5.1
Vertailuarvoasetus
Komission vaikutusarvio
Komissio ei ole laatinut ehdotuksesta varsinaista vaikutusarviota, koska ehdotuksella vastataan kahteen sellaiseen politiikkatavoitteeseen, jotka suurelta osin määrittävät ennakkoon ehdotuksen sisällön. Esityksen yhteydessä todetaan kuitenkin, että esityksellä poistaa toimilupa- tai rekisteröitymisvelvoite ei-merkittävien vertailuarvojen EU-hallinnoijilta tai tunnustusmenettely kolmansiin maihin sijoittuneilta hallinnoijilta on vaikutus näiden toimijoiden hallinnollisiin vaatimuksiin. Nykyisellään ESMAn rekisterissä on 73 EU-vertailuarvon hallinnoijaa. Niistä neljä hallinnoi asetuksen mukaisesti kriittisiksi tunnustettujen korkokantojen vertailuarvoja (EURIBOR, STIBOR, NIBOR ja WIBOR) ja komission epävirallisten kyselyjen mukaan lisäksi kolme hallinnoisi yhtä tai useampaa merkittävää vertailuarvoa. Loput 66 hallinnoijaa jäisivät näin ollen sääntelyn ulkopuolelle, ellei niiden hallinnoimia vertailuarvoja erikseen nimetä merkittäviksi.
Kolmansiin maihin sijoittuneiden hallinnoijien osalta sääntelyn soveltuminen yhdenvertaisesti vahvistuisi. Komission tietojen mukaan hallinnoijia olisi tätä nykyä yhteensä n. 273. Näistä kaksi kuuluu vastaavuuspäätöksen alle, kaksi on tunnistettu EU-valvottavassa ja kymmenen ESMA:ssa. Loput 259 voivat jatkaa toimintaa siirtymäsäännöksen nojalla vielä 1.1.2026 asti. Näistä EU:n ulkopuolisista toimijoista komissio on löytänyt ainakin kuusi hallinnoijaa, jotka hallinnoivat ainakin yhtä 50 miljardin euron rajan ylittävää vertailuarvoa.
Ehdotuksella määritellään uudelleen vertailuarvoasetuksen soveltamisala ja edistetään suhteellisuutta edistäviä piirteitä. Ehdotus tuo vertailuarvoasetuksen lähemmäs muilla lainkäyttöalueilla voimassa olevaa sääntelyä ja taloudellisesti vaikuttavia indeksejä.
Ehdotuksessa on hyödynnetty v. 2020 tehtyä vaikutusarviota sekä komission raporttia v. 2023 sekä kahta julkista konsultaatiota.
Komissio arvioi, että ehdotuksella ei ole vaikutusta EU:n talousarvioon.
Vaikutukset kansallisiin viranomaisiin
Ehdotuksella ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Finanssivalvonnan työmäärään. Finanssivalvonnan rekisteriin on merkitty tällä hetkellä yksi toimiluvallinen vertailuarvon hallinnoija. Asetus mahdollistaa tarvittaessa kansalliselle viranomaiselle mahdollisuuden nimetä tietty vertailuarvo merkittäväksi, jos se katsottaisiin esimerkiksi valvonnallisista syistä tarpeelliseksi.
Vaikutukset yrityksiin
Vertailuarvoasetuksen muutoksella on tavoitteena varmistaa myös nykyisen siirtymäkauden päätyttyä mahdollisimman laaja valikoima vertailuarvoja eurooppalaisten rahoituspalvelujen tarjoajien käytössä. Helpotukset rekisteröinti- ja toimilupavelvoitteisiin tarjoavat myös vertailuarvojen hallinnoijille mukaan lukien kolmansista maista tulevat hallinnoijat, laajemmat toimintamahdollisuudet Euroopassa.
Vaikutukset sijoittajiin
5.3
Euroopan finanssivalvontaviranomaisten tietojenvaihtoehdotus
Komission vaikutusarvio
Koska ehdotetuilla kohdennetuilla muutoksilla varmistetaan nykyisten politiikkojen tehokkaampi ja vaikuttavampi täytäntöönpano ja koska erilaisia asiaan liittyviä toimintavaihtoehtoja ei ole, komissio katsoo, että vaikutusten arviointi ei ole tarpeen. Komission mukaan tärkeimmät toimenpiteet perustuvat lainsäädännön täytäntöönpanosta saatuihin kokemuksiin. Komission on kerännyt säädösten täytäntöönpanosta kokemuksia jälkikäteisen tarkastelun ja sidosryhmien konsultaation avulla.
Komissio julkisti vuonna 2019 EU:n rahoituspalvelulainsäädännön valvontaan liittyvien raportointivaatimusten tarkastelun. Tarkastelun yksi havaituista kehitysalueista oli tietojenvaihdon parantaminen. Tarkastelun tulosten myötä tuloksena syntyi valvontatietoja EU:n rahoituspalveluissa koskeva strategia, jossa komissio sitoutui ehdottamaan, että viranomaisten välisen tiedonvaihdon tarpeettomat oikeudelliset esteet poistetaan. Komission ehdotus viranomaisten tietojenvaihdosta on annettu strategiassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumiseksi.
