3.1
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annettua lakia. Ehdotetussa uudessa laissa määriteltäisiin, mitä velvoitetasoja hyvinvointialueiden, Helsingin ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoihin sovellettaisiin. Lisäksi kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitetasoja selkeytettäisiin.
Lakia sovelletaan jo nykyisellään lähtökohtaisesti kaikkien julkisten hankintayksiköiden hankintoihin, eli hyvinvointialueiden hankinnat kuuluvat jo tällä hetkellä lain soveltamisalaan. Laissa on säädetty hankintayksiköille lähtökohtaisesti ajoneuvokategorioittain yleiset valtakunnalliset velvoitetasot, joita hankinnoissa tulee noudattaa. Lisäksi henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen sekä kuorma-autojen hankinnoissa on säädetty eriytetyistä velvoitteista kunnille. Lain mukaan hankintayksiköiden hankintoihin sovelletaan lähtökohtaisesti lain yleistä velvoitetasoa. Laissa tai sen perusteluissa ei tällä hetkellä oteta nimenomaisesti kantaa siihen, mitä velvoitetasoja hyvinvointialueiden hankintoihin tulisi soveltaa. Tämän vuoksi on tarpeen selkeyttää sitä, mitä velvoitteita hyvinvointialueiden hankintoihin sovelletaan. Esityksessä ehdotetaan, että hyvinvointialueiden vähimmäisvelvoitteet eriytettäisiin alueellisesti siten, että velvoitetasot olisi porrastettu kolmeen eri luokkaan. Hyvinvointialueiden vähimmäisvelvoite olisi eriytetty 20, 35 ja 45 prosentin osuuksiin perustuen alueellisiin erityispiirteisiin, kuten etäisyyksiin, taloudellisiin valmiuksiin, latauspisteiden saatavuuteen ja taksimarkkinoiden tilanteeseen.
Korkein velvoitetaso olisi 45 prosenttia ja se kohdistuisi Etelä-Karjalan, Itä-Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Uudenmaan, Kymenlaakson, Länsi-Uudenmaan, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen, Satakunnan, Varsinais-Suomen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueisiin sekä Helsingin kaupunkiin ja HUS-yhtymään. Keskitason velvoitetaso oli 35 prosenttia ja sitä sovellettaisiin Etelä-Pohjanmaan, Lapin, Pohjanmaan, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueisiin. Matalin velvoitetaso olisi 20 prosenttia ja se kohdistuisi Etelä-Savon, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueisiin. Velvoitetasot olisivat saman suuruiset molempien hankinta-ajanjaksojen aikana. Ehdotettujen eriytettyjen tavoitetasojen myötä pyritään varmistamaan kuntien lakisääteisten kuljetusten järjestäminen ilman alueellisista erityispiirteistä seuraavaa kohtuutonta kustannusten nousua.
Lisäksi kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitteita ehdotetaan selkeytettävän. Tällä hetkellä kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden hankintoihin sovelletaan kunnan velvoitetasoa, jos ne toteuttavat kunnan järjestämisvastuulla olevia tehtäviä. Vapaaehtoisten tehtävien osalta kuntayhtymien hankintoihin sovelletaan yleistä valtakunnallista velvoitetasoa. Lakia ehdotetaan muutettavan siten, että siinä säädettäisiin täsmällisesti siitä, mitä velvoitetasoa kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden hankintoihin sovelletaan. Henkilöautohankintoihin ja kevyiden hyötyajoneuvojen hankintoihin sovellettaisiin edelleen lähtökohtaisesti kunnan velvoitetasoa. Jos kuntayhtymän tai kuntataustaisten yhtiön maantieteellisellä toiminta-alueella olisi eri velvoiteluokkiin kuuluvia kuntia, sovellettaisiin hankintoihin sen hyvinvointialueen velvoitetasoa, jolla kunta sijaitsee. Jos hankintayksikkö koostuisi useampaan hyvinvointialueeseen kuuluvista kunnista, sovellettaisiin hankintoihin eri hyvinvointialueiden velvoiteluokkien keskiarvoa. Keskiarvoon perustuva laskentatapa koskisi ainoastaan kuntataustaisten yhtiöiden hankintoja eikä sitä sovellettaisi eri kuntien yhteishankintoihin. Kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön kuorma-autohankintoihin sovellettaisiin lähtökohtaisesti kunnan velvoitetasoa. Jos kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön maantieteellisellä toiminta-alueella olisi useampaan velvoiteluokkaan kuuluvia kuntia, sovellettaisiin kuorma-autokategoriassa yleistä valtakunnallista velvoitetasoa.
