Yleistä
Komissio on 27.10.2022 antanut ehdotuksen EU:n ampuma-aseasetuksen uudelleen laatimisesta (COM(2022) 480 final), jolla on tarkoitus päivittää ja ajanmukaistaa voimassa oleva EU:n ampuma-aseasetus (EU) N:o 258/2012. Komission ehdotukseen sisältyvien uusien säännösten lukumäärän vuoksi asetus ehdotetaan kokonaan uudelleen laadittavaksi. 
Ehdotuksen tarkoituksena on torjua ja ehkäistä nykyistä tehokkaammin Euroopan unioniin ja sieltä poispäin suuntautuvaa ampuma-aseiden laitonta kauppaa sekä ampuma-aseiden kulkeutumista erityisesti vakavan ja järjestäytyneen rikollisuuden käyttöön. Ehdotettua asetusta sovelletaan siviilikäyttöön tarkoitettujen ampuma-aseiden tuontiin ja vientiin unionin tullialueen ja kolmansien maiden välillä sekä kauttakuljetukseen, kuten nykyistäkin asetusta. Tavoitteena on parantaa ampuma-aseiden tuonnin, viennin ja kauttakuljetusten valvontaa ja jäljitettävyyttä sekä yhdenmukaistaa asetuksen soveltamista EU:ssa. Valiokunta pitää tärkeänä, että vakavan ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa tehostetaan. 
Valiokunta toteaa, että laittomat aseet ovat yhä enenevässä määrin peräisin EU:n ulkopuolisista, erityisesti konfliktista toipuvista maista. Ampuma-aseita voidaan myös reitittää kolmansien maiden kautta laittomasti takaisin EU:n alueelle. Ampuma-aseiden saatavuus on parantunut verkkomarkkinoiden kautta ja myös uudelleen aktivoitavia tai muunneltavia aseita on aiempaa helpommin saatavilla. EU:n alueelle päätyneet laittomat aseet voivat pysyä käytettävissä pitkän aikaa ja siirtyä helposti EU:n sisällä. Laittomat ampuma-aseiden virrat tukevat vakavaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta, kuten huume- ja ihmiskauppaa sekä terrorismia.  
Hallintovaliokunta viittaa tässä yhteydessä turvallisuusympäristön muutosta koskevasta ajankohtaisselonteosta antamaansa lausuntoon (HaVL 14/2022 vp), jossa tuodaan esiin EU:n lainvalvontayhteistyöviraston (Europol) arvio Ukrainan konfliktin merkittävistä vaikutuksista Euroopan sisäiseen turvallisuuteen sodan päättymisen jälkeen. Tämän arvioidaan näkyvän järjestäytyneen rikollisuuden toimintatavoissa, toiminta-alueissa ja resursseissa, sillä Ukrainaan on toimitettu sodan aikana huomattava määrä erilaisia aseita ja järjestäytyneet rikollisryhmät pyrkivät hankkimaan niitä konfliktialueelta. Osan aseista arvioidaan päätyvän rikollisille toimijoille ja pimeille markkinoille ja kulkeutuvan sitä kautta muualle Eurooppaan, kuten aiemmin Jugoslavian hajoamissotien jälkeen. Valiokunta pitää tästäkin syystä ehdotuksen tavoitteita kannatettavina. 
Asetuksen soveltamisala
Asetuksen soveltamisala määritellään komission ehdotuksessa vastaavalla tavalla kuin EU:n voimassa olevassa ampuma-asedirektiivissä (EU) 2021/55. Ehdotuksen mukaan asetusta sovelletaan ampuma-aseiden, niiden olennaisten osien ja ampumatarvikkeiden lisäksi hälytys- ja mer-kinantoaseisiin. Asetusta ei sovelleta valtioiden välisiin asekauppoihin tai aseiden siirtoihin, asevoimien, poliisin tai viranomaisten käyttöön tarkoitettuihin aseisiin eikä vanhoihin antiikkiaseisiin. Automaattiaseet ja sotilaskäyttöön suunnitellut aseet kuuluvat asetuksen soveltamisalaan, kun niitä toimitetaan siviilitoimijoiden käyttöön. Ratkaisevaa asetuksen soveltamisen kannalta on ehdotuksen mukaan se, että kauppa tai siirto toteutetaan siviilitoimijoiden välillä, ei sen sijaan siirrettävien aseiden luonne siviili- tai sotilasaseina.  
