sellaisina kuin niistä ovat 11 ja 20 § osaksi
laissa 1694/2009, 12 §:n 2 ja 3 momentti sekä 15 § laissa
1007/2010, 19 § osaksi laissa 1007/2010
sekä 31 ja 58 § laissa 1694/2009, sekä
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6) EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevalla
asetuksella kansainvälisen linja-autoliikenteen
markkinoille pääsyä koskevista yhteisistä säännöistä ja
asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annettua
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 1073/2009;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8) EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksella maantieliikenteen
harjoittajan ammatin harjoittamisen edellytyksiä koskevista
yhteisistä säännöistä ja
neuvoston direktiivin 96/26/EY kumoamisesta
annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 1071/2009;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10) liikenteestä vastaavalla henkilöllä EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
2 artiklan 5 kohdassa ja 4 artiklassa tarkoitettua henkilöä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 §
Luvan tarve
Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla
edellyttää liikennelupaa. Liikennelupaa edellytetään
myös EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 1 artiklan 4
kohdan b alakohdassa tarkoitetussa tilanteessa silloin, kun yrityksen
pääasiallinen toiminta on muu kuin ammattimainen
maanteiden henkilöliikenteen harjoittaminen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9 §
Liikenteen harjoittamiseen oikeuttavat luvat ja asiakirjat
Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla
korvausta vastaan on sallittu joukkoliikenneluvan, reittiliikenneluvan
tai kutsujoukkoliikenneluvan perusteella. Liikenteen harjoittamisesta
viranomaisen kanssa tehdyn sopimuksen perusteella säädetään
palvelusopimusasetuksessa. Kansainvälisen liikenteen harjoittamisesta
määrätään Interbus-sopimuksessa
ja kahdenkeskisissä sopimuksissa sekä säädetään EU:n
kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevassa
asetuksessa, jossa myös säädetään
kabotaasiliikenteen harjoittamisesta.
Joukkoliikennelupa on EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 2
artiklan 6 kohdassa tarkoitettu lupa harjoittaa maantieliikenteen
harjoittajan ammattia henkilöliikenteessä. Joukkoliikennelupa
oikeuttaa harjoittamaan linja-autolla palvelusopimusasetuksen mukaista
liikennettä toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka
kuntayhtymän kanssa tehdyn sopimuksen mukaan sekä tilausliikennettä koko
maassa Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Harjoitettaessa
tilausliikennettä ajoja ei saa ottaa taksiasemilta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa tarkoitetut
toimivaltaiset viranomaiset
Edellä 10 §:ssä tarkoitetut toimivaltaiset
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ovat EU:n
liikenteenharjoittaja-asetuksen 10 artiklassa tarkoitettuja toimivaltaisia
viranomaisia. Lisäksi mainitun artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitettuihin
tarkastuksiin voivat osallistua poliisi, työsuojeluhallinto,
Verohallinto ja tullilaitos sen toimivallan perusteella, joka niillä on muun
lain nojalla. Toimivaltaisella elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
on oikeus saada mainituilta viranomaisilta virka-apua tarkastuksissa.
Asetuksen 18 artiklassa tarkoitettuna kansallisena yhteyspisteenä toimii
Liikenteen turvallisuusvirasto.
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 19 artiklan 1 kohdassa
tarkoitetun asiakirjan ja 2 kohdassa tarkoitetun todistuksen antaa
yrityksen tosiasiallisen ja pysyvän toimipaikan
poliisi. Asetuksen 21 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun todistuksen
ammatillisesta pätevyydestä antaa Liikenteen turvallisuusvirasto.
12 §
Reittiliikenneluvan myöntävät viranomaiset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Yksinomaan Hyvinkään, Imatran, Kajaanin, Kemin,
Kokkolan, Kotkan, Kouvolan, Lappeenrannan, Mikkelin, Oulun, Rauman,
Riihimäen, Rovaniemen, Salon, Savonlinnan, Seinäjoen
tai Vaasan alueella harjoitettavaan reittiliikenteeseen luvan myöntää kyseisen
kunnan viranomainen.
