Viimeksi julkaistu 8.8.2025 12.18

Valiokunnan lausunto TaVL 20/2025 vp E 34/2025 vp Talousvaliokunta Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto säästämis- ja sijoitusunionista

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto säästämis- ja sijoitusunionista (E 34/2025 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Antti Makkonen 
    valtiovarainministeriö
  • finanssineuvos Satu Nousiainen 
    valtiovarainministeriö
  • osastopäällikkö Armi Taipale 
    Finanssivalvonta
  • neuvonantaja Kimmo Koskinen 
    Suomen Pankki
  • johtaja Harri Laajarinne 
    Business Finland Oy
  • johtava lakimies Jari Virta 
    Finanssiala ry
  • professori Antti Ripatti 
  • valtiotieteen tohtori Vesa Vihriälä 

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • puolustusministeriö
  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Euroclear Finland Oy
  • Nasdaq Helsinki Oy
  • Arvopaperimarkkinayhdistys ry
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Finnish Business Angels Network ry
  • Keskuskauppakamari
  • Pääomasijoittajat ry
  • Työeläkevakuuttajat TELA ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • sosiaali- ja terveysministeriö

VALTIONEUVOSTON SELVITYS

Ehdotus

Euroopan komissio julkisti 19.3.2025 tiedonannon säästämis- ja sijoitusunionista (SIU, Savings and Investment Union). Tiedonanto on jatkoa jo vuodesta 2015 lähtien käydylle keskustelulle ja komission säädösehdotuksille pääomamarkkinaunionin toteuttamiseksi EU:ssa. 

Tiedonanto on myös osa komission ReArm Europe -suunnitelmaa, jonka tavoitteena on vauhdittaa Euroopan puolustusinvestointeja ja varmistaa entistä riippumattomampi puolustuskyky. ReArm Europe -suunnitelma koostuu eri pilareista, joista yksi on yksityisen rahoituksen saatavuuden parantamista puolustusinvestointien vauhdittamiseksi. ReArm Europe -suunnitelman kokonaisuudesta on laadittu erillinen selvitys (E 21/2025 vp). 

Tiedonannossa komissio esittää toimintasuunnitelmansa seuraaville vuosille säästämis- ja sijoitusunionin toteuttamiseksi. Ehdotukset, jotka sisältävät sekä sääntelyaloitteita että muita toimia, liittyvät läheisesti pääomamarkkinaunionin toteuttamiseen ja edistävät myös pankkiunionin viimeistelyä. 

Komission esittämät toimenpidealueet jakautuvat neljään pääalueeseen, jotka ovat: kansalaiset ja säästäminen, sijoitukset ja rahoitus, integraatio ja skaalautuminen sekä tehokas ja harmonisoitu valvonta. Tiedonannossa kuvataan myös pankkisektorin kehittämistä ja pankkiunionia koskevia komission politiikka-ajatuksia. 

Tiedonannossa kuvatun aikataulun mukaisesti komissio suunnittelee antavansa lakialoitteita tai toteuttavansa muita toimia erityisesti vuosien 2025 ja 2026 aikana. 

Valtioneuvoston kanta

Pääomamarkkinaunionin kehittämisestä annetussa selvityksessä E 44/2024 vp on muodostettu muun muassa seuraavat kannat: 

Suomi pitää erittäin tärkeänä säästämis- ja sijoitusunionin strategisia tavoitteita ja suhtautuu pääomamarkkinaunionin jatkokehittämiseen myönteisesti. 

Suomi pitää erittäin tärkeänä Euroopan laajuisen pääomamarkkinan kehittämistä ja kannattaa pääomamarkkinaunionin loppuunsaattamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Kestävää kasvua vahvistavan pääomamarkkinaunionin tavoitteena tulisi olla eurooppalaisen pääomamarkkinan syventäminen ja laajentaminen yritysten rahoituksen saatavuuden parantamiseksi, kestävän talouskasvun aikaansaamiseksi, rahoitusjärjestelmän monipuolistamiseksi sekä rahoitusmarkkinoiden kriisinkestävyyden vahvistamiseksi markkinaehtoista riskinjakoa parantamalla. Suomi edistää yhteisten eurooppalaisten ratkaisujen löytymistä pääomamarkkinoiden kehittämiseksi osana strategisen kilpailukyvyn vahvistamista. 

