Viimeksi julkaistu 8.5.2021 15.58

Valiokunnan mietintö VaVM 4/2015 vp HE 35/2015 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jäteverolain 5 ja 6 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jäteverolain 5 ja 6 §:n muuttamisesta (HE 35/2015 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Krista Sinisalo 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Ari Seppänen 
    ympäristöministeriö
  • toimitusjohtaja Markku Salo 
    JLY - Jätelaitosyhdistys ry
  • toimitusjohtaja Tatu Rauhamäki 
    Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry
  • erityisasiantuntija Tuulia Innala 
    Suomen Kuntaliitto ry
  • ympäristö- ja energiajohtaja Pekka Vuorinen 
    Infra ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Fortum Oyj
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Energiateollisuus ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi jäteverolakia. 

Jäteveron tasoa korotettaisiin 55 eurosta 70 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. 

Verotuoton arvioidaan kasvavan vuositasolla noin viisi miljoonaa euroa. 

Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että kaatopaikalle toimitettavan keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta koskeva säännös kumottaisiin.  

Esitys liittyy valtion vuoden 2016 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Jäteveron korotus 55 eurosta 70 euroon tonnilta on osa pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman veropoliittisia toimia, joilla pyritään kasvattamaan verotulokertymää. Korotuksen staattisiksi vaikutuksiksi on arvioitu ensi vuodelle noin 3,5 milj. euroa ja sen jälkeen noin viisi miljoonaa euroa vuodessa. Esityksessä on kuitenkin todettu, että lisätuotto voi olla vaikeasti saavutettavissa ainakin ensi vuonna veron ohjausvaikutuksen ja muun jätteitä koskevan sääntelyn vuoksi. Erityisen merkityksellinen tässä suhteessa on ensi vuoden alusta voimaan tuleva orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto, jonka oletetaan puolittavan nykyisen jäteveropohjan. 

Korotus itsessään on suhteellisesti melko suuri, noin 27 prosenttia. Sen vaikutus korostuu, kun otetaan huomioon myös taannoiset korotukset vuosien 2013 ja 2015 alusta. Toisaalta on otettava huomioon, että jätevero on leimallisesti kannustintyyppinen ympäristövero, jonka ensisijaisena ympäristötavoitteena on vähentää jätteiden kaatopaikkakäsittelyä ja edistää jätteiden hyötykäyttöä ja kierrätystä. Vero on myös toiminut käytännössä odotusten mukaisesti ja vaikuttanut osaltaan siihen, että veropohja on jo pienentynyt puoleen vuoden 2011 kokonaisuudistuksen jälkeenJäteveron tuotto oli vuoden 2011 tilinpäätöksessä noin 64 milj. euroa. Viime vuoden tuottoarvio oli enää vain noin 33 milj. euroa ja arvio ensi vuodelle noin 25 milj. euroa. Todellinen tuotto on siis huomattavasti pienempi kuin kuntien peruspalveluiden valtionosuusprosenttiin lisätty kiinteä 70 milj. euroa vastaava osuus (0,27 prosenttiyksikköä). Tätä koskeva lainmuutos tuli voimaan kuluvan vuoden alusta (1406/2014).. Tämän kehityksen oletetaan siis jatkuvan edelleen. — Kaikki korotukset eivät siten realisoidu kasvavana verorasitteena. 

Valiokunta pitää korotusesitystä näillä perusteilla hyväksyttävänä, vaikka se lisää ainakin aluksi hieman teollisuuden kustannuksia. Se on joka tapauksessa jätehuollon kehittämisen kannalta oikea askel ja tukee osaltaan orgaanisten jätteiden kaatopaikkakieltoa. Todettakoon myös, että ehdotettu verotaso jää edelleen alle EU:n 27 maan jäteveron keskiarvon, joka on noin 80 euroa tonnilta.  

Eräät jätejakeet

Jätevero koskee ylipäänsä vain jätteitä, joita voitaisiin käyttää teknisesti ja ympäristöperusteisesti hyödyksi. Tässä arvioinnissa ei oteta huomioon, onko hyötykäyttö taloudellisesti kannattavaa. Komissio piti aikanaan taloudellisiin seikkoihin perustuvaa soveltamisedellytystä liian epämääräisenä, minkä vuoksi sitä ei voitu ottaa lakiin. Valiokunta katsoo näillä perusteilla, ettei esitys anna aihetta muuttaa polttolaitoksissa syntyvien jätteiden, kuten tuhkien ja kuonien, tai voimalaitosten rikinpoistojätteen (nimike 10 01 05) verokohtelua. Valiokunta pitää lisäksi perusteltuna, että keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta koskeva säännös kumotaan, koska komissio ei ole hyväksynyt sen voimaantulon edellyttämää valtiontukilupaa. 

Jäteverotus muutettiin vuoden 2011 uudistuksessa kaikkiaan neutraaliksi ja verotuskohtelultaan johdonmukaiseksi. Se tukeutuu kansalliseen ja EU-tasoiseen jäte- ja ympäristölainsäädäntöön sekä niistä juontuvaan jätehierarkiaan. Tavoitteena on, että kaatopaikoille ohjautuisi vain hylkyjäte ja muut jätteet ohjautuisivat kiertoon, materiaalikäyttöön tai polttoon. Ensisijainen tavoite on vähentää ylipäänsä jätteiden määrää. 

Nämä yleiset periaatteet koskevat myös muovijätettä. Esitys ei kuitenkaan edistä muovin kierrätystä — joskaan ei sitä estäkään. Kehityksen suunta on kuitenkin oikea, koska muovijätettä ei voida viedä enää kaatopaikalle orgaanisten jätteiden kaatopaikkakiellon vuoksi. Sen asema paranee siis jätehierarkiassa. Muovijätteen käyttö on ollut toistaiseksi vielä rajoitettua sen vuoksi, että muovia on ollut vaikea saada kiertoon eikä sille ole ollut riittävää kysyntää Suomessa. Ensi vuoden alusta voimaan tuleva pakkausjätteen tuottajavastuu saattaa edistää osin myös muovin kierrätystä. 

Väliaikainen varastointi ja valvonta

Kiristyvä verotus saattaa lisätä myös jätteiden laitonta varastointia esimerkiksi niin, että kolmen vuoden veroton välivarastointiaika ylittyy valvonnan puutteessa. Valvonta on siirretty Tullilta ympäristöviranomaisille, joiden tulisi huolehtia siitä nykyistä tehokkaammin. Tämän tarve on noussut esiin myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Asiaan liittyy kilpailuhäiriöiden lisäksi myös ympäristö- ja verotusintressi. Valiokunta kehottaa sen vuoksi valtiovarainministeriötä ja ympäristöministeriötä selvittämään keskenään tarvittavat lisätoimenpiteet valvonnan tehostamiseksi. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 35/2015 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 6.11.2015 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Timo Kalli kesk 
 
jäsen 
Touko Aalto vihr 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Eero Heinäluoma sd 
 
jäsen 
Kalle Jokinen kok 
 
jäsen 
Kauko Juhantalo kesk 
 
jäsen 
Toimi Kankaanniemi ps 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Antti Rantakangas kesk 
 
jäsen 
Markku Rossi kesk 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Kari Uotila vas 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
varajäsen 
Timo Harakka sd 
 
varajäsen 
Mika Niikko ps 
 
varajäsen 
Jari Ronkainen ps 
 
varajäsen 
Eero Suutari kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Maarit Pekkanen