3 luku
Kansallisten rakennerahasto-ohjelmien hallinnointi
7 §
Hallintoviranomaiset
Hallintoviranomaisina toimivat aluekehitysrahastosta osarahoitettavien
toimenpideohjelmien osalta sisäasiainministeriö ja
sosiaalirahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman osalta työministeriö.
8 §
Hallintoviranomaisen tehtävät
Hallintoviranomainen vastaa toimenpideohjelman hallinnoinnista
ja täytäntöönpanosta moitteettoman
varainhoidon periaatteita noudattaen sekä hoitaa ne tehtävät,
joista säädetään Euroopan yhteisön
lainsäädännössä. Lisäksi
hallintoviranomainen hoitaa hallinnoimaansa rakennerahasto-ohjelmaa
koskevia kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin
tässä laissa säädetään.
Hallintoviranomainen voi siirtää seurantakomiteaan
liittyviä valmistelua ja seurantakomiteassa tehtyjen päätösten
täytäntöönpanoa koskevia tehtäviä aluekehitysrahastosta
osarahoitettavan toimenpideohjelman ohjelma-alueella sille maakunnan
liitolle, josta ohjelma-alueen maakunnan liitot ovat kirjallisesti
sopineet.
Edellä 2 momentissa tarkoitettujen tehtävien yksityiskohtaisesta
sisällöstä ja tehtävien siirrosta
säädetään valtioneuvoston asetuksella. Valtioneuvoston
asetuksella voidaan myös antaa tarkempia säännöksiä rakennerahastovarojen
käytössä ja toimenpideohjelmien valvonnassa
noudatettavista menettelytavoista, joita Euroopan yhteisön
lainsäädäntö edellyttää.
9 §
Välittävät toimielimet
Välittäviä toimielimiä ovat
rakennerahastovaroja käyttävät ministeriöt,
keskushallinnon virastot, työvoima- ja elinkeinokeskukset,
alueelliset ympäristökeskukset, lääninhallitukset
ja maakunnan liitot. Välittäviä toimielimiä ovat myös
valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetussa laissa
(443/1998) tarkoitettu erityisrahoitusyhtiö ja
muu vastaava valtion kokonaan tai osittain omistama yhtiö ja
muut viranomaiset tai laitokset, joille on siirretty hallinto- ja
todentamisviranomaisen tehtäviä.
Välittävien toimielinten tehtäviin
sovelletaan, mitä niistä jäljempänä tässä laissa
ja muualla laissa erikseen säädetään.
10 §
Rakennerahastovarojen osoittaminen muiden viranomaisten
käytettäväksi
Hallintoviranomainen vastaa valtion talousarvioon pääluokkaansa
otettujen rakennerahastovarojen osoittamisesta välittävien
toimielinten käytettäviksi.
Osa rakennerahastovaroista voidaan jättää hallintoviranomaisen
pääluokkaan (ohjelmareservi). Ohjelmareserviä voidaan
käyttää varainkäytön
joustavuuden varmistamiseen, ylimaakunnallisiin hankkeisiin ja äkillisistä rakennemuutosongelmista
aiheutuvien menojen kattamiseen.
Tarkempia säännöksiä rakennerahastovarojen
ja kansallisen rahoitusosuuden jakamisesta ja siihen liittyvistä määräajoista,
ohjelmareservin suuruudesta, käytöstä ja
noudatettavasta menettelystä voidaan antaa valtioneuvoston
asetuksella.
11 §
Hallintoviranomaisen ehdot ja ohjeet
Hallintoviranomainen voi varojen osoittamista koskevassa päätöksessään
asettaa välittävän toimielimen noudatettavaksi
sellaisia varojen käyttöä koskevia ja
välittävälle toimielimelle laissa säädettyjä velvollisuuksia
täsmentäviä ehtoja, jotka ovat välttämättömiä Euroopan
yhteisön lainsäädäntöön
perustuvien velvoitteiden täyttämiseksi ja rakennerahastovarojen
hallinnoinnin, valvonnan ja tarkastuksen asianmukaiseksi hoitamiseksi.
Hallintoviranomainen voi muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa
tapauksissa antaa välittäville toimielimille rakennerahastovarojen
hallinnointia ja valvontaa koskevia ohjeita, jotka ovat välttämättömiä Euroopan
yhteisön lainsäädäntöön
perustuvien velvoitteiden täyttämiseksi ja rakennerahastovarojen
asianmukaiseksi hoitamiseksi.
Hallintoviranomainen voi muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa
tapauksissa antaa viranomaisena toimiville välittäville
toimielimille rakennerahastovarojen hallinnointia ja valvontaa koskevia
määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä Euroopan
yhteisön lainsäädäntöön
perustuvien velvoitteiden täyttämiseksi ja rakennerahastovarojen
asianmukaiseksi hoitamiseksi. Ennen määräysten
antamista hallintoviranomaisen on kuultava asianomaisia ministeriöitä.
12 §
Eräät täytäntöönpanojärjestelyt
Hallintoviranomainen voi asioissa, jotka eivät kuulu
lainsäädännön alaan tai muutoin
vaadi eduskunnan suostumusta, tarvittaessa yhteisymmärryksessä rakennerahasto-ohjelman
todentamisviranomaisen ja muiden toimenpideohjelman toteuttamiseen
osallistuvien ministeriöiden kanssa sopia tavanomaisina
pidettävistä rakennerahasto-ohjelman hallinnointitehtävien
täytäntöönpanoa koskevista tarpeellisista
järjestelyistä Euroopan yhteisöjen komission,
muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden rakennerahastotehtäviä hoitavien
viranomaisten tai jäsenvaltioiden tällaisia tehtäviä hoitavien
muiden tahojen kanssa.
Hallintoviranomainen voi 1 momentissa tarkoitetuissa asioissa
tarvittaessa yhteisymmärryksessä rakennerahasto-ohjelman
todentamisviranomaisten ja muiden rakennerahastovaroja käyttävien
ministeriöiden kanssa sopia myös sellaisista täytäntöönpanojärjestelyistä,
joista rakennerahasto-ohjelman ja Euroopan unionin ulkopuolella
toteutettavan Euroopan yhteisön rahoittaman ohjelman tekninen
yhteensovittaminen välttämättä edellyttää.
13 §
Todentamisviranomaiset
Todentamisviranomaisina toimivat aluekehitysrahastosta osarahoitettavien
toimenpideohjelmien osalta sisäasiainministeriö ja
sosiaalirahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman osalta työministeriö.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen todentamisviranomaisten
tehtävät on erotettava 8 §:ssä tarkoitettujen
hallintoviranomaisten tehtävistä siten, että viranomaisten
toiminnan riippumattomuus voidaan varmistaa.
14 §
Todentamisviranomaisen tehtävät
Todentamisviranomainen hoitaa Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan sille kuuluvat tehtävät. Lisäksi
todentamisviranomainen hoitaa hallinnoimaansa rakennerahasto-ohjelmaa koskevia
kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin tässä laissa
säädetään.
Välittävä toimielin toimittaa tuensaajien
maksamien tukikelpoisten menojen perusteella tiedot menoilmoitusta
varten toimenpideohjelman todentamisviranomaiselle ja samalla tiedoksi hallinnonalansa
ministeriölle. Sisäasiainministeriön
hallinnonalalla tiedot toimittaa sisäasiainministeriölle
maakunnan liitto.
15 §
Todentamisviranomaisen ohjeet ja määräykset
Todentamisviranomainen voi antaa välittäville
toimielimille rakennerahastovarojen käyttöä ja
valvontaa koskevia ohjeita, jos Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
velvoitteiden hoitaminen sitä edellyttää.
Todentamisviranomainen voi antaa välittäville
toimielimille rakennerahastovarojen käyttöä ja
valvontaa koskevia määräyksiä,
jos Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
velvoitteiden hoitaminen sitä edellyttää.
Ennen määräysten antamista todentamisviranomaisen
on kuultava asianomaisia ministeriöitä.
16 §
Rakennerahastoneuvottelukunta
Sisäasianministeriön yhteydessä toimii
rakennerahastoneuvottelukunta, jonka tehtävänä on:
1) sovittaa yhteen rakennerahastojen, Euroopan maaseudun
kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto)
ja Euroopan kalatalousrahaston (kalatalousrahasto) toimia;
2) sovittaa yhteen 1 kohdassa tarkoitettuja toimia
ja kansallisia toimia; ja
3) seurata rakennerahasto-ohjelmien tuloksellisuutta
sekä arvioida niiden vaikuttavuutta ja raportoida niiden
edistymisestä sisäasiainministeriölle.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien lisäksi
rakennerahastoneuvottelukunta voi tehdä ehdotuksia rakennerahastotoimien
yhteensovituksen ja vaikuttavuuden parantamiseksi hallintoviranomaiselle
ja seurantakomiteoille.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja tehtäviä hoitaviin
neuvottelukunnan jäseniin sovelletaan rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä,
sekä mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974)
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta. Neuvottelukunnan hallintomenettelyyn
sovelletaan, mitä hallintolaissa (434/2003), viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) ja
kielilaissa (423/2003) säädetään.
Neuvottelukunnan asettaa valtioneuvosto.
Neuvottelukunnan kokoonpanosta, toimikaudesta ja tarkemmista
tehtävistä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
17 §
Maakunnan yhteistyöryhmä
Kussakin maakunnassa on rakennerahasto-ohjelmien toimeenpanon
ja alueen kehittämiseen vaikuttavien toimenpiteiden yhteensovittamista
varten maakunnan yhteistyöryhmä.
Yhteistyöryhmän asettaa maakunnan liiton hallitus.
Yhteistyöryhmän toimikausi jatkuu, kunnes Euroopan
yhteisöjen komissio on hyväksynyt toimenpideohjelman
täytäntöönpanoa koskevan loppukertomuksen.
Toimikautta voidaan jatkaa, jos yhteistyöryhmän
tehtävien hoitaminen sitä vaatii. Jäljempänä 3
momentin 1 kohdassa tarkoitettujen tahojen edustajat valitaan kuitenkin
maakunnan liiton ja sen jäsenkuntien osalta valtuuston
toimikaudeksi ja saamelaiskäräjien osalta saamelaiskäräjien
toimikaudeksi.
Yhteistyöryhmän kokoonpano on sovitettava siten,
että siinä ovat maakunnan alueen kehittämisen
kannalta tasapuolisesti edustettuina osapuolina:
1) maakunnan liitto ja sen jäsenkunnat sekä Lapin
maakunnassa lisäksi saamelaiskäräjät;
2) ohjelmaa rahoittavat valtion viranomaiset ja muut
valtionhallintoon kuuluvat organisaatiot;
3) alueen kehittämisen kannalta tärkeimmät työmarkkina-
ja elinkeinojärjestöt sekä mahdollisuuksien
mukaan muut kansalaisyhteiskuntaa edustavat tai ympäristöjärjestöt
ja sukupuolten tasa-arvoa edistävät järjestöt.
Osapuoliin edustetuiksi tulevat tahot tekevät ehdotuksen
edustajikseen sekä heidän henkilökohtaisiksi
varaedustajikseen.
Jäsenten lisäksi maakunnan liiton hallitus
nimeää yhteistyöryhmälle puheenjohtajan,
jonka tulee olla kuntalaissa (365/1995) tarkoitettu luottamushenkilö,
sekä 3 momentissa tarkoitettujen osapuolten ehdotuksesta
kolme varapuheenjohtajaa, joiden tulee olla yhteistyöryhmän jäseniä.
Yhteistyöryhmä voi kutsua yhteistyöryhmään
asiantuntijoita.
Yhteistyöryhmä voi asettaa jaostoja. Jaoston tehtävänä on
valmistella maakunnan yhteistyöryhmässä käsiteltäviä asioita.
Yhteistyöryhmä voi asettaa 7 momentissa tarkoitettujen
jaostojen lisäksi jaoston maaseuturahastosta rahoitettavien
toimenpiteiden alueellista tarkastelua ja muihin alueellisiin toimenpiteisiin
tapahtuvaa yhteensovitusta varten. Jaoston puheenjohtajana toimii
työvoima- ja elinkeinokeskuksen edustaja. Jaoston tarkemmista
tehtävistä ja kokoonpanosta säädetään
valtioneuvoston asetuksella. Siltä osin kuin kysymys on
tässä tarkoitettujen toimenpiteiden ja rakennerahastoista
rahoitettavien toimenpiteiden yhteensovituksesta, noudatetaan kuitenkin,
mitä jäljempänä tässä laissa
säädetään.
18 §
Maakunnan yhteistyöryhmän jäsenten
asema
Maakunnan yhteistyöryhmän ja sen asettaman
jaoston jäseneen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta. Jäsenistä on
soveltuvin osin voimassa, mitä kuntalaissa säädetään
luottamushenkilöistä. Maakunnan liittoon pysyväisluonteisessa
palvelusuhteessa oleva henkilö voidaan kuitenkin valita
yhteistyöryhmän jäseneksi.
Edellä 17 §:n 3 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitetuille
edustajille maksettavista palkkioista ja ansionmenetyskorvauksista
sekä matkakustannusten ja muiden heille tehtävän
hoitamisesta aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta on voimassa,
mitä kuntalaissa säädetään
luottamushenkilöistä. Mainitun momentin 2 kohdassa
tarkoitetuille edustajille maksettavista palkkioista ja korvauksista
vastaa se, jota jäsen edustaa.
19 §
Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristö
Maakunnan yhteistyöryhmällä on sihteeristö. Siinä ovat
edustettuina 17 §:n 3 momentin 1 ja 2 kohdassa mainitut
viranomaiset. Maakunnan yhteistyöryhmä päättää sihteeristön
kokoonpanosta siten, että viranomaisten edustus tulee tasapuolisesti
huomioon otetuksi.
Sihteeristön tehtävänä on
hoitaa yhteistyöryhmän asioiden valmistelu-, esittely-
ja täytäntöönpanotehtäviä virkavastuulla.
Sihteeristön tehtävänä on
sen lisäksi, mitä edellä 2 momentissa
säädetään, yhteensovitusta varten
tarkastella ja seurata maakunnan alueella valmisteltavia rakennerahasto-ohjelmien,
maaseuturahaston ja kalatalousrahaston hankkeita ja raportoida niistä yhteistyöryhmälle.
20 §
Maakunnan yhteistyöryhmän päätöksenteko
ja hallintomenettely
Jollei jäljempänä toisin säädetä,
päätöksenteosta ja hallintomenettelystä maakunnan
yhteistyöryhmässä on soveltuvin osin
voimassa, mitä kuntalain 50, 54 ja 55 sekä 57—62 §:ssä säädetään.
Muilta osin yhteistyöryhmän hallintomenettelyyn
sovelletaan hallintolakia.
Maakunnan liitto vahvistaa yhteistyöryhmän hyväksymän
maakunnan yhteistyöryhmän työjärjestyksen,
jossa määrätään asian
valmistelusta, esittelystä, päätöksenteosta
yhteistyöryhmässä, jaostojen perustamisesta,
kokoonpanosta ja niiden tarkemmista tehtävistä.
Muutoin työjärjestyksestä on soveltuvin
osin voimassa, mitä kuntalaissa säädetään
johtosäännöstä.
Yhteistyöryhmän on pyrittävä päätöksenteossaan
yksimielisyyteen. Jos päätöstä ei
voida tehdä yksimielisesti, päätökseksi
tulee mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on
kannattanut.
