Viimeksi julkaistu 8.5.2021 12.26

Valiokunnan mietintö VaVM 12/2018 vp HE 140/2018 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden verotusmenettelyä koskevien säännösten muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden verotusmenettelyä koskevien säännösten muuttamisesta (HE 140/2018 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Pertti Nieminen 
    valtiovarainministeriö
  • johtava asiantuntija Kari Aaltonen 
    Verohallinto
  • vs. johtaja Henrik Rainio 
    Suomen Kuntaliitto
  • johtaja Ann-Mari Kemell 
    Keskuskauppakamari
  • veroasiantuntija Sanna Linna-Aro 
    Suomen Yrittäjät ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Rakennustarkastusyhdistys RTY ry
  • Suomen Kiinteistöliitto ry
  • Suomen Omakotiliitto ry
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • ympäristöministeriö
  • Akava ry
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry

HALLITUKSEN ESITYS

Verotusmenettelystä annettuun lakiin, oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettuun lakiin ja ennakkoperintälakiin lisättäisiin säännös, joka antaa Verohallinnolle mahdollisuuden antaa päätöksiä ja muita asiakirjoja tiedoksi sähköisesti, jos verovelvollinen on antanut tähän suostumuksen.  

Verotusmenettelystä annetussa laissa säädettyä rakentamisilmoitukseen liittyvää menettelyä ehdotetaan muutettavaksi. Rakennuttajana toimivalla luonnollisella henkilöllä ei enää olisi velvollisuutta esittää loppukatselmuksen yhteydessä rakennusvalvontaviranomaiselle Verohallinnon antamaa todistusta rakentamisilmoituksen tekemisestä. Samalla kumottaisiin säännös, jonka mukaan rakennusvalvontaviranomainen on velvollinen ilmoittamaan Verohallinnolle, jos loppukatselmuksen yhteydessä ei esitetä todistusta. Verohallinto valvoisi rakentamisilmoitusten antamista Väestörekisterikeskukselta saatavien tietojen avulla. 

Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain tuloverotuksen julkisia tietoja koskevaan pykälään tehtäisiin tekninen täsmennys, jonka mukaan huojennettu viivästyskorko tai palautuskorko ei sisälly julkisiin tietoihin maksuunpantujen verojen määristä eikä julkisiin tietoihin veronkannossa maksettavista ja palautettavista määristä. 

Sähköistä tiedoksiantoa ja julkisia verotustietoja koskevien muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2019 alusta. Rakentamisilmoitusta koskevan muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1 päivänä marraskuuta 2019.  

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin teknisluonteisin tarkennuksin. 

Sähköinen tiedoksiantomenettely

Esityksen merkittävin muutosehdotus koskee Verohallinnon mahdollisuutta antaa päätöksiä ja muita asiakirjoja tiedoksi sähköisesti. Nyt tällaista oikeutta ei ole, minkä vuoksi verovelvollisille lähetetään yhä postitse mm. esitäytetyt veroilmoitukset ja lopulliset verotuspäätökset. Kysymys on tällöin pelkästään tulo- ja kiinteistöverotuksessa yli 10 miljoonasta paperisesta päätöksestä vuosittain. Sähköinen tiedoksianto merkitsisi siten tehostuvan palvelun lisäksi myös huomattavia säästöjä käsittelykustannuksissa. 

Valiokunta puoltaa ehdotusta sekä lähtökohdiltaan että asiantuntijakuulemisessa saamansa palautteen perusteella. Uudistus nopeuttaa tiedonkulkua, vähentää hallinnollisia kustannuksia ja on suotava myös ympäristön kannalta. Ehdotus on näin linjassa pääministeri Juha Sipilän hallituksen julkisten palvelujen digitalisointia koskevan kärkihankkeen kanssa. 

