4.1.1
Julkistaloudelliset vaikutukset
Osakeyhtiön perustaminen
Osakeyhtiö on tarkoitus perustaa mahdollisimman nopeasti lakimuutoksen hyväksymisen jälkeen. Osakeyhtiön pääomarakenne on tarkoitus muodostaa sellaiseksi, että toimintaan varatulla pääomarahoituksella varmistettaisiin käyttörahoitus toiminnan alkuvaiheessa sekä edellytykset tehostaa toimintaa ja kasvattaa liikevaihtoa.
Valtio omistajana päättäisi omavaraisuusasteesta ja asettaisi yhtiöön sijoitetulle pääomalle tuottovaatimuksen. Lähtökohtana olisi, että yhtiö olisi kilpailukykyinen vastaavien vertailuyritysten kanssa.
STUKin tekemät pitkäaikaiset asiantuntijapalveluita koskevat sopimukset on tarkoitus siirtää yhtiön nimiin. Vastaavasti on tarpeen, että valtion budjettiin sisältyvien määrärahojen puitteissa STUK myöntää yhtiölle rahoitusta Kuolan ja Leningradin laitosten kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuusyhteistyöhön yhtiön hakemusten perusteella. Tämä toiminto eriytetään kirjanpidossa selkeästi yhtiön muusta toiminnasta.
Osakeyhtiön mahdollisuudet kannattavaan toimintaan ovat hyvät sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Yhtiön kiinteät kustannukset on tarkoitus pitää pienenä. Yhtiö vuokraisi ensisijaisena vaihtoehtona omat toimitilansa itse STUKin toimitilojen läheisyydestä.
Omaisuus
Osakeyhtiön aloittava tase olisi 1 miljoonaa euroa.
Käyttöomaisuus koostuu ICT-laitteistoista ja konttorikalusteista. Käyttöpääoman mitoituksen lähtökohtana on varmistaa yhtiölle riittävä käyttöpääoman määrä toiminnan alkuvaiheessa.
Yhtiön aloitusvaiheen rahoitus olisi täysin oman pääomaan perustuvaa, joten omavaraisuus-aste olisi aluksi 100 prosenttia. Pääomasijoitus ei tarjoa yhtiölle valikoivaa taloudellista etua, sillä pääomasijoitus liittyy ensisijaisesti toiminnan aloittamiseen. Yhtiöön siirrettävillä toiminnoilla on ollut vastaavasti varoja, työtiloja ja laitteita käytössään STUKissa. Esimerkiksi EU:n rahoittamissa hankkeissa tulot saattavat tulla vasta muutaman vuoden myöhässä. Sijoitetulle pääomalle asetetaan markkinatalouden mukainen tuottovaatimus.
EU-maissa eikä muuallakaan ole samanlaisia ydinturvallisuusviranomaisen hallinnoimia palveluntuottajia. Lähinnä vastaavia palveluja tuottavat saksalais-ranskalainen yhtiö Riskaudit ja italialainen ITER-Consult. Riskaudit on saksalaisen tutkimusorganisaation Gesellschaft für Anlagen- und Reaktorsicherheit (GRS) mbH ja ranskalaisen tutkimuslaitoksen Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire puoleksi omistama ydinenergia-alan palveluja tuottava organisaatio. GRS:n puolestaan omistavat pääosin Saksan valtio ja tarkastuslaitos Technische Überwachungsvereine (TÜV). Molemmat yhtiöt ovat rakenteeltaan kevyitä projektiorganisaatioita, jotka hankkivat projekteissa tarvittavan asiantuntemuksen muilta organisaatioilta.
Vaikutukset valtion talouteen
Esitys liittyy valtion vuoden 2016 talousarvioesitykseen. Yhtiöittäminen edellyttää valtion talousarvioon perustamismenoja varten 1 miljoonan euron pääomaa, joka siirrettäisiin momentille 33.02.87.
Yhtiöittämisellä voidaan lisätä yhtiöitettävän toiminnan palvelu- ja kilpailukykyä sekä kannattavuutta.
Osakeyhtiönä asiantuntijapalveluilla olisi oma, valtion omaisuudesta erotettu omaisuus osakeyhtiön taseessa. Tuloslaskelman ohella myös osakeyhtiön tase eriytetään erilliskirjanpidon avulla. Yhtiö toimisi täysin tulorahoituksella.