Jäljempänä 21 §:n 1 momentin
6 kohdassa tarkoitetussa asiassa rahoittajataho ei voi myöntää hankkeelle
rakennerahaston tukea, jos yhteistyöryhmä ei ole
hanketta puoltanut. Yhteistyöryhmän myönteinen
lausuntoa koskeva päätös ei kuitenkaan
sido rahoittajatahoa, jos siihen on painavia syitä. Jos
rahoittajataho aikoo yhteistyöryhmän myönteisestä päätöksestä huolimatta tehdä siitä
poikkeavan
rahoituspäätöksen, sen tulee antaa yhteistyöryhmälle
tästä tieto ja perustelut painavista syistä.
Yhteistyöryhmän kannanottoa koskeviin päätöksiin
ei saa hakea erikseen muutosta valittamalla.
21 §
Maakunnan yhteistyöryhmän tehtävät
Maakunnan yhteistyöryhmä:
1) yhteensovittaa seuraavan varainhoitovuoden aluekehitysrahastosta
osarahoitettavan toimenpideohjelman rakennerahastovarojen ja niitä vastaavan
kansallisen rahoitusosuuden kohdentumisen maakunnassa rakennerahasto-ohjelmaa
rahoittaville valtion viranomaisille, maakunnan liitolle ja muille
rakennerahasto-ohjelman rahoitukseen osallistuville;
2) yhteensovittaa seuraavan varainhoitovuoden sosiaalirahastosta
osarahoitettavan toimenpideohjelman alueellisen osion rakennerahastovarat
ja niitä vastaavan kansallisen rahoitusosuuden asianomaiselle
hallinnonalalle sovitun rahoituskehyksen mukaan, jollei rahoituskehyksestä poikkeamiseen
ole maakunnan kehitykseen liittyviä tai muita painavia
syitä;
3) suuntaa 1 ja 2 kohdassa tarkoitettua maakuntaan
osoitettua rakennerahastojen rahoitusta ja vastaavaa kansallista
rahoitusta tarkistamalla maakunnan yhteistyöasiakirjan,
jos se on rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon kannalta tarpeen;
4) saa tiedoksi yhteensovitusta varten maakunnan yhteistyöasiakirjan
laatimisen yhteydessä suunnitelmat ja raportit maaseuturahaston alueellisesta
rahoituksesta, kalatalousrahastosta rahoitettavista toimenpiteistä ja
sosiaalirahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman valtakunnallisen
osion rahoituksesta ja varmistaa eri toimenpiteiden yhteensovituksen
ja eri rahastojen osallistumisen laajojen ja aluekehittämisen
kannalta merkittävien hankkeiden toteuttamiseen;
5) päättää yhteistyöasiakirjassa
rakennerahasto-ohjelmassa olevien hankkeiden valintakriteerien alueellisesta
soveltamisesta;
6) käsittelee rahoituksen myöntävän
ministeriön, sen hallinnonalan viranomaisen tai muun toimijan
taikka maakunnan liiton valmistelemia aluekehityksen kannalta merkittäviä hankkeita
ja
antaa niistä lausunnon rahoituksen myöntävälle
taholle; yhteistyöryhmässä käsiteltävät hankkeet
määritellään tarkemmin työjärjestyksessä kuitenkin
niin, että liikesalaisuuden piiriin kuuluvia tietoja sisältäviä yrityshankkeita
ei voida käsitellä yhteistyöryhmässä;
7) huolehtii tarvittavista menettelytavoista, joilla
varmistetaan rahoitettaviksi hyväksyttävien
hankkeiden mahdollisten ympäristövaikutusten selvittäminen
ennen rahoituspäätösten tekoa;
8) valmistelee ja esittää siten kuin
8 §:ssä säädetään
aluekehitysrahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman ja sosiaalirahastosta
osarahoitettavan toimenpideohjelman alueellisen osan muutostarpeita
seurantakomitealle ja hallintoviranomaiselle sekä raportoi
niille rakennerahasto-ohjelman toteutumisesta;
9) tiedottaa rakennerahasto-ohjelman toimeenpanosta;
10) voi hoitaa myös muita rakennerahasto-ohjelmien
toimeenpanon ja alueen kehittämiseen vaikuttavien toimenpiteiden
yhteensovittamista koskevia tai niihin liittyviä tarpeellisia tehtäviä,
joista tarvittaessa määrätään
tarkemmin työjärjestyksessä, jollei kyseisiä tehtäviä ole
säädetty muiden viranomaisten tehtäväksi.
Edellä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuista tehtävistä hyväksytään
asiakirja, jonka kaikki asianomaisessa maakunnassa toimenpideohjelmaa
rahoittavat toimijat allekirjoittavat (maakunnan yhteistyöasiakirja).
Tarkempia säännöksiä maakunnan
yhteistyöasiakirjan sisällöstä,
noudatettavasta menettelystä, laatimisen määräajoista
ja 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun raportin sisällöstä voidaan
antaa valtioneuvoston asetuksella.
22 §
Tarkastusviranomainen
Rakennerahasto-ohjelmien tarkastusviranomainen toimii valtiovarainministeriössä valtiovarain
controller -toiminnon yhteydessä.
Tarkastusviranomaisen on oltava hallinto- ja todentamisviranomaisesta
toiminnallisesti riippumaton.
23 §
Tarkastusviranomaisen tehtävät
Tarkastusviranomainen hoitaa sille Euroopan yhteisön
lainsäädännössä asetetut
tehtävät. Tarkastusviranomainen antaa kertomuksen,
jossa arvioidaan perustettu hallinto- ja valvontajärjestelmä,
ja esittää lausunnon siitä, kuinka rakennerahastojen
hallinto- ja valvontajärjestelmät täyttävät
Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädetyt
vaatimukset. Lisäksi tarkastusviranomainen hoitaa kansallisia
tehtäviä sen mukaan kuin tässä laissa
säädetään.
24 §
Tarkastusviranomaisen ohjeet
Tarkastusviranomainen voi antaa rakennerahasto-ohjelmien toimeenpanoon
osallistuville ohjeita tarkastusten suorittamisesta, joita Euroopan
yhteisön lainsäädäntö edellyttää,
sekä noudatettavista tarkastusmenetelmistä.
25 §
Seurantakomiteat
Valtioneuvosto asettaa kullekin toimenpideohjelmalle seurantakomitean,
jonka tehtävänä on varmistaa toimenpideohjelman
täytäntöönpanon tehokkuus ja
laatu ja hoitaa sille ne tehtävät, joista säädetään
Euroopan yhteisön lainsäädännössä.
Sen toimikausi jatkuu, kunnes Euroopan yhteisöjen komissio
on hyväksynyt täytäntöönpanoa
koskevan loppukertomuksen. Toimikautta voidaan jatkaa, jos seurantakomitean
tehtävien hoitaminen sitä vaatii.
Valtioneuvosto päättää seurantakomitean asettamisesta
ja nimittää sen jäsenet. Seurantakomitean
kokoonpanoon ja jäseniin sovelletaan, mitä niistä Euroopan
yhteisön lainsäädännössä säädetään.
Seurantakomitea voi kutsua asiantuntijoita.
Seurantakomitean jäseneen sovelletaan rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä sekä,
mitä vahingonkorvauslaissa säädetään
julkisyhteisön ja virkamiehen korvausvastuusta.
Seurantakomitea laatii itselleen työjärjestyksen.
Siinä määrätään
asian valmistelusta, esittelystä ja päätöksenteosta
seurantakomiteassa. Seurantakomitean hallintomenettelyyn sovelletaan,
mitä hallintolaissa, viranomaisten julkisuudesta annetussa
laissa ja kielilaissa säädetään.