Esityksessä ei ehdoteta velvoitetasojen tiukennuksia voimassa olevaan lakiin nähden. Velvoitteiden alueelliset painotukset säilyisivät ennallaan. Velvoitetasot on laskettu siten, että kunnille tällä hetkellä säädetyt vähimmäisosuudet siirtyisivät hyvinvointialueille saman suuruisina. Nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja hankittaisiin ehdotetun uudistuksen myötä koko Suomen tasolla sama määrä kuin nykyisen lain velvoitteiden mukaan.
3.2
Pääasialliset vaikutukset henkilöautojen ja henkilöautokuljetusten hankintoihin
Sote-uudistus
Julkisen vallan tehtävänä on edistää ihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimeentuloa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen käytännössä on ennen hyvinvointialueiden perustamista ollut kuntien tehtävänä. Suurin osa sosiaali- ja terveyspalveluista on lakisääteisiä, eli lainsäädäntö velvoittaa kunnat järjestämään nämä palvelut. Lisäksi Kansaneläkelaitoksen etuudet ja palvelut ovat osana sosiaali- ja terveyspalveluita. Julkisessa hallinnossa on jatkossa kolme organisatorisesti itsenäistä toimijaa: valtio, hyvinvointialueet ja kunnat.
Hyvinvointialueiden rajat noudattavat maakuntien rajoja Uudenmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Uudenmaan maakunta jakautuu neljään hyvinvointialueeseen ja Helsinkiin, joka jatkaa erillisenä alueena. Lisäksi HUS-yhtymällä on laissa säädettyjen ja HUS-järjestämissopimuksessa sovittujen erikoissairaanhoitoon liittyvien tehtävien järjestämisvastuu. Hyvinvointialueiden muodostumisen yhteydessä kuntien sosiaali- ja terveyspalveluihin käytettävät ajoneuvot ja liikennepalveluhankinnat siirtyvät kunnista hyvinvointialueille. Suurin osa siirtyvistä ajoneuvoista ja siirtyvien liikennepalveluhankintojen toteuttamiseen käytetyistä ajoneuvoista on pieniä ajoneuvoja, jotka kuuluvat henkilöauto- (M1 ja M1G), pieniin linja-auto- (M2 ja M2G) ja pakettiautoluokkiin (N1 ja N1G). Sen sijaan kuorma-autoja (N2 ja N3) tai isoja linja-autoja (M3) ei siirry kunnista hyvinvointialueille, koska nykyisillä kunnilla ja terveydenhuollon kuntayhtymillä ei tällaisia ajoneuvoja tehtävien puolesta ole.
Mahdollista ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain velvoitteista johtuvaa kustannusten kasvua ja siitä seuraavia suhteellisia kustannusrasituksen muutoksia pyritään edelleen lieventämään vähimmäisvelvoitteiden alueellisella eriyttämisellä. Eriyttämisellä tavoitellaan sitä, että esimerkiksi vähäinen palveluntarjonta tai latausinfrastruktuuri eivät muodostuisi esteeksi saada kelpoisuusehdot täyttäviä tarjouksia julkisiin hankintoihin, mikä voisi johtaa ennakoitua suurempiin kustannusten lisäyksiin ja palveluvelvoitteiden täyttämisen haasteisiin.
