Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallitus tulee esittämään eduskunnalle kevytautoja koskevien lakien kumoamista. Eduskunnassa, suurella enemmistöllä viime vaalikaudella päätetty kevytautolaki oli alun perin tulossa voimaan 1.11.2019. Syksyllä 2019 Rinteen hallitus päätti hakea vuoden jatkoaikaa valmistellakseen lakia EU-lainsäädännön kanssa yhteensopivaksi.
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemien asiakirjojen perusteella muun muassa seuraavia muutoksia kevytautoihin on pohdittu: maksiminopeuden lasku 45 kilometriin tunnissa, ajoneuvossa matkustavien lukumäärän rajaaminen sekä kansallinen ajokorttiluokka kevytautoille. Asiakirjoista käy lisäksi ilmi, että esimerkiksi ajoneuvon "traktorimaisemmaksi" tekemistä muun muassa vetokoukun avulla ei pidetä ideaalina, sillä se ei lisää liikenneturvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön avoimessa tiedotteessa todetaan: "Komissio ehdotti Suomen kanssa käydyissä neuvotteluissa, että Suomi hakisi poikkeusta ajokorttidirektiivin soveltamis-alasta siten, että kevytautoja koskevasta ajo-oikeudesta voitaisiin säätää kansallisesti."
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: