Viimeksi julkaistu 8.5.2021 16.58

Valiokunnan mietintö TaVM 1/2017 vp HE 79/2016 vp Talousvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Finanssivalvonnasta annetun lain ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Finanssivalvonnasta annetun lain ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain muuttamisesta (HE 79/2016 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Paula Kirppu 
    valtiovarainministeriö
  • markkinavalvoja Päivi Turunen 
    Finanssivalvonta
  • toimitusjohtaja Sari Lounasmeri 
    Suomen Pörssisäätiö
  • johtava lakimies Mari Pekonen-Ranta 
    Finanssialan Keskusliitto ry
  • toimitusjohtaja Pia Santavirta 
    Suomen pääomasijoitusyhdistys ry
  • professori Markku Kaustia 

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Suomen Asianajajaliitto

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi Finanssivalvonnasta annettua lakia ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita koskevia avaintietoasiakirjoja koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen täytäntöön panemiseksi. 

Finanssivalvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin säännös Finanssivalvonnan toimimisesta asetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena. Finanssivalvonta valvoisi Suomessa tai Suomesta käsin markkinoitavien, tarjottavien tai myytävien vakuutusmuotoisten sijoitustuotteiden markkinoita, ja sille tulisi myös uusi valtuus käyttää asetuksessa määriteltyjä interventiotoimia, jotka koskevat kyseisten toimintojen harjoittamista. Lakiin lisättäisiin myös säännökset hallinnollisen seuraamusmaksun soveltamisalasta ja enimmäismäärästä sekä toimijoita koskeva velvollisuus toimittaa avaintietoasiakirja tiedoksi viranomaiselle viimeistään, kun tarjoaminen aloitetaan Suomessa. 

Vaihtoehtorahastojen hoitajista annetusta laista kumottaisiin avaintietoesitteen laatimista koskeva poikkeusmahdollisuus. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Euroopan parlamentti ja neuvosto antoivat 26 päivänä marraskuuta 2014 asetuksen (EU N:o 1286/2014) vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita koskevista avaintietoasiakirjoista, joka tuli voimaan 29 päivänä joulukuuta 2014. Tämän asetuksen kansalliseksi täytäntöön panemiseksi hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi Finanssivalvonnasta annettua lakia ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia.  

Talousvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja vähäisin teknisin muutoksin.  

Käsillä oleva esitys on annettu keväällä 2016. Esityksen antamisen jälkeen eduskunta on käsitellyt useita hallituksen esityksiä (HE 65/2016 vpTaVM 14/2016 vp, HE 70/2016 vpTaVM 16/2016 vp, HE 77/2016 vpTaVM 17/2016 vp, HE 123/2016 vpTaVM 23/2016 vp, HE 201/2016 vpTaVM 26/2016 vp), joiden johdosta nyt muutettaviksi esitettyihin säädöksiin tulee tehdä teknisiä korjauksia yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin selvitetyllä tavalla.  

Uudella sääntelyllä tavoitellaan erilaisten sijoitustuotteiden neutraalin vertailtavuuden parantamista sekä sen myötä sijoitustuotteiden sisämarkkinan vahvistamista säätämällä velvoite tarjota sijoitustuotteen ostajalle standardoitu dokumentti (avaintietoasiakirja), joka kertoo selkeästi ja yhteismitallisesti sijoituksen riskit ja kustannukset. 

Talousvaliokunta toteaa, että vaikka suomalainen kuluttajansuoja sijoitustuotteista annettavan tiedon ja niiden myynnin menettelytapojen osalta on jo nykyisellään hyvällä tasolla ja suomalaisten kuluttajien luottamus sijoitustuotteiden tarjoajiin on säilynyt finanssikriisinkin jälkeen vankalla pohjalla, erityisesti paketoitujen sijoitustuotteiden tarjolla oleva informaatio on usein vaikeasti vertailtavissa. Sijoitusinstrumentin tuotto-odotus voidaan esittää monin eri tavoin ja silti pitää kiinni tiedon oikeellisuuden vaatimuksesta. Tiedon esittämistapa vaikuttaa merkittävästi sijoittajalle syntyvään vaikutelmaan sijoituksen odotettavissa olevasta kehityksestä. 

