Yleisperustelut
Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota
ympäristöministeriön hallinnonalan supistuvasta
menokehyksestä aiheutuviin ongelmiin. Ympäristöministeriön
hallinnonala on supistuvan menokehyksen toimiala, mikä ei
ole suhteessa hallinnonalan kasvaviin haasteisiin. Ympäristöministeriön
hallinnonalalla on suuria haasteita, joiden hoitaminen edellyttää osaavaa henkilöstöä
ja
vankkaa tietopohjaa. Merkittäviä haasteita liittyy
erityisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen,
Itämeren suojeluun, luonnon monimuotoisuuden vähenemisen
pysäyttämiseen, hajakuormituksen vähentämiseen,
pilaantuneiden maa-alueiden kunnostamiseen sekä erityisryhmien
asunto-olojen kohentamiseen ja ikääntyvän
väestön kotona asumisen mahdollistamiseen. Nämä ovat
haasteita, joihin vastaamatta jättäminen tulee
myöhemmin monin verroin kalliimmaksi, joten myös siksi
rahoituksen taso-ongelmaan tulisi saada korjaus pikaisesti.
Valiokunta korostaa, että ympäristöministeriö on
toteuttanut tuottavuusohjelmaansa jo useita vuosia pyrkien priorisoimaan
resurssiensa käyttöä. Keskeisiä kehittämishankkeita
tässä ovat esimerkiksi ympäristölupahallinnon
uudistaminen ja käsittelyn tehostaminen , luonnonsuojeluhallinnon
työnjaon kehittäminen, ympäristökeskusten
asiantuntijapalveluiden keskittäminen ja yhteistoiminnan
lisääminen, ympäristötutkimus-
ja tietojärjestelmäyhteistyön ja työnjaon
kehittäminen sekä asumisen tukijärjestelmän
yksinkertaistaminen. Valiokunta tukee kehittämishankkeita
mutta korostaa, että hallinonalan edellä mainitut
haasteet ovat niin mittavat, että yksinomaan toimintojen
priorisointien kautta ei saada rahoitusta kokonaisvaltaisiin tarpeisiin,
kuten rakennemuutokseen ikääntyvän väestön
kotona asumisen mahdollistamiseksi, kehitysvammaisten laitosasumisen
purkamiseksi ja siirtymiseksi palveluasumiseen tai hajakuormituksen
vähentämiseksi.
1 Asuminen
Haasteita asuntopoliittiselle ohjelmalle
Väestönkasvu suurimmilla kaupunkiseuduilla
ja niiden ympäristökunnissa jatkuu pitäen
asuntojen hintatason korkeana. Erityisen suuri ongelma on Helsingin
seudulla. Rakentaminen on vilkasta, mutta valtion rahoittamia vuokratalohankkeita
on käynnistynyt hyvin vähän ja niistäkin suurin
osa on ns. erityisryhmille tarkoitettuja kohteita. Asuntotuotantoon
soveltuvien maa-alueiden käyttöön saaminen
ja tonttien korkea hinta on mainittu yhdeksi suurimmista ongelmista.
Hallitusohjelman tavoitteena on lisätä kohtuuhintaista
asuntotuotantoa työvoiman saatavuuden ja elinkeinoelämän
kilpailukyvyn turvaamiseksi erityisesti kasvukeskuksissa. Ohjelman
mukaan valtio jatkaa asuntotuotantoon sopivien maidensa myymistä kunnille
kohtuuhintaisesti tarvittaessa maankäyttösopimuksia
hyödyntäen. Myös kaavoitus- ja maapoliittisten
keinojen monipuolista käyttöä kunnissa
edistetään hyvän yhdyskuntasuunnittelun
toteuttamiseksi sekä kuntien maanhankinnan ja tonttitarjonnan lisäämiseksi.
Mainitut toimenpiteet ovat tärkeitä erityisesti
pääkaupunkiseudulla ja sen lähiympäristössä,
jossa maan hinta on noussut 10 % vuodessa. Maan
hinta määräytyy lopulta markkinoilla
kysynnän mukaan, mutta pitkäjänteisellä maapolitiikalla
ja kuntien riittävällä raakamaavarannolla
on myös voitu tasoittaa kysyntää.
Valiokunta odottaa konkreettisia ratkaisuja ongelmiin asuntopoliittisesta
toimenpideohjelmasta, jossa on tarkoitus vuoden 2007 loppuun mennessä päättää tarkemmin
toimenpiteistä ja niiden rahoituksesta kiinnittäen
erityistä huomiota asuntopolitiikan ongelmakohtiin, kuten vuokra-asuntotarjonnan
riittävyyteen ja tonttipulaan. Asunto-ongelmaan ei ole
olemassa yhtä ratkaisua, vaan tarvitaan monien, samansuuntaisten
keinojen kokonaisuutta.
Kysyntää vastaavan asuntotuotannon ja elinkeinoelämän
toimintaedellytysten turvaaminen muodostavat erityisesti pääkaupunkiseudulla suuren
haasteen. Valiokunta korostaa kuitenkin, että myös
yhdyskuntarakenteen hajoaminen on suuri ongelma. Liikennepolitiikka
onkin nähtävä kiinteänä osana
asuntopolitiikkaa, ja erityisesti seudullisten liikenneratkaisujen
aikaansaamiseksi on metropolipolitiikka tarpeen. Yhdyskuntarakenteen
hajoaminen lisää henkilöautoliikennettä,
ja tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat
jatkuvassa kasvussa. Valiokunta painottaa joukkoliikenteen tukemisen
merkitystä. Kuten hallitusohjelmassa todetaan, liikenteelle
asetetut energiansäästö- ja ilmastotavoitteet
saavutetaan osaltaan vähentämällä liikenteen
ympäristöhaittoja sekä edistämällä joukkoliikennettä. Olennaisen
tärkeää on saada aikaan liikennejärjestelmän
kokonaisuuteen perustuva pitkäjänteinen liikenneinfrastruktuurin
investointi- ja rahoitusohjelma, jonka varaan on mahdollista kehittää kestävää yhdyskuntarakennetta.