ReArm Europe -suunnitelmasta annetussa selvityksessä E 21/2025 vp on muodostettu muun muassa seuraavat kannat: 

Suomi korostaa myös yksityisen rahoituksen saatavuuden vahvistamisen tärkeyttä puolustussektorilla. 

Suomi edistää yhteisten eurooppalaisten ratkaisujen löytymistä pääomamarkkinoiden kehittämiseksi osana strategisen kilpailukyvyn vahvistamista. 

Näitä kantoja täydennetään seuraavasti: 

Suomi pitää yhteismarkkinan skaalaetujen hyödyntämistä tärkeänä myös rahoitusmarkkinoilla osana Euroopan strategisen kilpailukyvyn vahvistamista. Suomi katsoo, että pääomamarkkinaunioni voi parhaimmillaan toimia markkinaehtoisena tapana edistää integraatiota ja hajauttaa riskejä talous- ja rahaliiton sisällä. 

Suomi yhtyy tiedonannossa esitettyihin arvioihin Euroopan kasvavista rahoitustarpeista puolustukseen, digitalisaatioon, puhtaaseen siirtymään ja ikääntymiseen liittyen. Suomi kuitenkin tunnistaa jäsenvaltioiden fiskaalisen liikkumavaran rajallisuuden ja korostaa pääomamarkkinoiden roolia yksityisen pääoman tehokkaassa allokaatiossa. 

Suomi korostaa erityisesti varhaisen vaiheen ja kasvuvaiheen innovatiivisten kasvuyritysten (sekä startup- että scaleup-vaihe) oman pääoman ehtoisen rahoituksen saatavuuden merkitystä innovaatioiden, teknologisen kehityksen ja siten talouskasvun näkökulmasta. 

Suomi pitää tarkoituksenmukaisena, että tiedonantoon sisältyy sekä Euroopan laajuisia toimia, kuten sääntelyn tarkistamista arvopaperistamisesta, valvonnasta ja EuVECA –rahastoista, että kansalliseen harkintaan jätettäviä toimia kuten säästämis- ja sijoitustuotteet tai -tilit ja niiden kannustimet sekä talousosaamisen edistäminen. 

Suomi korostaa, että riittävällä sääntelyllä on tärkeä rooli rahoitusmarkkinoiden vakauden ja sijoittajansuojan turvaajana, mutta samalla on huolehdittava, ettei velvoitteilla nosteta rahoituksen hintaa tai saatavuutta kohtuuttomasti eikä luoda markkinoille tulon esteitä. Sääntelyä kevennettäessä rahoitusjärjestelmän järjestelmäriskit eivät saisi merkittävästi kasvaa, ja että riskien tulisi päätyä niiden toimijoiden kannettavaksi, joiden riskinkantokyky myös sallii sen. 

Suomi korostaa, että säästämis- ja sijoittamisunionin toteuttamisessa painopiste tulee olla toimenpiteissä, joilla aidosti kehitetään EU:n laajuisten pääomamarkkinoiden kehittämistä nykyisen pankkikeskeisen rahoitusjärjestelmän rinnalla. EU:n kilpailukyvyn kannalta on tärkeää varmistaa rahoitusjärjestelmän vahva häiriönsietokyky ja sääntelyn ennakoitavuus, erityisesti ottaen huomioon globaalin talouden epävarmuustekijät. 

Valtioneuvosto tarkentaa kantojaan säästämis- ja sijoitusunioniin liittyviin toimiin komission annettua niistä varsinaiset ehdotukset. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Tiedonannon tavoitteet ja lähtökohdat

Euroopan komissio julkaisi 19.3.2025 tiedonannon säästämis- ja sijoitusunionista (Savings and Investment Union, SIU). Tiedonannon taustalla ovat Mario Draghin syyskuussa 2024 julkaistu kilpailukykyraportti sekä raportin perusteella valmisteltu EU:n kilpailukykykompassi. Tiedonannon tavoitteena on luoda EU:n kilpailukyvyn ja strategisen autonomian vahvistamiseksi toimivat pääomamarkkinat, joiden kautta voidaan tehokkaasti kanavoida yksityisiä pääomia kestävän kasvun, puhtaan siirtymän ja puolustussektorin edellyttämien investointien rahoitukseen.  