Valiokunta katsoo, että käsillä oleva sääntely on sijoitustuotteen ostajan päätöksenteon edellytyksiä parantava. Standardimuotoisen asiakirjan voidaan arvioida lisäävän kuluttajien luottamusta sijoitustuotteisiin ja -markkinoihin ja siten lisäävän sijoittamista. Tarjoajan näkökulmasta uuden sääntelyn ennakoidaan auttavan asiakkaalle lisäarvoa tuottavien ratkaisujen markkinaosuuksien lisääntymisessä ja toisaalta ajavan huonoja sijoitustuotteita pois markkinoilta. Säännösten noudattamiskustannusten lisääntymisestä huolimatta taloudellisten kokonaisvaikutusten on arvioitu olevan myönteisiä läpinäkyvyyden, tehokkuuden, tasapuolisten toimintamahdollisuuksien ja luottamuksen kasvun seurauksena. EU:n rahoitusmarkkinoiden kansainväliseen kilpailukykyyn vaikuttaa myös se, kuinka uskottavasti oikeusjärjestelmä kykenee turvaamaan sijoittajien asemaa.  

Yksittäisenä kysymyksenä talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin ehdotetun sääntelyn soveltamisala. Talousvaliokunta pitää perusteltuna hallituksen esityksessä omaksuttua linjaa, jonka mukaan eläketuotteita ei ole tarkoituksenmukaista sisällyttää käsillä olevan sääntelyn soveltamisalaan.  

Soveltamisalaan liittyy myös kysymys siitä, mitä tahoja ehdotetulla sääntelyllä pyritään suojaamaan. Pääomasijoitusrahastojen ei-ammattimaisten sijoittajien EU-määritelmän piiriin kuuluu myös kokeneita sijoittajia, kuten pienempiä eläkerahastoja, omaisuudenhoitoyhteisöjä, säätiöitä ja muita yleishyödyllisiä yhteisöjä, yhtiöiden sijoitustoimintoja, kuntia sekä korkeakouluja. Tämäntyyppiset pääomasijoittajat ovat pääsääntöisesti kokeneita enkelisijoittajia tai muutoin sijoitustoiminnan ammattilaisia, jolloin PRIIPS-sääntelystä pääomasijoitustoimialalla on kokonaisuudessaan arvioiden verraten vähän etuja. Tässä arvioinnissa tulee kuitenkin huomioida lainsäätäjän perusongelma liittyen tasapainoon sääntelyn ja markkinoiden vapaan toiminnan sallimisen välillä: raskas sääntely, jolla pyritään turvaamaan kuluttajien luottamusta rahoitusmarkkinoihin, voi vaikeuttaa sääntelyn kohteena olevaa toimintaa epäoptimaalisella tavalla. Vastaavasti liian kevyt sääntely voi johtaa sijoittajien luottamusta rapauttaviin lieveilmiöihin. 

Talousvaliokunta katsoo, että ehdotetuilla säännöksillä saavutettaneen niille asetetut, edellä kuvatut sijoittajan asemaa parantavat tavoitteet. Valiokunta kuitenkin muistuttaa, että 2. tason teknisten standardien sisällön ollessa edelleen osin täsmentymättä on ehdotetun sääntelyn tarkoituksenmukaisuus tältä osin avoinna. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta

5 §. Muut finanssimarkkinoilla toimivat.

Ehdotettuun pykälään on tehty muutoksia hallituksen esityksillä HE 65/2016 vpTaVM 14/2016 vp, HE 77/2016 vpTaVM 17/2016 vp ja HE 201/2016 vpTaVM 26/2016 vp. Pykälään on näillä esityksillä lisätty uudet kohdat 27, 28, 29 ja 30, minkä johdosta nyt säännökseen tuleva uusi kohta saa numeron 31. 

37 c §. Paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettujen avaintietoasiakirjojen toimittaminen Finanssivalvonnalle.

Lakiin on tehty lisäys hallituksen esityksellä HE 65/2016 vpTaVM 14/2016 vp, jonka vuoksi nyt lisättävä uusi pykälä saa numeron 37 c. 

