Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vapaa-ajan veneiden ja hyötyveneiden koot ovat kasvaneet sisävesillä. Tämä on tarkoittanut sitä, että siltojen alituskorkeudet ovat jääneet tätä myötä esteeksi ja rajoittavat virkistysmatkailua ja veneilyä järvillä. Yleinen 18,5 metrin alituskorkeus, kuten Kärkistensilta pohjoisella Päijänteellä, palvelee tämän päivän veneiden tarvitsemaa alituskorkeutta tai läppäsiltaratkaisut, kuten monilla Euroopan ja muiden Pohjoismaiden tärkeimmillä virkistys- ja veneilyreiteillä on käytössä.
Kääntö- tai läppäsilta mahdollistaisi korkeiden purjeveneiden purjehdusreittien ulottamisen Päijänteellä Pulkkilanharjun länsipuolelta itäpuolelle ja edelleen Lahteen. Monet purjeveneet joutuva jäämään Padasjoen korkeudelle, koska korkeimmat veneet eivät pääse Karisalmen sillan ali kaatamatta mastoja. Karisalmessa on 11 metrin alituskorkeus, joten sen ali pääsee matkapurjeveneistä vain noin 10 prosenttia. Mastojen kaatamista haittaa sillan molemmilla puolilla avautuvat aallokkoiset selät. Suur-Päijänteen virkistyspotentiaali jää näin hyödyntämättä, eikä eteläisen Päijänteen ja Lahden Vesijärven vesistömatkailuun synny lisää työpaikkoja. Pulkkilanharjun eteläpäässä Pulkkilansalmessa vanhan lossin kohdalla olisi valmius väylälle, jos maantiehen rakennettaisiin kääntyvä tai nouseva silta. Tätä tulisi selvittää parhaan mahdollisen ratkaisun määrittelemiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,