Suomen tupakkalain tavoitteena on ihmisille myrkyllisiä aineita sisältävien ja riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen.
Hallituksen reippaampi korotus on perusteltu, koska hallitus toteutti aiemmin niin löysiä muutoksia tupakkalakiin niin, etteivät ne riittävästi tue tupakkalain tavoitteen toteuttamista.
Keskusta esitti tällä vaalikaudella aiemmin tupakkalain muutosta koskevassa vastalauseessa (StVM 8/2024 vp — HE 38/2024 vp) muutoksia, jolla olisi voitu suojella nuoria tupakoinnin aloittamiselta, vähentää tupakkatuotteiden käyttöä, käytöstä aiheutuvia haittoja ja syntyvää riippuvuutta ja parantaa kansanterveyttä pitkällä aikavälillä. Nämä tiukennukset tupakkalakiin eivät hallitukselle kuitenkaan käyneet. Niinpä on käytettävä voimakkaampaa hintaohjausta.
Keskusta myös keventäisi keskituloisten ansiotulojen verotusta selvästi reippaammin kuin mitä hallitus tekee. Keskusta on tupakkalain tavoitteen edistämiseksi ja verotuksen painopisteen siirtämiseksi valmis yhtenä toimenpiteenä korottamaan tupakkaveroa yhteensä noin 100 miljoonalla eurolla pääministeri Orpon hallituksen esittämää enemmän.
Valtion talousarvioesityksessä vuodelle veroa arvioidaan kertyvän 1,115 miljardia euroa vuonna 2026, jolloin noin 9 prosentin korotus verokertymään kattaisi 100 miljoonan euron lisäkorotuksen.
Tupakkaveron lisäkorotus on perusteltua myös sen vuoksi, että THL:n mukaan tupakoinnin arvioidaan aiheuttavan noin 1,3 miljardin euron taloudelliset haittakustannukset. Tupakkaveron tuotto on nykyisellään tätä pienempi.
Niinpä tupakoimattomat subventoivat yhä tupakankäytöstä aiheutuvien haittojen kustannuksia, vaikka tupakkaveroa onkin viimeisen vuosikymmenen aikana kiristetty ja kuilua kurottu kiinni. On myös huomattava, että haitat ovat olleet vuosikymmenten ajan veron tuottoa korkeampia.
Tupakoinnin vähentymisellä olisi pitkällä aikavälillä terveyshyötyjä kansalaisille vähentäen samalla terveydenhuollon painetta. Tupakkaveron suuremmalle korotukselle olisi niin terveydellisiä kuin taloudellisia perusteita.
Keskusta huomauttaa myös, että nykyinen pääministeripuolue Kokoomus esitti vielä oppositiossa olleessaan vuodelle 2023 omassa budjettivaihtoehdossaan tupakkaveroon 400 miljoonan euron korotusta, mutta ei ole toteuttanut siitä kuin osan.
Hallitus täydensi alkuperäistä esitystään viime hetkillä siten, että toisesta EU:n jäsenvaltiosta matkustajatuontina tuotavien nuuskan ja savuttomien nikotiinituotteiden tupakkaverottomuus rajoitettaisiin kummankin osalta 1 000 grammaan hallituksen aiemmin esittämän 200 gramman sijaan.
Hallitus ehdotti aiemmin lausuntokierroksella tätä yhden kilogramman rajaa, mutta useat lausunnonantajat pitivät verottomalle matkustajatuonnille ehdotettua 1 000 gramman rajaa liian korkeana ja esittivät rajan merkittävää alentamista.
Tätä alempaa rajaa tukivat kaikki terveysjärjestöt. Myös eräät kauppaa, matkailu- ja ravintola-alaa sekä veronmaksajia edustavat järjestöt samoin kuin eräät nikotiinipussialaa edustavat tahot kannattivat matkustajatuontirajoituksen alentamista ehdotetusta. Nämä tahot katsoivat muun muassa, että matkustajatuontimäärien rajoittaminen ohjaisi kuluttajia ostamaan nikotiinipusseja Suomesta.
Lausuntokierroksen perusteella hallitus varsinaisessa esityksessään alensi rajan 200 grammaan, kunnes täydentävällä esityksellä nostikin sen takaisin yhteen kilogrammaan. Samalla kun tupakkaveroon valmistellaan lisäkorotus, on hallituksen syytä arvioida vielä kertaalleen tupakkatuotteiden verovapaan tuonnin rajat, jotta verotuotto kohdistuisi vahvemmin kotimaahan.