41 a §. Seuraamusmaksun enimmäismäärä eräissä tapauksissa.

Pykälään lisätään uusi 4 momentti, jonka vuoksi jäljessä tulevien momenttien numerointi muuttuu. Voimassa olevan 8 momentin viittaussäännökseen tulee numeroviittaukset muuttaa vastaamaan siirtyneitä momentteja: viittaus 5—7 momenttiin muutetaan viittaukseksi 6—8 momenttiin.  

50 l §. Toiminta paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.

Lakiin on lisätty uudet pykälät 50 h ja 50 i hallituksen esityksellä HE 70/2016 vpTaVM 16/2016 vp, uusi pykälä 50 j hallituksen esityksellä HE 123/2016 vpTaVM 23/2016 vp ja uusi pykälä 50 k hallituksen esityksellä HE 201/2016 vpTaVM 26/2016 vp, jonka vuoksi nyt lisättävä uusi pykälä saa numeron 50 l.  

2. Laki vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain muuttamisesta

2 luvun 5 §. EU-sääntelyyn liittyvät määritelmät.

2 luvun 5 §:ään on lisätty hallituksen esityksellä (HE 65/2016 vpTaVM 14/2016 vp) uusi kohta 12, minkä vuoksi nyt lisättävä uusi kohta saa numeron 13. 

13 luvun 1 §. Edellytykset markkinoinnille.

13 luvun 1 §:ssä tulee korjata kirjoitusvirhe. Pykälän viimeinen sana tulee olla avaintietoasiakirja, ei avaintietoasetus. 

Voimaantulosäännös.

