Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksellä laajennetaan Suomen osallistumista digitaalisten alustojen välityksellä saatuja tuloja koskevien tietojen kansainväliseen automaattiseen tietojenvaihtoon. Tietojenvaihdon piiriin tulee EU:n jäsenvaltioiden lisäksi sellaiset EU:n ulkopuoliset lainkäyttöalueet, jotka ovat aktivoineet OECD:n monenkeskisen toimivaltaisten viranomaisten sopimuksen automaattisesta tietojenvaihdosta digitaalisten alustojen kautta saaduista tuloista (monenkeskinen DPI-sopimus) Suomen kanssa. Ehdotuksessa esitetään täytäntöönpantavaksi DPI-mallisääntöjen mukaiset säännökset, jotka velvoittavat alustaoperaattorit noudattamaan huolellisuusmenettelyitä ja raportoimaan Verohallinnolle vaaditut tiedot myyjistä, jotka asuvat tai jotka antavat vuokralle asuin- tai liikehuoneiston, pysäköintipaikan tai kiinteän omaisuuden sellaisella lainkäyttöalueella, jonka kanssa Suomi on aktivoinut tietojenvaihtosuhteen monenkeskisen DPI-sopimuksen mukaisesti.
EU-valtiot ovat vuodesta 2024 lähtien vaihtaneet tietoja digitaalisten alustojen välityksellä tapahtuvasta myynti- ja vuokraustoiminnasta. Tältä osin sääntely perustuu virka-apudirektiivin muutokseen, joka koskee tietojenvaihtoa digitaalisten alustojen kautta saaduista tuloista (ns. DAC7-direktiivi). DAC7-direktiivin myötä Verohallinnon tiedonsaanti alustojen kautta saaduista tuloista on esityksen mukaan lisääntynyt merkittävästi, mutta nykysääntelyn haasteena on tietojen saaminen EU:n ulkopuolisilta alustaoperaattoreilta.
Esityksen mukaan tietojenvaihdon laajennus EU:n ulkopuolisiin lainkäyttöalueisiin laajentaisi ja parantaisi tiedonsaantia entisestään, koska tällöin tietojen keruu EU:n ulkopuolisilta alustaoperaattoreilta tehostuisi. Muutoksella parannetaan myös mahdollisuuksia taata alustaoperaattoreille samanlainen kohtelu niiden toimiessa EU:ssa riippumatta niiden asuinpaikasta. Välittömästi lainsäädännöstä saatava hyöty on kuitenkin rajallinen, sillä toistaiseksi monenkeskiseen DPI-sopimukseen sitoutuneiden EU:n ulkopuolisten lainkäyttöalueiden määrä on vähäinen, mutta määrä toivottavasti kasvaa ajan myötä. DPI-sopimuksen on toistaiseksi allekirjoittanut 31 lainkäyttöaluetta, joista suurin osa on EU-maita, joiden kanssa tietoja vaihdetaan jo nykyään.
DAC7-direktiivin voimaansaattamisen myötä tiedonantovelvollisten raportoivien alustaoperaattoreiden on jo vuoden 2023 alusta alkaen pitänyt tunnistaa alustoillaan toimivat myyjät ja myyjien asuinvaltiot. Saadun selvityksen mukaan esitys ei käytännössä sisällä uusia velvoitteita raportoiville alustaoperaattoreille, vaan niiden on jo voimassa olevan lain perusteella ollut kerättävä tiedot kaikista myyjistään ja varmistettava tietojen oikeellisuus voimassa olevan lain mukaisin menettelyin. Voimassa oleva lainsäädäntö ja siihen ehdotetut muutokset vastaavat sisällöllisesti DAC7-direktiivin ja DPI-mallisääntöjen edellyttämiä vähimmäistietoja ilman kansallisia laajennuksia.
Esityksellä saatetaan voimaan myös ne kryptovaroja koskevan virka-apudirektiivin muutokset (ns. DAC8-direktiivi), jotka koskevat digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvoitteita. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi verotusmenettelystä annetussa laissa olevaa sääntelyä alustaoperaattorin tiedonantovelvollisuudesta sen yksinkertaistamiseksi ja selkeyttämiseksi. Verohallinnolle esitetään myös annettavaksi valtuus tarkempien määräysten antamista varten.
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Kuten esityksessä on tuotu esille, digitaalisen toimintaympäristön muutos on vaikuttanut verotuksen toimittamisen lähtökohtiin, ja on tärkeä, että myös Verohallinnon työkalut kehittyvät toimintaympäristön muuttuessa. Erilaisten palveluiden ja hyödykkeiden myynti ja vuokraus digitaalisten alustoiden välityksellä on lisääntynyt ja niiden voidaan ennakoida lisääntyvän myös tulevaisuudessa.