Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Osana hallituksen Työllisyys ja kilpailukyky, biotalous ja puhtaat ratkaisut sekä kokeilut -kärkihankkeita Pori—Parkano—Haapamäki (PPH) -rata tulisi vaiheittain ottaa uudelleen käyttöön kaasukäyttöisten veturien kokeilualustana ja Suomen tavaraliikenteen poikittaisyhteytenä.
Vihreä rahtirata -hankkeessa Ramboll Finland Oy:llä teetetyn selvityksen mukaan kaasuvetureiden käyttö on dieselvetureiden käyttöä kustannustehokkaampaa ja sähköistämättömien ratayhteyksien tulevaisuuden käyttövoimaratkaisu.
Kaasuvetureiden käyttö on myös ympäristöystävällisempää, päästöt vähenevät nesteytetyn maakaasun (LNG) ja vielä enemmän biokaasun (LBG) käytön myötä. Kaasun liikennekäytöllä on merkittävä rooli Suomen ja EU:n ilmasto-, energia- ja liikennepoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. LNG:n käyttö on merkittävää biokaasun käytön ja tuotannon kasvulle ja sen myötä koko biotalouden kasvulle.
Kaasuvetureiden käyttöönotossa PPH-rata olisi hyvä pilottikohde Porin LNG-terminaalin läheisyyden vuoksi. Ratayhteysvälin toisessa päässä on biokaasutuotantoa Metsä Groupin biotuotetehtaan ja Jyväskylän Mustankorkea Oy:n myötä.
Huomion arvoista on myös se, että suoran ratareitin myötä Porista Haapamäelle kulkevat, jopa neljäsataa metriä pitkät ja tuhansia tonneja painavat junat ajaisivat suoraan Jyväskylään eivätkä tukkisi kiertoreitillä olevaa Tampereen ahdasta ratapihaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,