7.1
7.1 Asevelvollisuuslaki
1 §. Soveltamisala.
Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin uusi 3 kohta, jonka mukaan asevelvollisuuslaissa säädettäisiin lisäksi Ahvenanmaan itsehallintolaissa (1144/1991) säädetyn kotiseutuoikeuden omaavan miehen oikeudesta hakea vapaaehtoisesti vapautuksen kumoamista asevelvollisuuden suorittamiseksi.
30 §
.
Määräyksen peruuttaminen.
Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, jossa säädettäisiin, että palveluksen aloittamista koskeva määräys tulee peruuttaa silloin, kun henkilö on ennen palveluksen aloittamista vahvistanut sukupuolensa naiseksi sukupuolen vahvistamisesta annetun lain mukaisesti ja ilmoittanut, ettei aloita palvelusta naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain mukaisena palveluksena ennen määrättyä palveluksen aloittamispäivää.
Säännöksellä mahdollistettaisiin henkilön palveluksen aloittaminen saman palveluksen aloittamista koskevan määräyksen mukaisesti, eikä henkilön tarvitsisi hakea erikseen naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Säännösmuutos on tarkoituksenmukainen, koska henkilö olisi jo todettu palveluskelpoiseksi, eikä juridinen sukupuoli vaikuta henkilön palveluskelpoisuuteen. Säännöksellä edistettäisiin henkilön sujuvaa hakeutumista asepalvelukseen.
Puolustusvoimat voisi peruuttaa määräyksen vain niissä tapauksissa, jossa henkilö itse ilmoittaisi, ettei aio aloittaa palvelusta. Peruuttamismääräys tulisi käsitellä viipymättä kyseisen päivän aikana, ettei henkilölle voi aiheutua kielteisiä seurauksia palvelukseen saapumatta jättämisestä, vaikka ilmoitus olisi tehty tämän määräajan mukaisesti.
49 §
.
Kuuluminen reserviin ja varareserviin
. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa säädettäisiin, että reserviin kuuluisi 1 ja 2 momentissa säädetyin edellytyksin myös henkilö, joka varusmiespalveluksen suorittamisen jälkeen on vahvistanut sukupuolensa naiseksi sukupuolen vahvistamisesta annetun lain (295/2023) mukaisesti.
Sukupuolen vahvistamisesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa säädetään, että tämän lain mukaisesti vahvistettua sukupuolta on pidettävä henkilön sukupuolena sovellettaessa muuta lainsäädäntöä, jollei toisin säädetä. Lakia koskevassa hallituksen esityksessä todettaan, että vahvistettua sukupuolta olisi pidettävä henkilön sukupuolena esimerkiksi asevelvollisuuslakia sovellettaessa (HE 189/2022 vp, s. 92).
Ehdotetulla uudella 3 momentilla mahdollistettaisiin jo suoritetun varusmiespalveluksen jälkeen sukupuolensa naiseksi vahvistaneille henkilöille, jotka ovat vapautettuja asevelvollisuudesta, mahdollisuus kuulua reserviin heidän tahtonsa mukaisesti. Ilmoituksesta säädettäisiin uudessa 49 a §:ssä.
Lain 49 §:n 1 momentin mukaan asevelvollinen kuuluu varusmiespalveluksen jälkeen reserviin 1) miehistöön kuuluva sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 50 vuotta; 2) upseeri, opistoupseeri ja aliupseeri sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta; 3) upseeri, jolla on everstin tai kommodorin tai niitä ylempi sotilasarvo, niin kauan kuin hän on palveluskelpoinen.
Voimassa olevan lain 49 §:n 2 momentissa säädetään, että varareserviin kuuluu asevelvollinen, joka: 1) ei ole vielä suorittanut varusmiespalvelusta; 2) ei enää kuulu reserviin; tai 3) on vapautettu palveluksesta rauhan aikana.
Ehdotetulla uudella 3 momentilla mahdollistettaisiin henkilön kuuluminen myös varareserviin siinä tilanteessa, että häneen ei enää soveltuisi jokin 1 momentissa tarkoitetuista edellytyksistä. Käytännössä aluetoimisto ei voisi hyväksyä reserviin vapaaehtoisesti hakevaa yli 50-vuotiasta miehistössä palvellutta henkilöä, alle 60-vuotiasta upseerina, opistoupseerina tai aliupseerina palvellutta henkilöä, taikka upseerina palvellutta henkilöä, jolla on everstin tai kommodorin tai niitä ylempi sotilasarvo, jos hän ei enää olisi palveluskelpoinen. Aluetoimisto voisi kuitenkin käsitellä henkilön ilmoituksen halukkuudesta kuulua reserviin siten, että henkilö merkittäisiin varareserviin kuuluvaksi, jos pykälän 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät.