PARAS-puitelain toteutukseen kohdistuu myös suuria odotuksia
maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamiseksi
kaupunkiseuduilla. Valiokunta korostaa, että kiristyvät
tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
edellyttävät tehokkaita toimia yhdyskuntarakenteen eheyttämiseksi
ja tähän haasteeseen on vastattava asuntopoliittisessa
toimenpideohjelmassa.
Avustukset erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi
Talousarvioesityksessä ehdotetaan erityisryhmien
investointiavustusvaltuuden nostamista 45 miljoonasta eurosta 60
miljoonaan euroon. Valiokunta pitää korotusta
erittäin tarpeellisena, koska rahoitus on osoittautunut
kysytyksi ja tarpeelliseksi. Huomioon on otettava myös
se, että rakennuskustannukset ovat nousseet huomattavasti
tuen käyttöönoton jälkeen vuonna
2005. Avustuksen myöntämistä odottaa
hankkeita 31 miljoonan euron edestä, varauksia on myönnetty
41 miljoonan euron edestä ja käsittelyä odottaa
34 miljoonan euron edestä hankkeita. Hankkeita on siten
sidottu noin 106 miljoonan euron verran, joten korotetullakaan valtuustasolla
ei voida myöntää rahoitusta kuin osalle
hankkeista. Uhkana on, että erityisryhmätuotantoon
on tulossa noin 7 kuukauden tauko. Vuonna 2008 hakumenettelyssä siirrytään
kiinteisiin hakuaikoihin jatkuvan haun sijaan, jolloin suurimmassa
tarpeessa olevat hankkeet asetetaan etusijalle. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta nostaa avustusvaltuutta
10 miljoonalla eurolla siten, että erityisryhmien asumista
edistävä asuntotuotanto ei keskeydy siten kuin edellä on
viitattu.
Investointiavustuksella rahoitettavat hankkeet ovat painottuneet
erityisesti huonokuntoisten tai muistihäiriöisten
vanhusten sekä kehitysvammaisten ja vammaisten palveluasuntoihin. Väestön
ikääntyessä tarvetta erityisesti tuettuun palveluasumiseen
on yhä enemmän. Raha-automaattiyhdistyksen tuella
rakennettiin aikaisemmin runsaasti vanhusten palvelutaloja, mutta RAY:n
kilpailuoikeudellisista syistä tiukentamat avustuslinjaukset
ovat lopettaneet rakentamisen ja siten painetta on yhä enemmän
talousarvion rahoituksen käyttämiseen.
Kehitysvammaisten osalta valiokunta korostaa tarvetta laitosmaisen
asumisen purkamiseen ja siten rakenteelliseen muutokseen. Muissa Pohjoismaissa
laitosasuminen on jo lähes purettu ja kehitysvammaisten
asuminen järjestetty muun väestön keskuuteen.
Kehitysvammaisten asumisen rakennemuutos tulisi saada alulle mahdollisimman
pian, mikä edellyttäisi valtuuden varaamista noin
600 asunnon rakentamiseen kehitysvammaisille vuosittain vaalikauden
ajan ja valtuuden nostamista noin 30 miljoonalla eurolla.
Asuntojen korjaus- ja energia-avustusvaltuuden nostaminen 10
miljoonalla eurolla 60,5 miljoonaan euroon on myös oikeansuuntainen,
mutta riittämätön suhteessa tarpeeseen.
Korjausavustuksella voidaan muuttaa asuntoja liikuntarajoitteisille
sopiviksi sekä avustaa hissien rakentamista, millä voidaan
tukea ikääntyneiden asumista kotonaan mahdollisimman
pitkään. Valiokunta korostaa, että tämä on
laitosasumiseen verrattuna myös merkittävästi
taloudellisesti edullisempaa, joten valtuuden korottaminen on perusteltua.
2 Itämeren suojelu
Yleistä
Valiokunta korostaa tarvetta kokonaisvaltaiseen tarkasteluun
Itämeren tilan heikkenemisen pysäyttämiseksi
ja parantamiseksi. Itämeri on yksi maailman saastuneimmista
meristä, ja Suomen tulee osaltaan toimia kehityksen kääntämiseksi. Itämeren
ravinnekuormituksessa on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana
havaittu laskua. Itämeren tilan vaste kuormituksen vähenemiseen
on kuitenkin hyvin hidas johtuen mm. pitkistä veden viipymäajoista.
Ainoastaan ulkoisen kuormituksen tehokkaalla vähentämisellä voidaan
pitkällä tähtäimellä ja
kestävästi vaikuttaa meren sisäiseen
kuormitukseen. Tärkein keino Itämeren pelastamiseksi
on kansainvälinen yhteistyö. Kuitenkin myös
Suomessa toteutettavin toimenpitein voidaan merkittävästi
vaikuttaa haja-asutuksen, yhdyskuntien ja maatalouden kuormituksen
vähentämiseen.
Haja-asutuksen jätevedet
Tärkeä uudistus vesistöjä ja
lopulta Itämerta rehevöittävän
ravinnekuormituksen vähentämiseksi on vuonna 2004
voimaantullut talousjätevesiasetus. Se velvoittaa haja-asutusalueella
sijaitsevaa noin 200 000:ta pysyvään
asuinkäyttöön tarkoitettua kiinteistöä sekä joukkoa
korkean varustelutason vapaa-ajan asuntoja uusimaan kiinteistökohtaisen
jätevesienkäsittelyjärjestelmänsä vaatimukset
täyttäväksi koskien kaikkiaan
noin miljoonan ihmisen asumista. Toimenpiteet tulee toteuttaa vuoteen
2014 mennessä. Vanhojen rakennusten kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien
uusiminen ei kuitenkaan ole lähtenyt liikkeelle riittävässä laajuudessa, vaan
työt näyttävät kasaantuvan siirtymäajan loppupuolelle.
Ympäristöministeriö on asettanut
kesällä 2007 työryhmän selvittämään
asetuksen toimeenpanoon liittyvät ongelmat ja tekemään
ehdotuksia niiden poistamiseksi. Työryhmä on jo tehnyt
ehdotuksen kotitalousvähennyksen kehittämiseksi
siten, että sillä kannustetaan ajoissa tehtäviin
kunnostustoimiin. Viimeisteltävänä on myös
ehdotus 3 miljoonan euron avustusmäärärahan
sisällyttämiseksi valmisteltavaan asuntopoliittiseen
ohjelmaan osaksi rakennusten korjaus-, terveyshaitta-
ja energia-avustusmäärärahaa. Ehdotukseen
sisältyy myös tulorajan korotus avustuksen tehokkaaksi
käyttämiseksi. Valiokunta pitää ehdotusten
toteuttamista erittäin tärkeänä,
sillä avustusmäärärahaa ei ole
juurikaan voitu myöntää liian tiukkojen
tulorajavaatimusten vuoksi. Valiokunta kiirehtii työryhmän ehdotusten
toteuttamista ja asetuksen tehokasta toimeenpanoa.