Seurantakomitean on pyrittävä päätöksenteossaan
yksimielisyyteen. Jos päätöstä ei
voida tehdä yksimielisesti, päätökseksi
tulee kanta, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on
kannattanut. Seurantakomitean rahoitettavien toimien valintaperusteita
koskevaan päätökseen ei saa erikseen
hakea muutosta valittamalla.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä seurantakomitean
kokoonpanosta ja jäsenistä.
26 §
Seurantakomitean sihteeristö
Seurantakomitealla on sihteeristö. Siinä ovat edustettuina
seurantakomiteassa edustettuina olevat viranomaiset. Seurantakomitea
päättää sihteeristön
kokoonpanosta niin, että viranomaisten edustus tulee tasapuolisesti
huomioon otetuksi.
Sihteeristön tehtävänä on
hoitaa seurantakomitean asioiden valmistelu-, esittely- ja täytäntöönpanotehtäviä.
Sihteeristöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta.
4 luku
Jäsenvaltioiden välisten rakennerahasto-ohjelmien
hallinnointi
27 §
Hallintoviranomaiset
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa
hallintoviranomaisena on ohjelma-asiakirjassa nimetty maakunnan
liitto.
28 §
Hallintoviranomaisen tehtävät
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa
hallintoviranomainen vastaa toimenpideohjelman hallinnoinnista ja täytäntöönpanosta
moitteettoman varainhoidon periaatteita noudattaen sekä hoitaa
ne tehtävät, joista säädetään
Euroopan yhteisön lainsäädännössä.
Lisäksi hallintoviranomainen hoitaa hallinnoimaansa rakennerahasto-ohjelmaa
koskevia kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin
tässä laissa säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa 30 §:ssä tarkoitetuille
välittäville toimielimille säännöksiä rakennerahastovarojen
käytöstä ja valvonnasta, jos Euroopan
yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
velvoitteiden täyttäminen tätä välttämättä edellyttää.
Ennen asetuksen antamista on kuultava ohjelman hallintoviranomaista.
29 §
Valvoja
Sisäasiainministeriö voi nimittää valvojan Euroopan
alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa.
Valvojan tehtäviin sovelletaan, mitä Euroopan
yhteisön lainsäädännössä säädetään.
Valvojalla on oltava tehtävän hoitamisen kannalta
riittävä ammattitaito. Valvojan työskentelyyn
sovelletaan hallintolakia, kielilakia ja viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annettua lakia. Valvojaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta.
Valvojalla on oikeus suorittaa tehtäviensä edellyttämässä laajuudessa
rakennerahastovarojen käyttöön liittyviä välittävään
toimielimeen ja tuensaajaan kohdistuvia tarkastuksia. Valvojan oikeuksiin
ja valvottavan velvollisuuksiin valvojan suorittaessa tehtävän
edellyttämiä tarkastuksia sovelletaan 56 §:ää.
Valvoja voi päätöksellään
valtuuttaa toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan
suorittamaan rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
tuensaajaan kohdistuvan 3 momentissa tarkoitetun tarkastuksen puolestaan.
Sen lisäksi valvoja voi päätöksellään
valtuuttaa toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan
suorittamaan 1 momentissa tarkoitetut tehtävät.
Tilintarkastajasta on voimassa, mitä 50 §:n 2 ja
3 momentissa säädetään.
30 §
Välittävät toimielimet
Välittäviä toimielimiä ovat
9 §:n 1 momentissa tarkoitetut viranomaiset ja muut yhteisöt.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen välittävien
toimielinten tehtäviin sovelletaan, mitä niistä jäljempänä tässä laissa
ja muualla laissa erikseen säädetään.
31 §
Ohjelmareservi
Osa valtion rahoitusosuudesta voidaan jättää myöhemmin
jaettavaksi (ohjelmareservi). Ohjelmareserviä voidaan
käyttää varainkäytön joustavuuden
varmistamiseen.
Ohjelmareservin suuruudesta ja noudatettavasta menettelystä voidaan
antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
32 §
Todentamisviranomaiset
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa
todentamisviranomaisena toimii ohjelma-asiakirjassa nimetty hallintoviranomainen.
Todentamisviranomaisen tehtävät tulee erottaa
28 §:ssä tarkoitetun hallintoviranomaisen tehtävistä siten,
että toiminnan riippumattomuus voidaan varmistaa.
33 §
Todentamisviranomaisen tehtävät
Todentamisviranomainen hoitaa Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan sille kuuluvat tehtävät. Lisäksi
todentamisviranomainen hoitaa hallinnoimaansa rakennerahasto-ohjelmaa koskevia
kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin tässä laissa
säädetään.
34 §
Sisäasiainministeriön oikeus antaa ohjeita
Sisäasiainministeriö voi Euroopan alueellinen
yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa antaa välittäville
toimielimille sekä hallinto- ja todentamisviranomaiselle
rakennerahastovarojen käyttöä ja valvontaa
koskevia ohjeita, jos Euroopan yhteisön lainsäädännössä hallinto-
ja todentamisviranomaiselle säädettyjen velvoitteiden
täyttäminen sitä välttämättä edellyttää. Ennen
ohjeiden antamista on kuultava toimenpideohjelman hallinto- ja todentamisviranomaista.
35 §
Hallintokomitea
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelman
toimeenpanoa varten voidaan perustaa hallintokomitea, jonka asettamisesta
ja kokoonpanosta sopivat ohjelmaan osallistuvat jäsenvaltiot.
Hallintokomitean toimikausi jatkuu, kunnes Euroopan yhteisöjen
komissio on hyväksynyt täytäntöönpanoa
koskevan loppukertomuksen.
Sisäasiainministeriö nimittää hallintokomitean
suomalaiset jäsenet. Hallintokomitea voi kutsua komiteaan
asiantuntijoita. Hallintokomitea hyväksyy työskentelyään
varten työjärjestyksen, jossa määrätään
asian valmistelusta, esittelystä ja päätöksenteosta.
Hallintokomitean suomalaiseen jäseneen sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskien säännöksiä sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta. Hallintokomitean työskentelyyn ja
sen jäseniin sovelletaan, mitä hallintolaissa
ja kielilaissa säädetään. Hallintokomitean
asiakirjojen ja toiminnan julkisuudesta on voimassa, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään.
Siinä 1 momentissa tarkoitettua toimenpideohjelmaa
koskevassa ohjelmatyössä ja niissä toimenpideohjelmissa,
joita toteutetaan saamelaisten kotiseutualueella tai sen osalla,
noudatetaan hallintokomitean työskentelyssä soveltuvin
osin saamen kielen käyttämisestä viranomaisissa
annettua lakia (516/1991).
Hallintokomitean päätökset tehdään
yksimielisesti.
36 §
Hallintokomitean tehtävät
Hallintokomitea vastaa toimenpideohjelmassa rahoitettavien toimien
valinnasta, yhteensovittaa ja suuntaa rakennerahastojen ja kansallista
rahoitusta sekä hoitaa muut sille Euroopan yhteisön
lainsäädännön mukaan kuuluvat
tehtävät. Sen lisäksi hallintokomitea
hoitaa kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin 2
ja 3 momentissa säädetään.
Hallintokomitea antaa lausunnon toteuttavien toimien
soveltuvuudesta 27 §:ssä tarkoitettuihin toimenpideohjelmiin
ja niiden rahoittamisesta. Hankkeelle ei voida myöntää tukea,
jollei hallintokomitea ole puoltanut hankkeen rahoittamista.
Hallintokomitean kannanottoa koskeviin päätöksiin
ei saa erikseen hakea muutosta valittamalla.
37 §
Yhteinen tekninen sihteeristö
Hallintokomiteaa avustaa yhteinen tekninen sihteeristö.
Sihteeristön kokoonpanosta sovitaan ohjelmaan osallistuvien
jäsenvaltioiden kesken. Sihteeristön jäsenet
hoitavat hallintokomitean asioiden valmistelu-, esittely- ja täytäntöönpanotehtäviä.
