7.1
Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista
7 a §.Nuoren ammatillisen kuntoutuksen järjestäminen.
Pykälässä säädetään Kelan lakisääteiselle järjestämisvastuulle kuuluvasta nuoren ammatillisesta kuntoutuksesta sekä nuoren ammatillisen kuntoutuksen myöntämisedellytyksistä ja sisällöstä. Pykälä ehdotetaan muutettavaksi kokonaan nuoren ammatillisen kuntoutuksen tarkoituksenmukaiseksi kohdentamiseksi opiskelun ja työelämän ulkopuolella tai muutoin syrjäytymisvaarassa oleville nuorille.
Nuoren ammatillinen kuntoutus on tarkoitettu erityisesti nuorille, jotka eivät yksin kykene tai ole motivoituneita suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin, luomaan tulevaisuuden tavoitteita tai suuntaamaan kohti työelämää. Kuntoutuksen kohderyhmään eivät kuulu nuoret, jotka ovat vapaaehtoisesti koulutuksen ja työelämän ulkopuolella ja joilla koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olemiseen ei liity toimintakyvyn heikentymistä, esimerkiksi vapaaehtoisesti välivuotta pitävät nuoret.
Pykälän 1 momentissa säädetään ikärajoista, vakuutetun toimintakyvyn olennaisesta heikentymisestä sekä kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuudesta ja tarpeellisuudesta nuoren ammatillisen kuntoutuksen myöntämisedellytyksinä. Pykälän 1 momenttiin ei tehtäisi muutoksia. Sairaus- tai vammadiagnoosia ei jatkossakaan edellytettäisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen saamiseksi.
Pykälän 2 momentissa säädetään vakuutetun toimintakyvyn heikentymistä arvioitaessa huomioon otettavista tekijöistä toimintakyvyn eri osa-alueilla sekä toimintakyvyn olennaisen heikentymisen määrittelystä. Pykälän 2 momentista ehdotetaan poistettavaksi edellytys, jonka mukaan heikentyminen toimintakyvyn jollakin osa-alueella on riittävää toimintakyvyn olennaisen heikentymisen määrittelyssä. Vakuutetun toimintakyky olisi olennaisesti heikentynyt, jos toimintakyvyn heikentyminen rajoittaa hänen tulevaisuuden suunnitteluaan tai opiskelemaan tai työelämään pääsyään taikka estää häntä jatkamasta opintojaan. Toimintakyvyn heikentymistä arvioitaisiin kokonaisuutena toimintakyvyn eri osa-alueilla. Jos toimintakyvyn heikentyminen ilmenisi esimerkiksi ainoastaan arjen hallinnassa, nuori ei jatkossa kuuluisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen kohderyhmään.
Pykälän 3 momentissa säädetään nuoren ammatillisen kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuuden arvioinnista. Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuuden arvioinnissa huomioon otettavia tekijöitä. Kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa otettaisiin jatkossakin huomioon, voidaanko haetulla kuntoutuksella edistää hakijan toimintakykyä, elämänhallintaa sekä valmiuksia ja kykyä opiskella tai työllistyä. Lisäksi otettaisiin kokonaisuutena huomioon hakijan ajankohtaiset palvelutarpeet sekä hakijan saamat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja muut toimintakykyä, elämänhallintaa, opiskelua tai työllistymistä tukevat tai edistävät palvelut. Näitä palveluja olisivat esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, kuten mielenterveyspalvelut, päihde- ja riippuvuuspalvelut, sosiaalinen kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta, nuorisotyön palvelut, kuten etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajatoiminta, julkiset työvoimapalvelut sekä opiskeluterveydenhuollon ja opiskeluhuollon palvelut.
Kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuuden arvioinnissa otettaisiin siten huomioon 1) nuoren palvelutarpeet 2) mikä taho tai mitkä tahot voivat palveluillaan vastata nuoren palvelutarpeisiin ja 3) nuoren jo saamat palvelut. Kuntoutuksen myöntäminen edellyttäisi, että nuoren ammatillinen kuntoutus katsottaisiin nuoren tilanteessa tarkoituksenmukaiseksi, tarpeelliseksi ja oikea-aikaiseksi nuoren palvelutarpeet sekä nuoren ammatillisen kuntoutuksen palvelujen tavoitteet ja sisältö huomioon ottaen.
Tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa huomiota kiinnitettäisiin siihen, voidaanko haetulla kuntoutuksella tukea tai edistää hakijan toimintakykyä, elämänhallintaa sekä valmiuksia ja kykyä opiskella tai työllistyä. Kuntoutuksen tavoitteet nuoren toimintakyvyn edistämiseksi eivät voisi sisältää esimerkiksi ainoastaan arjen hallintaan liittyviä tavoitteita, vaan tavoitteiden tulisi sisältää myös tulevaisuuden suunnittelua, opiskelemaan tai työelämään pääsyä taikka opintojen jatkamista koskevia tavoitteita, vaikkakin ne voisivat toteutua pidemmällä aikavälillä. Jos nuoren tavoitteena olisi pelkästään arjen hallinnan ja sosiaalisen toimintakyvyn kohentaminen, ei nuoren ammatillinen kuntoutus olisi vielä ajankohtaista.
Tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa otettaisiin huomioon ne palvelutarpeet, joita nuorella ajankohtaisesti on, ja se, miten näihin palvelutarpeisiin voidaan nuoren ammatillisella kuntoutuksella vaikuttaa. Ratkaisevaa olisi, onko nuorella sellaista kuntoutustarvetta, johon nuoren ammatillisella kuntoutuksella pystyttäisiin ajankohtaisesti vastaamaan. Lisäksi arvioitaisiin, riittävätkö nuoren voimavarat ammatilliseen kuntoutukseen osallistumiseen.
Huomiota kiinnitettäisiin siihen, tarvitseeko nuori ajankohtaisesti esimerkiksi sosiaali- tai terveydenhuollon palveluja. Esimerkiksi tilanteessa, jossa nuori tarvitsee ensisijaisesti terveydentilan selvittelyä tai hoitoa, nuoren ammatillinen kuntoutus ei olisi tarkoituksenmukaista. Esimerkkinä huomioon otettavista palvelutarpeista olisi myös tilanne, jossa nuorella on lähinnä tukihenkilön tarve arjen toimintakyvyn kohentamiseksi. Nuoren ammatillinen kuntoutus ei olisi tällöin oikea-aikaista ja nuori ohjattaisiin sosiaalipalvelujen piiriin.
Tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa huomioon otettavista nuoren palvelutarpeista ja hänen saamistaan palveluista olisi esimerkkinä tilanne, jossa nuorella jo on hoitosuhde terveydenhuoltoon ja sovitut tapaamiset hoitotahon edustajan kanssa. Huomioon otettaisiin myös nuoren pitkittynyt työkyvyttömyys eli pitkittynyt sairauspäivärahan tai määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen saaminen taikka toistaiseksi myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen saaminen. Edellä mainituissa tilanteissa nuori saisi tukea tilanteensa selvittelyyn hoitotaholta, joka myös vastaa nuoren hoidon ja kuntoutuksen kokonaisuudesta. Tällöin ammatillisen kuntoutuksen käynnistymiseksi tarvitaan hoitotahon kannanotto kuntoutuksen tarpeellisuudesta ja oikea-aikaisuudesta. Tarvittaessa hoitotaho ohjaisi nuorta hakemaan kuntoutuslain 6 ja 7 §:ssä tarkoitettua diagnoosiperusteista ammatillista kuntoutusta tai muuta kuntoutuslaissa tarkoitettua kuntoutusta.
Nuoren ammatillinen kuntoutus voisi olla tarkoituksenmukaista nuorelle, jolla on sairaus tai vamma, josta ei aiheudu hänelle ajankohtaisesti merkittävää haittaa, eikä nuoren toimintakyvyn heikentyminen ja syrjäytymisvaara johdu kyseisestä sairaudesta tai vammasta.