Valiokunta on myös huolestunut ympäristönsuojelun
edistäminen -määrärahan (35.10.61)
tasosta ja ylipäänsä säilymisestä yhtenä välineenä haja-asutusalueiden
jätevesikuormituksen vähentämisen hallintaan.
Määrärahaa on voitu käyttää vesihuollon
tukilain mukaisten avustusten maksamiseen yhdyskuntien ja haja-asutuksen
vesiensuojelua edistäviin investointeihin. Määräraha
on pieni mutta tarpeellinen pienen mittakaavan vesiensuojelutoimien
edistämiseksi esimerkiksi pienissä vesiosuuskunnissa.
Määräraha tulisi nostaa 3 miljoonaan
euroon osana toimenpidekokonaisuutta Itämeren ravinnekuormituksen
vähentämiseksi.
Siirtoviemärit
Itämeren ja sisävesien suojelemiseksi tehokas keino
taajamien jätevesihuollon osalta on jätevesien
käsittelyn keskittäminen suurempiin ja tehokkaampiin
yksiköihin. Siirtoviemäreitä rakentamalla
voidaan lakkauttaa vanhoja, heikkotehoisia puhdistamoja ja vapauttaa
kokonaan laajojakin vesialueita yhdyskuntien jätevesikuormituksesta.
Toiminta on sekä vesiensuojelullisesti että taloudellisesti
tarkoituksenmukaista, ja valtion suhteellisen pienelläkin
osuudella hankkeita käynnistyy.
Siirtoviemärien rakentamista voidaan tukea ympäristötyömäärärahalla
(35.10.77) sekä vesihuoltoavustuksiin tarkoitetulla 7,7
miljoonan euron määrärahalla (30.50.31),
jossa on 1,5 miljoonan euron lisäys viemäriverkostojen
laajentamisen tukemiseen haja-asutusalueilla, joille aikaisemmin
on rakennettu runkovesijohto. Haettujen avustusten määrä on
kuitenkin pysynyt jatkuvasti suurempana kuin mihin määrärahat
antavat mahdollisuuden. Momentin 35.10.77 määrärahaksi
esitetään 11,2 miljoonaa euroa, joka on tasoltaan
aivan liian alhainen. Momentilta tulisi pystyä rahoittamaan
pilaantuneiden maa-alueiden kunnostushankkeita sekä siirtoviemärihankkeita.
Ympäristökeskusten perusteltujen esitysten perusteella
määrärahan tulisi olla kaksinkertainen
nykyiseen verrattuna. Uusia, talousarviossa erikseen nimettyjä siirtoviemärihankkeita
tulisi aloittaa vuosina 2008—2012 yhteensä 40.
Vuonna 2008 on mahdollista aloittaa viisi siirtoviemärihanketta,
ja uusissa hankkeissa valtion osuutta on jouduttu pienentämään
huomattavastikin ympäristökeskusten esityksiin
verrattuna.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta nostaa ympäristötyöt-määrärahan
(35.10.77) 15 miljoonaan euroon hallitusohjelmaan sisältyvien
vesiensuojelu- ja Itämeren suojelutavoitteiden saavuttamiseksi.
Alueelliset ympäristökeskukset ovat esittäneet kiireellisimpiä hankkeita
pilaantuneiden maa-alueiden kunnostamiseksi ympäristötyömäärärahan
turvin 5,5 miljoonan euron edestä, kun tähän
on talousarvioesityksessä varattu 3,1 miljoonaa euroa.
Useissa tapauksissa valtion osallistuminen kunnostukseen on välttämätöntä, koska
kustannukset ovat vastuussa olevan kunnan taloudelle täysin
ylivoimaiset. Kriteerit sille, että valtio osallistuu hankkeeseen,
ovat erittäin tiukat, ja esimerkiksi kunnan tai yksityisen tahon
osallistumista kunnostamiseen edellytetään aina.
Ajautuminen tavalla tai toisella pilaantuneen maa-alueen haltijaksi
johtaa usein täysin kohtuuttomiin tilanteisiin, joten vastuuta täydentävä avustusjärjestelmä
on
tarpeen. Valiokunta pitää rahoituksen tason nostamista
tarpeellisena.
Valiokunta katsoo, että hallitusohjelmaan sisältyvien
vesiensuojelu- ja Itämeren suojelutavoitteiden saavuttamiseksi
on välttämätöntä, että määrärahaan
tehdään tasokorotus. Valiokunta huomauttaa, että hallitusohjelman
mukaan hallitus ohjaa lisävaroja maaseudun vesihankkeiden
rahoittamiseen, jotta haja-asutusalueet tulisivat mahdollisimman
kattavasti vesi- ja viemäriverkostojen sekä yhdistettyjen
jätehuoltohankkeiden piiriin ennen vuonna 2014 voimaan
tulevaa velvoitetta. Yhteistä jätevesiviemäröintiä tuetaan
sellaisissa kohteissa, joissa yhteisviemäröinti
on sekä ympäristönsuojelullisesti että taloudellisesti
perusteltua. Lisäksi korjausavustusten ja asuinkiinteistöjen
talousjätevesijärjestelmien parantamiseen tarkoitettujen avustusten
tulorajoja korotetaan.
Valiokunta esittää kokoavana kantanaan edelliseen
viitaten, että valtiovarainvaliokunta esittää mietinnössään,
että hallitus laatii koko vaalikautta silmällä pitäen
tarvittavan rahoitusohjelman haja-asutuksen jätevesikuormituksen
vähentämiseksi tarvittavien toimenpiteiden edistämiseksi.