Parlamentaarinen komitea on mietinnössään ehdottanut reservin yläikärajan nostamista. Puolustusministeriössä on tällä hallituskaudella vireillä asevelvollisuuslain kehittämistä koskevia hankkeita, joissa tarkastellaan muun muassa reserviläisten ikärajan nostamista. Reserviläisten ikärajaa koskevan HE-luonnoksen lausuntokierros on päättynyt 26.6.2025.
Sukupuolen vahvistamisesta annetun lain 2 §:n 2 momentin mukaan sukupuolen vahvistamista koskevan hakemuksen tultua vireille Digi- ja väestötietoviraston on viipymättä annettava hakijalle tietoa hakemuksen käsittelystä ja sukupuolen vahvistamisen oikeusvaikutuksista. Digi- ja väestötietoviraston sivuilta löytyvässä tietopaketissa kerrotaan muun muassa vaikutuksista asevelvollisuuteen.
49 a §. Ilmoitus ja sen käsittely.
Pykälässä säädettäisiin, että edellä 30 §:n 5 momentissa ja 49 §:n 3 momentissa tarkoitettu ilmoitus olisi toimitettava sille aluetoimistolle, jonka toimialueella henkilön kotipaikka sijaitsee. Säännös mahdollistaisi sekä sähköisen, postitse tapahtuvan että henkilökohtaisen asioinnin. Aluetoimiston olisi kuitenkin varmistuttava asianmukaisesti henkilön henkilöllisyydestä. Ilmoitus toimitettaisiin sille aluetoimistolle, jonka toimialueella henkilön kotipaikka sijaitsee.
60 b §.Palveluksen jatkaminen naisten vapaaehtoisena asepalveluksena
. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi pykälä, jossa säädettäisiin, että henkilö, joka varusmiespalveluksen aikana vahvistaa sukupuolensa naiseksi sukupuolen vahvistamisesta annetun lain (295/2023) mukaisesti, jatkaa palvelustaan keskeytyksettä naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain tarkoittamana asepalveluksena, jollei hän ilmoita keskeyttävänsä palvelustaan sukupuolen vahvistamisen vuoksi. Jos henkilö jatkaa palvelusta keskeytyksettä, ei henkilöön sovelleta naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa.
Ehdotetun muutoksen myötä henkilö voisi halutessaan jatkaa palvelusta keskeytyksettä vahvistettuaan sukupuolensa naiseksi varusmiespalveluksen aikana. Tällöin palvelusta jatkettaisiin naisten vapaaehtoisena asepalveluksena, josta säädetään naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetussa laissa.
Henkilön jatkaessa palvelusta keskeytyksettä henkilön palvelus järjestettäisiin naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 6 §:n mukaisesti asevelvollisuuslaissa säädetyn varusmiespalveluksen yhteydessä ja se suoritettaisiin samalla tavalla kuin varusmiespalvelus sekä rinnastettaisiin siihen kaikissa suhteissa, jollei naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 5 §:stä muuta johdu.
Palveluksen jatkamisella keskeytyksettä ei olisi vaikutusta asevelvollisuuslain 37 §:ssä tarkoitetun palvelusajan määräytymiseen tai 52 §:ssä tarkoitettuun palvelusajan alkamiseen ja päättymiseen. Lain 37 §:n 1 momentin mukaan varusmiespalvelusaika on: 1) miehistön tehtäviin koulutettavalla 165 päivää; 2) miehistön erityistaitoa vaativiin tehtäviin koulutettavalla 255 päivää; 3) upseereiksi, aliupseereiksi ja miehistön vaativimpiin erityistehtäviin koulutettavalla 347 päivää. Pykälän 2 momentin mukaan velvollisuus suorittaa varusmiespalvelusta rauhan aikana päättyy sen vuoden lopussa, jona asevelvollinen täyttää 30 vuotta. Lain 52 §:n 1 momentin mukaan palvelusaika lasketaan siitä päivästä, jolloin asevelvollinen saapuu palvelukseen. Palvelusaikaan lasketaan palveluksen aloittamispäivä ja kotiuttamispäivä.