Nykyisen komission säästämis- ja sijoitusunionia koskevat linjaukset ovat jatkoa kahden edellisen komission pääomamarkkinaunioniin liittyville aloitteille. Vuonna 2015 julkaistun ensimmäisen pääomamarkkinaunionia koskevan toimintaohjelman jälkeen on annettu myös lukuisia sääntelyaloitteita markkinoiden kehittämiseksi.  

Uutta aiempiin pääomamarkkinaunionia koskeviin hankkeisiin verrattuna on se, että säästämis- ja sijoitusunionia koskevassa tiedonannossa pääomaunioni ja pankkiunioni nähdään aiempaa tiiviimmin osana samaa kokonaisuutta, ja siinä esitetään myös pankkiunionia koskevia komission politiikka-ajatuksia. Tiedonanto on myös osa komission ReArm Europe -suunnitelmaa, jonka tavoitteena on vauhdittaa Euroopan puolustusinvestointeja ja turvata EU:lle entistä vahvempi ja riippumattomampi puolustuskyky. Näin pääomamarkkinoiden kehittäminen kytketään tiiviisti myös Euroopan varautumisen rahoitusedellytysten parantamiseen. Komissio aikoo vuosien 2025 ja 2026 aikana tehdä useita lakialoitteita ja muita toimenpidealoitteita tiedonannon mukaisten tavoitteiden toteuttamiseksi.  

Valtioneuvosto antoi 13.6.2024 eduskunnalle selvityksen pääomamarkkinaunionin tulevaisuudesta (E 44/2024 vp). Valtioneuvoston selvitys oli ajoitettu niin, että sen mukaisilla Suomen kannoilla oli mahdollista vaikuttaa tuolloin valmisteltavana olleeseen nykyisen komission ohjelmaan ja siihen sisällytettäviin toimenpiteisiin. Nyt käsiteltävänä olevassa E-kirjeessä täydennetään ja täsmennetään näitä kantoja. 

Talousvaliokunta otti kantaa valtioneuvoston selvityksen keskeisiin kohtiin 1.10.2024 päivätyssä lausunnossaan TaVL 23/2024 vpE 44/2024 vp. Suuri osa valtioneuvoston selvityksessä esitetyistä keskeisistä asiakokonaisuuksista sisältyy myös nyt käsiteltävänä olevan säästämis- ja sijoittamisunionia koskevaan tiedonantoon. Valiokunta lausui tuolloin muun muassa toimenpiteistä yritysten rahoitusjärjestelyjen parantamiseksi ja vähittäissijoittamisen lisäämiseksi sekä arvopaperistamiseen ja pääomamarkkinaunionin valvontaan liittyvistä kysymyksistä. Talousvaliokunta viittaa näiltä osin aiemmin lausumaansa ja esittää seuraavat täydentävät huomiot: 

Talousvaliokunnan täydentäviä huomioita tiedonantoon liittyviin keskeisiin kysymyksiin

Pääomaunioni ja pankkiunioni osana samaa kokonaisuutta

Säästämis- ja sijoitusunionia koskevassa tiedonannossa yhtenä keskeisenä lähtökohtana on kytkeä pääomaunionin ja pankkiunionin tavoitteet aiempaa tiiviimmin yhteen. Näin pyritään hyödyntämään sekä pankkirahoituksen että pääomarahoituksen hyvät puolet. Perinteinen pankkitoiminta keskittyy paljolti yritysten lainarahoitukseen, ja sen etuna ovat mm. pitkäaikaiset rahoitussuhteet. Pääomamarkkinakeskeisen rahoitusjärjestelmän etuina puolestaan ovat paremmat mahdollisuudet hallita ja hajauttaa sijoittamisesta aiheutuvia riskejä. Keskustelua on käyty myös yhteisestä talletussuojasta.  