Yksittäisten kiinteistönomistajien ryhtymistä toimenpiteisiin
kiinteistökohtaisen jätevesienkäsittelyjärjestelmän
uudistamiseksi on hidastanut myös se, että kuntien
vesihuollon kehittämissuunnittelussa ei ole saatu aikaan
päätöksiä vesihuoltoalueiden
mahdollisesta laajentamisesta eikä kiinteistönomistajilla
siten ole aina tietoa viemäriinliittymismahdollisuudesta. Myös
eri jätevesienkäsittelytekniikoista on hankala
saada luotettavaa tietoa. Ohjelmalla tulee varmistaa toimenpiteiden
suorittaminen mahdollisimman pian ja viimeistään
vuoteen 2014 mennessä, ja sen tulee sisältää riittävät
määrärahat siirtoviemäreiden
rakentamisen tukemiseen (35.10.77), pienempien hankkeiden tukemiseen yhdyskuntien
ja haja-asutuksen vesiensuojelun edistämiseksi (35.10.61)
sekä sosiaalisin perustein myönnettävät
avustukset kiinteistökohtaisten talousjätevesijärjestelmien
parantamiseksi (35.30.55).
Maatalouden vesistökuormitus
Yhdyskuntien jätevesikuormituksen pienentämisen
ohella on tärkeää saada aikaan nykyistä parempia
tuloksia myös maatalouden vesistökuormituksen
vähentämiseksi. Valiokunta pitää hyvänä maatalouden
vesiensuojelun momentille (35.10.22) sisällytettyä 1
miljoonan euron siirtomäärärahaa 3 vuodelle
käytettäväksi selvitykseen siitä,
miten maatalouden vesiensuojelutavoitteita voidaan saavuttaa toteuttamalla
nykyistä laajemmin maatilakohtaisia ja tarkasti suunnattuja
alueellisia toimenpiteitä. Pilottihankkeen tavoitteena
on konkreettinen selvitys nykyisen ympäristötukijärjestelmän
toimenpiteiden tehostamisesta, ympäristönsuojelutoimenpiteitä koskevista
kehittämistarpeista sekä uusien vesiensuojelukeinojen
kokeilusta ja käyttömahdollisuuksista. Selvitys
toteutetaan Lounais-Suomen ympäristökeskuksen
toimialueella yhteistyössä Varsinais-Suomen MTK:n
ja Satakunnan MTK:n kanssa.
Uudistetun maatalouden ympäristötuen täydentävillä ehdoilla
ympäristövaatimuksia on tiukennettu ja tavoitteita
ovat ympäristökuormituksen vähentämisen
ohella esimerkiksi huolehtiminen luonnon monimuotoisuudesta ja torjunta-aineiden
käytöstä aiheutuvien riskien ehkäiseminen.
Maatalouden vesistökuormituksen vähentäminen
on pistekuormitusta vaikeampaa. Lannoitustasot ovat alentuneet,
suojakaistoja, suojavyöhykkeitä ja kosteikkoja
on perustettu, kasvipeitteisyys on lisääntynyt
ja monet muutkin maatalouden toimenpiteet ovat edistyneet, mutta
kuormituksessa tai vesien tilassa ei silti ole näkyvää edistystä.
Yhtenä syynä ovat pitkät viiveet toimenpiteiden
näkymiseksi vesistöjen tilan paranemisessa. Toiseksi
toimenpiteet eivät ilmeisesti ole kohdistuneet niille alueille,
joilla se olisi ollut erityisen tärkeää.
Pilottihankkeen avulla saadaan lisää tietoa tästä,
ja hanke on siten erittäin tarpeellinen. Tärkeitä ovat
myös maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lannan
vaihtoehtoisia hyödyntämistapoja, esimerkiksi
energianlähteenä, selvittävä tutkimus sekä maatalouden
ympäristötuen vaikuttavuuden seurantatutkimus.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että maatalouden vesistönsuojelun vaikuttavuuteen
kiinnitetään jatkossa johdonmukaisesti huomiota
siten, että nykyistä näkyvämpiä tuloksia
saadaan aikaan.
Itämeren suojeluskenaarion kustannustehokkuusselvityksen
rahoitus
Hallitusohjelman mukaan hallitus jatkaa toimia asutuksesta,
teollisuudesta, maataloudesta ja haja-asutuksesta tulevan ravinnekuormituksen vähentämiseksi
kansallisen Itämeri-ohjelman puitteissa ja asetettujen
vesiensuojelun suuntaviivojen mukaisesti. Itämeren maat
laativat Itämeren suojeluskenaarion (ns. Sternin malli)
ja selvittävät vaihtoehtojen yhteiskunnalliset
ja taloudelliset vaikutukset. Vesienhoidon suunnittelulla vaikutetaan
valuma-alueilta tulevan kuormituksen vähenemiseen ja erityisesti
rannikkovesien sekä jokien tilan parantamiseen. Valiokunta
kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota siihen,
että Sternin mallin mukaiseen Itämeren suojelun
kustannustehokkuusselvitykseen ei ole osoitettu määrärahaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan näyttää siltä,
että kaikki Itämeren maat eivät ole lähdössä rahoittamaan
selvitystä, mutta ruotsalainen Baltic Sea 2020 -säätiö on
kiinnostunut rahoittamaan noin 5 miljoonalla eurolla selvitystä,
johon sekä Ruotsin että Suomen hallitukset osallistuisivat. Suomen
osalta selvitykseen tarvitaan noin miljoona euroa, jota ei voida
rahoittaa hallinnonalan tutkimus-, kehittämis- ja suunnittelurahoituksellakaan,
joka puoliintuu vuoden 2006 tasosta. Valiokunta katsoo, että rahoitus
tulee järjestää.
Lähialueyhteistyörahoitus
Hallitusohjelman mukaan tärkein keino Itämeren
pelastamiseksi on valtioiden rajat ylittävän yhteistyön
harjoittaminen sekä lähialueyhteistyön
parantaminen. Valiokunta yhtyy näkemykseen siitä,
että pelkästään kotimaisin toimin
ei Itämeren yleistilaa voida riittävästi
parantaa, vaan yhteistyö kaikkien Itämeren rantavaltioiden
kanssa HELCOMin sopimusjärjestelmän puitteissa
on keskeisen tärkeää. Lisäksi
kuormitusta suurista päästölähteistä kuten
Venäjältä ja Puolasta on saatava vähenemään.