Seudullinen kunnallinen viranomainen myöntää luvan
yksinomaan toimivalta-alueellaan harjoitettavaan reittiliikenteeseen.
Seudullisia kunnallisia viranomaisia ovat:
1) Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä Espoon, Helsingin,
Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen, Sipoon ja Vantaan kuntien muodostamalla
alueella;
2) Hämeenlinnan kaupunki Hattulan, Hämeenlinnan
ja Janakkalan kuntien muodos-tamalla alueella;
3) Joensuun kaupunki Joensuun, Kontiolahden ja Liperin kuntien
muodostamalla alueella;
4) Jyväskylän kaupunki Jyväskylän,
Laukaan ja Muuramen kuntien muodostamalla alueella;
5) Kuopion kaupunki Kuopion ja Siilinjärven kuntien
muodostamalla alueella;
6) Lahden kaupunki Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan,
Hämeenkosken, Kärkölän, Lahden,
Nastolan, Orimattilan, Padasjoen ja Sysmän kuntien muodostamalla
alueella;
7) Porin kaupunki Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan,
Porin ja Ulvilan kuntien muodostamalla alueella;
8) Tampereen kaupunki Kangasalan, Lempäälän,
Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven
kuntien muodostamalla alueella;
9) Turun kaupunki Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision,
Ruskon ja Turun kuntien muodostamalla alueella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14 a §
Muun kuin 14 §:ssä tarkoitetun kunnan toimivalta
Muu kuin 14 §:ssä tarkoitettu kunta tai kuntayhtymä saa
hankkia alueelleen palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä noudattaen julkisista
hankinnoista annettua lakia täydentääkseen
alueensa joukkoliikennepalveluja. Kunnan tai kuntayhtymän
hankkima liikenne voi vähäisessä määrin
ulottua sen varsinaisen toimivalta-alueen ulkopuolelle.
15 §
EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevassa
asetuksessa tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset
EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevassa
asetuksessa tarkoitettuja toimivaltaisia viranomaisia ovat toimivaltaiset
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Liikenteen
turvallisuusvirasto sekä Ahvenanmaan valtionvirasto,
joilta liikenteenharjoittajat saavat asetuksen 12 artiklassa
tarkoitettuja satunnaisliikenteen ja 17 artiklassa tarkoitettuja
kabotaasiliikenteen kuljetuskirjavihkoja. Liikenteen turvallisuusvirasto
antaa mainitun asetuksen 5 artiklan 5 kohdassa tarkoitetun todistuksen
omaan lukuun harjoitettavasta liikenteestä sekä ottaa vastaan
asetuksen 5 artiklan 3 kohdan 5 alakohdassa tarkoitetut ilmoitukset.
Mainitun asetuksen 4 artiklan 3 kohdassa, 18 artiklan 2 kohdassa ja
19 artiklassa tarkoitettuja toimivaltaisia tarkastusviranomaisia
ovat poliisi, tulli ja rajavartiolaitos.
Hakijan kotipaikan toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
on toimivaltainen myöntämään
1 momentissa mainitun asetuksen 4 artiklassa tarkoitetun
yhteisön liikenneluvan, peruuttamaan sen 21 artiklan tai
22 artiklan 1 ja 3—5 kohdan mukaisesti, määräämään
seuraamuksia muulle kuin jäsenvaltiosta olevalle liikenteenharjoittajalle
23 artiklan 2 kohdan mukaisesti sekä tekemään
merkinnän maantiekuljetusyritysten kansalliseen
sähköiseen rekisteriin 24 artiklan mukaisesti.
Ahvenanmaalla nämä tehtävät
hoitaa Ahvenanmaan valtionvirasto.
Edellä 1 momentissa mainitun asetuksen III luvussa
tarkoitetun säännöllisen liikenteen toimivaltainen
viranomainen on se toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, jonka
alueella reitti on. Ahvenanmaalla säännöllisen
liikenteen luvan myöntää Ahvenanmaan valtionvirasto.
Jos reitti on useamman kuin yhden viranomaisen toimivalta-alueella,
luvan myöntää se viranomainen, jonka
alueella on pisin osa reitistä.
19 §
Joukkoliikenneluvan myöntämisen edellytykset
Joukkoliikennelupa myönnetään
hakijalle:
1) joka täyttää EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
4 ja 6—8 artiklassa säädetyt maanteiden
henkilöliikenteen harjoittajan ammatin harjoittamista koskevat
vaatimukset;
2) joka on täysi-ikäinen ja jonka toimintakelpoisuutta
ei ole holhoustoimesta annetun lain (442/1999) 18 §:n
nojalla rajoitettu ja jolla ei ole saman lain 8 §:n 1 momentin
nojalla määrättyä edunvalvojaa;
3) joka ei ole konkurssissa;
4) jolla ei ole erääntyneitä verovelkoja
tai sosiaaliturvamaksuja eikä muita, ulosotossa olevia
velkoja, jotka ovat hakijan maksukykyyn nähden vähäistä suurempia,
eikä velkoja, jotka on palautettu ulosotosta varattomuustodistuksin;
5) jota ei ole määrätty liiketoimintakieltoon eikä väliaikaiseen
liiketoimintakieltoon.
Joukkoliikennelupa myönnetään EU:n
liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 ja 7 artiklan ja tämän
pykälän 1 momentin 3 ja 4 kohdan vaatimukset täyttävälle
oikeushenkilölle, jonka liikenteestä vastaava
henkilö täyttää mainitun asetuksen
4, 6 ja 8 artiklassa säädetyt vaatimukset sekä tämän
pykälän 1 momentin 2 ja 5 kohdan edellytykset.
Lisäksi hakijana olevan yrityksen toimitusjohtajan ja vastuunalaisten
yhtiömiesten tulee olla 20 §:ssä tarkoitetulla
tavalla hyvämaineisia.
20 §
Liikenteestä vastaavan henkilön ja muun luonnollisen
henkilön hyvä maine
Jollei 2 momentista muuta johdu, liikenteestä vastaava
henkilö tai hakijana oleva luonnollinen henkilö ei
ole EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklassa tarkoitetulla
tavalla hyvämaineinen, jos:
1) hänet on viiden viimeksi kuluneen vuoden aikana
tuomittu vankeusrangaistukseen rikoksesta;
2) hänet on kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana
tuomittu sakkorangaistukseen vähintään
neljästä työ- tai palkkasuhdetta, kirjanpitoa,
verotusta, liikenteen harjoittamista, liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta,
ympäristönsuojelua tai muuta ammatillista vastuuta
koskevien säännösten rikkomisesta
taikka EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan
b alakohdassa mainittujen säännösten
rikkomisesta;
3) hänelle on kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana
määrätty muita seuraamuksia kuin vankeutta
tai sakkoa vähintään neljästä EU:n
liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta
vakavasta rikkomuksesta; taikka
4) hänet on kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana
tuomittu sakkorangaistukseen tai hänelle on määrätty
seuraamuksia yhteensä vähintään
neljästä 2 tai 3 kohdassa tarkoitetusta teosta.
Liikenteestä vastaavaa henkilöä ja
hakijana olevaa luonnollista henkilöä on kuitenkin
pidettävä hyvämaineisena, jos 1 momentissa
tarkoitetut teot eivät osoita hänen
olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan ammattimaista joukkoliikennettä.
Ilmeistä sopimattomuutta osoittaa:
1) tekojen suuri määrä;
2) teon vakavuus;
3) teon suunnitelmallisuus;
4) teon kohdistuminen asiakkaaseen tai viranomaiseen;
5) se, että teko on tehty ammattimaista liikennettä harjoitettaessa;
6) se, että teko on jokin 1 momentissa mainitun asetuksen
liitteessä IV tarkoitetuista yhteisön sääntöjen
vakavimmista rikkomuksista;
7) teko muutoin osoittaa piittaamattomuutta henkilö-
tai liikenneturvallisuudesta.
