tarkistukset voivat osaltaan
vaikuttaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen.
Ilmastopolitiikan keskeisistä ratkaisuista päätetään
pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiassa,
jonka eduskunta saa käsiteltäväkseen
syksyllä 2008. Strategian lähtökohtana
ovat EU:n ilmasto- ja energiapakettiin perustuvat tavoitteet uusiutuvan
energian osuuden nostamiseksi 38 prosenttiin yleensä ja
10 prosenttiin liikenteessä. Suomen tulee komission ehdotuksen
mukaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 16
prosenttia päästökauppajärjestelmään
kuulumattomilla sektoreilla vuoteen 2020 mennessä vuoden
2005 kasvihuonekaasujen päästömääristä.
Tavoite tiukentuu tästä, jos kattava kansainvälinen
sopimusjärjestely Kioton pöytäkirjan
jatkoksi saadaan syntymään. Vuoteen 2050 ulottuvalla
ajanjaksolla on valmistauduttava kasvihuonekaasujen vähentämiseen
jopa 60—80 prosentilla. Tavoitteet edistävät
toteutuessaan välttämättömiä ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen tähtääviä toimia
ei-päästökauppasektorilla eli tukevat
yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja siten hillitsevät
henkilöautoliikenteen kasvua sekä tukevat joukkoliikennettä, pyöräilyä ja
kävelyä. Tarkistukset edistävät myös
energian säästöä ja uusiutuvien
energialähteiden hyödyntämistä sekä ilmastonmuutoksen
aiheuttamiin sään ääri-ilmiöihin
ja tulvariskeihin sopeutumista.
Ilmastonmuutoksen ohella tarkistukset kohdistuvat keskeisesti
Helsingin seudun erityistavoitteisiin. Helsingin seudun alueidenkäytön ratkaisuilla
on olennainen merkitys koko maan kehitykselle, kun lähes
neljännes väestöstä asuu seudulla.
Yhdyskuntarakenteen hajautuminen on ollut hyvin voimakasta, koska
asumisen korkea hintataso on ajanut väljempää asumista
haluavia yhä kauemmas työpaikoista ja palveluista.
Haasteena onkin ihmisten asumistarpeiden ja -toiveiden huomioon
ottaminen sekä asumisympäristön viihtyisyyden
ja toimivuuden parantaminen samanaikaisesti yhdyskuntarakenteen
tiivistämisen ja liikennejärjestelmien kehittämisen kanssa.
Alueidenkäyttötavoitteiden asema ja vaikuttavuus
Valtioneuvosto hyväksyi valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
päätöksellään marraskuussa
vuonna 2000. Ympäristöhallinnon käsityksen
mukaan tavoitteet ovat pääosin toimineet laissa
tarkoitetulla tavalla ja osoittautuneet tarpeelliseksi alueidenkäytön
ohjauksen välineeksi. Yleinen näkemys on, että tavoitteet
ovat vaikuttaneet erityisesti maakuntakaavoitukseen. Kuntakaavoitukseen
tavoitteet ovat vaikuttaneet sitä enemmän, mitä suuremmasta
kunnasta ja laaja-alaisemmasta kaavasta on ollut kyse. Tavoitteiden
vaikuttavuutta kaavaratkaisujen sisältöön
ei kuitenkaan ole valtakunnallisesti selvitetty. Ensisijaisesti
vastuu tavoitteiden huomioon ottamisesta ja niiden toteuttamisen
edistämisestä kaavoituksessa on kunnilla ja maakuntien
liitoilla. Myös kaavoituksen ohjauksesta vastaavalla valtion
ympäristöhallinnolla on keskeinen rooli tavoitteiden
vaikuttavuuden edistämisessä.
Valiokunta on pohtinut valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
ohjausvaikutuksen riittävyyttä. Erityisesti ilmastonmuutoksen
hillitsemisen haaste edellyttää kasvihuonekaasupäästöjen
taittamista ja kääntämistä laskuun
verrattain nopeasti. Yhdyskuntarakenteen hajautuminen jatkuu kuitenkin
voimakkaana erityisesti kasvavien kaupunkiseutujen reuna-alueilla, mikä lisää liikennesuoritteiden
määrää. Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
voivat olla yksi tärkeä keino kestävän
alue- ja yhdyskuntarakenteen edistämiseksi. Niiden vaikuttavuutta on
kuitenkin parannettava yhdyskuntarakenteen hajautumiskehityksen
kääntämiseksi.