Kahdenväliset hankkeet Venäjän kanssa
ja kolmikantayhteistyö Suomi—Venäjä—Viro
ovat erittäin merkittäviä, koska Venäjä ei
ole viime vuosina osallistunut lainkaan HELCOMin kuormitus- ja tila-arvioita
valmistelevien alaryhmien työskentelyyn. Pietarin lounaisen
jätevedenpuhdistamon valmistuminen on erittäin
tärkeää Itämeren tilan kannalta,
mutta edelleen 300 000 Pietarin asukkaan jätevedet johdetaan
käsittelemättömänä mereen.
Nevan suiston suurkanaloiden ja muun tehomaatalouden muodostama
kuormitus vastaa uusien tietojen mukaan Pietarin koko jätevesikuormitusta.
Myös Puolan tehostuva maatalous uhkaa lisätä ravinnepäästöjä.
Kiireellisimpiä toimia on nyt vaikuttaa näiden
päästöjen vähentämiseen.
Lähialueyhteistyössä on suuria ympäristöinvestointeja
rahoitettu monenkeskisesti mm. Pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuusrahaston
kaltaisilla innovatiivisilla rahoitusjärjestelyillä tai
ns. public-private-yhteistyöllä, jolloin investointeihin
suunnataan myös yksityissektorin rahoitusta. Tämä toteutui
mm. Pietarin keskisen puhdistamon fosforinpoistohankkeessa, jota
rahoittivat pietarilaisten lisäksi sekä ympäristöministeriö että John
Nurmisen säätiön kautta suomalaiset yritykset
ja yksityishenkilöt. Huomattava on, että Venäjä on
itse varsin huomattavasti panostanut Pietarin jätevesien
puhdistukseen, ja lähtökohtana onkin, että Venäjä panostaa
hankkeisiin enenevässä määrin.
Valiokunta toteaa, että lähialueyhteistyön määräraha
(24.50.66) ulkoasiainministeriön pääluokassa
on tasoltaan 20,5 miljoonaa euroa, josta 5 miljoonaa euroa on osoitettu
ympäristöhankkeisiin. Ympäristöministeriön
pääluokassa on ollut teknisen avun määräraha
(35.10.67), joka esitetään poistettavaksi. Lähtökohtana
on lähialueyhteistyön kehittäminen asteittain
osapuolten väliseksi tasavertaiseksi yhteistyöksi,
ja Venäjältä edellytetään
kasvavaa taloudellista sitoutumista hankkeisiin. Menotaso vähenee
23 miljoonasta 13 miljoonaan vuoteen 2011 mennessä. Teknisen
avun rahoitus hoidetaan jatkossa ulkoasiainministeriön
määrärahasta (24.50.66). Valiokunta korostaa,
että lähialueyhteistyömäärärahan
vähentäminen ei saa vaikuttaa määrärahan
ympäristöhankkeita koskevaan osuuteen.
Öljyonnettomuuksien torjunta
Suomenlahden kautta kulkevien öljykuljetusten määrä on
kasvanut nopeammin kuin aikaisemmin on ennakoitu. Noin kolmasosa
Venäjän koko öljyviennistä kulkee
jo Suomenlahden kautta. Vuonna 2007 kokonaiskuljetusmääräksi on
arvioitu 140 miljoonaa tonnia ja vuonna 2015 jo 250 miljoonaa tonnia.
Suomen öljyntorjuntavalmiuden on arvioitu olevan kohtuullista
tasoa ainakin verrattuna Itämeren muihin maihin. Kasvavan
liikenteen aiheuttamat riskit ovat kuitenkin niin suuret,
että valmiuden lisääminen on välttämätöntä. Öljyvahinkojen
torjuntavalmiuden tasoa selvittävä työryhmä viimeistelee
työtään ja tullee esittämään öljyntorjuntavalmiuden
lisäämistä sekä nykyisen öljyntorjuntakaluston
peruskorjauksen ja uudistamisen että uudishankintojen avulla.
Työryhmä pitää Varustamoliikelaitoksen
yhdeksän öljyntorjunta-aluksen pitämistä sopimuksen
mukaisessa valmiudessa välttämättömänä,
sillä näiden kapasiteettia korvaavaa uutta kalustoa
voidaan saada käyttöön aikaisintaan vuonna
2010.
Valiokunta huomauttaa, että ympäristövahinkojen
torjunnan menoihin esitetty 3 miljoonan euron määräraha
(35.10.27) ei mahdollista Varustamoliikelaitoksen yhdeksän
aluksen pitämistä sopimuksen mukaisessa torjuntavalmiudessa,
mikä tulee ottaa huomioon lisätalousarviossa.
Momentilla 35.10.70 on määräraha öljy- ja
kemikaalivahinkojen torjuntaan varustetun monitoimialuksen hankkimiseen.
Jos rahoitus toteutuu esitetyllä tavalla, alus saataneen
käyttöön vuoden 2010 alusta alkaen. Valiokunta
kiirehtii aluksen hankintaa ja kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
huomiota siihen, että mainitun öljyntorjunnan
valmiustasoa selvittävän työryhmän
ehdotukset alusten hankinnasta ja peruskorjauksesta sekä torjuntakaluston
hankinnasta (meripuomit) merkitsevät huomattavaa kustannuslisää,
arviolta jopa 100—150 miljoonaa euroa vuoteen 2015 mennessä.
Tähän huomattavaan rahoitustarpeeseen tulee varautua
kokonaisvaltaisessa rahoitusohjelmassa siten kuin edempänä esitetään.
Valiokunta kiirehtii myös öljyntorjuntakeskuksen
perustamista mahdollisimman pian. Valtion vuoden 2006 toisessa lisätalousarviossa
on 1 miljoonan euron määräraha valtion
osuudeksi perustettavan, osakeyhtiömuotoisen öljyntorjuntakeskuksen
osakepääomaan. Parhaillaan on käynnissä selvitysmiehen
työ vuoden 2007 loppuun mennessä neuvotella muiden
tahojen kanssa niiden mahdollisuuksista ja halukkuudesta tulla öljyntorjuntakeskuksen
osakkaiksi yhteensä vastaavalla osuudella.