Sihteeristön suomalaisiin jäseniin sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä,
sekä mitä vahingonkorvauslaissa säädetään
julkisyhteisön ja virkamiehen korvausvastuusta.
Sihteeristö voi avustaa hallintokomitean lisäksi
hallintoviranomaista, seurantakomiteaa ja tarkastusviranomaista.
38 §
Tarkastusviranomainen
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmassa
tarkastusviranomaisena toimii ohjelma-asiakirjassa nimetty hallintoviranomainen.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun tarkastusviranomaisen
tehtävät on erotettava 27 ja 32 §:ssä tarkoitettujen
hallinto- ja todentamisviranomaisten tehtävistä siten,
että viranomaisen toiminnan riippumattomuus voidaan varmistaa.
39 §
Tarkastusviranomaisen tehtävät
Tarkastusviranomainen hoitaa sille Euroopan yhteisön
lainsäädännössä asetetut
tehtävät. Tarkastusviranomainen antaa kertomuksen,
jossa arvioidaan perustettu hallinto- ja valvontajärjestelmä,
ja esittää lausunnon siitä, kuinka rakennerahastojen
hallinto- ja valvontajärjestelmät täyttävät
Euroopan yhteisön lainsäädännössä asetetut
vaatimukset. Lisäksi tarkastusviranomainen hoitaa kansallisia
tehtäviä sen mukaan kuin jäljempänä tässä laissa
säädetään.
40 §
Tarkastajaryhmä
Edellä 38 §:ssä tarkoitettua tarkastusviranomaista
avustaa sen tehtävien hoitamisessa tarkastajaryhmä,
johon kuuluu edustaja kustakin toimenpideohjelmaan osallistuvasta
jäsenvaltiosta. Tarkastajaryhmän suomalaisen
jäsenen nimittää sisäasiainministeriö.
Tarkastajaryhmä laatii työskentelyään
varten työjärjestyksen. Tarkastajaryhmän
puheenjohtajan tehtävästä vastaa tarkastusviranomainen.
Tarkastajaryhmän suomalaisella jäsenellä on oltava
tehtävän hoitamisen kannalta riittävä ammattitaito.
Jäseneen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia
säännöksiä, sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta.
Jäsenen työskentelyyn sovelletaan hallintolakia,
kielilakia ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia.
Jäsenen oikeuksiin ja tarkastettavan velvollisuuksiin jäsenen
suorittaessa tehtävän edellyttämiä tarkastuksia
sovelletaan, mitä 56 §:ssä säädetään.
41 §
Seurantakomiteat
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen kussakin
toimenpideohjelmassa on seurantakomitea, jonka asettamisesta ja
kokoonpanosta sopivat ohjelmaan osallistuvat jäsenvaltiot.
Valtioneuvosto nimittää seurantakomitean suomalaiset
jäsenet.
Seurantakomitea tekee päätökset yksimielisesti.
Muilta osin seurantakomiteaan sovelletaan soveltuvin osin, mitä 25 §:ssä säädetään.
42 §
Eräät täytäntöönpanojärjestelyt
Sisäasiainministeriö voi asioissa, jotka eivät kuulu
lainsäädännön alaan tai ole
muutoin merkitykseltään huomattavia taikka jotka
eivät muutoin vaadi eduskunnan suostumusta, tarvittaessa yhteisymmärryksessä Euroopan
alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmia rahoittavien
viranomaisten kanssa sopia tavanomaisina pidettävistä rakennerahasto-ohjelman
hallinnointitehtävien täytäntöönpanoa
koskevista tarpeellisista järjestelyistä Euroopan
yhteisöjen komission, muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmia
hoitavien viranomaisten tai jäsenvaltioiden tällaisia
tehtäviä hoitavien tahojen kanssa.
Sisäasiainministeriö voi 1 momentissa tarkoitetuissa
asioissa tarvittaessa yhteisymmärryksessä 1 momentissa
tarkoitettuja toimenpideohjelmia rahoittavien viranomaisten kanssa
sopia myös sellaisista täytäntöönpanojärjestelyistä, joita
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelman
ja Euroopan unionin ulkopuolella toteutettavan Euroopan yhteisön
rahoittaman ohjelman tekninen yhteensovittaminen edellyttää.
Hallinto- ja todentamisviranomaisena toimiva maakunnan liitto
voi asioissa, jotka eivät kuulu lainsäädännön
alaan tai ole muutoin merkitykseltään huomattavia
taikka eivät muutoin vaadi eduskunnan suostumusta, tarvittaessa
yhteisymmärryksessä hallinnoimaansa toimenpideohjelmaa
rahoittavien viranomaisten kanssa sopia Euroopan yhteisön
lainsäädännön edellyttämistä rakennerahasto-ohjelman
hallinnointitehtävien täytäntöönpanoa
koskevista tarpeellisista järjestelyistä ohjelmaan
osallistuvien muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden asianomaisten
viranomaisten tai jäsenvaltioiden tällaisia tehtäviä hoitavien
tahojen kanssa.
43 §
Vastuu rakennerahastovaroista eräässä tapauksessa
Valtion velvollisuuteen suorittaa rakennerahastojen tuki todentamisviranomaiselle
siinä tapauksessa, että johtava tuensaaja ei ole
saanut takaisinperittyä aiheettomasti maksettuja tukia tuensaajalta,
sovelletaan, mitä Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädetään.
Sen jälkeen, kun valtio on 1 momentissa tarkoitetulla
tavalla maksanut siinä tarkoitetun tuen todentamisviranomaiselle,
valtiolla on oikeus saada tuen määrä tuensaajalta.
5 luku
Varainhallinta
44 §
Rahoituksen myöntäminen ja siihen liittyvät tehtävät
Välittävän toimielimen
tehtävänä on siten kuin siitä erikseen
muualla säädetään:
1) valmistella toimien rahoituspäätökset
virkavastuulla;
2) myöntää toimeen kansallisen
lainsäädännön, Euroopan yhteisön
lainsäädännön, rakennerahasto-ohjelman
ja maakunnan yhteistyöasiakirjan mukaisesti sekä rakennerahaston
rahoitusosuus että vastaava kansallinen julkinen rahoitusosuus
tai yksinomaan rakennerahaston rahoitusosuus, jos kansallinen julkinen
rahoitusosuus tulee muista kuin valtion talousarvion määrärahoista;
jos toimi käsitellään 21 §:n
1 momentin 6 kohdan nojalla maakunnan yhteistyöryhmässä ennen
päätöksentekoa, noudatetaan, mitä 20 §:ssä säädetään;
3) vastata toimien seurannasta;
4) vastata toimien valvonnasta ja varojen takaisinperinnästä;
5) raportoida maakunnan yhteistyöryhmälle rakennerahastovarojen
ja vastaavan kansallisen rahoitusosuuden käytöstä käsittäen
myös sosiaalirahastosta osarahoitettavan rakennerahasto-ohjelman
valtakunnallisen osion.
Pohjois-Suomea koskevassa aluekehitysrahastosta osarahoitetussa
toimenpideohjelmassa ja sosiaalirahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman
Pohjois-Suomea koskevassa alueellisessa osiossa saamelaiskäräjät
arvioivat viranomaisten pyynnöstä saamen kieleen
ja kulttuuriin kuuluvat toimet ja esittävät niitä rahoitettaviksi
antamalla niistä lausunnon välittävälle
toimielimelle.
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen rakennerahasto-ohjelmissa
on sen lisäksi, mitä 1 momentin 1 ja
3 kohdassa säädetään, rakennerahastovaroja
myöntävän maakunnan liiton tehtävänä myöntää toimeen
rakennerahastojen rahoitusosuus kansallisen lainsäädännön,
Euroopan yhteisön lainsäädännön
ja rakennerahasto-ohjelman mukaan ottaen huomioon hallintokomitean
36 §:n 2 momentissa tarkoitettu lausunto ja välittävän
toimielimen kansallista rahoitusosuutta koskeva päätös
sekä vastata toimien valvonnasta ja tarkastuksesta sekä varojen
takaisinperinnästä. Rahoitusta koskeva hakemus
tulee vireille, kun 37 §:ssä tarkoitettu toimivaltainen sihteeristö on
vastaanottanut hakemuksen.
