Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevista säännöistä toukokuussa 2022 annetun asetusehdotuksen (COM(2022) 209 final) tavoitteena on muodostaa selkeä ja sitova oikeudellinen kehys, jonka avulla voidaan torjua ja ennaltaehkäistä lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa.
Komission mukaan lapsiin kohdistuva seksuaaliväkivalta, joka voi olla esimerkiksi kuvamateriaalin jakamista tai lasten houkuttelemista seksuaalisiin tekoihin (grooming), on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja se on siirtynyt yhä enemmän tietoverkkoihin. Asetusehdotuksella pyritään tehostamaan verkkovälitteisen lapsiin kohdistuvan seksuaalisen hyväksikäytön havaitsemista, siitä ilmoittamista ja sen poistamista kaikkialla EU:ssa. Hallintovaliokunta pitää asetusehdotuksen tavoitteita erittäin tärkeinä. Valiokunta korostaa ilmiön tehokkaan ennaltaehkäisyn ja torjunnan keskeistä merkitystä sekä painottaa erityisesti lapsen edun toteutumista sääntelykokonaisuudessa.
Lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa esittävän materiaalin (CSAM, child sexual abuse material) torjunta perustuu nykyisin sähköisten viestintäpalvelujen tarjoajien vapaaehtoisiin tunnistamis- ja ilmoittamiskäytänteisiin. Vapaaehtoisuuteen perustuva väliaikainen sääntely on tarkoitus korvata kohdistamalla tietoyhteiskunnan palveluntarjoajille velvoitteita mahdollisen jo tiedossa olevan tai uuden lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavan kuvamateriaalin tai groomingin tunnistamiseksi ja sen poistamiseksi alustoilta.
Velvoittamalla palveluntarjoajat tunnistamaan lapsiin kohdistuva väkivalta, ilmoittamaan siitä ja poistamaan sitä koskeva kuvamateriaali voidaan komission mukaan estää lasten joutuminen uudelleen väkivallan kohteeksi, aineiston uudelleen ilmestyminen sekä tunnistaa rikoksentekijät ja asettaa heidät syytteeseen. Mainittujen velvoitteiden asettamisen lisäksi ehdotetaan perustettavaksi uusi riippumaton lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan EU-torjuntakeskus, jonka tehtävänä olisi muun muassa perustaa ja ylläpitää tietokantoja indikaattoreista, joiden avulla voidaan luotettavasti tunnistaa lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistava kuvamateriaali.
Hallintovaliokunta on antanut asetusehdotuksesta aiemmin lausunnon HaVL 27/2022 vp, jossa valiokunta on kiinnittänyt huomiota muun muassa tarpeeseen selkeyttää ehdotetun sääntelyn suhdetta muuhun EU:n lainsäädäntöön, kuten yleiseen tietosuoja-asetukseen.
Jatkokirjelmän mukaan asetusehdotuksen käsittely on edennyt neuvostossa hitaasti paitsi sen teknisen luonteen vuoksi myös siksi, että ehdotukseen liittyy avoimia tietosuojaa ja luottamuksellisen viestin suojaa koskevia EU-tason oikeudellisia kysymyksiä. Saadun selvityksen mukaan Suomi on pyrkinyt neuvotteluissa vaikuttamaan siihen, että ehdotettu sääntely on EU:n tietosuojalainsäädännön mukaista, sekä tuonut esille luottamuksellisen viestin suojaan liittyviä kysymyksiä. Puheenjohtajavaltion tavoitteena on hyväksyä neuvoston yleisnäkemys oikeus- ja sisäasioiden neuvostossa 28.9.2023 ja osittainen yleisnäkemys jo tätä ennen.
Neuvoston oikeuspalvelu on antanut ehdotuksesta huhtikuussa 2023 lausunnon, jonka mukaan asetusehdotusta tulisi tarkistaa useilta osin, jotta se olisi linjassa olemassa olevan EU-oikeuden ja EU:n tuomioistuimen tulkintojen kanssa. Myös Euroopan tietosuojaneuvosto ja Euroopan tietosuojavaltuutettu ovat antaneet ehdotuksesta yhteisen lausunnon (4/2022), jossa on kiinnitetty huomiota ehdotettujen toimenpiteiden oikeasuhtaisuuteen yksityisyyden ja henkilötietojen suojan kannalta sekä ehdotuksen keskeisten osatekijöiden selkeyteen.