EU:ssa yritysten rahoitus perustuu hyvin suurelta osin pankkirahoitukseen, ja erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille pankkirahoitus on usein ainoa ulkoisen rahoituksen lähde. Toisaalta pankit eivät välttämättä rahoita aloittavia tai kasvuvaiheessa olevia yrityksiä, joiden toimintaan liittyy paljon riskejä. Talousvaliokunta pitää perusteltuna lähtökohtana pyrkimystä kehittää eurooppalaista rahoitusjärjestelmää niin, että pankkirahoituksen lisäksi rahoituksessa voitaisiin entistä tehokkaammin ja paremmin hyödyntää eurooppalaisten rahoitusmarkkinoiden mahdollisuuksia. Nykyistä yhtenäisemmät ja toimivammat pääomamarkkinat parantaisivat yritysten rahoituksen saatavuutta, millä olisi selkeä positiivinen vaikutus EU:n kilpailukykyyn.  

Puolustusinvestointien vauhdittaminen

Säästämis- ja sijoitusunionia koskevalla tiedonannolla pyritään myös parantamaan yksityisen rahoituksen saatavuutta puolustusinvestointien vauhdittamiseksi. Merkitystä on erityisesti varhaisen vaiheen ja kasvuvaiheen innovatiivisten kasvuyritysten oman pääoman ehtoisen rahoituksen saatavuudella, koska näillä toimijoilla on innovaatioiden ja teknologisen kehityksen kannalta keskeinen asema puolustusalan pitkän aikavälin kilpailukyvyn edistämisessä.  

Talousvaliokunta viittaa saamaansa asiantuntijalausuntoon ja toteaa, että pääomamarkkinoiden kautta saatavalla yksityisellä rahoituksella on merkitystä erityisesti kaksikäyttötuotteiden osalta. Niiden tuotannon laajentamisessa investointeihin tarvittavan rahoituksen vahvistaminen tukee tuotantokapasiteetin syntymistä valtioiden puolustushankinnoista riippumatta. Yksityinen rahoitus pääomamarkkinoilta on tärkeää myös varsinaisen puolustusmateriaalin tuotantokapasiteetin luomisessa. Puolustuksesta huolehtiminen on kuitenkin jäsenvaltioiden tehtävä, ja yksityisen rahoituksen ohella puolustustarvikkeiden markkinoiden syntyminen edellyttää aina jäsenvaltioiden pitkäaikaista sitoutumista hankintoihin. 

Tiedonannossa ehdotettuja toimenpiteitä ja niiden arviointia

Tiedonannossa ehdotetaan useita toimenpiteitä eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi. Ehdotettujen toimenpiteiden tavoitteena on kannustaa sekä yrityksiä että kansalaisia sijoittamaan varojaan EU:n pääomamarkkinoille nykyistä aktiivisemmin. Komissio tulee antamaan yksittäisiä toimenpiteitä koskevat säädös- ja muut ehdotukset erikseen, eikä niitä ole valtioneuvoston e-kirjeessä kuvattu kovin yksityiskohtaisesti. Valiokunta toteaa e-kirjeeseen sisältyvien tietojen perusteella seuraavan: 

Toimenpiteitä yritysten rahoitusmahdollisuuksien parantamiseksi.

Yhtenä keinona yksityisen rahoituksen vivuttamiseksi ehdotetaan toimenpiteitä, jotka kannustaisivat institutionaalisia sijoittajia, esimerkiksi vakuutusyhtiöitä ja eläkerahastoja, tekemään omanpääoman ehtoisia sijoituksia ja osallistumaan nykyistä laajemmin innovaatioiden rahoittamiseen.  

Valtioneuvoston kannassa korostetaan erityisesti tarvetta parantaa start up-, kasvu- ja scale-up- yritysten rahoitusmahdollisuuksia Euroopassa. Talousvaliokunta on lausunnossaan TaVL 23/2024 vpE 44/2024 vp todennut, että EU:n pääoma- ja rahoitusmarkkinoita pitää pyrkiä kehittämään ja poistamaan rakenteellisia esteitä niin, että yritysten ja erityisesti EU:n kilpailukyvyn näkökulmasta keskeisiä innovaatioita kehittävien ja tuottavien yritysten rahoituksen saatavuus helpottuu kaikissa niiden elinkaaren vaiheissa. Lisäksi erityistä huomiota tulisi kiinnittää pitkäjänteistä rahoitusta edellyttävien syväteknologioita kehittävien ns. deep tech -yritysten rahoitustarpeisiin. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin myös esiin toimivien pääomamarkkinoiden potentiaali esimerkiksi maaseudulla toimivien yritysten rahoitustarpeiden osalta. 