45 §
Menoilmoitukset
Euroopan yhteisöjen komissio suorittaa rakennerahastojen
rahoitusosuuteen liittyvät maksut 13 ja 32 §:ssä tarkoitetun
todentamisviranomaisen Euroopan yhteisöjen komissiolle
lähettämien maksatuspyyntöjen ja menoilmoitusten perusteella.
Sen lisäksi, mitä 14 §:n 2 momentissa
ja 33 §:ssä säädetään,
niiden laatimiseen, sisältöön ja noudattavaan
menettelyyn sovelletaan, mitä Euroopan yhteisön
lainsäädännössä säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä menoilmoituksia
koskevien tietojen tarkemmasta sisällöstä,
menojen todentamisesta, ilmoittamisessa noudatettavasta menettelystä ja
aikataulusta.
46 §
Takaisinperintää koskevat ilmoitukset ja toimenpiteet
Välittävät toimielimet ilmoittavat
todentamisviranomaiselle ja hallinnonalansa ministeriölle
Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaisesti sääntöjenvastaisuuksista,
takaisinperintää koskevista ja muista toimenpiteistä,
joihin todettujen virheellisyyksien oikaisemiseksi on ryhdytty.
Jos virheellisyyden laatu ja laajuus huomioon ottaen tarvittaviin
toimenpiteisiin ei ole ryhdytty, todentamisviranomainen voi velvoittaa
asianomaisen ministeriön ryhtymään toimenpiteisiin,
joilla virheellisyys voidaan oikaista tai sen toistuminen estää.
Todentamisviranomainen voi tarvittaessa asettaa ministeriölle
määräajan, jossa sen tulee ryhtyä toimenpiteisiin.
Maakunnan liittoja koskevilta osin tässä tarkoitettu
toimivalta on sisäasiainministeriöllä.
Tarkempia säännöksiä 1 momentissa
tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä,
antamismenettelystä ja aikataulusta voidaan antaa valtioneuvoston
asetuksella.
47 §
Tukikelpoiset kustannukset
Rakennerahastovaroista osarahoitettujen menojen tukikelpoisuuteen
sovelletaan, mitä muualla laissa säädetään,
ellei Euroopan yhteisön lainsäädännöstä muuta
johdu.
Tarkempia menojen tukikelpoisuutta koskevia säännöksiä,
joita Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetään,
voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
48 §
Ylimaakunnalliset hankkeet
Ylimaakunnallisen hankkeen hallinnoinnista huolehtii päärahoittaja,
ellei se anna hallinnointia jonkin toisen tehtäväksi.
Tarkempia säännöksiä ylimaakunnallisten hankkeiden
hallinnoinnista voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
6 luku
Kansallisten rakennerahasto-ohjelmien valvonta
49 §
Välittävän toimielimen vastuu valvonnasta
Välittävällä toimielimellä on
vastuu myöntämiensä rakennerahastovarojen
valvonnasta sen mukaan kuin siitä erikseen muualla laissa
säädetään. Kukin joko rakennerahastovaroja
tai kansallista julkista rahoitusosuutta myöntävä välittävä toimielin
vastaa valvonnan asianmukaisesta järjestämisestä.
Välittävä toimielin on velvollinen lisäksi
tarkastamaan osarahoitettuja tuotteita ja palveluita sen mukaan
kuin Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädetään.
Hallintoviranomaisen, todentamisviranomaisen ja tarkastusviranomaisen
suorittamiin tarkastuksiin sovelletaan, mitä tässä laissa
ja Euroopan yhteisön lainsäädännössä säädetään.
50 §
Tarkastusviranomaisen tarkastusoikeus
Tarkastusviranomaisella on oikeus suorittaa rakennerahastovarojen
käyttöön liittyviä hallintoviranomaiseen,
todentamisviranomaiseen ja välittävään
toimielimeen sekä tuensaajiin kohdistuvia tarkastuksia.
Yksittäistä hanketta tarkastettaessa tarkastusoikeus
koskee hanketta ja sen rahoitusta kokonaisuudessaan siinä laajuudessa
kuin Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetään.
Tarkastusviranomainen voi päätöksellään valtuuttaa
toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan suorittamaan
rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen puolestaan.
Tilintarkastajan tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan
hyväksymä tilintarkastaja (JHTT-tilintarkastaja)
tai tilintarkastusyhteisö (JHTT-yhteisö), Keskuskauppakamarin
hyväksymä tilintarkastaja (KHT-tilintarkastaja)
tai tilintarkastusyhteisö (KHT-yhteisö)
taikka kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (HTM-tilintarkastaja)
tai tilintarkastusyhteisö (HTM-yhteisö).
Tilintarkastajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä, sekä mitä vahingonkorvauslaissa
säädetään julkisyhteisön
ja virkamiehen korvausvastuusta. Tilintarkastajaan sovelletaan hallintolakia,
kielilakia ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia.
Tarkastusta suorittavan henkilön oikeuksista ja tarkastettavan
velvollisuuksista säädetään
56 §:ssä.
51 §
Hallintoviranomaisen tarkastusoikeus
Hallintoviranomaisella on oikeus suorittaa hallinnoimassaan
rakennerahasto-ohjelmassa käytettävien rakennerahastovarojen
käyttöön liittyviä välittävään
toimielimeen ja tuensaajiin kohdistuvia tehtävien hoidon
kannalta tarpeellisia tarkastuksia. Yksittäistä hanketta
tarkastettaessa tarkastusoikeus koskee hanketta ja sen
rahoitusta kokonaisuudessaan siinä laajuudessa kuin Euroopan
yhteisön lainsäädännössä edellytetään.
Hallintoviranomainen voi päätöksellään
valtuuttaa toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan
suorittamaan puolestaan rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen. Tilintarkastajasta
on voimassa, mitä 50 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
52 §
Todentamisviranomaisen tarkastusoikeus
Todentamisviranomainen voi suorittaa rakennerahastovarojen käyttöön
liittyviä hallintoviranomaiseen, välittävään
toimielimeen sekä tuensaajiin kohdistuvia tarkastuksia,
kun ne ovat tarpeen sen tehtävien suorittamiseksi. Yksittäistä hanketta
tarkastettaessa tarkastusoikeus koskee hanketta ja sen rahoitusta
kokonaisuudessaan.
Todentamisviranomainen voi päätöksellään valtuuttaa
toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan suorittamaan
puolestaan rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen. Tilintarkastajasta
on voimassa, mitä 50 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
53 §
Tarkastusmenetelmät ja -periaatteet
Euroopan yhteisön rakennerahastoista Suomeen myönnettävän
rahoituksen ja vastaavan kansallisen rahoitusosuuden hallinnoinnin
ja käytön tarkastukseen ja muuhun valvontaan sovelletaan
sellaisia menetelmiä ja periaatteita, joilla voidaan varmistaa
Euroopan yhteisön lainsäädännöstä johtuvien
velvollisuuksien ja moitteettoman varainhoidon vaatimusten noudattaminen.
Tarkastusviranomaisen on huolehdittava, että tarkastustyössä otetaan
huomioon tunnustetut kansainväliset tarkastussuositukset.
