Perustelut
         
         Ympäristövaliokunta toistaa vakavan huolensa ympäristöministeriön
            hallinnonalan kokonaiskehyksen supistumisesta. Hallinnonalan 271,2
            miljoonan euron kokonaiskehys laskee esityksen mukaan siten, että vuonna
            2018 kehys on enää 201 miljoonaa euroa. Kehystaso
            laskee siten yli 25 % vuoden 2014 talousarvioon nähden.
            Valiokunta katsoo, että näin voimakkaasti niukkenevat
            voimavarat uhkaavat jo hallinnon toimintakykyä ja mahdollisuuksia
            hoitaa sille kuuluvat lakisääteiset tehtävät
            asianmukaisesti.
         
         
         Valiokunta on huolissaan ympäristöhallinnon mahdollisuudesta
            toimia pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti
            ympäristöongelmien ehkäisemiseksi ja
            korjaamiseksi sekä rakentamisen energiatehokkuuden parantamiseksi.
            Merkittävimmät vähennykset aiheutuvat
            hallitusohjelmaan sisältyvien lisäpanostusten,
            kuten luonnonsuojelumäärärahan ja vihreän
            talouden edistämismäärärahan,
            poistamisesta.  Vihreän talouden määrärahan
            tavoitteena oli rahoittaa vihreää taloutta edistäviä hankkeita
            erityisesti tuotannon ja kulutuksen ekotehokkuuden parantamiseksi
            sekä materiaalien käsittelyn ja kierrätyksen
            tehostamiseksi. Lisäksi poistetaan öljyntorjunta-alus
            Hylkeen peruskorjausmääräraha ja panostus
            Itämeren tilan parantamiseksi, mikä on pitkäjänteisen
            Itämerityön kannalta kielteistä kehitystä.
            Myös pilaantuneiden alueiden kunnostushankkeiden tukeminen
            vaikeutuu määrärahojen pienentyessä,
            vaikka se olisi tarkoituksenmukaista, sillä pohjavesien
            pilaantuminen voi aiheuttaa vahinkoja, joiden korjaaminen tulee
            huomattavasti ongelmien ennaltaehkäisemistä kalliimmaksi.
         
         
         Mahdollisuus uusien siirtoviemärihankkeiden tukemiseen
            poistuu kokonaan, kun menosäästö nousee
            tältä osin 10 miljoonaan euroon. Hallitusohjelman
            mukaan yhdyskuntajätevesien puhdistusta tehostetaan laatimalla
            kansallinen viemäröintiohjelma sekä edistämällä siirtoviemärihankkeita.
            Siirtoviemärit ovat tehokas tapa yhdyskuntien jätevesikuormituksen
            vähentämiseen jätevesien käsittelyä keskittämällä,
            mutta koska kysymys on kuntien kannalta suurista investoinneista,
            valtion avustukset ovat olleet tarpeen hankkeiden käynnistämiseksi.
            Valiokunta katsoo, että viemäröintiohjelman
            mukaiset hankkeet tulee toteuttaa. Hankkeiden käynnistäminen
            on tarkoituksenmukaista ennen haja-jätevesiasetuksen siirtymäajan
            päättymistä eli viimeistään
            vuonna 2016, joten panostukset ovat tarpeen juuri nyt.
         
         
         Huolestuttavaa on myös kosteus- ja homeongelmien vähentämiseen
            kohdistetun rahoituksen loppuminen. Vuodelle 2015 on vielä 700 000
            euron määräraha, mutta sen jälkeen
            erillisrahoitusta ei enää ole. Valiokunta viitaten
            tarkastusvaliokunnan mietinnön (TrVM 1/2013 vp — M 5/2013
            vp Rakennusten kosteus- ja homeongelmat) johdosta hyväksyttyihin
            eduskunnan lausumiin korostaa tarkastusvaliokunnan tavoin, että investoinnit
            vaurioiden estämiseen ja vähentämiseen
            ovat välttämättömiä,
            sillä rakennusten kunnossapidon ja oikea-aikaisten korjausten
            laiminlyöntien seurauksena korjausvelan määräksi
            on arvioitu noin 30—50 miljardia euroa. Valiokunta muistuttaa,
            että eduskunta on paitsi edellyttänyt kosteus-
            ja hometalkoiden jatkamista vuoden 2014 jälkeen myös
            korostanut tarvetta valtion tukiehtojen muuttamiseen siten, että ne
            ohjaavat ja kannustavat kuntia rakennusten suunnitelmalliseen ja
            ennakoivaan kunnossapitoon sekä rakennusten elinkaaren
            oikea-aikaisiin korjauksiin.
         
         
         Pitkäjänteisen politiikan kannalta on myös ongelma,
            että rakennusten korjausavustuksiin suunnatun määrärahan
            taso laskee 25 miljoonaan euroon. Sekä kansallisen energia-
            ja ilmastopolitiikan tavoitteiden että kosteus- ja homeongelmien
            ennaltaehkäisemisen ja korjaamisen kannalta on välttämätöntä,
            että pitkäjänteinen myönteinen
            suhtautuminen rakennuskannan asianmukaiseen ylläpitoon
            ja korjaamiseen jatkuu. Koska korjausrakentamisen määrä ylittää jo uudisrakentamisen
            tason, huomion kiinnittäminen korjausrakentamiseen on olennaista.
            Korjausrakentamisen edistämisellä on
            merkitystä myös työllisyyden kannalta.
         