Liikennepalveluhankintojen kohdalla taksiyrittäjien kannuste siirtyä sähköautoihin on ollut olemassa jo vuodesta 2021 asti, kun ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain velvoitteet tulivat voimaan. Taksialan liikevaihdon lähteistä noin 40 prosenttia on julkisia hankintoja, eli kannuste siirtyä sähköautoihin on merkittävä. Hyvinvointialueiden vastuulle siirtyvien sosiaalitoimen kyytien lisäksi esimerkiksi Kela-kyydit ja kuntien koulukyydit kuuluvat lain soveltamisalaan.
Esityksessä ehdotetaan, että hyvinvointialueiden vähimmäisvelvoitteita eriytettäisiin alueellisesti porrastaen velvoitetasot kolmeen eri luokkaan. Hyvinvointialueiden vähimmäisvelvoitteet olisivat 20, 35 ja 45 prosenttia hankinnoista alueellisiin erityispiirteisiin perustuen. Velvoitetasot olisivat yhtä suuret molempien hankinta-ajanjaksojen (2021-2025 ja 2026-2030) aikana. Yhdenmukaisuus maakuntien ja hyvinvointialueiden rajauksissa sekä eroavaisuuksia mittaavien tekijöiden tukeutuminen pysyviin maantieteellisiin ja väestöllisiin mittareihin luo selkeän perusteen porrastaa myös hyvinvointialueille asetettavat vähimmäisosuudet niin kuin ne on tehty kunnille tällä hetkellä voimassa olevassa laissa.
Ehdotetut velvoitetasot on laskettu siten, että ne pysyisivät mahdollisimman lähellä nykyisiä tasoja. Keskenään samankaltaisille hyvinvointialueille on laskettu keskenään samanlaisia vähimmäisosuuksia, jotka noudattelevat samaa suuruusluokkaa kuin alueen kuntien osuudet ja joilla hyvinvointialueet saavuttavat keskiarvona direktiivin mukaisen 38,5 prosentin tason. Käytännössä hyvinvointialueen velvoitetaso muodostuisi sen alueella olevan maakunnan ja suuren kaupungin velvoitteiden keskiarvosta. Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoihin sovellettaisiin samaa velvoitetasoa Uudellamaalla sijaitsevien hyvinvointialueiden kanssa. Hyvinvointialueille ehdotettujen vähimmäisvelvoitetasojen eri alueiden automäärillä painotettu keskiarvo ylittää hieman henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen ajoneuvojen velvoiteluokan mukaisen keskimääräisen 38,5 prosentin tason, jotta direktiivin velvoitteiden täyttyminen kansallisella tasolla varmistettaisiin.
Ehdotuksen mukaan korkean vähimmäisosuuden (45 prosenttia) hyvinvointialueisiin kuuluisivat alueet, joiden alueella sijaitsevissa maakunnissa on tällä hetkellä korkea velvoitetaso ja lisäksi niihin kuuluu jokin 17 suurimmasta kaupungista. Nämä hyvinvointialueet olisivat Etelä- Karjala, Itä-Uusimaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Keski-Uusimaa, Kymenlaakso, Länsi-Uusimaa, Pirkanmaa, Päijät-Häme, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Vantaan ja Keravan alue. Lisäksi Helsingin ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen sovellettaisiin samoja velvoitteita kuin korkean vähimmäisosuuden hyvinvointialueisiin. Näillä alueilla on tällä hetkellä kuntien hankinnoissa 35 prosentin velvoitetaso muilla kuin suurilla kaupungeilla. Espoon, Helsingin, Hämeenlinnan, Jyväskylän, Kouvolan, Lahden, Lappeenrannan, Porin, Tampereen, Turun ja Vantaan velvoitetaso on tällä hetkellä 50 prosenttia.
