2.1
Soveltuva lainsäädäntö
Digi- ja väestötietovirastosta annetun lain (304/2019) 2 §:ssä säädetään, että Digi- ja väestötietoviraston toimialueena on koko maa, jollei erikseen toisin säädetä, ja että viraston toimipaikoista säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Digi- ja väestötietovirastoa koskevan valtioneuvoston asetuksen (53/2020) 7 §:ssä säädetään, että Digi- ja väestötietovirastolla on toimipaikka 36:lla eri paikkakunnalla (Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Iisalmi, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kemijärvi, Kittilä, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Mänttä-Vilppula, Oulu, Parainen, Pietarsaari, Pori, Porvoo, Raahe, Raasepori, Rauma, Rovaniemi, Salo, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa, Varkaus ja Ylivieska).
Valtiovarainministeriön 1.12.2021 annetussa suosituksessa valtionhallinnon toimintojen järjestämisessä noudatettavista periaatteista todetaan (s. 20), että ”Toimipaikkaverkon joustavuus ja palveluperiaatteeseen vastaaminen puoltavat sitä, että valtion yksiköiden ja toimintojen maantieteellisestä sijoittumisesta ei nimenomaisesti säädettäisi virastoa koskevassa laissa tai valtioneuvoston asetuksessa. Erityisesti käyntiasiointipalvelua tarjoavien asiointipisteiden sijainnista säätäminen vaikeuttaa julkisen hallinnon yhteistyöjärjestelyitä ja saattaa heikentää sekä tuottavuutta että palvelutasoa.
Valtionhallinnon yksiköitä koskevia ratkaisuja ei ole ollut tarkoitus perustuslain 119 §:n 2 momentin säännöksin pidättää yksinomaan lailla tai asetuksella tehtäviksi. Sijoittamispäätös on asia, josta voidaan päättää myös hallintopäätöksin, jos kulloinenkin asia luonteensa puolesta soveltuu hallintopäätöksellä ratkaistavaksi (PeVL 42/2006 vp, s. 3 ja PeVL 6/2002 vp s. 2).
Valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista koskevasta toimivallasta annetun lain (362/2002) ja sen 1.1.2022 lukien korvaavan valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetun lain (728/2021) mukaan valtion viraston sijoittamispäätöksen tekee asianomainen ministeriö, ellei muualla laissa toisin säädetä. Viraston sijoittumista koskevat päätökset voidaan jättää em. lainsäädännön mukaisesti ministeriöissä tehtäväksi. Valmistelussa tulee myös harkita, onko kaikkien tai joidenkin viraston yksiköiden sijainti tarkoituksenmukaista jättää viraston työjärjestyksessä määrättäväksi. Tämä kuitenkin edellyttää valtuutuksen säätämistä virastoa koskevassa laissa.
Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetun lain 2 §:n mukaan valtion palveluiden saatavuus tulee järjestää sekä yksiköt ja toiminnot sijoittaa siten, että koko maan kattavasti valtion tehtävät hoidetaan tuloksellisesti ja palvelun saatavuus vastaa eri asioinnin keinoja käyttäen eri asiakasryhmien palvelutarpeeseen perusoikeudet turvaavalla tavalla. Valtion palveluiden saatavuutta ja yksiköiden ja toimintojen sijoittamista koskevien päätösten ja suunnitelmien tulee lisäksi vahvistaa elinvoimaisuutta, turvallisuutta ja valtion kilpailukykyä työnantajana maan eri osissa. Tämä edellyttää palvelun järjestämistä digitaalisena palveluna, käyntiasiointipalveluna ja puhelimitse annettuna palveluna siten, että palvelut ovat eri asiakasryhmien saatavissa tarkoituksenmukaisella ja tuloksellisella tavalla.
Ennen valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista ja yksikössä annettavan asiakaspalvelun saatavuutta koskevan päätöksen tekemistä, tulee arvioida, miten ne edistävät valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetussa laissa tai siinä säädetyssä valtakunnallisessa suunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista. Palveluiden saatavuutta ja yksiköiden ja toimintojen sijoittumista koskevat päätökset tulee tehdä siten, että yhdenvertaisuus, kielelliset oikeudet ja muut perusoikeudet toteutuvat. Säädös täydentää hallintolakia, jonka mukaan hyvään hallintoon ja sen mukaiseen palveluperiaatteeseen kuuluu, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja että viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti.
Valtion palveluiden saatavuutta ja toimintojen sijoittamisen perusteista säädetyn lain 3 §:n mukaan valtioneuvosto laatii toimikautensa ajaksi suunnitelman palveluiden saatavuuden turvaamisesta ja yksiköiden ja toimintojen sijoittamisesta. Suunnittelun ja seurannan yhteensovittamisen tueksi valtiovarainministeriö asettaa lain 4 §:n mukaan yhteistyöryhmän, jossa ovat edustettuina ministeriöt, Kansaneläkelaitos, Suomen kuntaliitto sekä sellaiset valtion viranomaiset ja valtion liikelaitokset, joilla on laaja toimipaikkaverkosto tai jotka hoitavat laajasti asiakaspalvelutehtäviä.