54 §
Tietojen saanti
Hallintoviranomaisella, todentamisviranomaisella ja tarkastusviranomaisella
on salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada viranomaisina toimivilta välittäviltä toimielimiltä tehtäviensä hoitamiseksi
tarpeelliset tiedot ja selvitykset rakennerahastovarojen käytöstä sekä ohjelman
tai hankkeen toteutuksesta ja tarkastuksesta. Rakennerahasto-ohjelmia
toteuttavilla ministeriöillä on sama oikeus saada
tietoja hallintoviranomaiselta, todentamisviranomaiselta ja oman
hallinnonalansa välittäviltä toimielimiltä sekä sisäasiainministeriöllä lisäksi
maakunnan liitoilta.
Hallintoviranomaisella, todentamisviranomaisella, tarkastusviranomaisella
ja rakennerahasto-ohjelmien toteuttamiseen osallistuvalla ministeriöllä on
salassapitosäännösten estämättä oikeus
pyynnöstä saada muulta kuin 1 momentissa tarkoitetulta
viranomaiselta luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä koskevat
tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät
tiedot rakennerahastovarojen käytöstä sekä hankkeen
toteutuksesta ja tarkastuksesta. Pyynnössä on
yksilöitävä tarvittavat tiedot sekä niiden
käyttötarkoitus. Näin saatuja tietoja
ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin
mihin niitä on pyydetty.
Hallintoviranomaisella, todentamisviranomaisella, tarkastusviranomaisella
ja rakennerahasto-ohjelmien toteuttamiseen osallistuvalla ministeriöllä on
oikeus salassapitosäännösten estämättä saada
muulta kuin viranomaisena toimivalta välittävältä toimielimeltä tehtäviensä hoitamiseksi
välttämättömät tiedot
rakennerahastovarojen käytöstä sekä hankkeen
toteutuksesta ja tarkastuksesta. Tietojen pyytämiseen ja käyttämiseen
sovelletaan, mitä 2 momentissa säädetään.
Hallintoviranomaisella, todentamisviranomaisella ja tarkastusviranomaisella
on yksittäistapauksessa oikeus saada tehtäviensä hoitamiseksi
tarpeelliset tuensaajia koskevat tiedot välittävän
toimielimen välityksellä.
Tarkempia säännöksiä 1 ja
2 momentissa tarkoitettujen tietojen saamisen ajankohdista, sisällöstä ja
menettelystä, joita Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetään,
voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
55 §
Tietojen luovuttaminen
Tämän lain nojalla saatujen tietojen luovuttamiseen
sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetussa laissa säädetään.
Sen lisäksi, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään
salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta, tämän
lain mukaista tehtävää suoritettaessa
saatuja tietoja yksityisen tai yhteisön taloudellisesta
asemasta, liike- tai ammattisalaisuudesta taikka yksityisen henkilökohtaisista
oloista saa luovuttaa:
1) lain täytäntöönpanosta
vastaaville viranomaisille tämän lain mukaisten
tehtävien suorittamista varten;
2) tässä laissa tarkoitettua tarkastusta
suorittavalle toiselle viranomaiselle tai ulkopuoliselle tilintarkastajalle;
3) syyttäjä-, poliisi- ja tulliviranomaiselle
rikoksen selvittämiseksi;
4) Euroopan yhteisön toimielimelle, jos Euroopan
yhteisön säädöksessä asetetun
velvoitteen täyttäminen tai yhteisön
toimielimen tekemä päätös tätä edellyttää.
Euroopan yhteisön toimielimelle tiedot luovuttaa hallintoviranomainen,
todentamisviranomainen, tarkastusviranomainen tai rakennerahasto-ohjelman
toimeenpanoon osallistuva ministeriö.
56 §
Tarkastusta suorittavan henkilön oikeudet ja tarkastettavan
velvollisuudet
Edellä 29, 40 ja 50—52 §:ssä tarkoitetun
tarkastuksen suorittamiseksi tarkastettava on velvollinen ilman
aiheetonta viivytystä korvauksetta esittämään
tarkastajalle kaikki tarvittavat tiliasiakirjat sekä muun
rakennerahastovarojen ja vastaavan kansallisen rahoitusosuuden käyttöön liittyvän
aineiston samoin kuin muutoinkin avustamaan tarkastuksessa.
Tarkastajalla on oikeus ottaa tiliasiakirjat ja muu edellä tarkoitettu
aineisto haltuunsa, jos tarkastus sitä edellyttää.
Aineisto on palautettava, kun sitä ei enää tarvita
tarkastuksessa. Tarkastajan pyynnöstä tarkastettavan
tulee antaa myös muut tiedot, jotka ovat tarpeen tarkastuksen asianmukaiseksi
suorittamiseksi.
Tarkastajalla on oikeus tehtävän edellyttämässä laajuudessa
tarkastaa kaikki rahoituksen myöntämisen ja maksamisen
edellytyksenä olevat seikat sekä tässä tarkoituksessa
päästä tarkastettavan hallitsemiin tai
käytössä oleviin tiloihin. Tarkastusta
ei kuitenkaan saa suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa.
57 §
Virka-apu
Poliisin, tulliviranomaisen ja veroviranomaisen on korvauksetta
annettava 29, 40 ja 50—52 §:ssä tarkoitetun
tarkastuksen suorittamiseksi tarpeellista virka-apua.
7 luku
Jäsenvaltioiden välisten rakennerahasto-ohjelmien
valvonta
58 §
Tarkastusviranomaisen tarkastusoikeus
Tarkastusviranomaisella on Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen
toimenpideohjelmassa oikeus suorittaa rakennerahastovarojen käyttöön
liittyviä hallintoviranomaiseen, todentamisviranomaiseen,
välittäviin toimielimiin sekä tuensaajiin
kohdistuvia tarkastuksia. Yksittäistä hanketta
tarkastettaessa tarkastusoikeus koskee toimea ja sen rahoitusta
kokonaisuudessaan siinä laajuudessa kuin Euroopan yhteisön
lainsäädännössä edellytetään.
Tarkastusviranomainen voi päätöksellään valtuuttaa
toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan suorittamaan
rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
hallintoviranomaiseen, todentamisviranomaiseen, välittävään
toimielimeen ja tuensaajaan kohdistuvan tarkastuksen puolestaan.
Tilintarkastajasta on voimassa, mitä 50 §:n 2
ja 3 momentissa säädetään.
59 §
Hallintoviranomaisen tarkastusoikeus
Hallintoviranomaisella on oikeus suorittaa hallinnoimassaan
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen rakennerahasto-ohjelmassa
käytettävien rakennerahastovarojen käyttöön
liittyviä välittäviin toimielimiin sekä tuensaajiin
kohdistuvia tehtävien hoidon kannalta tarpeellisia tarkastuksia.
Hallintoviranomainen voi päätöksellään
valtuuttaa toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan
suorittamaan rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen puolestaan.
Tilintarkastajasta on voimassa, mitä 50 §:n 2
ja 3 momentissa säädetään.
60 §
Todentamisviranomaisen tarkastusoikeus
Todentamisviranomainen voi suorittaa rakennerahastovarojen käyttöön
liittyviä hallintoviranomaiseen, välittäviin
toimielimiin sekä tuensaajiin kohdistuvia tehtävien
hoidon kannalta tarpeellisia tarkastuksia.
Todentamisviranomainen voi päätöksellään valtuuttaa
toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan suorittamaan
rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen puolestaan.
Tilintarkastajasta on voimassa, mitä 50 §:n 2
ja 3 momentissa säädetään.
61 §
Sisäasiainministeriön tarkastusoikeus
Sisäasiainministeriö voi suorittaa Euroopan alueellinen
yhteistyö -tavoitteen toimenpideohjelmissa rakennerahastovarojen
käyttöön liittyviä tarkastuksia
välittäviin toimielimiin ja tuensaajiin sekä hallinto-
ja todentamisviranomaiseen. Yksittäistä toimea
tarkastettaessa tarkastusoikeus koskee toimea ja sen rahoitusta kokonaisuudessaan
siinä laajuudessa kuin Euroopan yhteisön
lainsäädännössä edellytetään.