Valiokunta pitää lisäksi sähköiselle tiedoksiannolle asetettuja menettelyllisiä ehtoja verovelvollisten oikeusturvan kannalta asianmukaisina. Olennaista on, että uusi menettelytapa edellyttää verovelvollisen suostumusta ja että verotusasiakirjoihin on pääsy vain verovelvollisella tai hänen nimenomaisesti valtuuttamallaan. Lisäksi itse päätös tai muu asiakirja olisi tarkasteltavissa vain Verohallinnon omassa verkkopalvelussa. Valiokunta pitää perusteltuna myös sitä, että tehdystä päätöksestä lähetetään ilmoitus verovelvollisen antamaan sähköiseen osoitteeseen. Tällainen heräte on välttämätön käytännössä jo yksin siitä syystä, että vuotuinen verotus päättyy vastedes verovelvolliskohtaisesti. 

Sähköistä tiedoksiantoa koskeva muutosehdotus on siis perusteltu ja kannatettava. 

Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota tarpeeseen suojata verotustietoja myös verovelvollisen käytössä. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu nimittäin esiin se, että Verohallinnon omassa verkkopalvelussa (OmaVero) tarjolla olevat katseluoikeudet ovat joko rajoitettuja tai kaiken kattavia. Jotkin yrityksiä koskevat päätökset saattavat kuitenkin olla sellaisia, ettei muutoin valtuutuksen nojalla toimivan työntekijän pääsy niihin ole aina perusteltu. Päätökset voivat koskea esimerkiksi ennakkoratkaisua liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä tai muuta yrityssalaisuuden kannalta tärkeää tietoa. 

Näitä näkökohtia ja tarpeita on syytä arvioida vielä jatkossa, kun sähköinen tiedoksiantomenettely otetaan vaiheittain käyttöön vuosina 2019 ja 2020. Selvää on niin ikään, että uudistuksesta tulee tiedottaa riittävästi ja tukea ohjauksella sen käyttöönottoa. 

Verohallinnon todistus rakentamisilmoituksesta

Valiokunta pitää asianmukaisena myös ehdotusta, jonka mukaan luonnollisen henkilön ei tarvitsisi enää esittää rakennushankkeensa lopputarkastuksen yhteydessä todistusta ns. rakentamisilmoituksen teosta. Todistuksen antaa nykyisin Verohallinto, ja se kuuluu osana rakennusalan verovalvontaan. Vastaavasti rakennusviranomaisen ei tarvitsisi enää ilmoittaa mahdollisesta todistuspuutteesta, koska Verohallinto saa valvontaa varten tarvitsemansa tiedon muuta kautta. 