20 a §
Oikeushenkilön hyvä maine
Jollei 2 momentista muuta johdu, joukkoliikenneluvan
hakijana oleva oikeushenkilö ei ole EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
6 artiklassa tarkoitetulla tavalla hyvämaineinen, jos:
1) se on viiden viimeksi kuluneen vuoden aikana tuomittu yhteisösakkoon;
tai
2) sen toimitusjohtaja tai vastuunalainen yhtiömies
ei täytä 20 §:ssä säädettyä hyvän
maineen vaatimusta.
Joukkoliikenneluvan hakijana olevaa oikeushenkilöä on
kuitenkin pidettävä hyvämaineisena,
jos 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tuomion perustana oleva teko
ei osoita hakijan olevan 20 §:n 2 momentissa
tarkoitetulla tavalla ilmeisen sopimaton harjoittamaan ammattimaista
joukkoliikennettä.
21 §
Ammatillinen pätevyys
Joukkoliikenneluvan hakija ja liikenteestä vastaava
henkilö katsotaan ammatillisesti päteviksi, jos
he täyttävät EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
8 artiklassa säädetyt vaatimukset ja ovat suorittaneet
linja-autoliikenteen yrittäjäkurssin sekä saaneet
mainitussa artiklassa tarkoitetun tutkinnon hyväksytystä suorittamisesta Liikenteen
turvallisuusviraston antaman todistuksen tai virastoa edeltäneen,
vastaavan todistuksen antamiseen oikeutetun viraston tai laitoksen
antaman todistuksen. Yrittäjäkurssia ei vaadita
henkilöltä, joka on vähintään
kaksi vuotta toiminut henkilöliikennettä harjoittavan
yrityksen johtotehtävissä. Liikenteen turvallisuusvirasto
hyväksyy tutkintoon henkilön, jolta ei vaadita
yrittäjäkurssin suorittamista.
Linja-autoliikenteen yrittäjäkurssin pituus
on vähintään 160 oppituntia. Kurssin
opetussisältöön tulee kuulua ainakin
1 momentissa mainitun asetuksen 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut aihepiirit,
jotka on mainittu asetuksen liitteessä I.
Liikenteen turvallisuusvirasto järjestää 1
momentissa mainitun asetuksen 8 artiklassa tarkoitetun kirjallisen
tutkinnon ja antaa tutkinnon suorittamisesta todistuksen. Liikenteen
turvallisuusvirasto voi käyttää tutkinnon
koetehtävien laadinnassa ja koetilaisuuden järjestämisessä apuna
ulkopuolista asiantuntijaa.
30 §
Liikenneluvan voimassaoloaika ja ehdot
Joukkoliikennelupa on voimassa viisi vuotta. Siinä on
vahvistettava liikenteessä käytettävien linja-autojen
enimmäismäärä. Joukkoliikenneluvan
alkuperäiskappaleen lisäksi liikenteenharjoittajalle
annetaan liikenteessä käytettävien autojen
enimmäismäärää vastaava
määrä joukkoliikenneluvan oikeaksi todistettuja
jäljennöksiä, joiden turvaominaisuudet
vastaavat EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan asetuksen
4 artiklan 2 kohdassa sekä asetuksen liitteessä I
yhteisöluvalle ja sen jäljennöksille asetettuja
vaatimuksia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
30 a §
Valvonta
Edellä 11 §:n 1 momentissa tarkoitettujen
toimivaltaisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
velvollisuudesta valvoa, täyttävätkö luvanhaltijat
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 3 artiklassa säädetyt
vaatimukset, säädetään mainitun
asetuksen 12 artiklassa.
Toimivaltaisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
on vähintään kerran kalenterivuodessa
selvitettävä, täyttävätkö luvanhaltijat edelleen
19 §:ssä säädetyt joukkoliikenneluvan myöntämisen
edellytykset.