Esimerkkinä tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa huomioon otettavista nuoren saamista palveluista olisi myös tilanne, jossa nuori jo on toisen tahon työllistymistä edistävässä palvelussa, kuten työvoimapalvelujen työhönvalmennuksessa, ja nuori saa sieltä tarvitsemansa tuen. Tällöin nuori ei olisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen tarpeessa. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuminen ei olisi esteenä nuoren ammatillisen kuntoutuksen myöntämiselle, jos nuoren toimintakyky mahdollistaa ammatilliseen kuntoutukseen siirtymisen. Jos nuori pääsisi työvoimapalveluun nuoren ammatilliseen kuntoutukseen osallistumisen aikana, hän voisi jatkaa kuntoutuksen loppuun, jos se on tarkoituksenmukaista ja tarpeellista hänen tavoitteidensa kannalta.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi, että jos hakija opiskelee, otettaisiin huomioon myös oppilaitoksen tukitoimet. Huomioon otettaisiin sekä nuoren saamat oppilaitoksen tukitoimet että oppilaitoksen tukitoimien tehostamisen mahdollisuudet. Keskeistä olisi myös sen arvioiminen, voidaanko nuoren ammatillisella kuntoutuksella vastata opiskelevan nuoren palvelutarpeeseen. Opiskeluoikeuden keskeyttämistä, opiskelijan eroamista koulutuksesta tai opiskelijan eronneeksi katsomista ei jatkossakaan edellytettäisi.
Nuoren ammatillinen kuntoutus voisi tulla kyseeseen esimerkiksi tilanteessa, jossa nuoren opinnot eivät etene ja ovat keskeytymässä oppilaitoksen tukitoimista huolimatta, eikä opintojen keskeytymisen syynä ole terveydentila tai terveydentilan selvittelyn tai hoidon tarve. Oppivelvollisuutta suorittavien nuorten kohdalla nuoren ammatillisen kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa otettaisiin huomioon myös koulutuksen järjestäjän ja oppivelvollisen asuinkunnan ohjaus- ja valvontavastuu.
Tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa olisi myös huomioitava, että nuoren ammatillisella kuntoutuksella ei ole tarkoitus paikata esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon tai oppilaitosten riittämättömiä resursseja.
Pykälän 4 momentissa säädetään nuoren ammatillisen kuntoutuksen sisällöstä ja yhteistyöstä. Pykälän 4 momentti ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin poikkeuksista 1–3 momentissa säädettäviksi ehdotettuihin myöntämisedellytyksiin. Vakuutetulla ei olisi oikeutta nuoren ammatilliseen kuntoutukseen, jos hän työskentelee palkkatyössä tai yrittäjänä osa- tai kokoaikaisesti taikka saa kuntoutuslain 20 §:ssä tarkoitettua nuoren kuntoutusrahaa. Ehdotetulla muutoksella tarkennettaisiin nuoren ammatillisen kuntoutuksen kohderyhmää syrjäytymisvaarassa oleviin nuoriin.
Nuoren kuntoutusrahaa saavalle nuorelle on laadittu henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma (KHOPS) ja hän jo osallistuu koulutukseen tai muuhun nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavaan kuntoutukseen, joten hän ei kuuluisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen kohderyhmään. Nuorella on tällöin hyvinvointialueen laatima suunnitelma sekä erityiset tukitoimet käytössään. Myöskään nuori, joka työskentelee palkkatyössä tai yrittäjänä osa- tai kokoaikaisesti, ei kuuluisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen kohderyhmään. Nuori ei ole tällöin työelämän ulkopuolella. Satunnainen tai hyvin vähäinen työskentely ei kuitenkaan estäisi nuoren ammatillisen kuntoutuksen myöntämistä, muiden myöntämisedellytysten täyttyessä. Hyvin vähäisellä työskentelyllä tarkoitettaisiin esimerkiksi 1–2 tunnin työskentelyä viikossa. Säännöksessä tarkoitetuksi työskentelyksi ei katsottaisi harrastusluonteista toimintaa.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti, joka vastaisi voimassa olevaa 4 momenttia.
19 §.Kuntoutusraha muun kuntoutuksen ajalta.
Pykälässä säädetään oikeudesta kuntoutusrahaan muun kuntoutuksen ajalta. Pykälän 2 momentissa säädetään lain 6 §:ssä tarkoitetun vakuutetun oikeudesta kuntoutusrahaan kuntoutuksena järjestettävän oppisopimukseen perustuvan oppisopimuskoulutuksen ajalta. Pykälän 2 momentti ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana. Muutos ei muuttaisi nykytilaa, koska oikeus kuntoutusrahaan oppisopimuskoulutuksen ajalta perustuisi lain 6 §:ssä tarkoitetun ammatillisen kuntoutuksen päätökseen.
23 §.Kuntoutusrahan maksaminen.