Tavoitteiden vaikuttavuutta esitetään tehostettavaksi
täsmentämällä tavoitteiden muotoiluja
ja lisäämällä niiden velvoittavuutta.
Lähtökohtana on alueidenkäyttötavoitteiden
oikeusvaikutusten säilyttäminen nykyisellään.
Siten tavoitteet konkretisoivat laissa olevia kaavojen sisältövaatimuksia
valtakunnallisesta näkökulmasta, mutta eivät
muuta kaavoituksen oikeudellisia perusvaatimuksia.
Valiokunta tukee alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamista
esitetyllä tavalla siten, että niiden vaikuttavuutta
pyritään parantamaan. Koska tavoitteet ovat sanallisia,
voidaan niiden muotoilulla vaikuttaa tavoitteiden ohjausvaikutuksen voimakkuuteen.
Tavoitteet on mahdollista muotoilla hyvinkin ehdottomiksi (on varmistettava tietyn
tavoitteen saavuttaminen) tai joustaviksi (on mahdollisuuksien mukaan
otettava huomioon). Myös tavoitteiden jako yleistavoitteisiin
ja erityistavoitteisiin vaikuttaa niiden ohjausvaikutuksen konkreettisuuteen.
Yleistavoitteita sovelletaan maakuntakaavoihin ja muuhun maakunnan
suunnitteluun, yleiskaavoihin ja valtion viranomaisten toimintaan,
mutta ei asemakaavoihin. Erityistavoitteita sovelletaan kaikkeen
kaavoitukseen, ellei tavoitetta ole kohdennettu koskemaan vain tiettyä kaavamuotoa
(suuri osa on kohdennettu koskemaan vain maakuntakaavoitusta).
Valiokunta toteaa, että kunnalla on suomalaisessa kaavajärjestelmässä vahva
asema. Kunta laatii ja hyväksyy yleis- ja asemakaavat.
Myös ranta-asemakaavan käsittely ja hyväksyminen kuuluu
kunnalle. Maakunnan liitto laatii ja hyväksyy maakuntakaavan.
Se, miten valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
konkretisoituvat kaavoituksessa, vaihtelee tapauskohtaisesti ottaen
huomioon olosuhteet ja tarvittava yhteensovittaminen muiden tavoitteiden
kanssa. Lähtökohtana on kunnan tai maakunnan liiton
ratkaisuvalta siitä, millä tavalla valtakunnallinen alueidenkäyttötavoite
toteutetaan niiden ratkaisuvaihtoehtojen puitteissa, jotka ovat
tavoitteen mukaisia. Alueidenkäytön suunnittelu
on luonteeltaan kokonaisvaltaista ja eri intressejä yhteen
sovittavaa toimintaa, jossa tunnistetaan toiminnalliset tarpeet
ja sovitetaan ne ympäristön vaatimuksiin. Tämä edistää ympäristöllisten
näkökohtien riittävän laaja-alaista
tarkastelua ja varhaista huomioon ottamista kaavoituksessa ennen
hankekohtaisia ratkaisuja ja erityislakien mukaisia menettelyjä.
Tavoitteiden yleispiirteisyys on sopusoinnussa kuvatun lähtökohdan kanssa
Valiokunta toteaa, että kaavajärjestelmän
lähtökohdat ja alueidenkäyttötavoitteiden
ohjaava ja yhteensovittava rooli huomioon ottaen tavoitteilla on
oma tärkeä asemansa, mutta yksin niiden avulla
ei voida vastata kaikkiin valtakunnan tasoisiin alueidenkäytön
haasteisiin. Tämän tulee olla lähtökohtana
myös alueidenkäyttötavoitteiden kehittämisessä siten,
että tavoitteisiin sisällytetään
keskeisimmät valtakunnallista ohjausta vaativat, maankäyttö-
ja rakennuslain ohjausjärjestelmän alaan kuuluvat
tavoitteet eikä tavoitteiden määrää ja
yksityiskohtaisuutta lisätä tarpeettomasti. Kaavojen
sisältövaatimukset kattavat keskeiset alueidenkäyttötavoitteet
ja näitä tulee kustannustehokkuusnäkökulmastakin
täsmentää vain aidosti valtakunnallista
näkökulmaa edellyttävillä tavoitteilla.