30 b §
Riskiyritys
Riskiyrityksenä pidetään luvanhaltijaa,
joka on tuomittu rangaistukseen tai jolle on määrätty seuraamuksia
20 §:n 1 momentissa tai 20 a §:n 1 momentin
1 kohdassa tarkoitetuista rikoksista tai rikkomuksista ja näiden
tekojen määrä on mainittujen lainkohtien
mukainen, sekä luvanhaltijaa, jonka liikenteestä vastaava
henkilö, toimitusjohtaja tai vastuunalainen yhtiömies
on tuomittu rangaistukseen tai jonka liikenteestä vastaavalle
henkilölle, toimitusjohtajalle tai vastuunalaiselle yhtiömiehelle
on määrätty seuraamuksia 20 §:n
1 momentissa tarkoitetuista rikoksista tai rikkomuksista ja näiden
tekojen määrä on mainitun lainkohdan
mukainen.
Luvanhaltija lakkaa olemasta riskiyritys, jos sitä eikä sen
liikenteestä vastaavaa henkilöä, toimitusjohtajaa
ja vastuunalaista yhtiömiestä ole viimeksi kuluneen
vuoden aikana tuomittu uusista rikoksista tai rikkomuksista
sekä jos 20 §:n 1 momentissa ja 20 a §:n
1 momentissa tarkoitettu rikosten ja rikkomusten kokonaismäärä ei
enää täyty.
30 c §
Yritystarkastus
Toimivaltaisten viranomaisten toimittamista yritystarkastuksista,
niiden tarkoituksesta sekä niiden kohdentamisesta riski-
ja muihin yrityksiin säädetään
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 12 artiklassa. Riskiyritykset
on tarkastettava tarkemmin ja useammin kuin muut yritykset. Tarkastuksessa
on noudatettava, mitä hallintolain 39 §:ssä säädetään.
Joukkoliikenneluvan haltijan on pyydettäessä esitettävä 11 §:n
1 momentissa tarkoitetulle toimivaltaiselle tarkastusviranomaiselle
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 5 artiklassa säädetyt
asiakirjat sekä verolainsäädännössä edellytetyt
verotusta koskevat tiedot. Jos tarkastettava aineisto on säilytetty
koneellisella tietovälineellä, luvanhaltijan on
pyydettäessä saatettava aineisto selväkieliseen
kirjalliseen muotoon tai yleisesti käytössä olevaan
tallennusmuotoon.
Tarkastusviranomaisella on oikeus päästä tarkastuksen
toimittamista varten joukkoliikenneluvan haltijan toimipaikan tiloihin
ja alueille, ammattimaisessa liikenteessä käytettäviin
ajoneuvoihin sekä varikolle. Joukkoliikenneluvan haltijan
on annettava tarvittavat tilat ja laitteet tarkastuksen toimittamista
varten ja muutoinkin avustettava tarkastuksessa. Tarkastusta ei
saa toimittaa pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävissä tiloissa.
Tarkastusviranomaisella on oikeus ottaa haltuunsa tarkastettava
aineisto tai siitä valmistettu jäljennös
muualla tapahtuvaa tarkastusta varten, jos se on mahdollista aiheuttamatta
kohtuutonta haittaa luvanhaltijalle. Aineisto on palautettava heti,
kun sitä ei enää tarvita.
31 §
Joukkoliikenneluvan peruuttaminen ja henkilön soveltumattomuus
ammattiin
Sen lisäksi, mitä EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
13 artiklassa säädetään, 11 §:n
1 momentissa tarkoitetun toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskuksen on peruutettava joukkoliikennelupa
ja sen oikeaksi todistetut jäljennökset määräajaksi
tai kokonaan, jos luvanhaltija sitä pyytää tai
jos luvanhaltija ei enää täytä 19 §:n
1 momentin 2 tai 5 kohdassa säädettyjä luvan
myöntämisen edellytyksiä. Keskuksen on
peruutettava joukkoliikennelupa ja sen oikeaksi todistetut
jäljennökset määräajaksi
tai kokonaan myös, jos luvanhaltija on liikennettä harjoitettaessa
sallinut liiketoimintakiellossa tai väliaikaisessa liiketoimintakiellossa
olevan toimia liiketoimintakiellosta annetun lain (1059/1985)
4 tai 11 §:ssä säädetyn kiellon
vastaisesti.