Huviveneiden jätehuolto
Veneiden käymäläjätevettä ei
pääsääntöisesti saa
päästää veteen Suomen sisävesillä eikä aluevesillä (12
meripeninkulmaa lähimmästä rannasta).
Jätteiden vastaanoton ja sataman jätehuollon järjestäminen
on sataman pitäjän vastuulla. Jos venesatamaa
hoitaa käytännössä joku muu taho
kuin alueen omistaja, esimerkiksi veneseura, tulee sopia erikseen
siitä, kumman velvollisuutena on hankkia jätteiden
ja jätevesien vastaanottolaitteet. Sataman pitäjä hoitaa
vastaanotetun käymäläjäteveden
käsittelyn.
Valiokunta toteaa, että septitankkeja ei ole vieläkään
kattavasti kaikissa satamissa eikä järjestelmä siten
toimi siten kuin lainsäädäntö edellyttää.
Käytännössä Pidä Saaristo
Siistinä ry on toiminut aktiivisesti saamansa avustuksen
turvin ja ohjannut rahoitusta veneiden käymäläjätteiden
imutyhjennysverkoston kehittämiseen. Valiokunta huomauttaa,
että Suomi on 4.10.2007 saanut tuomion siitä,
että se ei ole noudattanut direktiivin 2000/59/EY
mukaisia velvoitteitaan, koska se ei ole laatinut ja pannut täytäntöön
jätteiden vastaanotto- ja käsittelysuunnitelmia
kaikkien satamien osalta (erityisesti huvivenesatamien)Yhteisöjen
tuomioistuimen tuomio C-523/06 komissio vastaan Suomi (aluksella
syntyvän jätteen ja lastijäämien
vastaanottolaitteista satamissa 27.11.2000 annetun Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivin 2000/59/EY rikkomisesta)..
Esitys avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon
-määrärahan (35.01.65) vähentämiseksi
vaikeuttaa myös tätä työtä.
Edellä lausuttuun viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta sisällyttää mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään hallituksen laativan hallituskautta koskevan
kokonaisvaltaisen rahoitusohjelman tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi
Itämeren tilan heikkenemisen estämiseksi ja parantamiseksi
siltä osin kuin Suomi voi siihen vaikuttaa.
3 Ilmastonmuutoksen hillitseminen
Yleistä
Valiokunta toteaa, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
ja siihen sopeutumiseksi osoitettava rahoitus ei vielä ole
tunnistettavissa talousarvion kokonaisuudessa kovinkaan helposti.
Toisaalta integraatioperiaate merkitseekin sitä, että jokaisen
hallinnonalan tulee sisällyttää tarvittavat
politiikkatoimenpiteet omiin toimiinsa. Valiokunta kuitenkin odottaa,
että kun hallitus saa valmiiksi seuraavan ilmasto- ja energiastrategiansa,
myös strategian rahoitus ilmenee talousarvion tasolla selkeämmin.
Tässä yhteydessä on myös todettava,
että valiokuntien tapa käsitellä talousarvioehdotusta
oman hallinnonalansa kannalta eli lähinnä vastinministeriönsä pääluokan osalta
ei vastaa tarpeeseen käsitellä esimerkiksi ilmastonmuutokseen
liittyviä heijastusvaikutuksia kokonaisuutena talousarviossa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että valtiovarainvaliokunta kehittää talousarvioesityksen
käsittelyä siten, että myös
viitatunlainen poikkihallinnollinen kokonaistarkastelu tulee mahdolliseksi.
Valiokunta toteaa tässä yleisesti, että kustannukset
ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi tulevat
väistämättä kasvamaan. Lisäksi
on selvää, että kehitysmaiden sitouttaminen
kansainvälisiin sopimusjärjestelyihin edellyttää kasvavaa
rahoitusta ilmastonmuutosten vastaisten toimien ja sopeutumistoimien rahoittamiseksi
näissä maissa.
Ympäristötutkimusrahoitus
Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota
siihen, että ympäristöministeriön
hallinnonalan tutkimus-, kehittämis- ja suunnittelurahoitus
esitetyllä 6,45 miljoonalla eurolla puoliintuu vuoden 2006
tasosta. Määräraha sisältyy ympäristöministeriön
toimintamenomomentille (35.01.01). Valiokunta korostaa, että päätöksenteon
laatu heikkenee, jos mahdollisuutta teettää tarpeellisia
taustaselvityksiä ja vaikutusarvioita ei ole. Ympäristöpolitiikan
suunnittelu, vaikuttavuuden arvioiminen ja toimeenpano edellyttävät
riittävää ja oikea-aikaista tietoa päätöksenteon
tueksi. Tietotarpeita kansallista päätöksentekoa
ja kansainvälistä yhteistyötä varten
on paljon, kuten tutkimukset ja selvitykset ilmastopolitiikan toteuttamiseksi,
Itämeren kuormituksen vähentämiseksi,
rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi, materiaalitehokkuuden edistämiseksi
ja yleensä laajojen ympäristöpolitiikkaohjelmien
tai lainsäädäntöuudistusten
valmistelemiseksi.
Valiokunta painottaa, että erityisesti ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen liittyvä ongelma on suurempi ja monimutkaisempi
kuin on tähän asti mielletty. Tarvetta riippumattomalle
tiedolle on yhä enemmän tietopohjan vahvistamiseksi,
jotta luodaan perusta päätöksenteolle
oikeansuuntaisten, vaikuttavien ja tehokkaiden keinojen käyttöön
ottamiseksi. Tutkimusmäärärahoista tinkiminen
on erittäin lyhytnäköistä politiikkaa.
Valiokunta edellyttää, että valtiovarainvaliokunta nostaa
ympäristötutkimukseen käytettävissä olevan
määrärahan tasoa perustavan tiedon ja
vaikuttavuusarviointien tekemiseksi erityisesti kokonaisvaltaisen
ilmastopolitiikan toteuttamisen mahdollistamiseksi.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään kokonaisvaltaisen ympäristö-
ja erityisesti ilmastopolitiikan toteuttamista nostamalla ympäristötutkimusmäärärahaa
tietoperustan syventämiseksi ja vaikuttavuusarviointien
tekemiseksi.
