Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunta pitää perustuslain kannalta asianmukaisena
            ja asiallisesti perusteltuna, että asuntojen korjaus-,
            energia- ja terveyshaitta-avustuksista säädetään
            ehdotuksen mukaisesti uusi laki, joka sisältää avustusten
            myöntämisen, niiden suuruuden ja myöntämiseen
            liittyvien menettelyjen keskeiset perusteet. Samalla kumotaan asuntojen
            korjaus- ja energia-avustuksista annettu laki (1021/2002).
         
         
         Korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustukset ovat käyttötarkoitukseltaan
            erityyppisiä, mutta erittäin tarpeellisia. Avustuksia
            voidaan voimassaolevan lainsäädännön
            ja ehdotuksen mukaan myöntää sosiaalisen
            tarveharkinnan perusteella vanhusten ja vammaisten asuntojen korjaamiseen,
            terveyshaittojen poistamiseen ja kiinteistökohtaisten talousjätevesijärjestelmien
            toteuttamiseen
            haja-asutusalueilla sekä hissien jälkiasentamiseen,
            suunnitelmallisen korjaustoiminnan edistämiseen ja asuntojen
            energiatalouden parantamiseen ja energiankäytöstä aiheutuvien
            päästöjen vähentämiseen. 
         
         
         Lakiehdotuksen merkittävin sisällöllinen muutos
            koskee avustusjärjestelmän laajentamista sosiaalisin
            perustein kosteus- ja homeongelmien vuoksi kohtuuttomaan asemaan
            joutuneisiin talouksiin. Joissain home- ja kosteusvauriotapauksissa
            vauriot ovat niin suuret, että nykyisin myönnettävissä oleva
            avustus ei ole riittävä. Lakiehdotuksen 2 §:n
            1 momentin 3 kohdan mukaan avustuksella voidaan tukea asuntonsa
            terveyshaittojen vuoksi ilman omaa syytään taloudellisiin
            vaikeuksiin joutuneiden asunnon korjaamista tai, jos asunto on käynyt
            asumis- tai korjauskelvottomaksi, asunnon rakentamista tai hankkimista.
            Lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan
            avustus voi olla enintään 70 prosenttia hankekohtaisen
            harkinnan perusteella hyväksyttävistä kustannuksista.
         
         
          Valiokunta pitää ehdotettua muutosta tärkeänä ja
            katsoo, että uuden tukijärjestelmän riittävyyttä tulee
            seurata tarkasti ja pyrkiä nostamaan talousarviossa osoitettua
            määrärahaa suunnitelmallisesti, jotta
            järjestelmällä voidaan sekä vastata
            ilmastostrategialähtöisiin tarpeisiin uusiutuvien
            energialähteiden edistämisestä että helpottaa
            kohtuuttomiin taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden asemaa. Koko
            momentille osoitetaan vuoden 2006 talousarvioehdotuksessa 70 milj. euroa,
            mutta tästä summasta voidaan terveyshaittojen
            vuoksi kohtuuttomissa vaikeuksissa olevia tukea vain noin 1—2
            milj. eurolla vuodessa. Valiokunta viittaa talousarvioehdotuksesta antamaansa
            lausuntoon YmVL 33/2005 vp ja toteaa, että määrärahan
            nostamistarvetta on arvioitu olevan jo nyt erityisesti
            hissiavustusten, energia-avustusten ja terveyshaitta-avustusten osalta.
            Myös haja-asutusalueiden talousjätevesien
            käsittelystä annetun valtioneuvoston asetuksen
            (542/2003) mukaiset toimet ja avustustarve tulevat lähivuosina
            lisääntymään.
         
         
         Valiokunta korostaa myös yleistä tarvetta kiinnittää jatkossa
            yhä enemmän huomiota rakentamisen laadun turvaamiseen.
            Kosteus- ja homeongelmat aiheutuvat virheellisestä rakentamisesta
            ja korjaamisesta, usein myös liiallisesta kiirehtimisestä eri
            työvaiheissa niin, että materiaalit
            eivät ehdi riittävästi kuivua. Ilmastonmuutokseen
            liittyvä sateisuuden ja sään ääri-ilmiöiden
            lisääntyminen edellyttää myös
            nykyistä parempaa rakentamisen laatua ja sellaisten teknisten
            ratkaisujen käyttöönottoa ja rakentamista sellaiseen
            korkeustasoon, että lisääntyvistä paikallisista
            tulvista johtuvat vahingot voidaan ennaltaehkäistä.
            Näistä syistä on tärkeää,
            että turvallisen rakentamisen valvontaa, koulutusta ja tiedotusta
            lisätään.
         
         
         Valiokunta ehdottaa lakiehdotukseen tehtäväksi
            eräitä täsmennyksiä siten, että perustuslakivaliokunnan
            lausunnossaan esittämät näkökohdat
            otetaan huomioon. Lisäksi valiokunta pitää tarpeellisena
            täsmentää lakiehdotuksen 9 §:n 2
            momenttia siten, että pykälästä ilmenee
            suoraan, että kun lausuntopyyntö koskee terveyshaitta-avustukseen
            liittyvää terveyshaitan arviointia,
            kunnan lausunnonantajana tulee olla kunnan terveydensuojeluviranomainen. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         6 §. Avustuksen enimmäismäärä. 
         