Toisaalta aidosti valtakunnallisten intressien edistämistä on toteutettava
riittävän täsmällisin ja ohjaavin
velvoittein vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ovat
varsinkin yleistavoitteiden osalta nimensä mukaisesti hyvin
yleisellä tasolla ilmaistuja suunnittelun lähtökohtia.
Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
toteutumista edistetään siten, että ne
sovitetaan yhteen paikallisten tai muiden valtakunnallisten tavoitteiden
kanssa. Valtakunnalliset tavoitteet yleensä aina mahdollistavat
useita ratkaisuvaihtoehtoja, ja ristiriitojen ratkaisut tuleekin
perustella huolellisesti. Mahdollisuus tavoitteiden huomioon ottamiseen
ja niiden edistämiseen vaihtelee tapauskohtaisesti ollen
sitä suurempi, mitä laajemman harkintavallan kulloinkin
kyseeseen tuleva erityislaki viranomaisille antaa. Tavoitteilla
ei toisaalta tule luoda erityislainsäädännön
kanssa päällekkäistä ohjauskeinoa
eikä toistaa erityislaeista johtuvia rajoituksia. Tavoitteiden
huomioon ottaminen edellyttää aina eri tarpeiden
yhteensovittamista, jossa varsinkin kuntakaavoituksessa paikallisten
olosuhteiden huomioon ottaminen päätöksenteossa
korostuu.
Tavoitteiden seuranta ja muut ohjauskeinot
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan merkittäviä ongelmia
valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden soveltamisessa
ei ole esiintynyt. Koetut soveltamisen ongelmat ovat liittyneet
lähinnä alueidenkäytön suunnittelulle
tavanomaisiin tilanteisiin eli tavoitteiden yhteensovittamiseen.
Ympäristöministeriö julkaisi vuonna 2003
oppaan Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
soveltaminen kaavoituksessaMaankäyttö- ja
rakennuslaki 2000. Opas 9. Edita Publishing Oy. Helsinki 2003.,
joka on yhtenäistänyt tulkintoja ja edistänyt
tavoitteiden soveltamista kaavoituksessa. Lisäksi ympäristöministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö ovat käynnistäneet
maakuntakaavoituksen ja maa- ja metsätaloutta koskevan
lainsäädännön suhdetta valottavan
oppaan laatimisen palvelemaan käytännön
kaavatyötä. Tällaisilla yhteistyössä laadituilla
ohjeilla on käytännössä huomattava
merkitys, ja työhön tulee jatkossakin panostaa.
Valiokunta tähdentää hallinnon riittävän
koulutuksen ja ohjauksen merkitystä. Maakunnan liittojen
ohella kunnilla on ratkaiseva rooli alueidenkäyttötavoitteiden edistämisessä,
ja konkreettinen ohjeistus on tarpeen.
Valiokunta painottaa, että valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
rinnalla tarvitaan myös muita, yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen
tehokkaasti vaikuttavia ohjausvälineitä. Asianomaisten
ministeriöiden tulee yhteistyössä arvioida
kokonaisuutena käytettävissä olevan keinovalikoiman
riittävyyttä ja mahdollisuuksia parantaa ohjauksen
vaikuttavuutta. Kun myös kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
(PARAS) vaikutuksista on saatu tuloksia, on mahdollista arvioida
tarvetta ja mahdollisuuksia kehittää keinoja kestävän
alue- ja yhdyskuntarakenteen edistämiseksi maankäyttö-
ja rakennuslain keinojen piirissä, PARAS-hankkeessa tai
kokonaan uusin keinoin, kuten vero-ohjauksella tai muiden taloudellisten
ohjauskeinojen avulla. Pyrkimys yhdyskuntarakenteen kehittämiseen
kuvatulla tavalla valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
tarkistamisen kautta on perusteltu.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että alueidenkäyttötavoitteiden soveltamista
seurataan säännöllisesti jatkossakin.
