Ehdotuksen tausta ja tavoitteet
Osakesäästötilistä annettua lakia (680/2019) ehdotetaan muutettavaksi siten, että osakesäästötilille talletettavien varojen enimmäisraja nostettaisiin nykyisestä 50 000 eurosta 100 000 euroon. Ehdotus liittyy esitykseen valtion vuoden 2024 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Hallitusohjelmaan kirjatun tavoitteen mukaisesti ehdotuksella pyritään edistämään omistamisen kulttuuria ja kaikkien suomalaisten vaurastumisen mahdollisuuksia. Tavoitteena on parantaa piensijoittajien asemaa ja luoda kannustimia pitkäaikaiseen säästämiseen ja sijoittamiseen. Ehdotuksella pyritään myös parantamaan kotitalouksien talousosaamista ja vahvistamaan niiden kykyä huolehtia omasta taloudestaan sekä ymmärtämään säästämisen ja sijoittamisen mahdollisuuksia ja riskejä.
Valtiovarainvaliokunta on antanut talousvaliokunnalle hallituksen esityksestä lausunnon (VaVL 7/2023 vp). Osakesäästötilin talletuksien verotukseen liittyy niin sanottu lykkäämisetu, jolloin sijoituskohteita voi vaihtaa ilman veroseuraamuksia, ja sijoitustoiminnan tuottoja verotetaan vasta siinä vaiheessa, kun varoja nostetaan tililtä. Esityksessä ei ehdoteta muutoksia osakesäästötilin verokohteluun. Talousvaliokunta keskittyy lausunnossaan valtiovarainvaliokunnan tavoin talletusrajan nostamista koskevaan ehdotukseen, ja kiinnittää lisäksi huomiota muutamiin yksittäisiin ehdotuksen käsittelyn aikana esiin nousseisiin yksityiskohtiin.
Talletusrajan nostaminen
Talousvaliokunta kannattaa osakesäästötilien talletusrajan nostamista 50 000 eurosta 100 000 euroon hallituksen esityksen mukaisesti. Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotus parantaa piensijoittajien asemaa ja luo kannustimia pitkäaikaiseen säästämiseen ja sijoittamiseen. Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan tavoin huomiota siihen, että osakesäästötili sijoittamisen välineenä on ollut käytössä vasta muutaman vuoden. Vaikka suurimmalla osalla osakesäästötilejä talletetut summat ovat tällä hetkellä melko pieniä, ehdotettu korkeampi talletusraja kannustaa pitkäjänteiseen säästämiseen, jolloin talletusrajan tasolla on todennäköisesti jatkossa merkitystä nykyistä useampien osakesäästötilien osalta.
Suomen Pankin 9.11.2023 julkaiseman tilastotiedotteen mukaan kotitalouksien rahoitusvarallisuudesta on pankkitileillä yli 110 miljardia euroa ja tästä varallisuudesta noin kaksi kolmasosaa on lähes nollakorkoisilla käyttelytileillä. Valiokunta pitää riittävän korkean talletusrajan omaavia osakesäästötilejä keskeisenä välineenä, jonka avulla kotitalouksien rahoitusvarallisuutta ohjataan matalakorkoisilta pankkitileiltä pääomamarkkinoille ja erityisesti kasvuun ja puhtaaseen siirtymään tarvittaviin investointeihin. Esimerkiksi Euroopan komissio on arvioinut, että EU:ssa tarvitaan noin 700 miljardin euron lisäinvestoinnit vuosittain, jotta EU:n keskeisten puhdasta siirtymää edistävien hankkeiden tavoitteet voidaan saavuttaa. Suurin osa näistä investoinneista on rahoitettava yksityisellä pääomalla.
Useimmissa asiantuntijalausunnoissa kannatetaan osakesäästötilien talletusrajan nostamista. Muutamassa asiantuntijalausunnossa kuitenkin vastustetaan ehdotusta ja katsotaan, että osakesäästötili lisää eriarvoisuutta, rapauttaa Suomen veropohjaa, eikä talletusrajan nosto myöskään paranna kansalaisten talousosaamista.
Osakesäästötilin käyttöalaan liittyviä muita kysymyksiä
Asiantuntijalausunnoissa tuodaan esiin useita osakesäästötilijärjestelmään liittyviä kehitystarpeita. Useissa lausunnoissa ehdotetaan osakesäästötilin sijoituskohteiden laajentamista osakkeista myös muihin pörssilistattuihin instrumentteihin, mikä mahdollistaisi paremmin sijoittamiseen liittyvien riskien hajauttamisen. Osassa lausunnoista talletusrajaa pidettiin ylipäätään tarpeettomana. Lisäksi esitetään osakesäästötilien verokohteluun liittyviä muutoksia. Talousvaliokunta yhtyy tältä osin valtiovarainvaliokunnan lausuntoon ja toteaa, että näitä kysymyksiä tulisi tarkastella erikseen, koska ehdotukset eivät sisälly käsiteltävänä olevaan hallituksen esitykseen eikä niiden vaikutuksia ei ole riittävästi arvioitu.
Osakesäästötilin irtisanomisperusteiden laajentaminen
Yhdessä asiantuntijalausunnossa ehdotetaan osakesäästötilistä annettua lakia muutettavaksi niin, että osakesäästötili voitaisiin irtisanoa ilman kirjallisen huomautuksen antamista, jos asiakas on käyttänyt palveluntarjoajan palveluita laittomiin tarkoituksiin tai syyllistynyt rikokseen palveluntarjoajaa kohtaan. Samoin osakesäästötili tulisi voida irtisanoa ilman kirjallista huomautusta, jos ilmoituksen tekeminen vaarantaisi muun lainsäädännön noudattamisen tai sen tekeminen on muualla lainsäädännössä kielletty. Ehdotuksen tueksi asiantuntijalausunnossa on viitattu muuhun finanssialan lainsäädäntöön, joka mahdollistaa irtisanomisen ilman kirjallista huomautusta yllä kuvatun kaltaisissa tilanteissa.
Valtiovarainministeriön 22.11.2023 toimittaman kirjallisen vastineen mukaan asiantuntijalausunnossa esiin tuotujen tilanteiden mahdollisuus, liityntä muuhun finanssialan lainsäädäntöön ja ehdotetun sääntelyn vaikutukset tulisi selvittää huolellisesti ennen kuin voidaan ottaa kantaa asiantuntijalausunnossa ehdotetun sääntelyn tarpeellisuuteen ja mahdollisen uuden sääntelyn tarkkaan sisältöön. Talousvaliokunta yhtyy valtiovarainministeriön vastineessa esitettyyn näkemykseen ja toteaa, että ehdotukseen ei ole mahdollista ottaa kantaa tässä yhteydessä. Valiokunta kuitenkin toteaa, että asiantuntijalausunnossa esiin tuotu kysymyksenasettelu on syytä huomioida finanssimarkkinoita koskevissa tulevissa säädöshankkeissa.
Osakesäästötilin 17 §:n muuttaminen
Hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyn aikana on ilmennyt, että osakesäästötilin talletusrajan nostaminen edellyttää muutosta myös valvontaa ja hallinnollisia seuraamuksia koskevaan osakesäästötilistä annetun lain 17 §:ään. Talousvaliokunta katsoo, että pykälän 2 momenttia tulee muuttaa niin, että siinä mainittu osakesäästötilin talletusraja on 5 §:ää koskevan ehdotuksen mukaisesti 100 000 euroa.