Viimeksi julkaistu 1.8.2025 16.49

Kirjallinen kysymys KK 217/2025 vp 
Marko Kilpi kok 
 
Kirjallinen kysymys uudelleen päällystettävien tieosuuksien ar-vioinnista

Eduskunnan puhemiehelle

Suomessa on noin 50 750 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Tieverkoston korjausvelka on reilu 2,5 miljardia euroa. Kuluvalla hallituskaudella on osoitettu tieverkon korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa.  

Väylävirasto ohjaa valtakunnallista kokonaiskuvaa, joka muodostuu paikallisten ELY-keskusten suunnitelmien pohjalta. Tämä pätee koko tienpitoon, mutta myös päällystämisen suunnittelussa, ohjelmoinnissa ja hankinnassa tehtävään yhteistyöhön. Väylävirasto luo yhtenäiset raamit, joiden sisällä ELY-keskukset valitsevat eli suunnittelevat, ohjelmoivat ja kilpailuttavat vuosittaiset päällystysohjelman kohteet osoitettujen määrärahojen puitteissa. Tänä vuonna Väyläviraston ja ELY-keskusten tavoitteena on päällystää yhteensä yli 3 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä.  

Teiden ylläpito ei ole pelkästään päällystämistä. Siinä tulee ottaa huomioon tien rakenne kokonaisuudessaan, koska tiessä on päällysteen alla useita erilaisia kerroksia. Tietä ei hyödytä pelkästään päällystää uudelleen, jos ei ole tutkittu tien kaikkien kerrosten kuntoa ja varsinkin jos alemmissa kerroksissa on vaurioita. Jos päällystetään tie, jonka jokin kerroksista on rikki, päällyste ei tule kestämään ja se on silloin hukkainvestointi.  

Valtion talouden huomioon ottaen, meillä ei ole varaa hukkainvestointeihin. Siksi päällystettä-vien kilometrien lisäksi tulisi tarkastella tiestöä myös pintaa syvemmältä.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Millä perusteilla ja miten väylävirasto ja ELY-keskukset arvioivat uudelleen päällystettävät tieosuudet,  
kohdistetaanko teihin riittävän kattavia kokonaisarvioita, joiden perusteella voidaan selvittää perusteellisemmin tien kunto ja siihen kohdistuvat oikeat toimenpiteet ja 
millä tavoin voidaan parantaa teiden kunnon arviointia ja investointien oikeaa ja asiallista kohdentumista?  
Helsingissä 18.6.2025 
Marko Kilpi kok