Pykälässä ehdotetaan lisäksi säädettäväksi, että jos henkilö jatkaa palvelusta keskeytyksettä, ei henkilöön sovelleta naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa.
Naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa säädetään, että jos asepalveluksen aloittamismääräyksen saanut henkilö ilmoittaa, ettei hän aloita asepalvelusta, aluetoimiston on heti peruutettava määräys. Jos asepalvelusta suorittava henkilö 30 päivän kuluessa asepalveluksen aloittamispäivästä ilmoittaa, ettei hän jatka asepalvelusta, joukko-osaston komentajan on peruutettava asepalveluksen aloittamismääräys ja henkilö on heti kotiutettava.
Ehdotetun säännöksen mukaan kyseistä 30 päivän määräaikaa ei sovellettaisi, jos henkilö jatkaa palvelusta keskeytyksettä naisten vapaaehtoisena asepalveluksena. Jos henkilö olisi jo palvellut yli 30 päivää varusmiespalveluksessa, asettaisi uusi 30 päivän määräaika epätasa-arvoiseen asemaan ne henkilöt, jotka aloittavat palveluksensa suoraan naisten vapaaehtoisena asepalveluksena.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että edellä 1 momentissa tarkoitettu ilmoitus olisi tehtävä 1 momentissa tarkoitetun henkilön palveluspaikan joukko-osaston komentajalle. Joukko-osaston komentajan olisi ilmoituksen saatuaan peruutettava palveluksen aloittamista koskeva määräys ja henkilö olisi heti kotiutettava.
Sukupuolen vahvistamisesta annetun lain 2 §:ssä säädetään, että kun Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut henkilön sukupuolen, sen on välittömästi tehtävä merkintä vahvistetusta sukupuolesta väestötietojärjestelmään. Puolustusvoimat saisi siten tiedon henkilön vahvistetusta sukupuolesta väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain 3 §:ssä tarkoitetusta väestötietojärjestelmästä. Puolustusvoimilla olisi siten mahdollisuus todentaa henkilön uusi sukupuoli.
7 a luku. Ahvenanmaan kotiseutuoikeus ja asevelvollisuuden suorittaminen.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi luku 7 a, jossa säädettäisiin Ahvenanmaan kotiseutuoikeuden omaavien miesten oikeudesta hakea asevelvollisuudesta vapauttamisen kumoamista. Luvussa säädettäisiin luvun säännösten voimassaolosta, vapautuksen kumoamista ja sen hakemista, asevelvolliseksi hyväksymisen edellytyksistä, hakemusta koskevasta päätöksestä ja päätöksen oikeusvaikutuksista.
77 a §. Hakemus ja sen käsittely.
Pykälän 1 momentin mukaan vapautuksen kumoamista haettaisiin kirjallisesti aluetoimistolta. Säännöksessä ei muutoin rajattaisi asioinnin muotoa, ja se mahdollistaisi siten sekä sähköisen, postitse tapahtuvan että henkilökohtaisen asioinnin. Aluetoimiston olisi kuitenkin varmistuttava asianmukaisesti hakijan henkilöllisyydestä. Hakemus toimitettaisiin sille aluetoimistolle, jonka toimialueella hakijan kotipaikka sijaitsee.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin hakemuksen käsittelystä. Hakija voisi jättää hakemuksen aluetoimistolle aikaisintaan sinä vuonna, kun hän täyttää 18 vuotta. Hakemuksen tultua vireille aluetoimiston olisi viipymättä annettava hakijalle tietoa hakemuksen käsittelystä ja vapautuksen kumoamisen oikeusvaikutuksista. Säännösehdotus sisältää informointivelvollisuutta koskevan ajallisen tehosteen, jonka mukaan hakijalle olisi annettava tietoa viipymättä. Muilta osin hakemuksen käsittelyssä noudatetaan hallintolain (434/20023) säännöksiä.