Pykälässä säädetään kuntoutusrahan maksamisesta. Pykälän 1 momentin mukaan kuntoutusrahaa maksetaan 25–27 §:ssä tarkoitettua omavastuuaikaa lukuun ottamatta kuntoutukseen osallistumisen ajalta jokaiselta arkipäivältä, jona vähintään neljä tuntia matkoineen kestävä kuntoutus tosiasiallisesti estää kuntoutujaa tekemästä työtä ja saamasta toimeentuloa kyseiseltä päivältä.
Pykälän 2 momentin mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, kuntoutusrahaa maksetaan 25–27 §:ssä tarkoitettua omavastuuaikaa lukuun ottamatta ammatillisena kuntoutuksena myönnettyyn koulutukseen, muuhun työelämän ulkopuolella olevan henkilön 6 §:ssä tarkoitettuun ammatilliseen kuntoutukseen, oppisopimuskoulutukseen, 7 a §:ssä tarkoitettuun nuoren ammatilliseen kuntoutukseen sekä 20 §:ssä tarkoitettuun nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavaan kuntoutukseen osallistumisen ajalta, jos kuntoutuja on estynyt tekemästä päätoimeen rinnastettavaa muuta kuin kuntoutukseen sisältyvää työtä. Pykälän 2 momentissa säädetyissä tilanteissa kuntoutusrahan saamiseksi ei edellytetä, että kuntoutus matkoineen kestää vähintään neljä tuntia päivässä. Kuntoutuja voi näissä tilanteissa työskennellä osa-aikaisesti tai satunnaisesti kuntoutuksen aikana.
Pykälän 2 momentti ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistettaisiin tarpeettomana maininta oppisopimuskoulutuksesta. Lisäksi 2 momentti muutettaisiin siten, että 7 a §:ssä tarkoitetun nuoren ammatillisen kuntoutuksen valmennukselliset palvelut poistettaisiin 2 momentissa säädetyistä tilanteista. Jatkossa kuntoutusrahan saamiseksi nuoren ammatillisen kuntoutuksen valmennuksellisilta palveluilta (nykyisin Nuotti-valmennus) matkoineen edellytettäisiin vähintään neljän tunnin päiväkohtaista kestoa, kuten pykälän 1 momentissa säädetään. Osallistuminen nuoren ammatillisen kuntoutuksen valmennuksellisiin palveluihin ei enää pääsääntöisesti oikeuttaisi saamaan kuntoutusrahaa. Niissä harvinaisissa tilanteissa, joissa valmennuksellinen palvelu matkoineen kestää vähintään neljä tuntia päivässä, kuntoutusrahaa voitaisiin edelleen myöntää, mikäli muut kuntoutusrahan myöntämisen edellytykset täyttyvät.
24 §.Kuntoutusraha odotus- ja väliajalta.
Pykälässä säädetään kuntoutusrahan maksamisesta odotus- ja väliajalta. Pykälä ehdotetaan muutettavaksi kokonaan.
Pykälän 1 momentti muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin tarkennuksena viittaus lain 6 §:ssä tarkoitettuun ammatilliseen kuntoutukseen. Kyse on teknisestä muutoksesta.
Lisäksi pykälän 1 momenttiin lisättäisiin viittaukset lain 7 a §:ssä tarkoitettuun nuoren ammatilliseen kuntoutukseen ja 20 §:ssä tarkoitettuun nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavaan kuntoutukseen.
Odotus- ja väliajan käsitteet vastaisivat voimassa olevan 24 §:n mukaisia käsitteitä.
Odotusajalla tarkoitettaisiin aikaa, jona kuntoutuja odottaa kuntoutuksen alkamista. Lain 6 §:n mukaisessa ammatillisessa kuntoutuksessa ja 7 a §:n mukaisessa nuoren ammatillisessa kuntoutuksessa kyse olisi kuntoutuspäätöksen antamisen ja kuntoutuksen alkamisen välisestä ajasta. Lain 20 §:ssä tarkoitettuun nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavassa kuntoutuksessa kyse olisi ajasta, jona nuori tosiasiallisesti odottaa kuntoutuksen alkamista. Esimerkiksi tilanteessa, jossa nuori on jo hyväksytty syyslukukaudella alkaviin opintoihin, odotusajassa voisi olla kyse opintojen alkamista edeltävistä kesäkuukausista.
Väliajalla tarkoitettaisiin kuntoutusjaksojen välistä aikaa.