Osakeyhtiö on sosiaali- ja terveysministeriön omistajaohjauksessa. STUKin osaamisen kytkeminen yhtiön toimintaan tapahtuu erikseen tehtävien sopimusten mukaisesti. Koska asiantuntijapalveluiden toiminta on kaupallista, ei julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 6 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun hankintayksikön tunnusmerkistö täyty. Näin ollen julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä ei sovellettaisi osakeyhtiön hankintoihin.
Yhtiöittämisellä ei olisi vaikutusta valtion talousarviosta STUKille myönnettävään määrärahaan.
Verovaikutukset
STUKin kansainväliset asiantuntijapalvelujen siirrosta yhtiölle ei aiheudu veroseuraamuksia.
Myöhemmin on mahdollista, että yhtiölle siirtyy myös aineettomia oikeuksia ja henkilöstöä. Varainsiirtoverolain (931/1996) 43 §:n 1 momentin perusteella yhteisö vapautuu myös varainsiirtoveron suorittamisesta elinkeinoverolain 52 d §:ssä säädettyjen edellytysten vallitessa tapahtuvissa liiketoiminnan siirroissa.
Arvonlisäverolain (1501/1993) 19 a §:n mukaan arvonlisäverotuksessa ei pidetä myyntinä liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä tapahtuvaa tavaroiden ja palveluiden luovuttamista liiketoiminnan jatkajalle, joka ryhtyy käyttämään luovutettuja tavaroita ja palveluita vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.
Osakeyhtiö olisi muiden osakeyhtiöiden tapaan tuloverovelvollinen elinkeinotulon verottamisesta annetun lain perusteella sekä arvonlisäverovelvollinen.
Yhtiöittämisen vaikutukset liiketoimintaan
Osakeyhtiöllä olisi hyvät edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. Asiantuntijapalveluiden kilpailukyvyn ja kasvun turvaamiseksi liiketoiminnan harjoittamisen ja kehittämisen edellytysten tulisikin olla samankaltaiset kuin vastaavaa työtä tekevillä yrityksillä. Käytännössä tämä merkitsee muun muassa omaa tasetta ja muiden alalla toimivien yritysten kanssa vertailukelpoisia työehtosopimuksia.
Pidemmällä aikavälillä yhtiöllä on erinomaiset mahdollisuudet liiketoiminnan merkittävään laajentamiseen. Useat kymmenet maat ovat suunnittelemassa ensimmäisen ydinvoimalaitoksensa rakentamista. Nämä hankkeet tarjoavat yhtiölle suuria mahdollisuuksia riippumattoman säteily- ja ydinturvallisuusosaamisen vientiin.
Yhtiöittäminen muuttaa kustannusrakennetta siten, että osakeyhtiölle tulee eräitä lisä-kustannuksia verrattuna toimintaan valtion laitoksen osana. Tällaisia kustannuksia syntyy lähinnä valtion verotuksesta. Toisaalta muun muassa eläkekustannukset alenevat, koska ne määräytyvät yhtiöittämisen jälkeen samoin perustein kuin yksityisellä sektorilla. Myös yhtiön yleiskustannukset voidaan pitää pieninä.
Yhtiöittäminen mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen tehokkaaksi ja kilpailukykyiseksi. Resursseja on helpompi ja nopeampi ohjata ja kohdistaa asiakastarpeiden mukaisesti. Mahdollisuus kehittää liiketoimintaa sen ylijäämällä parantaisi myös toiminnan kehittämistä.
Osakeyhtiö voi helpommin solmia kumppanuuksia sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Yhtiö on kaupallinen eikä sillä ole yleisen edun mukaisia tehtäviä. Siten alihankinnat ja erilaiset muut hankinnat on helpompi toteuttaa, kun kilpailutuksessa sovelletaan yksityisen sektorin käytäntöjä.
Vaikutukset asiakkaille ja kilpailutilanteeseen
Osakeyhtiön toimialan asiantuntijapalveluita tuottavat lukuisat kansainväliset yritykset ja muut palveluntarjoajat. Siten potentiaalisilla asiakkailla on paljon vaihtoehtoja palveluita hankkiessaan. Suomalainen säteily- ja ydinturvallisuusosaaminen on kuitenkin yhtiölle suuri kilpailuetu.
Osakeyhtiö ostaisi palveluita STUKilta markkinahintaan. Tarkoituksena on, että yhtiö ostaisi ja toimisi yhteistyössä myös VTT:n ja ydinenergia-alan yhtiöiden kanssa suomalaisen turvallisuusosaamisen viennissä.