Kunnallisella päätöksenteolla on keskeinen
rooli tavoitteiden soveltamisessa, mutta ylikunnallisen ja ylimaakunnallisen
yhteistyön tarve lisääntyy globaalien
haasteiden edessä. Myös kaavoittajien ja viranomaisten
yhteistyön ja työnjaon tarve lisääntyy
erityisesti niiltä osin kuin tavoitteisiin kytkeytyy selvitystarpeita
tulvavaara-alueiden ja riskien kartoitukseen sekä tuulivoiman
hyödyntämiseen liittyen. Ympäristöhallinnon
tulee kiinnittää huomiota kaavoituksen ohjaukseen
ja ohjeistukseen tarkistuksen toimeenpanon edistämiseksi.
Yksityiskohtaisista tarkistusehdotuksista
Valiokunta kiinnittää yksityiskohtaisten tarkistusehdotusten
osalta huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin.
Valiokunta korostaa, että ilmastonmuutosta hillitsevät
toimenpiteet voivat olla samanaikaisesti myös taloudellisesti
perusteltuja. Tarkistukset, jotka edistävät kaupunki-
ja muiden taajamakeskusten kehittämistä, monikeskuksisuutta
ja keskusten verkottumista sekä liikenneyhteyksien
kehittymistä edistävät osaltaan myös elinkeinojen
kehittämisedellytyksiä ja siten taloudellista
kasvua. Alueidenkäytön suhde elinkeinopolitiikkaan
on otettu huomioon toimivan aluerakenteen tavoitteissa, mutta myös
eheytyvän yhdyskuntarakenteen tavoitteissa, joissa esimerkiksi
tavoitteena on edistää elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä osoittamalla
elinkeinotoiminnalle riittävästi sijoittumismahdollisuuksia olemassa
olevaa yhdyskuntarakennetta hyödyntäen (tavoite
10).
Valiokunta painottaa, että yhdyskuntarakenteen eheyttämistä edistävät
toimenpiteet ovat hyvin samansuuntaisia myös ikääntyvän
väestön muuttuvien palvelutarpeiden kanssa. Tällainen
on esimerkiksi tavoite yhdyskuntarakenteen kehittämisestä siten,
että palvelut ovat hyvin eri väestöryhmien
saavutettavissa ja henkilöautoliikenteen tarve erityisesti
kaupunkiseuduilla mahdollisimman vähäinen (tavoite
9). Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota tarpeeseen
vähentää henkilöautoliikenteen
tarvetta ja turvata palveluverkko ja palvelujen saavutettavuus myös
kävellen ja pyöräillen tai joukkoliikennettä hyödyntäen
(tavoite 16). Alueidenkäytön suunnittelussa
uusia huomattavia asuin-, työpaikka- ja palvelutoimintojen alueita
ei tule sijoittaa irralleen olemassa olevasta yhdyskuntarakenteesta
ja vähittäiskaupan suuryksiköt sijoitetaan
tukemaan yhdyskuntarakennetta. Tarkistusehdotuksen mukaan näistä tavoitteista
voidaan poiketa vain, jos alueen käyttöönoton
osoitetaan olevan kestävän kehityksen mukaista
(tavoite 17).
Liikennejärjestelmien ja alueidenkäytön
yhteensovittaminen ympäristökuormitusta vähentäen
on keskeinen ilmastopolitiikan tavoite, joka palvelee sekä asutusta
että elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
Valiokunta korostaa erityisesti rautatieyhteyksien turvaamista ja
kehittämistä koskevien tavoitteiden merkitystä pitkällä tähtäimellä (tavoite
48).
Varsinkin kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyttäminen
lisää yhdyskuntahuollon järjestelmien
käyttöastetta ja vaikuttaa siten myönteisesti
kunnan talouteen. Energian säästäminen
vähentää liikenteen ja asumisen energiakustannuksia.
Erityisen tärkeää kestävän
yhdyskuntarakenteen aikaansaamiseksi on kiinnittää huomiota
uusien alueiden lämmitystaparatkaisujen ohjaamiseen. Ilmastopoliittisten
tavoitteiden kannalta ensiarvoisen tärkeä onkin
tavoite, jonka mukaan alueidenkäytössä tulee
edistää energian säästämistä sekä uusiutuvien
energialähteiden ja kaukolämmön käyttöedellytyksiä (tavoite
27).