Myös nuoren ammatillisen kuntoutuksen odotus- ja väliajan kuntoutusrahaa koskisi jatkossa, tarveharkinnan ohella, lähtökohtainen kalenterivuosittainen kolmen kuukauden enimmäisaika. Samoin nuoren kuntoutusrahan odotus- ja väliajan kuntoutusrahaa koskisi jatkossa, lähtökohtaisen kalenterivuosittaisen kolmen kuukauden enimmäisajan ohella, tarveharkinta. Muutokset yhtenäistäisivät mainittujen kuntoutusrahojen odotus- ja väliaikaa koskevan sääntelyn.
Kalenterivuosittaisen enimmäisajan voisi edelleen ylittää, kun se on ammatillisen kuntoutuksen etenemiseksi ja toimeentulon turvaamiseksi erityisestä syystä perusteltua. Enimmäisajan ylittyminen voi olla erityisestä syystä perusteltua, kun kuntoutujan toimeentulon turvaaminen koko kuntoutuksen ajalta odotus- ja väliaikoineen on perusteltua ammatillisen kuntoutuksen etenemisen turvaamiseksi. Tällainen tilanne on kyseessä esimerkiksi silloin, kun enimmäisajan ylittyminen ei johdu kuntoutujasta itsestään ja kuntoutuja voisi muuten joutua pelkän toimeentulotuen varaan.
Pykälän 2 momentti muutettaisiin siten, että siihen siirrettäisiin voimassa olevasta 1 momentista odotus- ja väliajan kuntoutusrahan määrää ja lähtökohtaista kalenterivuosittaista kolmen kuukauden enimmäisaikaa koskevat säännökset. Lain 7 a §:ssä tarkoitettua nuoren ammatillista kuntoutusta koskevat erityissäännökset poistettaisiin.
Pykälän 3 momentin erityissäännökset koskien lain 20 §:ssä tarkoitettua nuoren kuntoutusrahaa poistettaisiin. Jatkossa pykälässä olisi vain kaksi momenttia.
31 §.Ylläpitokorvaus.
Pykälässä säädetään ylläpitokorvauksesta. Pykälän 2 momenttiin tarkennettaisiin maininta ammatillisena kuntoutuksena järjestetystä koulutuksesta. Lisäksi pykälän 2 momentista poistettaisiin tarpeettomana maininta oppisopimuskoulutuksesta.
36 a §.Kuntoutusrahan suhde opintorahaan.
Pykälä on uusi. Pykälässä säädettäisiin opintorahan vähentämisestä kuntoutusrahasta. Jos vakuutettu saisi opintotukilain mukaista opintorahaa, opintoraha vähennettäisiin hänelle samalta ajalta maksettavasta kuntoutusrahasta tai osakuntoutusrahasta.
Vähentämiseen sovellettaisiin lain 36 §:n 3 momenttia. Sen perusteella, jos kuntoutusrahasta vähennettäisiin samalta ajalta kuukausittain maksettavaa opintotukilain mukaista opintorahaa, kuntoutusrahasta vähennettäisiin arkipäivää kohti opintorahan kuukausimäärän kahdeskymmenesviidesosa.
Käytännössä opintoraha tulisi vähennettäväksi kuntoutusrahasta tilanteessa, jossa opintorahaa saava vakuutettu saisi samalta ajalta kuntoutusrahaa alle 18 päivältä kalenterikuukautta kohden. Jos kuntoutusrahaa olisi saatu alle 18 päivää kuukaudessa, pienentäisi näiltä päiviltä laskennallisesti saatu opintoraha kuntoutusrahan määrää.
37 §.Osittain yhteensovitettavat tulot.
Pykälässä säädetään kuntoutusrahan kanssa osittain yhteensovitettavista tuloista. Pykälän 1 momentti ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistettaisiin tarpeettomana maininta ammatillisena kuntoutuksena järjestettyyn koulutukseen liittyvästä harjoittelusta. Harjoittelu on osa ammatillisena kuntoutuksena järjestettyä koulutusta. Näin ollen koulutukseen sisältyvän harjoittelun ajalta saadut palkkatulot sovitettaisiin edelleen osittain yhteen kuntoutusrahan kanssa, ellei kuntoutusrahaa makseta palkallisen harjoittelun ajalta työnantajalle.