Keskitason vähimmäisosuuden (35 prosenttia) hyvinvointialueisiin kuuluisivat alueet, joiden alueella sijaitsevissa maakunnissa on tällä hetkellä matala velvoitetaso, mutta joihin kuuluu jokin 17 suurimmasta kaupungista. Nämä hyvinvointialueet olisivat Etelä-Pohjanmaa, Lappi, Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa ja Pohjois-Savo. Näillä alueilla on tällä hetkellä kuntien hankinnoissa 20 prosentin velvoitetaso muilla kuin suurilla kaupungeilla. Joensuun, Kuopion, Oulun, Rovaniemen, Seinäjoen ja Vaasan velvoitetaso on tällä hetkellä 50 prosenttia.
Matalan vähimmäisosuuden (20 prosenttia) hyvinvointialueisiin kuuluisivat alueet, joiden alueella sijaitsevissa maakunnissa on tällä hetkellä matala velvoitetaso ja joihin ei kuulu 17 suurimman kaupungin joukkoon kuuluvaa kaupunkia. Näitä hyvinvointialueita olisivat Etelä-Savo, Kainuu ja Keski-Pohjanmaa. Näillä alueilla on tällä hetkellä kuntien hankinnoissa 20 prosentin velvoitetaso. Kyseisiin maakuntiin ei kuulu 17 suurimman kaupungin joukkoon kuuluvia kaupunkeja.
Kuorma-autohankintojen vähimmäisvelvoitteita ei olisi eriytetty alueellisesti, sillä kyseistä kalustoa ei siirry kunnista hyvinvointialueille tai sitä ei ole merkittävissä määrin nykyisillä terveydenhuollon kuntayhtymillä. Hyvinvointialueiden käytössä saattaa olla joitakin yksittäisiä kuorma-autoja. Hyvinvointialueille ei ehdoteta säädettävän vastaavaa poikkeusta kuin kuntien viranomaisille, joten hyvinvointialueiden kuorma-autohankintoihin sovellettaisiin lain yleisiä velvoitteita. Kuorma-autojen osalta lain velvoitetaso on lähtökohtaisesti ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla 9 prosenttia ja toisella hankinta-ajanjaksolla 15 prosenttia. Lain mukaan kuorma-autohankinnoissa ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen valikoima on henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen määrää joustavampi, sillä sähkö- ja vetyajoneuvojen lisäksi myös biopolttoaineella kulkevat kuorma-autot täyttävät lain asettamat vaatimukset.
Lain 14 §:n mukaan yhteishankintaan osallistuvan hankintayksikön on varmistettava, että lain mukaiset vähimmäisosuudet täyttyvät eli hankintayksiköllä on vastuu omien vähimmäisvaatimusten täyttämisestä. Tämä pätee myös hyvinvointialueiden hankintoihin.
Ehdotetun lakimuutoksen pääasiallisten vaikutusten arvioinnissa on tehty oletus, että hyvinvointialueilla on käytettävissään puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintaan samat resurssit kuin kunnilla arvioitiin olevan kuntakohtaisessa vähimmäisvelvoitteiden määrityksessä. Hyvinvointialueiden toiminnalle on merkitystä ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen järjestämisessä liikenteen markkinoilla viimeisen 1-2 vuoden aikana tapahtuneissa käänteissä, kuten ajoneuvojen ja käyttövoimien hintakehityksessä ja taksimarkkinoiden kehityksessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoihin sovelletaan jo tällä hetkellä lain velvoitteita. Kuntien hankintoja koskevat velvoitteet on eriytetty. Lisäksi lain velvoitteet koskevat jo nykyisellään hyvinvointialueita. Ilman lakimuutosta hyvinvointialueiden velvoitteisiin sovellettaisiin lain yleistä velvoitetasoa, eli jokaisella hyvinvointialueella olisi sama velvoitetaso. Ehdotetuilla eriytetyillä hyvinvointialueiden velvoitetasoilla pyritään huolehtimaan siitä, että taloudelliset vaikutukset ovat alueille suhteellisesti ottaen mahdollisimman kohtuullisia.