Jollei 35 §:stä muuta johdu, keskuksen
on peruutettava joukkoliikennelupa ja sen oikeaksi todistetut jäljennökset
määräajaksi tai kokonaan, jos:
1) luvanhaltija ei enää täytä 19 §:n
1 momentin 3 tai 4 kohdassa säädettyjä luvan
myöntämisen edellytyksiä;
2) liikenteestä vastaava henkilö ei enää täytä 19 §:n
1 momentin 2 ja 5 kohtien edellytyksiä; taikka
3) yrityksen toimitusjohtaja tai vastuunalainen yhtiömies
ei enää ole 20 §:ssä tarkoitetulla tavalla
hyvämaineinen.
Liikenteestä vastaavan henkilön hyvän
maineen menetyksen seuraamuksista säädetään 1 momentissa
mainitun asetuksen 14 artiklan 1 kohdassa.
Liikenteestä vastaava henkilö voidaan katsoa ammattiin
soveltuvaksi aikaisintaan kahden vuoden kuluttua siitä,
kun toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
on tehnyt 1 momentissa mainitun asetuksen 14 artiklan 1 kohdassa
tarkoitetun päätöksen henkilön
soveltumattomuudesta johtamaan yrityksen kuljetustoimintoja.
Jos hyvän maineen menetys johtuu osittain tai kokonaan
20 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta vankeusrangaistuksesta,
johon tuomitsemisesta on kulunut vähemmän kuin
kolme vuotta, määräaika päättyy,
kun tuomiosta on kulunut viisi vuotta.
33 §
Reittiliikenneluvan ja kutsujoukkoliikenneluvan peruuttaminen
luvanhaltijan pyynnöstä
Reittiliikenneluvan ja kutsujoukkoliikenneluvan myöntävän
viranomaisen on peruutettava reittiliikennelupa ja kutsujoukkoliikennelupa osittain
tai kokonaan, jos luvanhaltija sitä pyytää.
Pyyntö on toimitettava viranomaiselle viimeistään
kolme kuukautta ennen aiottua liikenteen lopettamista.
Reittiliikennelupaa ei kuitenkaan saa 1 momentin nojalla peruuttaa
ennen kuin 22 §:ssä tarkoitettu vähimmäisaika
on umpeutunut eikä kutsujoukkoliikennelupaa ennen kuin
23 §:ssä tarkoitettu vähimmäisaika
on umpeutunut, ellei luvanhaltija pyydä myös joukkoliikennelupansa peruuttamista.
Reittiliikennelupa on luvanhaltijan pyynnöstä peruutettava
osittain tai kokonaan myös, jos reitin tai reittien joukkoliikenteen
tarjonta on lisääntynyt peruutettavaksi pyydetyn
luvan myöntämisen jälkeen. Edellytyksenä on
tällöin, että peruutettavaksi haetun
luvan mukainen liikenne on tappiollista. Lisäksi reittiliikennelupa
on luvanhaltijan pyynnöstä peruutettava osittain
tai kokonaan, jos velvollisuutta jatkaa liikenteen harjoittamista
on muusta perustellusta syystä pidettävä kohtuuttomana.
34 a §
Joukkoliikenneluvan jäljennöksen väliaikainen peruuttaminen
Jos joukkoliikenneluvan haltija taikka luvanhaltijan palveluksessa
oleva tai muutoin käyttämä kuljettaja
on tuomittu liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta koskevien säännösten
toistuvasta ja vakavasta rikkomisesta ammattimaista linja-autoliikennettä harjoitettaessa,
11 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimivaltaisen elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava yksi
tai useampi 30 §:n 1 momentissa tarkoitettu joukkoliikenneluvan
oikeaksi todistettu jäljennös enintään
kolmen kuukauden ajaksi. Peruutettavien luvan jäljennösten
lukumäärä päätetään
luvanhaltijan lupien jäljennösten kokonaismäärän
ja rikkomusten määrän ja vakavuuden perusteella.