Valtion palveluiden saatavuutta ja toimintojen sijoittamisen perusteista säädetyn lain 5 §:n mukaan valtion yksiköiden ja toimintojen sijoittamisesta päättää se ministeriö, jonka toimialaan viranomainen pääasiallisesti kuuluu, jollei muualla laissa toisin säädetä. Edellä tarkoitettu toimivaltainen ministeriö voi kuitenkin sen estämättä, mitä muualla laissa säädetään, pidättää itselleen toimialaansa kuuluvan viranomaisen päätösvallan yksiköiden ja toimintojen sijoittumista sekä yksiköissä annettavan palvelun laajuutta, aukioloa tai muuta palvelun saatavuutta koskevassa asiassa, jos ministeriö katsoo päätöksen merkittävästi vaikuttavan lain 2 §:ssä säädettyjen tavoitteiden toteutumiseen.
Lain esitöissä (HE 62/2021) on selvennetty, että pykälässä ”yksikössä tarjotulla palvelulla” tarkoitetaan fyysisessä sijaintipaikassa tarjottua hallinnon asiakkaille suunnattua käyntiasiointipalvelua sekä esimerkiksi yksiköissä paikan päällä annettavaa apua digitaalisten palveluiden käyttämiseen. Päätöksen pidättämistoimivalta ei kuitenkaan sanamuotonsa mukaan koske alaisten virastojen digitaalisten palveluiden järjestämistä koskevia päätöksiä. Pidättämistoimivaltaa voitaisiin käytännössä käyttää esimerkiksi tilanteissa, joissa päätetään uusien yksikköjen ja toimintojen sijaintipaikoista tai yksikköjen ja toimintojen lakkauttamista, mutta esimerkiksi myös, kun päätetään toiminnan merkittävästä supistamisesta tai laajentamisesta, palvelutarjonnan sijoittumisesta, palvelutarjonnan laajuudesta tai palveluiden aukioloajoista. Päätösvallan pidättämistoimivalta koskee tilanteita, joissa päätösvalta on lailla tai asetuksella delegoitu viraston päätettäväksi. Sen sijaan se ei koske sellaisia tilanteita, joissa sijaintipaikasta on säädetty lailla tai asetuksella.
Pykälän perusteluiden mukaan tavoitteena on ollut tarkentaa ministeriön toimivalta kattamaan sen alaisen hallinnon yksiköiden sijoittumispaikkojen lisäksi yksiköissä järjestettävien palveluiden saatavuus. Tämä tukee alueellistamisen uudistamisen strategian linjausta, jonka mukaan valtion läsnäolon alueilla tulee perustua palvelutarpeeseen ja viranomaistoiminnan tehtävien järjestämiseen tuloksellisesti. Pykälä selkeyttää ministeriöiden mahdollisuuksia varmistaa alaisensa hallinnon osalta lakisääteisten, valtakunnallisessa suunnitelmassa mahdollisesti tarkentuvien tavoitteiden toteutuminen. Tämä on tarpeen koordinaation ja vaikuttavuuden vahvistamisen kannalta ja jopa välttämätöntä laajempien palvelupisteverkkoratkaisujen ohjaamiseksi.
Pykälän perusteluiden mukaan päätöksentekovallan pidättäminen edellyttää kuitenkin objektiivista asian merkityksellisyyden arviointia. Yksiköiden ja toimintojen sijoittaminen sekä palveluiden saatavuudesta päättäminen on lähtökohtaisesti viraston johtamisasia. Päätöksen pidättämisoikeus on poikkeus, jota on tarkoitus käyttää lähinnä tilanteissa, joissa on selkeästi vaarana, että viranominen ei toiminnassaan toteuta valtioneuvoston päättämää suunnitelmaa tai sitä tarkentavia hallinnonalakohtaisia linjauksia tai esimerkiksi laillisuusvalvojien antamia päätöksiä.
Voimassa oleva lainsäädäntö vaikeuttaa Digi- ja väestötietoviraston mahdollisuuksia järjestää toimintojaan siten, että se vastaa valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista säädetyn lain 2 §:n mukaisia tavoitteita.
Laki valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista sisältää myös yleisiä säännöksiä aukiolosta. Säännökset antavat valtion viranomaiselle laajan mahdollisuuden itse säätää aukiolonsa palvelutarpeen mukaan. Aukiolosta säädetään tarkentavasti myös valtioneuvoston asetuksessa valtion viranomaisten vähimmäisaukiolosta (1203/2022), joka tuli voimaan 1.1.2023.
