Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 13. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Tässäkin asiassa lähetekeskusteluun varataan näin ensi alkuun 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Ministeri Harakka, olkaa taas hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä eräiden liikenteenalan lakien muuttamisesta ehdotetaan tieliikennettä ja merenkulkua koskevia muutoksia viiteen eri lakiin.
Tieliikenteen osalta sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että säännöstä, jolla henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltija määritellään riskiyritykseksi, täsmennettäisiin vastaamaan EU-sääntelyä. EU-sääntelystä seuraa myös ehdotus, joka koskee tavaraliikenneluvan haltijan oikeutta käyttää toiseen jäsenvaltioon rekisteröityä vuokrattua ajoneuvoa tavaraliikenteessä kahden perättäisen kuukauden ajan ilman ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen. Tällaisten vuokrattujen ajoneuvojen lukumäärä saisi olla enintään 25 prosenttia yrityksen luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen rekisteröidystä moottorikäyttöisestä ajoneuvokannasta. Lausuntokierroksen jälkeen päädyttiin esittämään myös seuraamussäännöksiä EU:n tavaraliikennelupa-asetuksessa säädetyn kuljettajatodistuksen puuttumisesta.
Merenkulun osalta muutokset ovat monelta osin teknisiä ja sääntelyä selkeyttäviä. Aluksenmittauksien saatavuutta helpotettaisiin mahdollistamalla niiden suorittaminen myös hyväksytyille luokituslaitoksille. Sataman pitäjille asetettaisiin EU-sääntelyn mukainen velvoite varmistaa, että sen henkilöstö on koulutettu vastaanottamaan alusjätettä. Matkustaja-alusten henkilöluetteloita koskeva sääntely, joka on mahdollistanut tietojen toimittamisen aiemmin käytössä olleisiin järjestelmiin, kumottaisiin, kun EU-sääntelyn mukainen siirtymäaika päättyy.
Sääntelyä lisäksi johdonmukaistettaisiin sellaisten lossien osalta, joihin ei ole niiden käytön luonteen vuoksi tarkoituksenmukaista soveltaa alusturvallisuuslaissa säädettyjä teknisiä turvallisuusvaatimuksia. Muutoksen myötä Liikenne- ja viestintävirasto voisi asettaa yksityistielosseille niiden toiminnan luonteen ja liikennöinnin kannalta tarkoituksenmukaisia teknisiä ja turvallisuusvaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Luotan siihen, että hallituksen esitys saa positiivisen vastaanoton täällä eduskunnassa. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan.