Ehdotuksen tausta ja tavoitteet
Valtioneuvoston kirjelmässä käsitellään kahta kuluttajariitojen riidanratkaisua koskevaa säädösehdotusta. Vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta annetun direktiivin (ADR-direktiivi) muutosehdotuksen tavoitteena on päivittää direktiiviä vastaamaan kuluttajamarkkinoiden kehityssuuntaa: taustalla on erityisesti kansainvälisen verkkokaupan lisääntyminen. Eurooppalaisen verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kumoamista koskevalla ehdotuksella lakkautettaisiin ODR-foorumi, jonka toiminta ei ole kehittynyt tavalla, joka oikeuttaisi siitä aiheutuvia kustannuksia.
ADR-direktiivin muutokset
Ehdotuksen tavoitteena on ensinnäkin sopeuttaa direktiiviä digitaalisiin markkinoihin niin, että se kattaisi laajasti myös sellaisia EU:n oikeudessa säädettyjä kuluttajan oikeuksia, jotka liittyvät sopimussuhteen ulkoisiin ja sopimuksen tekemistä edeltäneisiin tilanteisiin. Toiseksi ehdotuksella laajennettaisiin direktiivin soveltamisalaa koskemaan myös EU:n ulkopuolella sijaitsevia elinkeinonharjoittajia, jotka myyvät EU:ssa asuville kuluttajille tavaroita tai palveluja, mukaan lukien digitaalista sisältöä tai digitaalisia palveluita.
Talousvaliokunta pitää direktiivin päivittämistä erityisesti digitaalisten markkinoiden ja kansainvälisen verkkokaupan kehityksen vuoksi sinänsä perusteltuna. Talousvaliokunta toteaa kuitenkin valtioneuvoston tavoin, että Suomen ADR-menettelyjen on nykyiselläänkin arvioitu toimineen pääsääntöisesti hyvin, eikä ADR-direktiivin uudelleentarkastelu ole suomalaisten ADR-menettelyjen näkökulmasta siten välttämätöntä. Suomalaiset kuluttajat voisivat kuitenkin hyötyä ehdotuksesta erityisesti osallistuessaan muiden maiden ADR-menettelyihin.
Keskeinen ja samalla kysymyksiä herättävä muutos on direktiivin maantieteellisen soveltamisalan laajentaminen EU:n ulkopuolisiin toimijoihin. Vaikka muutos on kuluttajien ja tasavertaisten kilpailuedellytysten näkökulmasta periaatteessa myönteinen, talousvaliokunta kiinnittää huomiota tarpeeseen selvittää sen vaikutuksia erityisesti Suomen nykyisten ADR-elinten kannalta.
Ehdotusta koskevissa neuvotteluissa tulee varmistaa, ettei laajennuksista seuraa sellaisia velvoitteita, jotka tosiasiassa heikentäisivät nykyisten riidanratkaisuelinten toimivuutta ja kuluttajien mahdollisuuksia saada oikeussuojaa niiden kautta kohtuullisessa ajassa. Tältä osin avoimia kysymyksiä liittyy esimerkiksi asiamääriin, kielivaatimuksiin, riidanratkaisuelinten resursseihin sekä siihen, missä määrin EU:n ulkopuoliset toimijat tosiasiassa noudattaisivat ADR-elinten ratkaisusuosituksia. Epäselväksi jää esimerkiksi se, edellyttäisikö sääntely kaikkien Suomen ADR-elinten työkielivalikoiman laajentamista. Asiaa koskevissa jatkoneuvotteluissa ehdotuksen hyväksyttävyyttä on siten arvioitava siltä kannalta, johtaisiko direktiivin maantieteellisen soveltamisalan laajentuminen tosiasiassa kuluttajan oikeuksien toteutumisen kannalta tehokkaaseen riidanratkaisuun.
Talousvaliokunta pitää valtioneuvoston tavoin lähtökohtaisesti myönteisenä ADR-elimille annettavaa mahdollisuutta yhdistää samankaltaiset tiettyä elinkeinonharjoittajaa koskevat valitukset ja käsitellä ne yhdessä. Toisaalta ehdotettu sääntely ei valiokunnan saaman selvityksen perusteella olisi välttämättä tarpeen, koska jo nykyisellään riidanratkaisuelimet ovat Suomessa voineet käsitellä asioita tehokkaasti ns. pilotti- tai ennakkoratkaisumenettelyissä.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota valtioneuvoston kannassa esitettyyn toteamukseen siitä, ettei asioiden yhdistämisen edellytyksenä saisi olla kuluttajan suostumus. Talousvaliokunta pitää asiaa koskevaa ehdotettua säännöstä epäselvänä ja katsoo, että jatkoneuvotteluissa tulee nimenomaisesti varmistaa, ettei säännös estä asioiden käsittelyä yhdessä kuluttajan suostumuksesta riippumatta ennakkoratkaisutyyppisesti tilanteissa, joissa vireillä on samanaikaisesti useita esimerkiksi samaa sopimusehtoa tai tulkintaongelmaa koskevia asioita. Sääntely ei saa vaikeuttaa Suomessa nykyisin toimivien ADR-elinten vastaavan tyyppisiä, eri toimialojen erityispiirteet huomioon ottavia menettelytapoja.
ODR-foorumin lakkauttaminen
ODR-järjestelmän perustamisen aikaan vuonna 2011 digitaaliset markkinat olivat vasta kehittymässä, eikä tuolloin ollut varmuutta verkkokaupan riitojenratkaisuun ohjaavien yksityisten tai julkisten välineiden kehittymisestä. Sittemmin verkkomarkkinapaikkojen sähköiset valitustenkäsittelyjärjestelmät ovat kehittyneet nopeasti, ja asiaa koskeva erillinen foorumi on jäänyt vähälle käytölle.
Talousvaliokunta pitää myönteisenä, että tarpeettomaksi käynyttä ja kustannuksia aiheuttavaa sääntelyä puretaan ja kannattaa ehdotettua ODR-foorumin lakkauttamista. Talousvaliokunta pitää laajemminkin tärkeänä, että EU:n sääntelyllä luotujen hallinnollisten mekanismien ja sääntelytaakan kustannuksia arvioidaan säännönmukaisesti suhteessa niillä saavutettuihin hyötyihin. Tämä näkökulma koskee myös nyt ehdotettua, edellä tarkasteltua ADR-direktiivin soveltamisalan laajentamista.