Kyseisen asetuksen 2 §:n mukaan viranomaisen säädetyn, työjärjestyksellä määrätyn taikka muuten päätetyn päätoimipaikan asiointipaikan tulee olla auki vähintään 6 tunnin ajan viranomaisen aukiolopäivinä. Jos viranomaisen päätoimipaikasta ei ole säädetty, määrätty tai päätetty, vähintään yhden asiointipaikan on oltava vastaavasti auki vähintään 6 tunnin ajan aukiolopäivinä. Asetuksen 3 §:n mukaan muu asiointipaikka kuin 2 §:ssä tarkoitettu päätoimipaikan asiointipaikan tulee olla auki vähintään 3 tunnin ajan aukiolopäivinä, jos asiointipaikalla on merkittävästi käyntiasiointia hallintoasioissa ja jos asiointipaikan käyntiasiointimäärä on vähintään puolet 2 §:ssä tarkoitetun asiointipaikan käyntiasiointimäärästä tai, jos päätoimipaikkoja on useita, puolet käyntiasiointimäärältään suurimman asiointipaikan käyntiasiointimäärästä. Muista kuin edellä mainittujen toimipaikkojen asiointipaikkojen aukiolosta viranomien voi päättää laissa palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista säädetyn lain mukaisesti.
2.2
2.2. Käyntiasioinnin kehitys
Digi- ja väestötietoviraston pääasialliset asiointikanavat ovat nykyään digitaalinen verkkoasiointi, puhelinasiointi ja sähköpostiasiointi. Vuonna 2023 verkkopalveluissa tehtyjä itsepalvelutapahtumia oli noin 1 150 000, yhteydenottoja puhelimella 395 000 ja sähköpostiyhteydenottoja 178 000. Samaan aikaan käyntiasiointitapahtumia oli ajanvarauksella 88 000 ja ilman ajanvarausta 73 000 eli yhteensä 161 000 käyntiasiointitapahtumaa. Lisäksi oli 11 000 muuta kautta mm. chatissa tehtyä asiointitapahtumaa. Vuonna 2023 siis yhteensä vain n. 8 % kaikesta asioinnista oli käyntiasiointia. Vuonna 2023 käyntiasioinnin määrä oli lisäksi poikkeuksellisen korkea pandemian ja siihen liittyvien rajoitusten hellitettyä. Käyntiasiointi kasvoi myös edellisvuodesta poikkeuksellisen suuren maahan muuttaneiden ulkomaalaisten, erityisesti sotaa pakenevien ukrainalaisten, määrän vuoksi. Käyntiasiointi on kuitenkin vuosien aikana merkittävästi vähentynyt ja ennusteiden mukaan vähenee edelleen mm. Digi- ja väestötietoviraston rakentamien uusien verkkopalvelujen ja niiden käytön lisääntyessä.
Digi- ja väestötietovirastossa käyntiasiointia edellyttäviä asioita ovat nykyisin ainoastaan vihkiminen, ulkomaalaisten rekisteröinti ja tietyt notaaripalvelut. Toimipaikkoja on nyt käyntiasiointitarpeeseen nähden liikaa, ja monien toimipaikkojen käyttöaste on heikko. Osassa on hyvin rajoitettu aukioloaika. Nykytilanteessa asiointipalveluiden resursointi on vaikeaa mitoittaa tarkoituksenmukaisella ja tuloksellisella tavalla. Pienimmät toimipaikat eivät välttämättä pysty myöskään palvelemaan asiakkaita esimerkiksi henkilökunnan sairastuessa.
Toisaalta nykyisin on mahdollista järjestää käyntiasiointi myös muilla tavoin kuin kiinteiden toimipisteiden avulla. Palvelua annetaan jo nyt väliaikaisten ns. pop up -palvelupisteiden avulla, tilauspalveluiden, kuten vihkiminen asiakkaan juhlapaikassa, tai usean eri viraston yhteisten palvelupisteiden avulla. Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittumisen suunnitelman (2024–2027) sekä toimitilastrategian mukaan onkin tarkoitus siirtyä yhä laajemmin yhteisiin palvelupisteisiin. Digi- ja väestötietovirasto on mukana Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla hankkeessa, joka toteuttaa edellä mainittua tavoitetta. Digi- ja väestötietoviraston toimipaikkoja koskeva sääntely, joka lähtee kiinteistä toimipaikoista, vastaa huonosti tähän kehitykseen.
Kokoavasti/yhteenvetona voidaan todeta, että Digi- ja väestötietoviraston asetuksessa määritelty toimipisteiden sijoittamisen nykytilanne ei vastaa nykyisen lainsäädännön pääperiaatteita, joissa korostuvat toimipaikkaverkon joustavuus ja palveluperiaatteen toteutuminen. Edelleen on toiminnan tarkoituksenmukaisen kehityksen ja tulevien tarpeiden huomioimiseksi tarkoituksenmukaista, että toimipaikoista voidaan päättää työjärjestyksellä edellä kuvatun lainsäädännön asettamissa puitteissa, sekä tarvittaessa toimivaltaisen ministeriön päätöksellä, toimivallan pidättämisen edellytysten täyttyessä.