Eduskuntakäsittelyn lykkääntymisen johdosta voimaantulosäännöksen 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi vastaavasti, kuulumaan seuraavasti: "Kumotun 13 luvun 4 §:n 4 momentin nojalla myönnetyt Finanssivalvonnan poikkeusluvat avaintietoesitteen laatimisesta lakkaavat olemasta voimassa neljän kuukauden kuluttua tämän lain voimaantulosta, kuitenkin viimeistään 1 päivänä toukokuuta 2018." 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Talousvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 79/2016 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 5 §:n Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 30 Muutosehdotus päättyy kohta, 33 §:n 4 momentin 8 kohta, 37 a §:n otsikko, 40 §:n 2 momenttiValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , 41 a §:n 8 momentti Muutosehdotus päättyy ja 6 luvun otsikko, 
sellaisina kuin niistä ovat 5 §:n Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 30 Muutosehdotus päättyy kohta osaksi Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi laissa 855/2016, Muutosehdotus päättyy 33 §:n 4 momentin 8 kohta laissa 1279/2015, 37 a §:n otsikko laissa 902/2012, 40 §:n 2 momentti Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 41 a §:n 8 momentti laissa 520/2016 ja 6 luvun otsikko Muutosehdotus päättyy laissa 60/2016, sekä 
lisätään 5 §:ään, sellaisena kuin se on Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi laissa Muutosehdotus päättyy 752/2012, Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 902/2012, 254/2013, 170/2014 ja 198/2015, Poistoehdotus päättyy uusi Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 31 kohta Muutosehdotus päättyy, 33 §:n 4 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 1279/2015, uusi 9 kohta, 37 a §:ään, sellaisena kuin se on laissa 902/2012, uusi 4 momentti, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi jolloin nykyiset 4—9 momentti siirtyvät 5—10 momentiksi, sekä Muutosehdotus päättyy lakiin uusi Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 37 c  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi § ja  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50 l §  Muutosehdotus päättyyseuraavasti: 
5 §  
Muut finanssimarkkinoilla toimivat 
Muulla finanssimarkkinoilla toimivalla tarkoitetaan tässä laissa: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 30) asunto-omaisuuteen liittyvien kuluttajaluottojen välittäjistä annetussa laissa (852/2016) tarkoitettua suomalaista luotonvälittäjää ja ulkomaisen luotonvälittäjän Suomessa toimivaa sivuliikettä; Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 31) muuta kuin 4 §:ssä tarkoitettua valvottavaa, joka on velvollinen noudattamaan vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita (PRIIP-tuotteita) koskevista avaintietoasiakirjoista annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 1286/2014, jäljempänä Muutosehdotus päättyy paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetus. 
33 § 
Toimeenpanokielto ja oikaisukehotus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Finanssivalvonnan oikeudesta: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8) kieltää kauppojen sisäistä toteuttajaa järjestämästä sisäistä toteuttamista rahoitusvälineellä säädetään kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetun lain 5 luvun 6 §:ssä; 
9) kieltää ja rajoittaa Suomessa tai Suomesta tapahtuva vakuutusmuotoisten sijoitustuotteiden markkinointi, tarjoaminen ja myynti sekä vakuutusyhtiöiden ja jälleenvakuutusyhtiöiden eräät finanssialan toimet ja käytäntö säädetään paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksen 17 artiklassa. 
37 a § 
Lyhyeksimyyntiasetuksessa ja paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettujen erityisten valtuuksien käyttäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Finanssivalvonta saa vaatia paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettua tuotteen kehittäjää, siitä neuvoja antavaa ja sitä myyvää antamaan asianomaisille sijoittajille tiedot 3 tai 4 luvun nojalla tekemästään päätöksestä ja siitä, missä sijoittajat voivat tehdä valituksia tai esittää korvausvaateita. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 37 c §  Muutosehdotus päättyy 
Paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettujen avaintietoasiakirjojen toimittaminen Finanssivalvonnalle 
Paketoidun sijoitustuotteen kehittäjän tai tuotteen myyjän tulee toimittaa tuotteesta laadittu paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettu avaintietoasiakirja tiedoksi Finanssivalvonnalle viimeistään, kun tuotteen tarjoaminen aloitetaan Suomessa.  
40 § 
Seuraamusmaksu 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Seuraamusmaksu määrätään myös sille, joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö tai rikkoo: 
1) markkinarakennetoimija-asetuksen 4 artiklan 1 tai 3 kohdan säännöstä finanssimarkkinoilla toimivan vastapuolen tekemien OTC-johdannaisten määritysvelvollisuudesta taikka 10 artiklan 1 kohdan säännöstä finanssialan ulkopuolisen vastapuolen tekemien OTC-johdannaisten määritysvelvollisuudesta ja ilmoitusvelvollisuudesta; 
2) Finanssivalvonnan lyhyeksimyyntiasetuksen 20 artiklan 2 kohdan, 21 artiklan 1 kohdan tai 23 artiklan 1 kohdan taikka Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen 28 artiklan 1 kohdan nojalla tekemää päätöstä; 
3) huutokauppa-asetuksen 38, 39 ja 40 artiklan säännöksiä sisäpiirintiedon kielletystä käytöstä, 41 artiklan säännöksiä markkinoiden manipulointia koskevasta kiellosta tai 42 artiklan 1, 3 tai 5 kohdan säännöksiä markkinoiden väärinkäytön vähentämistä koskevista erityisvaatimuksista;  
4) paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksen 5 artiklan 1 kohdan säännöstä avaintietoasiakirjan laatimisesta, 6, 7 ja 8 artiklan 1—3 kohdan säännöstä avaintietoasiakirjan muodosta ja sisällöstä, 9 artiklan säännöstä markkinointiviestinnän sisällöstä, 10 artiklan 1 kohdan säännöstä avaintietoasiakirjan säännöllisestä tarkastelemisesta, 13 artiklan 1, 3 ja 4 kohdan sekä 14 artiklan säännöstä avaintietoasiakirjan toimittamisesta tai 19 artiklan säännöstä asiakasvalitusten käsittelystä; tai 
5) korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2015/751, jäljempänä korttimaksujen siirtohintoja koskeva asetus, 3 artiklan 1 kohdassa säädettyä 0,2 prosentin tapahtumakohtaisen siirtohinnan enimmäismäärää, joka on asetettu pankkikorttitapahtumista veloitettaville siirtohinnoille tai 4 artiklassa säädettyä 0,3 prosentin tapahtumakohtaisen siirtohinnan enimmäismäärää, joka on asetettu luottokorttitapahtumista veloitettaville siirtohinnoille. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
41 a § 
Seuraamusmaksun enimmäismäärä eräissä tapauksissa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jos seuraamusmaksu koskee 40 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetun säännöksen rikkomista tai noudattamisen laiminlyöntiä, oikeushenkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään joko kolme prosenttia oikeushenkilön tekoa tai laiminlyöntiä edeltävän vuoden liikevaihdosta tai enintään viisi miljoonaa euroa sen mukaan, kumpi on suurempi. Luonnolliselle henkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään 700 000 euroa.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 6—8 momentissa säädetyn estämättä seuraamusmaksu saa kuitenkin olla enintään kolme kertaa niin suuri kuin teolla tai laiminlyönnillä saatu hyöty, jos hyödyn suuruus on määriteltävissä. Muutosehdotus päättyy 
6 luku 
Ulkomaisten valvottavien ja niiden Suomessa olevien sivuliikkeiden valvonta ja yhteistyö ulkomaan valvontaviranomaisten kanssa sekä EU-asetusten noudattamisen valvonta  
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50 l § Muutosehdotus päättyy 
Toiminta paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena 
Finanssivalvonta toimii paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksen 4 artiklan 8 kohdan ja 15 artiklan 2 kohdan mukaisesti paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
kumotaan vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) 13 luvun 4 §:n 4 momentti,  
muutetaan 2 luvun 5 §:n 2 momentin 11 kohta sekä 13 luvun 1 §:n 3 momentti ja 7 § sekä  
lisätään 2 luvun 5 §:n 2 momenttiin uusi Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13 kohta Muutosehdotus päättyy seuraavasti: 
2 luku 
Määritelmät 
5 § 
EU-sääntelyyn liittyvät määritelmät 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
12) Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi markkinoiden väärinkäyttöasetuksella markkinoiden väärinkäytöstä (markkinoiden väärinkäyttöasetus) sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2003/6/EY ja komission direktiivien 2003/124/EY, 2003/125/EY ja 2004/72/EY kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 596/2014; Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13) Muutosehdotus päättyy paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksella vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita (PRIIP-tuotteita) koskevista avaintietoasiakirjoista annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 1286/2014. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13 luku  
Markkinointi ei-ammattimaiselle asiakkaalle 
1 § 
Edellytykset markkinoinnille 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Sen joka markkinoi vaihtoehtorahastoja, tulee ennen sijoituspäätöksen tekemistä toimittaa ei-ammattimaiselle asiakkaalle 4 §:ssä tarkoitettu avaintietoesite tai paketoitujen sijoitustuotteiden avaintietoasetuksessa tarkoitettu Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi avaintietoasiakirja Muutosehdotus päättyy
7 § 
Asetuksenantovaltuus 
Valtiovarainministeriön asetuksella voidaan vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajista annetun direktiivin täytäntöönpanemiseksi antaa tarkemmat säädökset: 
1) 2 §:n 3 momentissa ja 6 §:n 4 momentissa tarkoitetun Finanssivalvonnan myöntämän poikkeuksen edellytyksistä;  
2) 4 ja 5 §:ssä tarkoitetuista sijoittajalle annettavia avaintietoja koskevista vaatimuksista. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Kumotun 13 luvun 4 §:n 4 momentin nojalla myönnetyt Finanssivalvonnan poikkeusluvat avaintietoesitteen laatimisesta lakkaavat olemasta voimassa neljän kuukauden kuluttua tämän lain voimaantulosta, kuitenkin viimeistään 1 päivästä toukokuuta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2018 Muutosehdotus päättyy
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 28.2.2017 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Kaj Turunen ps 
 
varapuheenjohtaja 
Harri Jaskari kok 
 
jäsen 
Harry Harkimo kok 
 
jäsen 
Petri Honkonen kesk 
 
jäsen 
Hannu Hoskonen kesk 
 
jäsen 
Lauri Ihalainen sd 
 
jäsen 
Eero Lehti kok 
 
jäsen 
Rami Lehto ps 
 
jäsen 
Martti Mölsä ps 
 
jäsen 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
 
jäsen 
Arto Pirttilahti kesk 
 
jäsen 
Hanna Sarkkinen vas 
 
jäsen 
Joakim Strand 
 
jäsen 
Antero Vartia vihr 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Teija Miller