Korjaus- ja energia-avustukset
Korjaus- ja energia-avustuksilla tuetaan paitsi ikääntyneen
väestön kotona asumista, hissien rakentamista
ja asunnon terveyshaittojen vuoksi kohtuuttomaan asemaan joutuneita
myös energiatehokkuutta parantavia investointeja ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi. Valiokunta pitää energia-avustusmäärärahan
nostamista oikeansuuntaisena viestinä asumisessa tehtävien
ilmastomyönteisten toimien edistämiseksi. Määrärahan
10 miljoonan euron korotus varataan pientalojen ympäristöystävällisiin
lämmitystapamuutoksiin sekä energiatehokkuutta
parantaviin investointeihin rivi- ja kerrostaloissa. Myös
kuntoarvioiden laatimista ryhdytään jälleen
tukemaan, mikä kannustaa taloyhtiöitä suunnitelmalliseen
korjaustoimintaan ja korostaa energiatalouden parantamisen tärkeyttä taloyhtiöissä.
Valiokunta kuitenkin kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
huomiota määrärahatason riittämättömyyteen,
kun sillä tulisi sekä kannustaa ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta suotuisiin toimiin että edistää ikääntyneen
väestön mahdollisuuksia asua kotonaan mahdollisimman
pitkään avustamalla hissien rakentamista vanhoihin
taloihin. Nyt näyttää siltä,
että hissiavustusten tasoon ei saada korjausta eikä olemassaolevaa kiinteistökantaa
saada liikuntarajoitteisille soveltuvaksi edes lähitulevaisuudessa.
Määrärahan tasossa on 10 miljoonan euron
korotustarve.
Tuuliatlas
Hallitusohjelman mukaan tuuli- ja aurinkoenergian sekä lämpöpumppujen
käyttöä edistetään
ja uusi tuuliatlas tehdään vuoden 2009 loppuun mennessä.
Talousarvioesityksessä ei kuitenkaan ole määrärahaa
tuuliatlaksen tekemiseen. Asianmukaisen tuuliatlaksen käytettävissä oleminen on
perusedellytys tarkoituksenmukaisten tuulivoimainvestointien tekemiselle.
Nykyinen atlas ei ole enää käyttökelpoinen,
koska sen mittaukset on tehty liian matalalla eivätkä tuolloiset
mittausasemat anna kattavaa kuvaa tuulioloista. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan rahoitus tuuliatlaksen tekemiseen on varmistumassa
syksyn aikana. Valiokunta pitää tätä hyvänä ja
esittää, että valtiovarainvaliokunta
osaltaan huolehtii, että tuuliatlas saadaan valmiiksi tavoiteaikataulussa
vuoden 2009 loppuun mennessä.
Ilmastoviestintä
Ilmastoviestinnän viisivuotinen ILMU-kampanja päättyi
keväällä 2007. Valiokunta korostaa tarvetta
turvata ilmastoviestinnän yhteistyön edellytykset
myös jatkossa. Kansalaisten kasvaneeseen tiedontarpeeseen
ja toimintavalmiuteen tulee voida vastata tarjoamalla käytännöllistä ja helppotajuista
tietoa mahdollisuuksista vähentää kasvihuonekaasupäästöjä arjessaan.
Myös hallitusohjelmassa todetaan, että kansalaisten energiatehokkuustietoisuuden
herättäminen on tärkeää ja
ilmastotiedotuksen jatko turvataan.
Valiokunta painottaa, että nyt, kun ilmastonmuutos
on noussut julkiseen keskusteluun ennennäkemättömällä tavalla,
tulee käyttää tehokkaasti mahdollisuudet
asennemuutoksen aikaansaamiseen ja kansalaisten motivoimiseen ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta suotuisten tottumusten omaksumiseen.
Ilmastoviestinnän jatkuvuuden ja ajantasaisen, käytännöllisen
tiedon tarjoaminen on keskeisessä asemassa. Tarvetta puolueettomalle
ja riippumattomalle uusiutuvia energioita ja energiansäästöä koskevalle
tiedolle on siten enemmän kuin koskaan ennen, esimerkiksi
Motiva Oy:n toimintakyky on turvattava. Valiokunta korostaa, että ilmastoviestinnän
resurssit
tulee tässä uudessa tilanteessa turvata.
Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon
Valtakunnalliset ympäristö- ja asuntoalan
järjestöt toimivat tiedon välittäjinä kansalaisten
ja hallinnon välillä. Ne tekevät tärkeää työtä muun muassa
ilmastonmuutosta koskevan tiedon välittämisessä ja
levittämisessä sekä osallistuvat merkittävällä panoksella
lainsäädännön valmisteluun.
Määrärahalla (35.01.65) on tuettu niiden harjoittamaa
valistus- ja neuvontatoimintaa. Määrärahalla
on avustettu myös saariston ympäristönhoitoa
edistäviä hankkeita, kuten Pidä Saaristo
Siistinä ry:n toimintaa, ja ympäristökasvatusta
edistäviä valtakunnallisesti merkittäviä projektiluonteisia
hankkeita. Valiokunta huomauttaa, että myös EU:n
kuudennessa ympäristöohjelmassa edellytetään
riittävää tukea helpottamaan valtioista
riippumattomien järjestöjen osallistumista vuoropuheluun
ympäristöpolitiikan sidosryhmien kanssa.
Talousarvioesityksessä määrärahaan
esitetään 113 000 euron vähennystä.
Määrärahan väheneminen merkitsisi
sitä, että valtakunnallisten ympäristöjärjestöjen
avustuksia joudutaan pienentämään ja
myös veneilyn käymäläjätteiden septitankkien
tyhjennysasemaverkoston täydentäminen jäisi
kesken. Valiokunta katsoo, että määräraha
tulee nostaa entiselle tasolleen. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää ympäristö-
ja asuntoalan järjestöille ja ympäristönhoitoon
osoitettua määrärahaa (35.99.65) 113 000
eurolla.
