Perustelut
Talousvyöhyke ympäristönsuojelun
kannalta
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiesitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien
lakiehdotusten hyväksymistä.
Ympäristövaliokunta on tarkastellut hallituksen
esitystä toimialansa kannalta ja katsoo, että talousvyöhykkeen
perustaminen on yksi keskeisistä lainsäädännöllisistä toimenpiteistä Itämeren
suojelun ja merenkulun turvallisuuden parantamiseksi. Talousvyöhykkeen
perustamisella Suomi voi ulottaa lainkäyttövaltansa
meriympäristön suojelussa aluevesiensä ulkopuolelle YK:n
merioikeusyleissopimuksen mahdollistamissa puitteissa. Talousvyöhykkeen
perustaminen vahvistaa siten Suomen mahdollisuuksia ryhtyä meriympäristön
suojelua koskeviin toimiin. Mahdollisuus tehokkaamman alusliikenteen
valvonnan toteuttamiseen vähentää tahallisten
pilssivesipäästöjen laskemista mereen,
kun Suomen viranomaiset saavat valtuudet toimia myös talousvyöhykkeellä.
Talousvyöhykelakiehdotuksen mukaan talousvyöhykkeellä sovellettaisiin
keskeisiä ympäristölakeja. Alueella toteutettavan
hankkeen ympäristövaikutukset tulisi selvittää ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä annetun lain (468/1994)
mukaisesti ja hankkeelle tulisi myös hakea lupa ympäristönsuojelulain
(86/2000) tai vesilain (264/1961) säännösten
mukaisesti. Talousvyöhykkeellä harjoitettavaa
toimintaa koskisivat ympäristönsuojelulain päästökiellot
ja -rajoitukset. Lisäksi
jätelain (1072/1993) jätteen polttamiskielto
ulotettaisiin talousvyöhykkeelle.
Myös luonnonsuojelumääräyksiä voitaisiin soveltaa
osittain talousvyöhykkeellä. Ehdotuksen mukaisella
luonnonsuojelulain (1096/1996) eliölajien suojelua
koskevien säännösten ulottamisella talousvyöhykkeelle
on saadun selvityksen mukaan käytännön
merkitystä muun muassa merilinnuston suojelun kannalta.
Talousvyöhykkeelle olisi myös mahdollista perustaa
luonnonsuojelulain mukaisia muita luonnonsuojelualueita kuin kansallis-
tai luonnonpuistoja.
Luonnonsuojelulain lisäksi valaiden ja arktisten hylkeiden
suojelusta annetun lain 3 §:n 1 momentin muutoksella
valaiden rauhoittamista koskevaa määräystä sovellettaisiin
myös talousvyöhykkeellä. Rauhoituksen
ulottaminen talousvyöhykkeelle saattaa olla tarpeen erityisesti pyöriäisten
suojelemiseksi.
Ehdotuksen mukaan kumottavaksi ehdotettavia mannermaajalustalakia
(149/1965) ja Suomen kalastusvyöhykkeestä annettua
lakia (839/1974) vastaavat oikeudet vesialueen sekä merenpohjan
ja sen sisustan elollisten ja elottomien luonnonvarojen tutkimiseen,
hyödyntämiseen, säilyttämiseen
ja hoitamiseen säilyisivät ennallaan. Luonnonvaroihin
kohdistuvien oikeuksien lisäksi Suomella on ehdotuksen
mukaisesti talousvyöhykkeellään yksinoikeus
muuhun alueen taloudelliseen hyödyntämiseen, kuten
energian tuottamiseen aaltojen, merivirtojen tai tuulien avulla.
Lisäksi alueella olisi oikeus rakentaa ja käyttää tekosaaria
ja eräitä muita rakennelmia ja laitteita. Suostumuksen
alueen tai sen elottomien luonnonvarojen hyödyntämiseen tai
siihen tähtäävään tutkimukseen
taikka rakentamiseen myöntäisi valtioneuvosto.
Ympäristövaliokunta katsoo, että luonnonvarojen
hyödyntämistä koskevaa oikeutta tulisi
käyttää pidättyvästi.
Ympäristövaliokunnan huomiota on lisäksi kiinnitetty
siihen, että hallituksen esitykseen ei sisälly
metsästyslain osalta kalastuslakiehdotusta vastaavaa, lähinnä tulliviranomaisten
valvontavaltaa koskevaa ehdotusta toimivallan ulottamisesta talousvyöhykkeelle.
Tullin valvontatoimivalta olisi metsästyslain osalta kalastuslakia suppeampi.
Tämä saattaisi saadun selvityksen mukaan johtaa
tietyissä tilanteissa epäjohdonmukaisuuksiin tullin
harjoittaessa valvontatehtäviään. Ympäristövaliokunta
kiinnittää ulkoasiainvaliokunnan huomiota siihen,
että tarvittava muutos olisi mahdollista tehdä metsästyslain
88 §:n 1 momenttia täydentämällä.
Aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisen
tehostaminen
Hallituksen esitykseen sisältyy tärkeä ehdotus aluksista
aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun
lain (300/1979, alusjätelaki) muuttamisesta. Alusjätelain
päästökiellot perustuvat alusten aiheuttaman
meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehtyyn vuoden
1973 yleissopimukseen liittyvään vuoden 1978 pöytäkirjaan
(ns. Marpol 73/78 -yleissopimus). Esityksessä ehdotetaan
päästökieltojen laajentamista koskemaan
myös perustettavaa talousvyöhykettä.
Lisäksi alusjätelakiin sisällytettäisiin
säännökset viranomaisten täytäntöönpanovallasta
talousvyöhykkeellä sellaisten ulkomaisten alusten
suhteen, jotka ovat rikkoneet aineellista alusjätelainsäädäntöä.
Täytäntöönpanovaltuudet koskisivat
ulkomaista alusta, joka purjehtii Suomen aluemerellä tai
talousvyöhykkeellä ja jolta epäillään
rikotun alusjätelainsäädäntöä talousvyöhykkeellä,
sekä ulkomaista alusta, joka purjehtii talousvyöhykkeellä ja
jolta epäillään rikotun alusjätelainsäädäntöä aluemerellä ennen
saapumista talousvyöhykkeelle.
Valvontaviranomaisille annettavat oikeudet vaatia alukselta
tietoja ja tarkastaa alus ovat valiokunnan mielestä tarpeelliset
ja tarkoituksenmukaiset, jotta ympäristövahingon
aiheutuminen voitaisiin estää.
Eräissä tilanteissa valvontaviranomaisilla
olisi myös oikeus pysäyttää alus.
Esitykseen sisältyy ehdotus Suomen rikosoikeuden soveltamisalan
laajentamisesta tiettyihin talousvyöhykkeellä tehtyihin
tekoihin, mikä mahdollistaa ulkomaisista aluksista tapahtuviin öljypäästöihin puuttumisen
myös rikosoikeudellisin keinoin merioikeusyleissopimuksen
sallimissa puitteissa.
Merioikeusyleissopimus sisältää kuitenkin tiettyjä rajoituksia
ulkomaisiin aluksiin kohdistettavien oikeudellisten toimien osalta.
Rajoitusten ja järjestelmän tehottomuuden vuoksi
kuvattujen oikeuksien käyttö voi jäädä käytännössä vähäiseksi.
Myös Suomen vesialueella laittomiin öljypäästöihin
nykyisin sovellettavaa rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää on
pidetty tehottomana, sillä syytteitä on nostettu melko
harvoin eivätkä tuomitut sakot ole käytännössä olleet
kovin suuria. Toimivallan ulottaminen talousvyöhykkeelle
ei poista tätä perusongelmaa.
Oikeusministeriön asettamassa työryhmässä (Öljypäästömaksutyöryhmän
mietintö 28.5.2004) on valmisteltu hallinnollista öljypäästömaksua
koskeva lakiehdotus. Öljypäästömaksu
koskisi Suomen vesialueen lisäksi talousvyöhykettä.
Menettely olisi yksinkertainen ja nopea. Öljypäästömaksun
määräisi rajavartiolaitos. Maksun määrääminen
ei edellyttäisi sen selvittämistä, kuka
päästön laivalla aiheutti ja toimiko
hän tahallaan vai huolimattomasti. Varmaa näyttöä olisi
kuitenkin oltava siitä, että päästö on
peräisin tietyltä alukselta. Öljypäästömaksu
täydentäisi rikosoikeudellista järjestelmää.
Valiokunta toteaa, että Suomenlahden öljy-
ja kemikaalikuljetusten määrä on kaksinkertaistunut
vuosina 1995—2000. Vuonna 2003 määrä oli
jo yli kolminkertainen vuoteen 1995 verrattuna. Kuljetettavat määrät
ovat nyt noin 78 miljoonaa tonnia vuodessa. Vuonna 2005 öljy-
ja kemikaalikuljetusten oletetaan ylittävän 100
miljoonan tonnin rajan. Öljykuljetusten lisäksi
myös muu meriliikenne on huomattavasti vilkkaampaa kuin
aikaisemmin. Tähänastisista toimista huolimatta
tahallisia öljypäästöjä ei
ole saatu vähenemään, vaan niitä on
arvioiden mukaan koko Itämeren alueella tuhansia vuosittain.
Valiokunta pitää siksi erittäin tärkeänä hallinnollista öljypäästömaksua
koskevan lakiesityksen antamista eduskunnalle mahdollisimman pian.