Ehdotetulla sääntelyllä säilytyspalvelujen tarjoajat ja henkilöiden välisten viestintäpalvelujen tarjoajat velvoitetaan arvioimaan riski palvelun käyttämisestä verkkovälitteiseen lapsiin kohdistuvaan seksuaaliväkivaltaan sekä toteuttamaan toimenpiteitä tällaisen riskin pienentämiseksi. Riskeistä on ehdotuksen mukaan raportoitava ns. koordinoivalle viranomaiselle, joka vastaa asetuksen soveltamisesta ja täytäntöönpanosta sekä torjuntatyön koordinoinnista kussakin jäsenvaltiossa. Lisäksi palveluntarjoajat velvoitetaan ilmoittamaan verkkovälitteisestä lapsiin kohdistuvasta seksuaaliväkivallasta EU-keskukselle, joka toimittaa ehdotuksen mukaan ilmoitukset toimivaltaisille lainvalvontaviranomaisille, jollei ilmoituksia ole tehty ilmeisen virheellisin perustein. Valiokunta korostaa EU-keskuksen, koordinoivan viranomaisen, Europolin ja jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten yhteistyön ja tiedonkulun sekä viranomaisten riittävien resurssien tärkeyttä.
Viranomaiset voivat asetusehdotuksen mukaan antaa tietyin edellytyksin palveluntarjoajille tunnistamis-, poistamis- ja estomääräyksiä. Saadun selvityksen mukaan keskeiset haasteet neuvotteluissa ovat liittyneet asetusehdotuksen 7 artiklan mukaiseen tunnistamismääräykseen. Neuvotteluissa ei ole toistaiseksi esitetty merkittäviä muutoksia asetusehdotukseen tältä osin. Asetusehdotukseen on kuitenkin tehty muutoksia, joissa korostetaan ensisijaisina keinoina palveluntarjoajien velvoitteita arvioida palveluihinsa liittyviä riskejä ja toteuttaa riskejä lieventäviä toimenpiteitä. Näillä toimenpiteillä pyritään siihen, että palveluntarjoajat ennakollisesti muokkaavat palvelujaan sellaisiksi, ettei niitä käytettäisi asetusehdotuksessa tarkoitetun materiaalin levittämiseen.
Tunnistamismääräyksellä palveluntarjoaja velvoitetaan toteuttamaan palvelussaan asetuksen mukaisia toimenpiteitä verkkovälitteisen lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan tunnistamiseksi. Tunnistamismääräyksen edellytykset liittyvät erityisesti siihen, että on olemassa näyttöä merkittävästä riskistä palvelun käyttämisestä mainittuun tarkoitukseen. Valiokunta pitää tärkeänä, että tunnistamismääräyksen antamisen edellytyksistä säädetään riittävän tarkkarajaisesti. Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että viranomaisen antama tunnistamismääräys voidaan kohdentaa asetuksessa säädettävin edellytyksin palveluntarjoajaan, ei palvelua käyttäviin henkilöihin. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota myös siihen, että tunnistamismääräyksen täytäntöönpano on teknisesti helpompaa jo aiemmin tunnistetun materiaalin kuin täysin uuden materiaalin tai groomingin osalta.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tärkeänä, että ehdotettu sääntely on mahdollisimman selkeää, ennakoitavaa ja kohdennettua. Neuvotteluissa on vielä syytä arvioida huolellisesti etenkin neuvoston oikeuspalvelun sekä Euroopan tietosuojaneuvoston ja Euroopan tietosuojavaltuutetun lausunnoissa esitettyjä näkökohtia sääntelyn täsmentämiseksi. Samalla valiokunta tähdentää asetusehdotuksen tavoitetta selkeän ja sitovan oikeudellisen kehyksen muodostamisesta lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan torjumiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi. Asetuksessa säädettävien toimenpiteiden tulee olla riittävän tehokkaita tämän tavoitteen toteutumiseksi.