Siirrettäessä hankintavelvoitteita yli 300 kunnalta ja erilaisilta kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankintojen lukumäärä supistuu, mutta niiden keskimääräinen koko oletettavasti kasvaa merkittävästi. Hankintatoiminnan muutoksen kautta voi olla mahdollista saavuttaa mittakaavaetuja, jotka voivat hillitä puhtaaseen kalustoon siirtymisen kustannuksia. Ajoneuvojen osto- ja leasing-sopimuksista ja kuljetussopimuksista kilpaillaan aiempaa keskitetymmin ja suurempina kokonaisuuksina ja oletettavasti aiempaa suuremmalla houkuttelevuudella. Hyvinvointialueiden päivittäisessä käytössä olevan ajoneuvokannan hallinta tapahtuu laajempina kokonaisuuksina mikä vaikuttaa suotuisasti käyttökustannuksiin muun muassa huoltosopimuksissa ja ajoneuvojen käyttöasteiden kautta. Keskittyminen voi yhtäältä motivoida latausverkoston kehittämiseen siellä, missä sähkökäyttöisiä autoneuvoja on runsaasti. Toisaalta tämä voi hidastaa verkon peittävyyden kehitystä. Hyvinvointipalvelujen järjestämistavalla ja palvelujen sijoittumisella on merkitystä palvelutoimintaan liittyvälle autoilun määrälle ja kuljetusten järjestämiselle sekä näiden vaatimille tukipalveluille.
Hyvinvointialueet toimivat suuremmalla maantieteellisellä alueella kuin yksittäiset kunnat. Tämän vuoksi hyvinvointialueiden tekemiin hankintoihin liittyy enemmän joustavuutta kuin kuntien tekemiin hankintoihin. Lain prosentuaaliset vähimmäisvelvoitteet tulee saavuttaa kappalemäärittäin eikä esimerkiksi suoritteena mitaten. Vähäpäästöisten ajoneuvojen määrää voi painottaa eri tavalla eri hankinnoissa eikä ajoneuvojen tarvitse myöskään jakautua maantieteellisesti tasaisesti hankintayksikön toiminta-alueen sisällä. Näin ollen hyvinvointialue voi itsenäisesti painottaa hankinnoissaan sähkökäyttöistä kalustoa alueille, joille kalusto parhaiten soveltuu, kuten esimerkiksi hyvinvointialueella sijaitseviin suuriin kaupunkeihin.
Puhtaiden ajoneuvojen uushankintahinnat tai leasing-sopimushinnat eivät ole alentuneet aiemman ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain valmistelun ajankohdalla arvioidussa ajoneuvokannassa. Myös rahoituskustannukset ovat nousussa korkojen noustessa. Ajoneuvomallisto on kuitenkin laajentunut myös edullisempiin hintaluokkiin niin, että puhtaisiin käyttövoimiin siirtymisen taloudellinen kynnys on siltä osin madaltunut ja mallistovalikoima sopii koko ajan paremmin esimerkiksi hyvinvointipalvelujen käyttöön. Sähkökäyttöisten autojen saatavuudessa on ollut haasteita vuoden 2022 aikana. Autojen valmistusta on hidastanut covid-19-epidemian aikana alkanut ja Ukrainan sodan aikana syventynyt komponenttipula. Komponenttipulan on kuitenkin arvioitu helpottavan vuoden 2023 aikana.
