Perustelut
Ehdotus yleiseksi tietosuoja-asetukseksi on osa käynnissä olevaa
EU:n henkilötietosuojalainsäädännön
uudistamista. Tietosuoja-asetuksella on tarkoitus korvata nykyinen
henkilötietodirektiivi (95/46/EY). Jatkokirjeessä käsitellään
erityisesti yhden luukun mekanismia ja yhdenmukaisuusmekanismia
(VI ja VII luvut) sekä asetuksen II lukua, joista 12.—13.3.2015
pidettävässä oikeus- ja sisäasioiden
neuvostossa pyritään hyväksymään
osittainen yleisnäkemys. Valiokunta on käsitellyt
näitä kysymyksiä muun muassa lausunnoissaan
HaVL 30/2014 vp ja HaVL 22/2014 vp.
Valiokunta tähdentää uudistuksen
tavoitteita ajanmukaistaa ja yhdenmukaistaa EU:n osittain hajanaista
ja monimutkaista tietosuojasääntelyä,
parantaa digitaalisten sisämarkkinoiden toimintaedellytyksiä sekä vahvistaa
EU:n kansalaisten luottamusta sähköisiin palveluihin
ja viranomaisten toimintaan. Valiokunta pitää EU:n tietosuojalainsäädännön
uudistamista tärkeänä niin henkilötietojen
suojan kuin myös eri viranomaisten ja yksityisen sektorin
toimintaedellytysten kannalta.
Tietosuoja-asetuksen II luvussa säädettäisiin henkilötietojen
käsittelyn periaatteista. Selvityksen mukaan keskeisimmät
muutokset liittyvät henkilötietojen käsittelyn
lainmukaisuutta koskevaan 6 artiklaan ja erityisten tietoryhmien käsittelyä koskevaan
9 artiklaan.
Asetusehdotuksen 6 artiklassa säädetään
perusteista, joilla henkilötietoja voidaan käsitellä lainmukaisesti.
Asetuksen johdanto-osaan on otettu Suomen ehdotuksesta lauseke,
jolla tarkennetaan niitä tilanteita, joissa rekisterinpitäjällä on
oikeus käsitellä tietoja rekisterinpitäjän oikeutetun
edun perusteella. Lisäksi 6 artiklaan on palautettu sen
toinen kohta, joka koskee tieteellistä, tilastollista ja
historiallista tutkimusta sekä arkistointia. Säännös
selkeyttää sääntelyä, mihin
valiokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota.
Asetusehdotuksessa on myös tarkennettu 6 ja 9 artiklan
välistä suhdetta. Lisäksi muun muassa työantajan
oikeutta käsitellä 9 artiklassa tarkoitettuja
arkaluonteisia henkilötietoja on selvennetty. Valiokunta
tukee jatkoneuvotteluille asetettua tavoitetta, että asetuksessa
tunnustetaan työehtosopimusten asema ja mahdollistetaan kansallinen
erityislainsäädäntö työelämän
tietosuojasta.
Yhden luukun mekanismin tarkoituksena on ollut se, että esimerkiksi
yritys, joka toimii useammassa jäsenvaltiossa,
voisi asioida vain yhden tietosuojaviranomaisen kanssa. Yhdenmukaisuusmekanismilla
pyritään yhdenmukaistamaan asetuksen soveltamista
unionin alueella. Näitä tavoitteita voidaan pitää kannatettavina.
Selvityksen mukaan puheenjohtaja on pyrkinyt löytämään
kompromissiratkaisun, joka ottaisi mekanismeissa huomioon yhtäältä läheisyysperiaatteen,
toisaalta rekisterinpitäjän tarpeet. Yhteensovittaminen
on kuitenkin osoittautunut hankalaksi. Valiokunta on pitänyt
kaavailtua menettelyä monimutkaisena ja todennut sen pidentävän
käsittelyaikoja ja tuovan lisää hallinnollista
työtä sekä rekisterinpitäjille
että viranomaisille. Malli voisi johtaa myös useiden
erilaisten tuomioistuinratkaisujen syntymiseen. Selvityksen mukaan
rakenteeseen on tehty selkeyttäviä muutoksia.
Heikkoutena on edelleen se, että useamman jäsenvaltion
viranomaiset voivat tehdä päätöksiä samassa
asiassa.
Valiokunta pitää valitettavana sitä,
että odotettavissa ei ole neuvottelutulosta, joka olisi
esillä olevaa järjestelmää selkeämpi.
Ottaen kuitenkin huomioon sen, että asetusehdotuksen II
lukuun on saatu useita Suomen tärkeinä pitämiä muutoksia,
valiokunta ei vastusta osittaisen yleisnäkemyksen aikaansaamista.
Valiokunta korostaa, että Suomen jättämä yleisvarauma
asetustekstiin tulee edelleen säilyttää.
Asetustekstiin on voitava vielä palata, mikäli
se neuvottelujen myöhemmässä vaiheessa osoittautuu
tarpeelliseksi.