Tavoitteiden toteuttaminen saattaa myös lisätä kustannuksia,
sillä esimerkiksi lisääntyviin myrskyihin,
rankkasateisiin ja taajamatulviin varautuminen (tavoite 22) voi
aiheuttaa merkittäviäkin kustannuksia. Haittojen
ennaltaehkäisy on kuitenkin silti yleensä edullisempaa
kuin vahinkojen korjaaminen jälkikäteen. Erityisen
tärkeää onkin pyrkiä ehkäisemään
tulviin liittyvät riskit ennalta siten, että uutta
rakentamista ei sijoiteta tulvavaara-alueille. Tästä voidaan
poiketa vain, jos tarve- ja vaikutusselvityksiin perustuen osoitetaan,
että tulvariskit pystytään hallitsemaan
ja että rakentaminen on kestävän kehityksen
mukaista (tavoite 21).
Luonnonvaroja koskevissa tavoitteissa korostetaan hiljaisten
alueiden säilymisen tärkeyttä (tavoite
31). Valiokunta pitää tarkistusta erittäin tärkeänä ja
korostaa sen yhteyttä liikenneinfrastruktuuriin, sillä Suomessa
liikenne aiheuttaa suurimmalta osaltaan (noin 90 %) melulle
altistumisen. Siksi meluntorjunnan tulisi ilmastonmuutoksen ohella
olla yksi keskeisistä huomioon otettavista näkökohdista.
Perusteltu on myös vesien hyvän tilan saavuttamista
ja ylläpitoa koskeva tavoite (tavoite 33). Vesiensuojeluun,
kuten pohjavesienkin suojeluun, on kiinnitettävä myös
alueidenkäytössä huomiota puhtaan veden
saatavuuden turvaamiseksi tuleville sukupolville. Vesipuitedirektiivin
mukaisten vesienhoitosuunnitelmien kiinteä kytkeminen kaavoitukseen
on tärkeää.
Kiviainesvarojen osalta alueidenkäyttötavoitteissa
todetaan, että maakuntakaavoituksessa on otettava huomioon
käyttökelpoiset kiviainesvarat sekä niiden
kulutus ja kulutustarve pitkällä aikavälillä.
Kiviainesten ottoon osoitettavien alueiden on perustuttava arviointiin,
jossa selvitetään alueiden luonto- ja maisema-arvot
sekä toisaalta soveltuvuus vesi- ja kiviaineshuoltoon (tavoite
40). Valiokunta pitää kiviainesvarojen kulutuksen
pitkän aikavälin tarpeiden huomioon ottamista
maakuntakaavoituksessa oikeansuuntaisena, mutta riittämättömänä tavoitteena.
Geologisten muodostumien säilyminen on arvokasta myös
pohjavesivarojen kannalta, ja siksi on tarpeen korostaa, että maakuntakaavoituksessa
tulee sovittaa yhteen kiviainesten tuotanto- ja suojelutarpeet.
Energiahuoltoon liittyvistä tavoitteista tarkistukset
koskevat tuulivoimaloiden sijoittamista ja turvetuotannon tuotanto-
ja suojelutarpeiden yhteensovittamista.
Tuulivoimarakentamista koskevan erityistavoitteen konkretisointi
merkitsee, että maakuntakaavassa luodaan alueidenkäytölliset
edellytykset tuulivoimaloiden sijoittumiselle (tavoite 54). Valtakunnalliset
alueidenkäyttötavoitteet korostavat tuulivoimarakentamisessa
pyrkimystä keskitettyihin ratkaisuihin sekä tuulivoimarakentamisen
ja muiden alueidenkäyttötarpeiden yhteensovittamista.
Nimenomaisesti tuulivoimarakentamista koskevien tavoitteiden lisäksi tuulivoima-alueiden
suunnittelussa on otettava huomioon muutkin valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet,
kuten esimerkiksi tavoite, jonka mukaan alueidenkäytössä on
varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävät
kulttuuri- ja luonnonperinnön arvot säilyvät.