Bensiinin ja dieselin hinnat ovat nousseet vuosina 2021–2022 merkittävästi, joskin sitä edelsi edullisempien hintojen vaihe vuonna 2020. Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksissä vuoden 2021 tammikuussa bensiinin pisteluku oli 122,08 ja dieselin 141,04. Vuoden 2022 huhtikuussa pisteluvut olivat bensiinille 177,68 ja dieselille 226,88. Samalla aikavälillä kuluttajahintaindeksin kokonaisarvo koko hintakorille nousi 124,43 pisteestä 132,86 pisteeseen. Syksyllä 2022 polttonesteiden hinnat ovat hieman alentuneet koetusta huipputasosta, mutta hintojen tulevaan kehitykseen kohdistuu hinnannousun riskejä. Tällä aikavälillä myös sähkön hinta on noussut ja kokenut etenkin merkittäviä hintapiikkejä. Pörssisähkön hinnannousu siirtyi Tilastokeskuksen mukaan kuluttaja-asiakkaille vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä 11–15 prosenttia edellisvuotta korkeampina hintoina. Yritys- ja yhteisöasiakkaiden hinnat reagoivat voimakkaammin. Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla ja edelleen loppukesästä sähkön hinnat olivat edelleen kaikille kuluttajaryhmille selvästi edellisvuoden vertailuajankohtaa korkeammat. Sähkön hinnan odotetaan olevan korkealla vielä ainakin vuoden 2023 alkupuoliskolle saakka. Jopa sähköpulaa on ennakoitu korkeina pysyvien hintojen lisäksi. Kannustin siirtyä käyttämään sähkö- tai ladattavia hybridihenkilö- ja pakettiautoja julkisten palvelujen tuottamisessa on oletettavasti olemassa, vaikka sähkön hinta on noussut. Taloudellisen yhtälön kehitystä on kuitenkin varsin vaikea ennustaa syksyn 2022 tilanteessa. Käyttövoimien hintasuhde yhdessä sähköautojen haastavan saatavuustilanteen kanssa voi hidastaa puhtaiden ajoneuvojen yleistymistä ainakin hetkellisesti.
Taksien leasing-sopimuskauden aikaiset kustannukset ja niiden kehitys ohjaavat käyttövoimavalintoja merkittävästi puhtaan kaluston vaatimusten ohella. Liikenne- ja viestintäviraston taksiliikenteen vaikutusten seuranta -raportissa Taksiliikenteen vaikutusten seuranta. Traficomin raportteja 3/2020. on esitetty taksiliikenteen kustannusindeksin mukainen kustannusrakenne. Kustannusindeksin mukaan ajoneuvon hankintakustannusten (pääoman poistot ja korot) osuus taksiliikenteen kokonaiskustannuksista on 10 prosenttia, kun taas polttoainekustannusten osuus kokonaiskustannuksista on noin 6 prosenttia. Selvästi merkittävin kustannuserä on palkat ja työnantajamaksut, joiden osuus on 59 prosenttia kokonaiskustannuksista. Kun taksiliikenteen yrittäjät joutuvat lain vaatimusten mukaisesti hankkimaan puhtaita ajoneuvoja, nousevat yritysten ajoneuvojen hankintakustannukset ainakin nykyisillä markkinahinnoilla. Vastaavasti ajoneuvojen käyttökustannusten ennakoidaan laskevan siirryttäessä dieselistä täysimääräiseen tai osittaiseen sähkönkäyttöön. Vuoden 2022 aikana käyttövoimakustannusten muutokset ovat olleet erittäin merkittäviä bensiinin ja dieselin, mutta myös sähkön kallistumisen osalta. Täyssähkötaksien edullisuus ajoneuvon elinkeinokäytössä tyypillisen taloudellisen elinkaaren aikana toteutunee kuitenkin polttomoottoriin nähden suurempana kuin ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain valmistelun ajankohdalla. Käyttövoimien hintakehitystä ja hintasuhteita ei kyetä arvioimaan tulevaisuuteen merkittävien epävarmuuksien vallitessa. Liikennepalveluhankintoja koskee kuitenkin jo nykyisellään lain vaatimukset, eikä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille muuta koko maan tasolla hankittavien puhtaiden ajoneuvojen määrää. Ehdotetulla esityksellä ei siis arvioida olevan vaikutuksia taksialan toimintaan.