         
         Asuntopolitiikan osalta valiokunta korostaa edelleen tarvetta
            toimenpiteisiin kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseksi
            ja asuntomarkkinoiden tilan tervehdyttämiseksi. Kannatettavaa,
            pitkäjänteistä politiikkaa on erityisryhmien
            investointiavustusvaltuuden nostaminen vanhusten laitoshoidon vähentämiseksi
            ja kotona asumisen edellytysten parantamiseksi. 
         
         
         Myönteisiä ratkaisuja ovat myös valtion
            asuntorahastosta myönnettävät määräaikaiset
            käynnistysavustukset, päätös
            yleishyödyllisyyslainsäädännön
            ulkopuolelle sijoittuvan uuden 20-vuotisen korkotukimallin toteuttamisesta
            sekä nuoriso- ja opiskelija-asuntojen omavastuukoron alennus
            vuoden 2015 loppuun asti. Valiokunta korostaa pitkäjänteisen
            politiikan toteuttamisen merkitystä kohtuuhintaisen asuntotuotannon
            monipuolisen edistämisen kannalta myös jatkossa.
            Korjausavustusten tason puolittaminen kuitenkin poikkeaa tästä myönteisestä linjasta.
         
         
         Valiokunta korostaa lopuksi, että ympäristöhallinnon
            riittävien resurssien turvaaminen lakisääteisistä tehtävistä huolehtimiseksi
            on olennainen osatekijä myös yritysten toimintaedellytysten
            turvaamiseksi ja teollisuuden investointipäätösten
            edistämiseksi. Aluehallintovirastojen tulee kyetä käsittelemään
            yritysten ympäristöluvat joutuisasti, yhteiskunnallisesti
            kokonaisuutena katsoen hyväksyttävästi
            ja ympäristönsuojelun kannalta korkeatasoisesti. 
         
         
         Samanaikaisesti resurssien vähentymisen kanssa vireille
            tulevien ympäristölupahakemusten määrä kasvaa,
            kun määräajaksi myönnettyjen
            lupien tarkistaminen tulee ajankohtaiseksi ja teollisuuspäästödirektiivin
            voimaansaattaminen lisää lupien tarkistamisvelvollisuutta,
            kun ns. parasta käyttökelpoista tekniikkaa koskevat
            päätelmät tulevat oikeudellisesti sitoviksi.
            Tosiasia samalla on, että vanhaakaan hakemusruuhkaa ei ole
            saatu vielä puretuksi.
         
         
         Myös ympäristönsuojelun jälkivalvonnan
            tehostamiseen on tarvetta, ja siihenkin tarvitaan resursseja. Myös
            elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten määrärahat
            ovat olennaisesti vähenemässä ja virkojen
            täyttökielto on jo otettu käyttöön.
            Valiokunta vaatii vähennysten kohdentamista asiallisin
            perustein eikä sattumanvaraisesti eläkkeelle jäämisen
            myötä, jolloin vähennykset osuisivat
            voimakkaimmin ympäristövastuualueille, joilla
            henkilöstö on iäkkäintä.
         
         
         Valiokunta viitaten aikaisempiin kannanottoihinsa pitää edelleen
            sanotuista syistä välttämättömänä,
            että uusia rahoitusmalleja otetaan käyttöön.
            Näitä ovat esimerkiksi hallinnonalan sisäiset
            joustavat rahoituskeinot, kuten erilaiset ruuhkanpurkumallit. Valiokunta
            on myös edellyttänyt ympäristönsuojelulainsäädännön
            uudistamista siten, että ympäristövalvonnasta
            voidaan periä maksuja ja maksutulot ohjataan lupa- ja valvontatehtäviin.
            Muun ohella tätä koskeva hallituksen esitys ympäristönsuojelulaiksi
            (HE 214/2013 vp) on parhaillaan valiokunnan käsiteltävänä.
            Valvontamaksun käyttöönotto ei kuitenkaan
            tule ratkaisemaan käsillä olevaa resurssiongelmaa. 
         
         
         Myöskään ympäristölupamenettelyn
            keventämiseen tähtäävä lainmuutoshanke
            ennakkovalvontamenettelyjen ja lupien tarkistamismenettelyjen sujuvoittamisesta
            ei tarjoa nopeaa ratkaisua akuuttiin ongelmaan. Valiokunta huomauttaa,
            että ympäristöministeriö on
            käynnistänyt pilottihankkeen sujuvoittaakseen
            Metsä Fibren Äänekoskelle suunnitteleman
            biotuotetehtaan lupamenettelyjä voimassa olevan lainsäädännön mahdollistamissa
            rajoissa. Tarkoituksena on koota hankkeen aikana havaitut hyvät
            lupakäytännöt yhteen, jotta ne leviävät
            laajemminkin toiminnanharjoittajien ja viranomaisten toimintaan.
            Tämäntyyppiset hankkeet eivät kuitenkaan voi
            korvata sitä, että perusresurssit viranomaistyöhön
            on oltava. Siten ainakin väliaikainen lisärahoitus
            on välttämätön.