Valiokunta toteaa, että tuulivoimarakentamisen ohjaamiseen on
erityistä tarvetta, kun parhaillaan tarkistettavana oleva
tuuliatlas antaa uutta tietoa tuulioloista ja edistää tuulivoiman
rakentamista rannikkoalueiden ohella myös sisämaahan.
Turvetuotannon ja suojelun yhteensovittamista koskevan tavoitteen
mukaan turpeenottoalueiksi varataan jo ojitettuja tai
muuten luonnontilaltaan voimakkaasti muuttuneita soita ja käytöstä poistettuja
suopeltoja (tavoite 42). Valiokunta pitää turpeenpolton
kasvihuonekaasuvaikutuksen perusteella ilmastopoliittisesti perusteltuna
tavoitteen tiukentamista ja tarkentamista, sillä uusien
tutkimustulosten mukaan turpeen energiakäyttö aiheuttaa
nykyisillä hyödyntämistavoilla, jos turve
tuotetaan pääosin metsäojitetuilta soilta,
suunnilleen kivihiilen luokkaa olevan kasvihuonekaasuvaikutuksenTurpeen
ja turvemaiden käytön kasvihuonevaikutukset Suomessa
-tutkimusohjelma, MMM 11/2007 ja Boreal Environment Research
12:211—223.. Kuten aikaisemmin on todettu, valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa
ei kuitenkaan käsitellä energiapoliittisia kysymyksiä eikä määritellä niitä koskevia
taloudellisia ratkaisuja; niillä voidaan varautua energiahankkeisiin
alueidenkäytöllisten tarpeiden kannalta, mutta
ei muutoin muodosteta kantaa hankkeiden toteuttamiseen. Ilmasto-
ja energiastrategiassa tuleekin esittää turpeen
käytön keskeiset kansalliset linjaukset mukaan
lukien kestävän kehityksen mukainen hyödyntäminen
sekä omavaraisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyvät
näkökohdat.
Luonnonvaroja koskevan tavoitteen mukaan ilman erityisiä perusteita
ei hyviä ja yhtenäisiä peltoalueita tule
ottaa taajamatoimintojen käyttöön eikä hyviä ja
laajoja metsätalousalueita pirstoa muulla maankäytöllä (tavoite
43). Vaikka tavoitetta ei ehdoteta tarkistettavaksi, valiokunta
kiinnittää huomiota tavoitteen uuteen merkitykseen
globaalin ruoan hinnan voimakkaan nousun johdosta ja siihen liittyen
mahdollisiin tuleviin uudelleenarviointitarpeisiin. Tulevaisuudessa
hyvien peltoalueiden säilyttäminen saattaa nousta
ennalta-arvaamattoman tärkeäksi.
Helsingin seutua koskevat erityistavoitteet ovat perusteltuja,
koska seudulla asuu miltei neljännes väestöstä ja
väestön arvioidaan edelleen kasvavan, jopa 300
000 asukkaalla vuoteen 2025 mennessä. Erityisesti Helsingin
seudun kehyskunnissa yhdyskuntarakenne on hajautunut ja merkittävä osa
asunnoista rakennetaan kaava-alueiden ulkopuolelle. Lähtökohtana
onkin Helsingin seudun kehittäminen kansainvälisesti
kilpailukykyisenä valtakunnallisena pääkeskuksena
luomalla edellytykset riittävälle ja monipuoliselle
asunto- ja työpaikkarakentamiselle, toimivalle liikennejärjestelmälle
sekä hyvälle elinympäristölle
(tavoite 58). Valiokunta pitää perusteltuina tavoitteita
joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen sekä yleensä ilmastonmuutosta
hillitsevän liikennejärjestelmän edistämisestä sekä riittävän
asuntotuotannon järjestämisestä (tavoitteet
59—63). Myös Helsingin seudun alueidenkäytön
suunnittelussa tulee kuitenkin turvata myös virkistyskäyttöön
ja luonnonsuojeluun soveltuvat, riittävän laajat
ja vetovoimaiset alueet sekä alueen kulttuuriympäristön
ja maisemien sekä rakennusperinnön säilyminen.