Soveltamisalan muuttaminen ampuma-aseen loppukäytöstä riippuvaksi voi saadun selvityksen mukaan aiheuttaa soveltamisongelmia, kun EU:n puolustustarvikkeiden vientiä koskevassa sääntelyssä siviiliaseet ja puolustustarvikkeet erotellaan edelleen esineen ominaisuuksien perusteella. Tämä sääntelyn yhteensovittamiseen liittyvä näkökulma on syytä ottaa jatkovalmistelussa huomioon.  
Valvonta
Ehdotuksen tarkoituksena on mahdollistaa jäsenvaltioiden kesken koordinoitu valvonta ja tehokkaampi riskien arviointi sekä parantaa ampuma-aseiden jäljitettävyyttä. Valiokunta pitää tärkeänä, että ehdotuksen käsittelyssä huolehditaan siitä, että asetuksen soveltamisalaan tai muihin säännöksiin tehtävät muutokset eivät heikennä valvontaa nykyisestä tai aiheuta aukkoja voimassa olevaan lupajärjestelmään. 
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan erityistä huomiota jatkovalmistelussa tulee kiinnittää asetusehdotuksen 10 artiklan ampuma-aseiden väliaikaista maahantuontia koskeviin säännöksiin. Ehdotetussa muodossaan säännökset vaikuttavat mahdollistavan aseiden kontrolloimattoman maahantuonnin EU:n alueelle vain esittämällä kutsun ampumaurheilu- tai metsästystapahtumaan. Aseet eivät tällaisessa tilanteessa olisi ulkorajalla tehtävää tulli-ilmoitusta lukuun ottamatta minkään viranomaisen valvonnassa. Tältä osin on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että asetusehdotus asettaisi EU:n alueella olevat henkilöt noudatettavan tiukemman lupamenettelyn osalta eriarvoiseen asemaan kolmannesta maasta tulevien henkilöiden kanssa.  
Ehdotuksen vaikutuksista
Ehdotetulla asetuksella on tarkoitus perustaa sähköinen lupajärjestelmä tuonti- ja vientilupia ja niihin liittyviä päätöksiä varten. Lisäksi on määrä perustaa järjestelmä tuonti- ja vientilupien epäämistä koskevien tietojen vaihtamiseksi. Sähköisen lupajärjestelmän käyttöönottoa on pidetty valiokunnan asiantuntijakuulemisessa perusteltuna, sillä se on linjassa esimerkiksi tulliselvityksen digitalisaatiokehityksen kanssa. Sähköisestä lupajärjestelmästä voi kuitenkin aiheutua viranomaisille lisäkustannuksia, joiden suuruutta ei vielä tässä vaiheessa voida tarkasti arvioida. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä kansallisen asetietojärjestelmän käyttöönoton merkittävään viivästymiseen. Valiokunta pitää tärkeänä, että EU:n uusien tietojärjestelmien toteuttaminen voidaan toteuttaa kohtuullisin kustannuksin. 
Ehdotetun sääntelyn arvioidaan lisäävän jonkin verran lupaviranomaisena toimivan poliisin ja valvontaviranomaisena toimivan Tullin työmäärää. Toisaalta menettelyjen yksinkertaistamisen ja uusien tietojärjestelmien voidaan arvioida keventävän viranomaisten, talouden toimijoiden ja myös metsästäjien, urheiluampujien, asekeräilijöiden ja näytteilleasettajien hallinnollista taakkaa, mitä valiokunta pitää myönteisenä. Asetusehdotuksella ei ole tarkoitus vaikeuttaa aseiden laillista hankintaa tai käyttöä. 
Valiokunta toteaa lopuksi, että vaikka EU-asetukset ovat jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa oikeutta, komission ehdottamat muutokset aiheuttavat alustavan arvion mukaan tarpeen tarkistaa kansallista ampuma-aselainsäädäntöä etenkin EU:n uuden sähköisen lupajärjestelmän vuoksi. Viimeksi mainitulla voi olla vaikutusta myös henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa (616/2019) annetun lain tiedonsaantioikeutta koskevaan sääntelyyn. Valiokunnan näkemyksen mukaan asetusehdotuksen keskeiset ongelmakohdat on otettu valtionneuvoston kannassa huomioon.