Tämän hallituksen esityksen seurauksena kuntiin ja hyvinvointialueisiin kohdistuvien taloudellisten vaikutusten näkökulmasta arvioituna lakimuutos tehtäisiin oloissa, joissa keskeisimmät merkitykselliset tekijät tulevat tämän esityksen ulkopuolelta ja niiden merkitykset ovat vaikeasti ennakoitavissa. Osa tekijöistä kohdattaisiin haasteineen siitä huolimatta, että puhtaiden ajoneuvojen ja liikennepalvelujen hankintavelvoitteiden uudelleenmäärityksiä ei tehtäisi. Puhtaiden ajoneuvojen ja puhtaiden käyttövoimien markkinat ovat sellaisissa kehitysvaiheissa, jotka yhtäältä pitävät velvoitteiden toteuttamiskustannukset korkeina, mutta voivat toisaalta edistää taloudellisin kannustein puhtaiden ajoneuvojen käyttöönottoa aiempaa voimakkaammin pitkällä tähtäimellä. Sähköautojen hintakehitys ei ole välttämättä yhtä nopeasti aleneva kuin on ennakoitu ja myös sähkö voi olla jatkossa käyttövoimana kalliimpaa kuin mihin on totuttu. Toisaalta fossiilisten käyttövoimien hinnat ovat kallistumassa ympäristöohjauksen ja markkinatekijöiden yhteisvaikutuksen vuoksi aiemmin arvioitua voimakkaammin.
Julkisen hankintatoiminnan toteutustavan merkitys puhtaiden ajoneuvojen ja liikennepalvelujen kustannuksille on jatkossakin suuri muun muassa hankintakokonaisuuksien ja sopimuskausien pituuden valinnan ja kilpailun toimivuuden kautta. Myös julkisten toimijoiden taloudellisten resurssien määrällä on erityinen merkitys. Kuntiin jää jäljelle ajoneuvojen ja liikennepalvelujen hankintoja, joiden volyymit muuttuvat ja joiden toteutusmallit voivat myös muuttua. Samalla kuntien resurssiperusta muuttuu sote-uudistuksen myötä. Hyvinvointialueiden toimintamallit ajoneuvojen ja liikennepalvelujen hankinnoissa ovat vasta syntymässä ja hyvinvointialueiden resurssiperusta on muotoitumassa. Hyvinvointialueille määritellyt velvoitetasot pyrkivät huolehtimaan siitä, että taloudelliset vaikutukset ovat alueille suhteellisesti ottaen mahdollisimman kohtuullisia.
Kuntayhtymät ja kuntataustaiset yhtiöt
Tällä hetkellä kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden hankintoihin sovelletaan kunnan velvoitetasoa, jos ne toteuttavat kunnan järjestämisvastuulla olevia tehtäviä. Vapaaehtoisten tehtävien osalta kuntayhtymien hankintoihin sovelletaan yleistä valtakunnallista prosenttia. Hankintayksiköiltä saadun palautteen mukaan kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden osalta epäselvää on ollut se, mitä velvoitetasoa tulee noudattaa silloin, kun hankintayksikkö toimii eri velvoitetasoa noudattavien kuntien alueella. Hankintayksiköt ovat kokeneet mallin epäselväksi ja palautteen mukaan velvoitetasojen laskeminen on ollut haastavaa erityisesti tilanteissa, joissa hankintayksikkö toimii yli kunta- ja maakuntarajojen.
Esityksessä ehdotetaan, että kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitetasoja selkeytettäisiin siten, että laissa säädettäisiin niistä yksiselitteisesti. Kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön ajoneuvohankintoihin sovellettaisiin edelleen lähtökohtaisesti kunnan velvoitetasoa. Jos kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön maantieteellisellä toiminta-alueella olisi henkilöautohankintojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hankintojen kategoriassa eri velvoiteluokkiin kuuluvia kuntia, sovellettaisiin hankintoihin sen hyvinvointialueen velvoitetasoa, jolla kunta sijaitsee. Jos hankintayksikkö koostuisi useampaan hyvinvointialueeseen kuuluvista kunnista, sovellettaisiin hankintoihin eri hyvinvointialueiden velvoitetasojen keskiarvoa. Jos kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön toiminta-alueella olisi kuorma-autohankintojen kategoriassa useampaan velvoiteluokkaan kuuluvia kuntia, sovellettaisiin kuorma-autokategoriassa yleistä valtakunnallista velvoitetasoa.