Muutos toteutetaan poistamalla todistuksen esittämis- ja ilmoittamisvelvollisuutta koskevat kohdat verotusmenettelylain 15 d §:stä. Vastaava muutos tulisi tehdä lisäksi saman lain 22 a §:n 6 momenttiin siten, että myös siinä oleva viittaus 15 d §:ssä tarkoitettuun todistukseen poistetaan. Esitys on muutoin hyväksyttävissä ehdotetussa muodossaan.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 140/2018 vp sisältyvät 2.—4. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 140/2018 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 15 d §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 363/2013, 
muutetaan 15 d §:n 2 momentti Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 22 a §:n 6 momentti Muutosehdotus päättyy, sellaisena kuin Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi niistä ovat 15 d §:n 2 momentti Muutosehdotus päättyy laissa 363/2013 Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 22 a §:n 6 momentti laissa 452/2016 Muutosehdotus päättyy ja 
lisätään 26 c §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1067/2003, 520/2010 ja 772/2016, uusi 4 momentti seuraavasti: 
15 d § 
Rakennuttajana olevan luonnollisen henkilön velvollisuus antaa tietoja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Rakennuttajan on annettava 1 momentissa tarkoitetut tiedot Verohallinnolle ennen maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettua rakennuksen käyttöönottoa edeltävää loppukatselmusta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
22 a § 
Laiminlyöntimaksu 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Laiminlyöntimaksua ei määrätä luonnolliselle henkilölle tai kuolinpesälle, ellei kyse ole elinkeinotoimintaan taikka maa- tai metsätalouteen liittyvästä tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä. Laiminlyöntimaksu voidaan kuitenkin aina määrätä työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 8 §:ssä tarkoitetulle edustajalle. Laiminlyöntimaksu voidaan määrätä myös rakennuttajana olevalle luonnolliselle henkilölle, joka laiminlyö tämän lain 15 d §:ssä säädetyn tiedonantovelvollisuuden Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi tai ei esitä 15 d §:ssä tarkoitettua todistusta rakennusvalvontaviranomaiselle Poistoehdotus päättyy
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
26 c § 
Tiedoksianto 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Verohallinto voi antaa 1 ja 3 momentissa tarkoitetut päätökset ja muut asiakirjat tiedoksi Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa, jos verovelvollinen on antanut siihen suostumuksen. Verovelvolliselle tai tämän valtuuttamalle lähetetään tiedoksiannosta tieto verovelvollisen tai tämän valtuuttaman ilmoittamaan sähköiseen osoitteeseen. Asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun verovelvolliselle tai tämän valtuuttamalle on lähetetty tieto tiedoksiannosta. Jos tiedoksiantoa koskevan tiedon vastaanottamisessa tai pääsyssä Verohallinnon sähköiseen palveluun on tänä aikana ollut tekninen este, asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun tekninen este on poistunut. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämän lain 26 c §:n 4 momentti tulee voimaan päivänä kuuta ja 15 d §:n 2 ja 3 momentin Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi sekä 22 a §:n 6 momentin Muutosehdotus päättyy muutokset tulevat voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 56 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain (768/2016) 56 §:ään uusi 5 momentti seuraavasti: 
56 § 
Tiedoksi antaminen verovelvolliselle 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Verohallinto voi antaa 1 ja 3 momentissa tarkoitetut päätökset ja muut asiakirjat tiedoksi Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa, jos verovelvollinen on antanut siihen suostumuksen. Verovelvolliselle tai tämän valtuuttamalle lähetetään tiedoksiannosta tieto verovelvollisen tai tämän valtuuttaman ilmoittamaan sähköiseen osoitteeseen. Asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun verovelvolliselle tai tämän valtuuttamalle on lähetetty tieto tiedoksiannosta. Jos tiedoksiantoa koskevan tiedon vastaanottamisessa tai pääsyssä Verohallinnon sähköiseen palveluun tänä aikana on ollut tekninen este, asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun tekninen este on poistunut. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki ennakkoperintälain 6 a §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään ennakkoperintälain (1118/1996) 6 a §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1082/2005, 542/2016 ja 53/2017, uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2 ja 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi, seuraavasti: 
6 a § 
Sähköinen asiointi ja allekirjoittaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tämän lain nojalla annetut päätökset, ilmoitukset ja muut asiakirjat voidaan antaa suorituksen saajalle tiedoksi sähköisesti siten kuin verotusmenettelystä annetun lain 26 c §:n 4 momentissa säädetään. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 5 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 5 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 851/2010 ja 493/2012, uusi 5 momentti, jolloin nykyinen 5 momentti siirtyy 6 momentiksi, seuraavasti: 
5 § 
Tuloverotuksen julkiset tiedot 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 1 momentin 4 ja 6 kohdassa sekä 3 momentin 2 ja 4 kohdassa tarkoitettuun määrään ei sisälly huojennettu viivästyskorko eikä palautuskorko. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 2.10.2018 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Timo Kalli kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Ville Vähämäki ps 
 
jäsen 
Timo Harakka sd 
 
jäsen 
Kauko Juhantalo kesk 
 
jäsen 
Toimi Kankaanniemi ps 
 
jäsen 
Pauli Kiuru kok 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Kari Kulmala sin 
 
jäsen 
Elina Lepomäki kok 
 
jäsen 
Mats Nylund 
 
jäsen 
Antti Rantakangas kesk 
 
jäsen 
Markku Rossi kesk 
 
jäsen 
Eero Suutari kok 
 
jäsen 
Maria Tolppanen sd 
 
jäsen 
Matti Torvinen sin 
 
jäsen 
Kari Uotila vas 
 
jäsen 
Ozan Yanar vihr 
 
varajäsen 
Markku Eestilä kok 
 
varajäsen 
Lasse Hautala kesk 
 
varajäsen 
Riitta Myller sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Maarit Pekkanen