Hakijaa tulisi informoida esimerkiksi siitä, mihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin vapauksen kumoaminen vaikuttaisi. Kyseessä olisi etukäteen laadittu tietopaketti, joka annettaisiin kirjallisesti saman sisältöisenä jokaiselle hakijalle tämän asioimistavasta riippumatta. Säätämällä aluetoimistolle velvollisuus antaa tiedot viipymättä on tarkoitus varmistaa, että hakija saa hakemuksen vahvistamisen kannalta olennaiset tiedot ennen hakemuksen vahvistamisen aikaisinta mahdollista ajankohtaa. Harkinta-aika alkaisi säännöksen mukaan kulua siitä, kun hakemus on tullut vireille. Harkinta-ajan kuluminen ei kuitenkaan vaikuttaisi hakijan oikeuteen, vaan ainoastaan siihen aikaisimpaan ajankohtaan, jona hakijan olisi mahdollista vahvistaa hakemuksensa. Mikäli hakija ei saisi tietoja lainkaan, hän ei välttämättä tietäisi vahvistaa hakemustaan. Tämäkään ei kuitenkaan johtaisi pysyviin oikeudenmenetyksiin vaan hakijalla olisi mahdollisuus tehdä hakemus uudestaan.
Hakijan olisi tiedot saatuaan kirjallisesti vahvistettava hakemuksensa. Hakija voisi kuitenkin vahvistaa hakemuksensa aikaisintaan 30 päivän kuluttua siitä, kun hakemus on tullut vireille. Vahvistamalla hakemuksensa hakija ilmaisisi halunsa siitä, että aiemmin toimitettu hakemus pysyy voimassa ja se käsitellään. Menettelyn tavoitteena on varmistaa, että hakemus on tehty tietoon perustuen, eikä sitä ole tehty impulsiivisesti tai harkitsemattomasti.
Momentissa esitetään myös säädettäväksi, että tilanteissa, joissa hakija ei olisi vahvistanut hakemusta viimeistään kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun hakemus on tullut vireille, hakemus raukeaisi. Jos hakemus raukeaisi, sen voisi tehdä uudestaan.
77 b §. Asevelvolliseksi hyväksymisen edellytykset.
Pykälässä säädettäisiin asevelvolliseksi hyväksymisen edellytyksistä. Hakijan hakemus voitaisiin hyväksyä, jos hakija on täyttänyt 18 vuotta. Hakemus voitaisiin hyväksyä kuitenkin viimeistään sinä vuonna, jona hakija täyttää 29 vuotta, jotta hakija ehtisi aloittaa varusmiespalveluksen samana vuonna. Hakijan on lisäksi oltava Suomen kansalainen.
77 c §. Hakemusta koskeva päätös ja oikeusvaikutukset
. Pykälässä säädettäisiin asevelvollisuushakemusta koskevan päätöksen käsittelystä ja päätöksen oikeusvaikutuksista.
Pykälän 1 momentin mukaan aluetoimiston olisi hyväksyttävä 77 b §:ssä edellytykset täyttävän hakijan hakemus. Jos hakija ei täyttäisi edellä säädettyjä edellytyksiä, hakemus on hylättävä. Sekä hyväksytystä että hylätystä hakemuksesta olisi annettava hakijalle kirjallinen päätös.
Pykälän 2 momentin mukaan hakemuksen peruuttamiseen sovellettaisiin, mitä hallinnon yleislaeissa säädetään hakemuksen peruuttamisesta. Hakemuksen voi peruuttaa, kuten hallintolaissa (434/2003) säädetään asian vireillepanosta.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin vapautuksen kumoamisen oikeusvaikutuksista. Hakemuksen hyväksymisen jälkeen hakijan Ahvenanmaan itsehallintolain 12 §:n 2 momentissa säädetty vapautus kumoutuisi ja hakijasta tulisi asevelvollinen, kuten tämän lain 2 §:ssä säädetään. Henkilöä koskisivat siten kaikki asevelvollisuuslaissa säädetyt velvollisuudet ja oikeudet. Esimerkiksi henkilön vakaumuksen muuttuessa, tulee hänen hakeutua siviilipalveluslain mukaiseen palvelukseen.
109 a §. Oikaisuvaatimus vapautuksen kumoamista koskevasta päätöksestä
. Pykälän 1 momentin mukaan hakija saisi vaatia oikaisua vapautuksen kumoamista koskevaan päätökseen aluetoimistolta. Oikaisuvaatimus olisi toimitettava sille aluetoimistolle, joka on antanut päätöksen.
110 §. Valitus oikaisuasiassa ja muussa asevelvollisuutta koskevassa asiassa.
Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että myös 109 a §:ssä säädettyyn oikaisuvaatimukseen ei saisi suoraan hakea muutosta valittamalla. Pykälän 2 momenttiin tehtäisiin säädöstekninen muutos, jossa Pääesikunta kirjoitettaisiin isolla alkukirjaimella vakiintunutta kirjoituskäytäntöä vastaavasti.