Komissio suoritti kohdennetun konsultaation vuonna 2022 rahoitusalan viranomaisista tunnistaakseen esteet, jotka vaikuttavat tiedonvaihtoon. Lähes 70 prosenttia 58 vastaajasta raportoi kohtaavansa esteitä tiedonvaihdossa pyytäessään tietoja ja 40 prosenttia tieto-ja antavista tahoista kohtasi myös esteitä. Viranomaisista 43 prosenttia kertoi luovuttavansa tietoa tutkimus- ja innovaatiotarkoituksiin, mutta 36 prosenttia vastasi kohdanneensa esteitä tiedon luovuttamiselle. Konsultaation tuloksia analysoitiin komission järjestämässä työpajassa, johon osallistui 130 viranomaista. Työpajassa tuli esille laaja tuki tietojenvaihdolle pankki-, vakuutus- ja rahoitusmarkkinasektorin viranomaisten kesken. Tiedonvaihdon oikeusperustan vahvistaminen ja selkeyttäminen koettiin tärkeäksi.
Komissio toteaa, ettei ehdotuksella ole talousarviovaikutuksia.
Vaikutukset kansallisiin viranomaisiin
Ehdotuksella tavoitellaan raportointitaakan vähentämistä myös viranomaisen näkökulmasta. Tietojenvaihtopyynnön tekeminen olisi ehdotuksen mukaan vapaaehtoista, joten suoraa vaikutusta päällekkäisten raportointitietojen liittyvään hallinnolliseen taakkaan ei pystytä arvioimaan. Tietojenvaihto kuitenkin mahdollistaa tietoja keräävän viranomaisen työtaakan vähenemisen, jos tieto onnistutaan keräämään vain kerran ja sen jälkeen jakamaan muiden viranomaisten käyttöön. Kansalliseen valvontaviranomaiseen, Finanssivalvontaan, vaikutus ei näyttäisi olevan olennainen, sillä Finanssivalvonta jakaa tietoja kattavasti jo tällä hetkellä esimerkiksi eurooppalaisten valvontaviranomaisten, Euroopan keskuspankin sekä pohjoismaisten valvojien kanssa. Tietojenvaihdon pitäisi myös edistää valvontatoimien parempaa koordinointia ja valvonnan lähentämistä eri viranomaisten kesken EU:ssa.
Tiedonvaihdon prosessien ja käytäntöjen kehittäminen voi kuitenkin aiheuttaa hallinnollista taakkaa viranomaisille. Koska tietojenvaihto on tälläkin hetkellä kattavaa Finanssivalvonnan osalta, ei ole odotettavissa, että ehdotettujen säännösten myötä taakka kasvaisi merkittävästi, sillä prosessit ja käytännöt ovat jo lähtökohtaisesti olemassa. Ehdotuksen myötä mahdollisesti tapahtuva prosessien ja käytäntöjen kehittäminen voi myös tehdä tietojen keräämisestä ja käsitellystä tehokkaampaa.
Komissio ehdotti myös ilmoitusvelvollisuutta, jonka mukaan viranomaisen tulisi ilmoittaa tietojen luovuttamisesta sille, kenen tietoja luovutus koskee. Ilmoitusvelvollisuus voi tulla raskaaksi, jos ilmoituksia tulisi tehdä kohdennetusti useille sadoille toimijoille. Tutkimus- ja innovaatiotarkoituksiin luovutetun tiedon anonymisointi voi myös tuottaa lisätyötä viranomaisille, jos ne joutuvat muokkaamaan luovutettavaa tietoa merkittävissä määrin.
Vaikutukset yrityksiin
Tietojenvaihdon vapaaehtoisuudesta johtuen ei myöskään yritysten osalta pystytä arvioimaan, kuinka paljon tietojenvaihto voisi vähentää yrityksiin kohdistuvaa raportointitaakkaa. Raportointivaatimuksia itsessään ei kevennetä tai vähennetä. Mahdollista kuitenkin on, että yritysten ei tarvitse raportoida samoja asioita useaan kertaan eri viranomaisille. Suomessa toimivien yritysten osalta vaikutus voi olla vähäinen, sillä Finanssivalvonta hyödyntää jo nyt kattavasti jo kerran kerättyä tietoa ja jakaa sitä myös eteenpäin edellä kuvatusti. Lisäksi viranomaiset keräävät samanlaista tietoa laitoksilta hieman toisistaan poikkeavasti, joten tiedot tulisi kerätä muodossa, joka mahdollistaa saman tiedon käyttämisen eri tarkoituksiin eri viranomaisissa, jotta raportointitaakka todella vähenisi. Yrityksen näkökulmasta voi olla myös haastavaa hahmottaa, mitkä tiedot tulee raportoida laissa säädetyn mukaisesti, jos tietojenvaihto viranomaisten kesken ei ole tarpeeksi läpinäkyvää.
InvestEU-ohjelman raportointivaatimuksen muuttaminen puolestaan suoraan vähentää raportointitaakkaa toimeenpanokumppanin, rahoituksenvälittäjien sekä muiden tahojen, kuten pienten ja keskisuurten, osalta, joihin vaatimus vaikuttaa. Raportointivaatimus puolittuu, sillä aiemman puolivuosittaisen sijasta tiedot tulee raportoida kerran vuodessa.
Tiedon saaminen mahdollista tutkimus- ja innovaatiotarkoitusta varten voi lisätä yritysten mahdollisuutta muokata liiketoimintamalleja taikka kehitellä ja testata uusia tuotteita.