         Pykälän 2 momentin mukaan valtioneuvoston
            asetuksella säädetään tarkemmin
            siitä, mitä 1 momentin 1 ja 6 kohdassa tarkoitetut
            erityiset syyt ovat. Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt
            tarpeellisena täydentää, mitä mainituilla
            erityisillä syillä tarkoitetaan. Valiokunta viitaten
            perustuslakivaliokunnan lausuntoon ehdottaa 2 momentin alkuun lisättäväksi,
            että 1 momentin 1 kohdassa erityiseksi syyksi katsotaan
            sosiaalisesti, terveydellisesti sekä taloudellisesti erityisen
            vaikea tilanne ja 6 kohdassa sitoutuminen pitkäjänteiseen
            energiansäästötoimintaan ja seurantaan.
         
         
         Pykälän 3 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella
            voidaan säätää avustuksen enimmäismäärä 1
            momentissa säädettyä pienemmäksi
            prosenttiosuudeksi hyväksyttävistä kustannuksista
            sekä avustuksen euromääräisistä enimmäismääristä.
            Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt aiheellisena
            sitoa valtuuden käyttäminen joihinkin edellytyksiin,
            jos valtuutta pidetään ylipäänsä tarpeellisena
            ottaen huomioon valtion talousarviosta annetun lain 7 c §, jonka
            mukaan tarkempia säännöksiä määrärahan
            talousarvion mukaisesta käyttämisestä voidaan
            antaa valtioneuvoston asetuksella. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa
            3 momentin muuttamista siten, että asetuksenantovaltuuden
            alkuosa poistetaan ja asetuksella voidaan säätää avustusten prosentuaalisten
            enimmäismäärien muuntamisesta euromääräisiksi.
         
         
         9 §. Valtionapuviranomaiset. 
         
         Pykälän 2 momentin mukaan kunta antaa tarvittaessa
            lausunnon avustushakemuksesta silloin, kun Valtion asuntorahasto
            toimii valtionapuviranomaisena. Yksityiskohtaisten perustelujen
            mukaan (s. 12/I) kunnan lausunnonantajana tulisi olla kunnan
            terveydensuojeluviranomainen siltä osin kuin lausuntopyyntö koskee
            terveyshaitta-avustukseen liittyvää terveyshaitan
            arviointia. Valiokunta ehdottaa sääntelyn sisällyttämistä pykälään
            terveydensuojeluviranomaisen keskeisen aseman selventämiseksi.
            Kunnan terveydensuojeluviranomaisella on monipuolinen kokemus asuntojen aiheuttamien
            terveyshaittojen selvittämisessä. Tämän
            vuoksi on asianmukaista, että lausunnon antaa nimenomaan
            terveydensuojeluviranomainen. Useassa tapauksessa avustusta hakevan asukkaan
            tapaus on jo ollut terveydensuojeluviranomaisen käsiteltävänä terveydensuojelulain
            valvonta-asiana
            tai asia on tulossa terveydensuojeluviranomaisen käsittelyyn.
            Kun lausunnonantajana Valtion asuntorahastolle on terveydensuojeluviranomainen,
            vältytään päällekkäiseltä lausuntojen
            valmistelulta kunnan eri viranomaisissa.
         
         
         11 §. Käyttörajoitus.
         
         Pykälän mukaan asuntoa tai asuinrakennusta,
            jonka korjaamiseen on myönnetty lain 2 §:n
            1 momentin 1—3 kohdassa tarkoitettu avustus, on käytettävä viiden
            vuoden ajan avustusta saaneen ja hänen ruokakuntansa asuntona.
            Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt rajoitussäännöstä tarpeettoman
            laajana ja katsonut, että sääntely tulee
            rajata koskemaan vain avustuksen saajaa. Perustuslakivaliokunta
            on myös pitänyt rajoituksen pituutta verraten
            pitkänä, minkä vuoksi sääntelyä olisi
            täydennettävä niin, että viranomaisen
            on myönnettävä vapautus rajoituksesta
            sellaisissa tapauksissa, joissa rajoituksen voimassa pitäminen
            olisi olosuhteet huomioon ottaen kohtuutonta. 
         
         
         Ympäristövaliokunta viitaten perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon ehdottaa pykälän muuttamista siten,
            että sääntely rajataan vain avustuksensaajaan
            ja että viranomaisen on myönnettävä vapautus
            rajoituksesta silloin, kun sen voimassapitäminen olisi
            kohtuutonta. 
         
         
         13 §. Avustuskohteen tarkastaminen.
         
          Pykälä koskee virkamiehen oikeutta tarkastaa
            avustuksen käyttöä. Perustuslakivaliokunta
            on lausunnossaan tarkastellut pykäläehdotusta
            perustuslain 10 §:ssä turvatun kotirauhan
            suojan kannalta. Valiokunta on katsonut, ettei sääntely
            täytä perusoikeutta rajoittavalta lailta vaadittuja
            täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksia, ja
            sääntelyä tulee siksi selventää siten,
            että laista käyvät riittävällä tarkkuudella
            ilmi ne rikosten selvittämiseen tai perusoikeuksien turvaamiseen
            liittyvät seikat, joiden valvomiseksi tarkastus voidaan
            toimittaa asunnossa. Perustuslain 10 §:n 3 momentin
            johdosta säännökseen on lisäksi
            kirjattava, että tarkastus asunnossa voidaan toimittaa
            vain, jos se on välttämätöntä tarkastuksen
            kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi. Näiden
            tarkistusten tekeminen on edellytyksenä sille, että lakiehdotus
            voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Ympäristövaliokunta viitaten perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon ehdottaa pykälän täsmentämistä siten,
            että siihen lisätään edellytykseksi epäily
            lain rikkomisesta taikka sen varmistaminen, että avustusvaroja
            käytetään asumisen, henkilöiden
            terveyden tai terveellisen ympäristön turvaamisen
            edistämiseksi sekä välttämättömyysedellytys
            asunnossa toimitettavan tarkastuksen osalta.