Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 10. asia. Käsittelyn pohjana on työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietintö TyVM 20/2022 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Avaan yleiskeskustelun. Esittelypuheenvuoro, edustaja Taimela, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti myös tästä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtajan roolissa:
Elikkä tällä esityksellä ehdotetaan muutettaviksi henkilöstörahastolakia ja tuloverolakia. Henkilöstörahasto on henkilöstön omistama ja hallitsema rahasto, joka hallinnoi yrityksen sille suorittamia tulos- tai voittopalkkioita ja muita henkilöstörahastolain mukaisia varoja. Rahasto liittyy aina yritykseen tai konserniin, jonka palveluksessa henkilöstö on. Henkilöstörahasto voi olla myös valtion virastossa ja kunnassa ja tämän esityksen hyväksymisen jälkeen myös hyvinvointialueilla ja hyvinvointiyhtymissä.
Voimassa olevan lain mukaan rahasto voidaan perustaa vain, jos yrityksessä on vähintään kymmenen työntekijää ja sen liikevaihto on 200 000 euroa. Esityksellä tätä edellytystä kevennetään niin, että riittää, jos työsuhteessa olevien henkilöiden määrä yrityksessä on vähintään viisi ja liikevaihto tai sitä vastaava tuotto rahastoa perustettaessa on 100 000 euroa.
Voimassa oleva laki ei mahdollista rahasto-osuuden siirtoa henkilöstörahastojen välillä, vaan työsuhteen päätyttyä rahasto-osuus on aina nostettava rahana. Jatkossa työpaikan vaihdon yhteydessä myös rahasto-osuus voidaan siirtää, ja selkeyden vuoksi tuloverolakiin vielä lisätään nimenomainen säännös, jonka mukaan rahasto-osuuden siirto voi tapahtua veroseuraamuksitta.
Myös henkilöstörahastojen hallinnointia koskevia säännöksiä ehdotetaan esityksessä selkeytettäviksi.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina, ja tämäkin mietintö oli valiokuntatyössä yksimielinen.
Kiitoksia esittelystä.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 265/2022 vp sisältyvien 1.—2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.