Luvan jäljennöksiä ei kuitenkaan peruuteta,
jos liikenteenharjoittaja tai liikenteestä vastaava henkilö on
täyttänyt valvontavelvollisuutensa eikä ole
voinut estää rikkomusta.
Joukkoliikenneluvan haltijalle ei anneta uusia joukkoliikenneluvan
jäljennöksiä sinä aikana, kun
jäljennös tai jäljennöksiä on
peruutettuna.
35 §
Varoitus, laiminlyönnin korjaaminen ja henkilön
soveltuvuuden palauttaminen
Edellä 11 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimivaltaisen
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on
31 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa joukkoliikenneluvan
ja sen oikeaksi todistettujen jäljennösten peruuttamisen,
34 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa liikenneluvan
peruuttamisen ja 34 a §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa
joukkoliikenneluvan oikeaksi todistetun jäljennöksen
peruuttamisen sijasta annettava luvanhaltijalle varoitus, jos luvan
tai jäljennöksen peruuttaminen olisi kohtuutonta
ja ilmenneet puutteet, rikkomukset ja laiminlyönnit on
korjattu tai ne ovat vähäisiä.
Jollei EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 13 artiklasta
muuta johdu ja jos liikenneluvan peruuttamisen tai varoituksen antamisen
peruste on sellainen, että se voidaan korjata, viranomaisen
on ennen luvan peruuttamista ja varoituksen antamista annettava
luvanhaltijalle mahdollisuus määräajassa
korjata puute tai laiminlyönti. Määräaika
ei saa olla lyhyempi kuin kolme kuukautta. Lupa voidaan peruuttaa,
jos epäkohtaa ei ole määräajassa
korjattu.
Kun 31 §:n 4 momentin mukaisesti määrätty aika
on kulunut, toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tekee liikenteestä vastaavan henkilön ammattiin
soveltuvuudesta päätöksen, joka katsotaan
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 14 artiklan 2 kohdassa tarkoitetuksi
korjaavaksi toimenpiteeksi. Edellytyksenä on,
ettei henkilöä ole määräajan
kuluessa tuomittu 20 §:ssä tarkoitettuun rangaistukseen eikä muuhun
seuraamukseen, jonka takia häntä ei edelleenkään
voida pitää hyvämaineisena. Jos henkilöä ei
edelleenkään voida pitää hyvämaineisena,
keskus asettaa uuden 31 §:n 4 momentin mukaisen määräajan.
53 §
Oikaisuvaatimus ja muutoksenhaku
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan
asetuksen 4 artiklan 2 ja 6 kohdan, 8 artiklan 3—6 kohdan,
9 artiklan 1 kohdan, 21 artiklan, 22 artiklan 1 kohdan ja 23 artiklan
2 kohdan ja EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 4 artiklan 2 kohdan,
6 artiklan 2 kohdan, 11 artiklan 1 ja 3 kohdan, 13 ja 14
artiklan ja 15 artiklan 1 kohdan nojalla sekä muutoin
tämän lain nojalla tehtyyn päätökseen
saa hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Päätös voidaan
panna heti täytäntöön, vaikka
se ei ole saanut lainvoimaa, jollei päätöksessä ole
toisin määrätty.
54 §
Asiakirjan esittämisvelvollisuus
Liikennettä harjoitettaessa autossa tulee olla 30 §:n
1 momentissa tarkoitettu voimassa oleva oikeaksi todistettu jäljennös
joukkoliikenneluvasta ja tarvittaessa EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan
asetuksen 4 artiklan 2 kohdassa tarkoitettu yhteisöluvan
jäljennös taikka kansainvälisessä sopimuksessa
edellytetty lupa tai muu asiakirja, jotka on vaadittaessa esitettävä poliisi-,
tulli- ja rajavartiomiehelle.