Toimenpiteitä vähittäissijoittamisen lisäämiseksi.

Ehdotettujen toimenpiteiden tavoitteena on lisätä pääomamarkkinoiden houkuttelevuutta kotitalouksien näkökulmasta esimerkiksi EU:n laajuisten säästämis- ja investointitilien kautta sekä vahvistaa kotitalouksien sijoittamiseen liittyvää talousosaamista. Lisäksi ehdotetaan, että vapaaehtoisia eläkejärjestelmiä voitaisiin laajentaa ja helpottaa niiden toimimista jäsenvaltioiden rajat ylittävästi. Talousvaliokunta viittaa vähittäissijoittamista koskevien toimenpiteiden osalta aiempaan lausuntoonsa, jossa suhtaudutaan avoimesti uusien sijoitustuotteiden kehittämiseen ja todetaan, että sijoitustuotteiden kehittämisen tulee olla markkinalähtöistä ja perustua aitoon kysyntään. Myös kotitalouksien talousosaamisen vahvistamisella on keskeinen merkitys säästämis- ja sijoitusunionin tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta.  

Talousvaliokunta viittaa asiantuntijalausuntoihin ja toteaa, että uutta sääntelyä ja uusia toimenpiteitä harkittaessa tulee keskittyä sellaisiin toimiin, jotka vievät pääomamarkkinoiden kehitystä aidosti eteenpäin. Erityisesti tulee välttää sellaista uutta sääntelyä, jonka vaikutukset pääomamarkkinaunionin edistämisen näkökulmasta ovat vähäisiä tai epävarmoja, mutta jotka aiheuttavat toimijoille merkittäviä kustannuksia ja hallinnollista taakkaa. Valiokunta korostaa kattavien ja huolellisesti laadittujen vaikutusarviointien keskeistä merkitystä.  

Kansallisen sääntelyn ja soveltamiskäytännön merkitys säästämis- ja sijoitusunionin tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta

Vaikka kansallista sääntelyä on yhtenäistetty monella pääomamarkkinaunionin toteutumisen kannalta keskeisellä alueella, esimerkiksi kansallisessa toimivallassa oleva jäsenmaiden erilainen verosääntely, jäsenmaiden toisistaan eroavat maksukyvyttömyyssääntelyt ja järjestelmien rakenteelliset eroavuudet hidastavat yhtenäisten markkinoiden kehitystä. Lisäksi haasteena ovat jäsenvaltiokohtaiset erot lainsäädännön soveltamisessa. Tämä aiheuttaa epätasapuolisia kilpailuasetelmia ja ylimääräistä hallinnollista taakkaa erityisesti rajat ylittävässä toiminnassa. EU:ssa tulisikin löytää toimivat keinot EU-sääntelyn yhdenmukaisen ja ennakoitavan soveltamisen varmistamiseksi eri jäsenmaissa. Talousvaliokunta viittaa aiempiin EU:n pääomamarkkinoiden valvontaa koskeviin linjauksiinsa (TaVL 23/2024 vpE 44/2024 vp) ja katsoo, että erityisesti rajat ylittävissä tilanteissa Euroopan arvopaperiviranomaisen ESMA:n roolia tulisi vahvistaa yhdenmukaisen, läpinäkyvän ja ennakoitavan EU-sääntelyn soveltamisen varmistajana. 

Liiketoiminnan edellytyksiin vaikuttavien kansallisten sääntelyjen eroavuuksien ja sääntelyn erilaisten soveltamiskäytäntöjen ohella myös jäsenvaltioiden ja niiden eturyhmien erilaiset intressit vaikeuttavat yhtenäisten pääomamarkkinoiden kehitystä. Talousvaliokunta viittaa saamaansa asiantuntijalausuntoon, jonka mukaan komissiossa valmisteltavana olevan ns. 28. sääntelyregiimin käyttöönottaminen mahdollisimman laajasti voisi olla tehokas keino pääomamarkkinaunionin eteenpäin viemiseksi. Tämä tarkoittaisi, että yritykset voisivat halutessaan valita toimivansa yhden EU-tasoisen sääntelykehikon puitteissa kansallisten sääntelyjen sijaan. Valiokunta pitää tärkeänä, että komission 28. regiimiä koskevaan ehdotukseen valtioneuvoston kantoja muodostettaessa regiimin toimivuutta ja tarpeellisuutta arvioidaan myös pääomamarkkinaunionin kehittämismahdollisuuksien näkökulmasta.  