Esityksessä ehdotetaan, että kuntataustaisella yhtiöllä tarkoitettaisiin laissa yhtiötä, jossa yhdellä tai useammalla kunnalla tai kuntayhtymällä on määräysvalta ja jossa yhden tai useamman kunnan tai kuntayhtymän yhteenlaskettu omistusosuus on 50 prosenttia tai enemmän. On olemassa myös yhtiöitä, jotka omistaa yhteisesti kunta ja jokin muu hankintayksikkö, kuten valtio, hyvinvointialue tai seurakunta. Ainoastaan erikseen määriteltyihin hankintoihin, eli ehdotuksen mukaan kuntien ja hyvinvointialueiden hankintoihin, sovelletaan eriytettyä velvoitetasoa. Lain mukaan muiden hankintayksiköiden hankintoihin sovelletaan lain yleistä velvoitetasoa.
M3-luokan linja-autohankintojen osalta velvoitteita ei olisi tarpeen selkeyttää, sillä ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita linja-autohankintoja koskevia velvoitteita ei ole eriytetty kuntakohtaisesti. Velvoitteisiin sovelletaan lähtökohtaisesti valtakunnallisesti samaa velvoitetasoa. Lain 11 §:n 2 momentin mukaan eriytetyt velvoitteet koskevat ainoastaan sähköbusseja koskevaa alatavoitetta. Sähköbusseja koskevat velvoitteet on eriytetty lain liitteessä 3 ja ne koskevat ainoastaan erikseen määriteltyjä tieliikenteen toimivaltaisia viranomaisia.
Esityksen ehdotuksen mukaan laissa olisi selvästi ja yksiselitteisesti säädetty velvoitetasot niihin erilaisiin tilanteisiin, joissa hankintayksikkö toimii yli kunta- ja maakuntarajojen. Ehdotettu sääntely selkeyttäisi nykytilaa eikä hankintayksikölle jäisi epäselvyyttä siitä, mitä velvoitetasoa hankintaan sovelletaan. Hankintayksiköiden velvoitetasot eivät kiristyisi nykyisestä. Velvoitetaso olisi joko täysin sama kuin nyt tai hyvin lähellä sitä, sillä hyvinvointialueen velvoitetasot on laskettu siten, että ne koostuvat sen alueella sijaitsevien kuntien velvoitteiden keskiarvosta.
Kuorma-autohankinnat on ainoa ajoneuvoluokka, jossa on mahdollista, että velvoitetaso voisi jollakin alueella kiristyä nykyisestä tasosta. Ehdotetun sääntelyn mukaan eri velvoitetasoilla oleviin hankintoihin sovellettaisiin valtakunnallista vähimmäisosuutta. Tällöin velvoitetaso voisi kiristyä kuntayhtymällä tai kuntataustaisella yhtiöllä, joka toimii eri velvoiteluokkiin kuuluvien maakuntien alueella ja jonka alueella ei sijaitse yhtään 17 suurimman kaupungin joukkoon kuuluvaa kaupunkia. Tiedossa ei kuitenkaan ole tällaisia kuntayhtymiä tai kuntataustaisia yhtiöitä. Kuorma-autojen kategoriassa puhtaaksi ajoneuvoksi lasketaan sähkö- ja vetyautojen lisäksi myös biopolttoaineella kulkeva rekka tai kaasurekka, joten velvoitteet ovat joustavia henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hankintoihin nähden.
Kuntayhtymien ja kuntataustaisten yritysten velvoitteiden selkeyttämisellä ei katsota olevan erityisiä taloudellisia seurauksia kohteena oleville toimijoille verrattuna siihen, mitä nykyistä lakia säädettäessä on määrätty.