Liikennehanke on lähtöisin Kuhmon suurimman yksityisen työnantajan Kuhmo Oy:n sahalaitoksen tarpeista. Sahalaitoksen tontilla tilaa alkaa loppua. Yhtiön kehityshankkeiden mahdollistumisen ainoaksi toteutuskelpoiseksi ratkaisuksi on osoittautunut Hyryntien ja sen kevyen liikenteen väylän siirtäminen.
Kuhmo Oy investoinnit
Kuhmo Oy:llä on käynnissä mittava kehityshanke yhtiön toiminnan päivittämiseksi. Tavoitteena hankkeessa on vaiheittain uudistaa yhtiön kaikki tuotantovaiheet vastaamaan 2020- ja 2030-lukujen haasteisiin. Kehitystyöllä yhtiö pyrkii strategiansa mukaisesti pitämään tuotantonsa modernina, edistyksellisenä ja kilpailukykyisenä tulevaisuudessakin. Samanaikaisesti Kuhmo Oy:n kehityshankeen kanssa kiinteistöyhtiö Juntinsalo Oy toteuttaa tarvittavien teollisuusrakennusten rakentamisen. Työllä turvataan yhtiön ja sen mahdollistamien työpaikkojen tulevaisuus.
Investointien kokonaisarvo on noin 45 miljoonaa euroa
Kuhmo Oy:n tuotantolaitosten nykyisen layoutin ja tuotannon materiaalivirtojen johdosta ainoa järkevä kuivalajittelun ja kuivauksen laajenemissuunta on Hyryntien suuntaan. Muut ratkaisut johtavat sekä investointisumman merkittävään kasvuun (+ 50— 60 %), että tuotantoprosessin tehokkuuden merkittävään heikkenemiseen pitkien sisäisten siirtomatkojen johdosta. Edellä mainituista syistä muut kehitysvaihtoehdot eivät ole toteuttamiskelpoisia. Kuhmo Oy:n lisäksi sekä Kuhmon Lämpö Oy:n laajentumisen että mahdollisten sivutuotteiden jalostuslaitosten sijoittumisen kannalta Hyryntien suunta on optimaalisin.
Liikenneturvallisuus
Tiehankkeen suunnittelu ja toteutus parantaa liikenneturvallisuutta uusien parempien liittymien suunnittelulla ja toteutuksella. Kevyen liikenteen väylät säilyvät ennallaan ja mahdollinen uuden alikulun osoittaminen Kuhmo Oy: n työntekijöille (kevyt liikenne). Tienlinjauksen itäpäässä oleva "pihatieliittymän" poisto kaarteesta parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta. Hankkeessa voidaan parantaa yleensäkin liikenneturvallisuutta nykyaikaisilla keinoilla.
Toiminnallisuus ja raskas liikenne
Alueen liikennejärjestelyt ja Kuhmo Oy:lle tapahtuva sisäänajo ja ulosajoliikenne erityisesti raskaan liikenteen osalta toteutetaan paremmin ja turvallisemmin.
Työllisyysvaikutukset
Kehitysohjelma nostaa yhtiön vuotuisen liikevaihdon nykyisestä noin 94 milj. euron tasosta noin 130 milj. euron tasolle. Viennin vuotuinen arvo kasvaa noin 27 milj. euroa. Toiminnan luomat pysyvät suorat ja epäsuorat työpaikat Kuhmossa ja lähialueilla kasvavat ja perustuen VTT:n aiempaan selvitykseen ovat noin 270 henkilötyövuotta.
Ilmastovaikutukset
Sahatavarakuutioon sitoutuu nettona noin 600 kg hiilidioksidia. Teoreettisesti tarkasteltuna hakkeen ansiosta pitkäaikaisesti hiilivarastoon voi sitoutua vuosittain 90 000 tonnia enemmän hiilidioksidia verrattuna nykytilanteeseen. Käytännössä luku on jonkin verran pienempi, koska osa sahatavarasta ohjautuu lyhyemmän kierron tuotteisiin, joista ne siirtyvät mm. levyteollisuuden raaka-aineiksi ja biopolttoaineeksi. Sahatavaraan sitoutuvan hiilidioksidin lisäksi syntyy noin 28 000 kuiva-ainetonnia enemmän selluloosateollisuuteen ohjautuvaa haketta ja 210 000 MWh enemmän biopolttoainetta/nestemäisten biopolttoaineiden raaka-ainetta. Selluloosa korvaa merkittävästi muovituotteita ja biopolttoaine fossiilisia polttoaineita, kuten kivihiiltä ja öljytuotteita.