4 Muuta
REACH-asetuksen täytäntöönpano
Euroopan kemikaalivirasto aloitti toimintansa Helsingissä kesäkuussa
2007. Viraston toiminta pohjautuu Euroopan unionin kemikaali- eli REACH-asetukseen.
Asetuksen tavoitteena on parantaa terveyden ja ympäristön
suojelua sekä ylläpitää EU:n
kemianteollisuuden kilpailukykyä. Koska REACH-asetus on
monimutkainen ja laaja lainsäädäntökokonaisuus,
on Suomessakin valmistauduttu ohjaamaan ja neuvomaan kemikaalien
valmistajia, maahantuojia ja käyttäjiä. Asetuksen
edellyttämän neuvontatyön suorittamiseksi
on lähtökohtana pidetty neljän henkilötyövuoden
lisäämistä toimivaltaisille viranomaisille
eli sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle
että Suomen ympäristökeskukselle REACH-asetuksen
täytäntöönpanoa varten. Valiokunta
katsoo viitaten kantaansa mietinnössään
YmVM 1/2007 vp — HE 3/2007 vp, että tarvittava
600 000 euron määräraha on perusteltu.
Kemikaaliviraston isäntämaana Suomen tulee kyetä hoitamaan
asianmukaisesti myös oman pienen ja keskisuuren teollisuuden ja
käyttäjien neuvontatarpeet.
Ympäristölupahallinnon uudistaminen
Hallitusohjelman mukaan ympäristöasioiden
käsittelyä nopeutetaan ja tehostetaan ja palveluiden
asiakaslähtöisyyttä vahvistetaan.Valiokunta
korostaa tarvetta turvata ympäristölupien käsittelyn
joutuisuus ja kiirehtii vireillä olevaa ympäristölupahallinnon
uudelleenjärjestelyn toteutusta. Uudistus koskee valtion
viranomaisten välisen toimivallan järjestelyä,
jonka mukaan uudelle valtakunnalliselle virastolle siirretään kaikki
ympäristö- ja vesilupa-asiat ympäristölupavirastoilta
ja alueellisilta ympäristökeskuksilta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
tarpeeseen turvata valitusmenettelyjen joutuisuus. Hallinto-oikeuksien
resurssit tulee mitoittaa siten, että yhteiskunnallisesti
merkittävien lupahankkeiden käsittely ei viivästy.
Luonnonsuojelualueiden toteutus, ylläpito ja luonnon
monimuotoisuuden suojelu
Luonnonsuojelulain tai erämaalain nojalla suojeltuja
tai suojeltavaksi tarkoitettuja alueita on yhteensä noin
3,9 miljoonaa hehtaaria. Alueista 98 prosenttia on perustettu lakisääteisiksi
suojelualueiksi tai on valtion omistuksessa. Toteuttamatta olevia
yksityismaita on jäljellä noin 60 000
hehtaaria (1.1.2007). Luonnonsuojeluohjelmien vuosia 2008—2009
koskevan jatkorahoitusohjelman tavoitteena on, että valtakunnallisten
suojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston yksityismaille sijoittuvat
kohteet on pääosin toteutettu ja korvaukset maanomistajille
maksettu vuoden 2009 loppuun mennessä. Tämän
lisäksi joidenkin yhtiöiden omistamia ohjelma-alueita
on tarkoitus toteuttaa vielä vuoden 2009 jälkeen.
Valiokunta edellyttää, että vielä toteuttamatta
olevien yksityismaille sijoittuvien suojelualueiden toteutus
ja korvausten maksaminen suoritetaan tavoiteaikataulussa. Luonnonsuojelualueiden
hoitoon ja kunnossapitoon kohdistuu jatkossa yhä merkittävämpiä rahoitustarpeita.
Kansallispuistojen
kokonaiskäyntimäärät ovat nousseet
jatkuvasti. Kasvavan matkailun tarpeet ja luontoarvojen turvaaminen
edellyttävät suojelualueiden palvelujen kehittämistä ja
kulumisen estämistä. Metsähallituksen
arvion mukaan lisärahoitustarve on vuosina 2008—2012
14 miljoonaa euroa edellyttäen, että muun hankerahoituksen
taso säilyy ennallaan.
Valiokunta korostaa, että kansallispuistot ja luonnonsuojelualueet
muodostavat alueellisen suojeluverkoston rungon, jonka avulla säilytetään
kansallisesti ja kansainvälisesti arvokkaimmat kohteet.
Samanaikaisesti ne ovat yleisölle avoimia luonnonnähtävyyksiä ja
matkailun tärkein vetovoimatekijä. Reitistöjä tukevan
infrastruktuurin toimivuuden parantaminen on tärkeää kestävän
luontomatkailun edistämiseksi siten, että alueiden
suojeluarvojen säilyminen varmistetaan.
Yhä merkittävämpään
asemaan on noussut myös luonnon monimuotoisuuden turvaaminen. Valtioneuvoston
21.12.2006 tekemän periaatepäätöksen
(Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kestävän
käytön strategiasta vuosiksi 2006—2016;
luonnon puolesta — ihmisen hyväksi) tavoitteena
on pysäyttää Suomen luonnon monimuotoisuuden
köyhtyminen vuoteen 2010 mennessä ja vakiinnuttaa
Suomen luonnon tilan suotuisa kehitys vuosien 2010—2016
kuluessa. Periaatepäätöksessä korostetaan
tarvetta parantaa suojelualueiden luonnontilaa, laajuutta, suojelualueverkoston
kytkeytyneisyyttä ja luontaisia yhteyksiä luonnonhoidon,
ennallistamisen, maisematason maankäytön suunnittelun ja
luonnonvarojen kestävän käytön
avulla. Etelä-Suomen metsien monimuotoisuutta koskevan METSO-ohjelman
kokemusten perusteella vapaaehtoiset ja markkinamekanismeja jäljittelevät
suojelukeinot ovat menestyksellisiä ja niiden käyttöä on
aihetta soveltaa suojelualueverkon kehittämisessä muutoinkin
kuin Etelä-Suomen metsien suojelussa. Luonnonsuojeluviranomaisten
osalta METSOn tulokset antavat aihetta toimintatapojen olennaiseen
kehittämiseen. Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota
METSO 2:n eli Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden turvaamiseksi
laadittavan uuden toimintaohjelman riittävän rahoituksen tärkeyteen.
Hallitusohjelman mukaan hallitus selvittää mahdollisuudet
perustaa Sipoonkorven ja Selkämeren kansallispuistot. Valiokunta
katsoo, että olemassaolevien suojelualueiden parantamisen ohella
myös kansallispuistoverkoston kehittämistä on
tarpeen jatkaa kiirehtien Sipoonkorven ja Selkämeren kansallispuistojen
perustamista.