Arvopaperikaupan infrastruktuuriin liittyvät kysymykset

Pääomamarkkinoita koskevassa keskustelussa nousevat esiin myös arvopaperikaupan infrastruktuuriin liittyvät kehitystarpeet sekä Euroopassa toimivien pörssien ja arvopaperikeskusten suuri määrä. Valiokunta toteaa, että kehittämistoimien tulee perustua markkinaehtoisuuteen. Pörssitoiminnan liiallinen keskittymisen johtaisi kilpailun vähenemiseen, millä olisi todennäköisesti haitallisia vaikutuksia sijoittajien ja listayhtiöiden toimintaan erityisesti pienemmissä jäsenmaissa, kuten Suomessa.  

Lopuksi

Kehittymättömät ja pirstaloituneet pääomamarkkinat ovat merkittävä Euroopan kasvua ja globaalia kilpailukykyä hidastava tekijä. Vaikka pääomamarkkinaunionista ja toimenpiteistä pääomamarkkinoiden kehittämiseksi on käyty eri yhteyksissä keskustelua useita vuosia, markkinoiden yhdentyminen on toistaiseksi edennyt hitaasti, ja tulokset ovat olleet melko vaatimattomia. 

Pääomamarkkinat ovat Euroopassa huomattavasti epäyhtenäisemmät keskeisiin kilpailijamaihin, esimerkiksi Yhdysvaltoihin, verrattuna. Myös erot eri jäsenvaltioiden pääomamarkkinoiden välillä ovat merkittäviä. EU:n tasolla tarvitaankin toimenpiteitä, joilla tunnistetaan parhaita käytäntöjä ja kannustetaan muita jäsenmaita ottamaan niitä käyttöön. Esimerkiksi ruotsalaisten pääomamarkkinoiden menestys osoittaa, että voimassa olevan sääntelykehikon puitteissa on mahdollista ylläpitää hyvin toimivia pääomamarkkinoita. Lisäksi tulisi panostaa myös sellaisiin toimiin, jotka houkuttelevat Euroopan ulkopuolisten maiden sijoituksia.  

Talousvaliokunta toteaa, että nykyisessä epävarmassa geopoliittisessa tilanteessa hyvin toimivien ja keskeisiä investointeja tukevien pääomamarkkinoiden merkitys on entistäkin tärkeämpi. Valiokunta korostaa pääomamarkkinoiden markkinaehtoisen kehittämisen keskeistä merkitystä ja toteaa, että pääomamarkkinoihin liittyvän potentiaalin käyttämättä jättäminen heikentää entisestään EU:n talouden kasvumahdollisuuksia ja kilpailuasemaa suhteessa sen keskeisiin kilpailijamaihin. Valiokunta kannattaa yleisesti pääomamarkkinaunionin tavoitteita.  

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Talousvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia. 
Helsingissä 27.5.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Sakari Puisto ps 
 
jäsen 
Noora Fagerström kok 
 
jäsen 
Kaisa Garedew ps 
 
jäsen 
Lotta Hamari sd 
 
jäsen 
Antti Kangas ps 
 
jäsen 
Hilkka Kemppi kesk 
 
jäsen 
Miapetra Kumpula-Natri sd 
 
jäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
jäsen 
Mikko Ollikainen 
 
jäsen 
Merja Rasinkangas ps 
 
jäsen 
Oras Tynkkynen vihr 
 
jäsen 
Heikki Vestman kok (osittain) 
 
jäsen 
Juha Viitala sd 
 
jäsen 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
jäsen 
Johannes Yrttiaho vas 
 
varajäsen 
Teemu Kinnari kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Johanna Rihto-Kekkonen