Sisäasiainministeriö voi päätöksellään
valtuuttaa toisen viranomaisen tai riippumattoman tilintarkastajan
suorittamaan rakennerahastovarojen käyttöä koskevan
välittävään toimielimeen ja
tuensaajaan kohdistuvan 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen puolestaan.
Tilintarkastajasta on voimassa, mitä 50 §:n 2
ja 3 momentissa säädetään.
Tarkastusta suorittavan henkilön oikeuksista ja tarkastettavan
henkilön velvollisuuksista säädetään
56 §:ssä.
62 §
Muut tarkastukseen sovellettavat säännökset
Sen lisäksi, mitä tässä luvussa
säädetään hallinto-, todentamis-
ja tarkastusviranomaisen tarkastusoikeudesta, on tarkastuksista
voimassa, mitä 53, 56 ja 57 §:ssä säädetään.
63 §
Tietojen saanti ja niiden luovuttaminen
Hallintoviranomaisen, todentamisviranomaisen ja tarkastusviranomaisen
oikeudesta saada tietoja on voimassa, mitä 54 §:n
1—4 momentissa säädetään.
Tietojen luovutukseen sovelletaan, mitä 55 §:ssä säädetään.
Hallinto-, todentamis- ja tarkastusviranomainen ovat velvollisia
antamaan tiedoksi sisäasiainministeriölle
Euroopan yhteisöjen komissiota varten Euroopan yhteisön
lainsäädännössä säädettyjä tehtäviä hoitaessaan
laatimansa kertomukset.
8 luku
Erinäiset säännökset
64 §
Toimivallan siirto rakennerahastoasioissa
Opetusministeriö voi siirtää 44 §:n
1 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tehtävissä toimivaltaansa
opetushallitukselle, Kansainvälisen henkilöstövaihdon
keskus CIMO:lle ja lääninhallituksille. Toimivallan
siirtämisestä säädetään
opetusministeriön asetuksella.
Sosiaali- ja terveysministeriö voi siirtää 44 §:n
1 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tehtävissä toimivaltaansa
lääninhallituksille. Toimivallan siirtämisestä säädetään
sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
65 §
Rakennerahasto-ohjelmien seurannan tietojärjestelmä
Kansallisissa ohjelmissa on rakennerahastovarojen seurantaa
sekä hallintoviranomaisen, todentamisviranomaisen, tarkastusviranomaisen ja
välittävien toimielinten tässä laissa
säädettyjen tehtävien hoitamista varten
työministeriön ylläpitämä mainittujen
viranomaisten ja toimielinten yhteiseen käyttöön
tarkoitettu seurantarekisteri. Rekisteriin merkitään
sen käyttötarkoituksen kannalta tarpeelliset tiedot
tuen hakijasta, tuen kohteesta, tukea koskevasta päätöksestä, tuen
maksatuksesta ja vaikutuksista sekä suoritetuista varmennuksista
ja tarkastuksista. Tietojärjestelmä sisältää lisäksi
Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetyt
toimenpideohjelmia, niiden hallinnointia, seurantaa ja valvontaa koskevat
tiedot. Rekisteriin merkittyjen tietojen virheettömyydestä vastaa
se viranomainen tai toimielin, joka on tehnyt merkinnät.
Jäsenvaltioiden välisessä ohjelmassa
hallintoviranomaisena toimiva maakunnan liitto ylläpitää rahoitettavia
hankkeita koskevaa rekisteriä. Rekisteriin tallennetaan
hallinto-, todentamis- ja tarkastusviranomaisen tässä laissa
säädettyjen tehtävien hoitamisen kannalta
tarpeelliset 1 momentissa tarkoitetut tiedot. Maakunnan
liitto vastaa seurantarekisteriin toimitettavien 1 momentissa
tarkoitettujen tietojen tallentamisesta. Niissä ohjelmissa,
joissa rakennerahastovaroja myöntävä viranomainen
on muu kuin Suomen viranomainen, tulee seurata erikseen kansallisen
julkisen rahoituksen myöntämistä.
Seurantarekisteriin sisältyvien tietojen julkisuudesta
on voimassa, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetussa laissa säädetään.
Hallintoviranomainen huolehtii seurantarekisteriin talletettujen
tuen saajia, niiden toteuttamaa tointa ja tuen määrää koskevien
tietojen julkisuuteen saattamisesta Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetyissä
tapauksissa
ja tavalla. Hallintoviranomaisella, todentamisviranomaisella ja
tarkastusviranomaisella on oikeus luovuttaa edelleen salassapitosäännösten
estämättä Euroopan yhteisöjen
asianomaiselle toimielimelle sellaisia 1 ja 2 momentissa tarkoitettuihin
rekistereihin talletettuja tietoja, jotka ovat tarpeen valvottaessa,
että Euroopan yhteisön lainsäädäntöä on
noudatettu myönnettäessä yhteisön
rahoittamaa tukea.
Rekisteröidyn tarkastusoikeudesta noudatetaan, mitä henkilötietolaissa
(523/1999) säädetään.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuun seurantarekisteriin
sisältyvät henkilötietolaissa tarkoitetut
henkilötiedot on poistettava viimeistään
kolmen vuoden kuluttua siitä, kun asianomaisen rakennerahasto-ohjelman
viimeinen maksuerä on maksettu Euroopan yhteisöjen
komissiosta Suomeen.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä rakennerahasto-ohjelmien
Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetyn
seurannan tietojärjestelmän sisällöstä.
66 §
Valtion takautumisoikeuteen perustuva maksusuoritukseen velvoittaminen
Jos valtio on velvoitettu maksamaan Euroopan yhteisöjen
komissiolle takaisin rakennerahaston varoja, todentamisviranomainen
voi päätöksellään velvoittaa
muun kuin valtion budjettitalouden piiriin kuuluvan viranomaisen,
viraston tai laitoksen suorittamaan valtiolle sen komissiolle maksaman
määrän täysimääräisenä kuluineen.
Suoritus määrätään,
jos varojen takaisinmaksu on johtunut suoritukseen velvoitettavan
virheellisestä menettelystä tai jos suoritukseen
velvoitettava on Euroopan yhteisöjen komission päätöksen
perusteella suoraan vastuussa komissiolle varojen käytöstä.
Jollei suoritettavaa määrää makseta
asetettuna eräpäivänä, sille
on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain (633/1982)
4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan.
Jäsenvaltioiden välisissä ohjelmissa
1 momentissa tarkoitettu takautumisoikeuteen perustuva suoritus
maksetaan kuitenkin ohjelman todentamisviranomaiselle, joka on velvollinen maksamaan
tämän suorituksen viipymättä valtiolle.
Sisäasiainministeriö voi päätöksellään velvoittaa
rakennerahastovaroja myöntävän maakunnan
liiton suorittamaan valtiolle sen komissiolle maksaman määrän
täysimääräisenä kuluineen.
Suoritus määrätään,
jos varojen takaisinmaksu on johtunut suoritukseen velvoitettavan
virheellisestä menettelystä tai jos suoritukseen
velvoitettava on Euroopan yhteisöjen komission päätöksen
perusteella suoraan vastuussa komissiolle varojen käytöstä.
67 §
Muutoksenhaku
Tässä laissa tarkoitetun hallintoviranomaisen,
todentamisviranomaisen ja seurantakomitean sekä sisäasiainministeriön
66 §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen
haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Muutoksenhaku ei lykkää päätöksen
täytäntöönpanoa, ellei hallintotuomioistuin
toisin määrää.
Hallinto- ja todentamisviranomaisena toimivan maakunnan liiton
päätökseen haetaan muutosta valittamalla
hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään
muutoksenhausta kuntayhtymän päätökseen.
Maakunnan yhteistyöryhmän päätökseen
haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa
säädetään muutoksenhausta kuntayhtymän
päätökseen.