Eduskunta yhtyy valtioneuvoston kantaan neuvotteluissa henkilöautojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoja koskevan asetuksen muuttamisesta. Euroopan komissio on ehdottanut lisäjoustoja valmistajille hiilidioksidipäästöstandardien noudattamiseen vuosille 2025–2027.
Suomi on valmis hyväksymään ehdotuksen "ottaen huomioon eurooppalaisen autoteollisuuden haasteet ja kilpailukyvyn, yleisesti globaalin kehityksen sekä EU:n talouden hitaan kasvun." Suomi kiinnittää kannassaan huomiota mm. riittävän vaatimustason varmistamiseen suhteessa taakanjakosektorin vuoden 2030 velvoitteisiin ja EU:n ilmastolain tavoitteisiin sekä sääntely-ympäristön ennakoitavuuteen.
Käsittelytiedot ja asiakirjat (ml. valtioneuvoston kanta): E 29/2025 – hiilidioksidiraja-arvoasetuksen muuttaminen
Suuri valiokunta käsitteli asiaa kiireellisenä, sillä alustavan tiedon mukaan jäsenmaiden pysyvien EU-edustajien komitea Coreper pyrkii sopimaan EU:n neuvoston kannasta jo 30.4.
Eduskunnan kannaksi tehtiin yksi vastaehdotus (vas., vihr.), jonka voi lukea kokouksen pöytäkirjasta myöhemmin tänään.
Päätösasioiden ohella suuri valiokunta kuuli asiantuntijoita yritysten hallinnollista taakkaa keventävistä Omnibus I -lainsäädäntöehdotuksista. Suuri valiokunta hyväksyi ensimmäiset eduskunnan kannat Omnibus-ehdotuksista käytäviin neuvotteluihin 11.4.
Käsittelytiedot ja asiakirjat:
U 13/2025 – kestävyysraportoinnin ja huolellisuusvelvoitteiden vaatimukset, hiilirajamekanismi
Lue lisää (tiedote 11.4.): Suuri valiokunta päätti kannat neuvotteluihin ensimmäisistä yritysten hallinnollista taakkaa keventävistä EU-ehdotuksista
Suuren valiokunnan kokousten pöytäkirjat valiokunnan sivulla
Päivtetty (25.4. klo 15.45) aiemman Omnibus-käsittelyn oikeaksi päivämääräksi 11.4.