Lisäksi pykälän 1 momenttiin lisättäisiin maininta lain 20 §:ssä tarkoitettuun nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavasta kuntoutuksesta. Jatkossa nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavan kuntoutuksen ajalta saadut palkka- ja yrittäjätulot sovitettaisiin osittain yhteen nuoren kuntoutusrahan kanssa, samalla tavoin kuin ammatillisena kuntoutuksena järjestetyn koulutuksen ajalta saadut palkka- ja yrittäjätulot.
Pykälän 2 momentista poistettaisiin maininta nuoren kuntoutusrahasta. Lain 47 §:n nojalla työnantajalle maksettavaan kuntoutusrahaan ei jatkossakaan tehdä 1 momentin mukaista yhteensovitusta. Näin ollen esimerkiksi oppisopimuskoulutuksen ajalta kuntoutusraha ja nuoren kuntoutusraha maksetaan työnantajalle täysimääräisenä.
39 §.Takautuva maksaminen.
Pykälässä säädetään etuuksien, eläkkeiden ja korvausten takautuvasta maksamisesta. Pykälän 1 momentissa säädetään kuntoutujalle takautuvasti myönnettyjen eläkkeiden ja korvausten perimisestä Kelalle samalta ajalta suoritettua kuntoutusrahaa vastaavalta osalta. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi opintotukilain mukainen opintoraha. Kuntoutujalle takautuvasti myönnetty opintoraha voitaisiin jatkossa periä Kelalle samalta ajalta suoritettua kuntoutusrahaa vastaavalta osalta. Lisäksi 1 momenttiin lisättäisiin etuudet eläkkeiden ja korvausten rinnalle.
Pykälän 2 momentissa säädetään kuntoutujalle takautuvasti suoritetun kuntoutusrahan perimisestä Kelalle samalta ajalta maksettua etuutta vastaavalta osalta. Opintotukilain 28 §:n 1 momentin mukaan, jos opiskelija on saanut opintorahaa tai asumislisää samalta ajalta, jolta hänelle myönnetään takautuvasti opintotukilain 6 §:ssä tarkoitettua etuutta, kuten kuntoutuslain mukaista kuntoutusrahaa, Kela saa periä tältä ajalta perusteettomasti maksetun opintotuen takautuvasti suoritettavasta etuudesta.
40 §.Kuntoutusrahan määrän tarkistaminen.
Pykälässä säädetään kuntoutusrahan määrän tarkistamisesta. Pykälän 2 momentin mukaan ammatillisen koulutuksen ajalta maksettavaa kuntoutusrahaa tarkistetaan, jos sen määrään vaikuttavat tulot suurenevat olennaisesti tai niiden määrä vähenee. Pykälän 2 momentti ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana. Säännöstä ei nykyisin sovelleta kuntoutuslain toimeenpanossa. Kuntoutuslain 37 §:n 3 momentin perusteella Kela voi ilman asianosaisen suostumusta tai päätöksen poistamista ratkaista asian uudelleen asianosaista kuultuaan, jos kuntoutusrahan kanssa 37 §:n 1 momentin mukaan yhteen sovitettavat tulot muuttuvat päätöksen antamisen jälkeen.
43 §.Kuntoutujan velvollisuus tietojen antamiseen.
Pykälässä säädetään kuntoutujan velvollisuudesta tietojen antamiseen. Pykälän 5 momenttiin tarkennettaisiin maininta ammatillisena kuntoutuksena järjestetystä koulutuksesta. Lisäksi 5 momenttiin lisättäisiin nuoren kuntoutusrahan saaja. Muutos olisi tarpeen, koska ehdotetun 37 §:n 1 momentin mukaisesti nuoren kuntoutusrahaa koskisi jatkossa tulojen osittainen yhteensovitus. Nuoren kuntoutusrahan saaja olisi velvollinen ilmoittamaan koulutuksen tai nuoren kuntoutusrahaan oikeuttavan kuntoutuksen ajalta saamansa tulot, jotka voivat vaikuttaa kuntoutusrahan määrään tai hänen oikeuteensa saada kuntoutusrahaa.
57 a §.Asian uudelleen ratkaiseminen muun etuuden tai korvauksen myöntämisen johdosta.
Pykälässä säädetään asian uudelleen ratkaisemisesta tilanteessa, jossa kuntoutusrahaetuuden saajalle on takautuvasti myönnetty muu etuus tai korvaus. Pykälään lisättäisiin viittaus ehdotettuun uuteen 36 a §:ään.