Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin teknisluonteisin tarkennuksin.
Sähköinen tiedoksiantomenettely
Esityksen merkittävin muutosehdotus koskee Verohallinnon mahdollisuutta antaa päätöksiä ja muita asiakirjoja tiedoksi sähköisesti. Nyt tällaista oikeutta ei ole, minkä vuoksi verovelvollisille lähetetään yhä postitse mm. esitäytetyt veroilmoitukset ja lopulliset verotuspäätökset. Kysymys on tällöin pelkästään tulo- ja kiinteistöverotuksessa yli 10 miljoonasta paperisesta päätöksestä vuosittain. Sähköinen tiedoksianto merkitsisi siten tehostuvan palvelun lisäksi myös huomattavia säästöjä käsittelykustannuksissa.
Valiokunta puoltaa ehdotusta sekä lähtökohdiltaan että asiantuntijakuulemisessa saamansa palautteen perusteella. Uudistus nopeuttaa tiedonkulkua, vähentää hallinnollisia kustannuksia ja on suotava myös ympäristön kannalta. Ehdotus on näin linjassa pääministeri Juha Sipilän hallituksen julkisten palvelujen digitalisointia koskevan kärkihankkeen kanssa.
Valiokunta pitää lisäksi sähköiselle tiedoksiannolle asetettuja menettelyllisiä ehtoja verovelvollisten oikeusturvan kannalta asianmukaisina. Olennaista on, että uusi menettelytapa edellyttää verovelvollisen suostumusta ja että verotusasiakirjoihin on pääsy vain verovelvollisella tai hänen nimenomaisesti valtuuttamallaan. Lisäksi itse päätös tai muu asiakirja olisi tarkasteltavissa vain Verohallinnon omassa verkkopalvelussa. Valiokunta pitää perusteltuna myös sitä, että tehdystä päätöksestä lähetetään ilmoitus verovelvollisen antamaan sähköiseen osoitteeseen. Tällainen heräte on välttämätön käytännössä jo yksin siitä syystä, että vuotuinen verotus päättyy vastedes verovelvolliskohtaisesti.
Sähköistä tiedoksiantoa koskeva muutosehdotus on siis perusteltu ja kannatettava.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota tarpeeseen suojata verotustietoja myös verovelvollisen käytössä. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu nimittäin esiin se, että Verohallinnon omassa verkkopalvelussa (OmaVero) tarjolla olevat katseluoikeudet ovat joko rajoitettuja tai kaiken kattavia. Jotkin yrityksiä koskevat päätökset saattavat kuitenkin olla sellaisia, ettei muutoin valtuutuksen nojalla toimivan työntekijän pääsy niihin ole aina perusteltu. Päätökset voivat koskea esimerkiksi ennakkoratkaisua liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä tai muuta yrityssalaisuuden kannalta tärkeää tietoa.
Näitä näkökohtia ja tarpeita on syytä arvioida vielä jatkossa, kun sähköinen tiedoksiantomenettely otetaan vaiheittain käyttöön vuosina 2019 ja 2020. Selvää on niin ikään, että uudistuksesta tulee tiedottaa riittävästi ja tukea ohjauksella sen käyttöönottoa.
Verohallinnon todistus rakentamisilmoituksesta
Valiokunta pitää asianmukaisena myös ehdotusta, jonka mukaan luonnollisen henkilön ei tarvitsisi enää esittää rakennushankkeensa lopputarkastuksen yhteydessä todistusta ns. rakentamisilmoituksen teosta. Todistuksen antaa nykyisin Verohallinto, ja se kuuluu osana rakennusalan verovalvontaan. Vastaavasti rakennusviranomaisen ei tarvitsisi enää ilmoittaa mahdollisesta todistuspuutteesta, koska Verohallinto saa valvontaa varten tarvitsemansa tiedon muuta kautta.
Muutos toteutetaan poistamalla todistuksen esittämis- ja ilmoittamisvelvollisuutta koskevat kohdat verotusmenettelylain 15 d §:stä. Vastaava muutos tulisi tehdä lisäksi saman lain 22 a §:n 6 momenttiin siten, että myös siinä oleva viittaus 15 d §:ssä tarkoitettuun todistukseen poistetaan. Esitys on muutoin hyväksyttävissä ehdotetussa muodossaan.