56 §
Rangaistussäännökset
Joka harjoittaa ammattimaista henkilöliikennettä tiellä linja-autolla
ilman
1) 9 §:n 2 momentissa tarkoitettua joukkoliikennelupaa,
9 §:n 3 momentissa tarkoitettua reittiliikennelupaa tai
9 §:n 4 momentissa tarkoitettua kutsujoukkoliikennelupaa,
2) EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan
asetuksen 4 artiklassa tarkoitettua yhteisön liikennelupaa
tai 5 artiklassa tarkoitettua säännöllistä liikennettä koskevaa
liikennelupaa tai
3) Interbus-sopimuksessa tai Suomen ja toisen valtion välisessä kahdenkeskisessä sopimuksessa
tarkoitettua liikennelupaa,
on tuomittava luvattoman linja-autoliikenteen harjoittamisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
58 §
Oikeus rekisteritietojen ja muiden valvontatietojen saantiin
Toimivaltaisella elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada
joukkoliikenneluvan hakijaa ja haltijaa, liikenteestä vastaavaa
henkilöä sekä yrityksen toimitusjohtajaa
ja vastuunalaisia yhtiömiehiä koskevat joukkoliikenneluvan
ja EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan
asetuksen 4 artiklassa tarkoitettua yhteisön liikenneluvan
myöntämistä, luvan myöntämisen
edellytysten tarkistamista, lupien peruuttamista, varoituksen antamista,
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 14 artiklassa tarkoitetun henkilön
soveltumattomuutta koskevien asioiden käsittelyä sekä liikenteenharjoittajan
vakavaraisuuden osoittamiseksi annetun vakuuden palauttamista varten
välttämättömät tiedot
rikosrekisteristä, sakkorekisteristä, ajoneuvoliikennerekisteristä,
ulosottorekisteristä, liiketoimintakieltorekisteristä ja
verotuksen tietojärjestelmästä.
Toimivaltaisella elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
on salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada poliisilta, Verohallinnolta, tullilaitokselta, työsuojeluhallinnolta
ja Liikenteen turvallisuusvirastolta EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen
12 artiklassa tarkoitetun valvonnan toteuttamiseksi välttämättömät
tiedot joukkoliikenneluvan haltijoita koskevista yritystarkastuksista
ja 19 §:ssä säädettyjen joukkoliikenneluvan
myöntämisen edellytysten täyttymisen
arvioimiseksi välttämättömät
muut tiedot.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tämän lain 12 §:n 2 ja 3 momentti, lukuun ottamatta
3 momentin 7 kohtaa, tulevat kuitenkin voimaan
päivänä
kuuta
20
ja 12 §:n 3 momentin 7 kohta vasta
päivänä heinäkuuta 20
.
Ennen 12 §:n 3 momentin 7 kohdan voimaantuloa Porin
kaupunkiin sovelletaan tämän lain voimaan tullessa
olleita säännöksiä.
Ennen lain voimaan tuloa myönnetyt joukkoliikenneluvat
ovat voimassa luvassa määrätyn ajan.
Ennen lain voimaan tuloa linja-autoliikenteen yrittäjäkurssista
ja kirjallisen tutkinnon suorittamisesta annetut todistukset ovat
sellaisinaan voimassa.
Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
jakaa liikenteenharjoittajille 30 §:n 1 momentissa
tarkoitetut vaatimukset täyttävät joukkoliikenneluvan
jäljennökset viimeistään 31
päivänä joulukuuta 2012. Siihen asti,
kun liikenteenharjoittaja on saanut mainitussa lainkohdassa tarkoitetut
jäljennökset käyttöönsä,
autossa on liikennettä harjoitettaessa pidettävä oikeaksi
todistettu jäljennös joukkoliikenneluvasta, ja
se on vaadittaessa esitettävä poliisi-, tulli-
ja rajavartiomiehelle.
Henkilön, joka täyttää EU:n
liikenteenharjoittaja-asetuksen 9 artiklan mukaiset vaatimukset, ei
tarvitse suorittaa asetuksen 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua
tutkintoa.