Perustelut
Yleistä
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on vastata tehokkaasti ja nopeasti
johtohenkilöiden ja asiantuntijoiden tarpeeseen monikansallisten
yritysten sivuliikkeissä ja tytäryhtiöissä luomalla
läpinäkyvät ja yhdenmukaistetut maahanpääsyn edellytykset
tälle työntekijäryhmälle. Maahanmuuttosäännösten
joustamattomuus yritysten siirtäessä työntekijöitään
yhdestä konttorista toiseen on ollut vaikea ongelma monikansallisille yrityksille.
Hallintovaliokunta pitää direktiiviehdotuksen
tavoitetta kannatettavana.
Direktiivissä säädettäisiin
kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä sekä tarvittavien
lupien myöntämismenettelyistä. Ehdotuksessa
säädettäisiin myös edellytyksistä,
joiden mukaisesti kolmannen maan kansalainen voi oleskella toisessa
jäsenvaltiossa. Oleskeluluvan enimmäispituus rajattaisiin
kolmeen vuoteen johtajien ja asiantuntijoiden tapauksessa ja yhteen
vuoteen korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden harjoittelijoiden tapauksessa.
Hallintovaliokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen
hyväksyminen ehdotetussa muodossaan tulee aiheuttamaan
muutostarpeita kansalliseen lainsäädäntöön,
erityisesti ulkomaalaislain (301/2004)
työntekoa ja oleskeluluvan myöntämistä koskeviin
säännöksiin. Lisäksi ehdotuksen
vaikutukset ulottuvat työoikeudelliseen sekä työvoimapalveluita
koskevaan sääntelyyn. Myös sosiaaliturvalainsäädäntöä ja
työeläkelainsäädäntöä on
muutettava direktiivin yhdenvertaisen kohtelun toteuttamiseksi.
Yrityksen sisällä siirtyvien oikeudellinen
asema
Valtioneuvoston muistiossa todetaan, että direktiiviehdotuksessa
on kyse niin sanotuista lähetetyistä työntekijöistä,
joita kolmansiin maihin sijoittuneet yritykset lähettävät
työhön jäsenvaltion alueelle
rajoitetuksi ajaksi samaan yritysryhmään kuuluvaan
toimipaikkaan tai yritykseen.
Lähetettyihin työntekijöihin sovellettavista työehdoista
säädetään lähetetyistä työntekijöistä annetussa
laissa (1146/1999), jolla on kansallisesti
implementoitu lähetettyjä työntekijöitä koskeva
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 96/71/EY.
Lakia sovelletaan myös kolmansista maista Suomeen lähetettyihin
työntekijöihin.
Hallintovaliokunta toteaa, että edellä mainitun
lain soveltaminen nyt käsiteltävänä olevassa direktiivissä tarkoitettuihin
työntekijöihin merkitsee sitä, että heihin
sovelletaan koko oleskelun ajan erilaisia työ- ja palkkaehtoja
kuin maassa pysyvästi asuviin työntekijöihin.
Yrityksen sisällä siirtyvien sosiaaliturva
Direktiivin mukaisesti yritysten sisällä siirtyneille
työntekijöille olisi kansallisessa lainsäädännössä myönnettävä yhdenvertainen
kohtelu niiden sosiaaliturvan alojen osalta, jotka määritellään
sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta 29 päivän
huhtikuuta 2004 annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY)
N:o 883/04 3 artiklassa. Näitä ovat muun muassa
sairaus-, työkyvyttömyys-, työttömyys-, perhe-
ja vanhuusetuudet. Direktiiviehdotuksen hyväksyminen tarkoittaisi
näin ollen sitä, että Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä olisi
muutettava yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen vuoksi ja yritysten
sisällä siirtyville työntekijöille
olisi myönnettävä paitsi julkiset terveyspalvelut
myös asumiseen perustuvat sosiaaliturvaetuudet, vaikka
edellytykset vakinaiselle asumiselle Suomessa eivät täyttyisikään.
Hallintovaliokunta pitää ehdotusta oikeudesta
yhdenvertaiseen kohteluun asumisperusteisen sosiaaliturvan alueilla
erittäin ongelmallisena. Suomen sosiaaliturvajärjestelmään
tulee jättää mahdollisuus rajata asumisperusteisten
etuuksien myöntämistä ainakin
joidenkin etuuksien osalta maassa vakinaisesti asuville. Samalla
on kuitenkin selvitettävä, voitaisiinko yritysten
sisällä siirtyviltä työntekijöiltä vaatia
kattavaa sairausvakuutusta.
Kuntien kustannusvastuu
Asiantuntijakuulemisissa on kiinnitetty huomiota siihen, että valtioneuvoston
kirjelmässä ei ole arvioitu niiden kustannusten
määrää, joita kunnille aiheutuisi
lakisääteisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden
järjestämisestä.
Hallintovaliokunta edellyttää, että mainittujen
kustannusten määrä jatkossa selvitetään.
Lisäksi on selvitettävä, tulisiko vastuu
kunnalle peruspalveluista aiheutuvista kustannuksista yrityksen
sisällä siirtyvien työntekijöiden
osalta siirtää täysimääräisesti
valtion vastattavaksi. Näin muun muassa siksi, että tilapäisesti
Suomeen tulevat henkilöt eivät välttämättä ole
täällä kunnallisverovelvollisia. Mikäli
he eivät myöskään ole kotikuntalain
(201/1994) perusteella kunnan jäseniä,
valtionosuus peruspalveluihin ei kohdennu kuntaan, joka palvelut
on velvollinen järjestämään.
Direktiiviehdotuksen jatkovalmistelu
Hallintovaliokunta katsoo, ettei komission ehdotus kannatettavasta
tavoitteestaan huolimatta vaikuta Suomen näkökulmasta
tuovan merkittävää lisäarvoa
kansallisiin maahanmuuttojärjestelmiin nähden.
Erityisesti on syytä kantaa huolta siitä, ettei
työvoiman maahanmuuttosäännösten
harmonisoinnin lopputuloksena ole joustamatonta ja kansallisia järjestelmiä mutkistavaa
yhteisösääntelyä.
Lopullinen kanta komission ehdotuksiin on mahdollista muodostaa
vasta ehdotusten täsmennyttyä asian jatkokäsittelyssä. Valiokunta
varaa itselleen mahdollisuuden ottaa direktiiviehdotukseen kantaa
sen jatkokäsittelyn kuluessa.