Perustelut
            
            Keskustan valiokuntaryhmän mielestä hallituksen
               harjoittama kuntapolitiikka sekä kehyspäätös
               vuosille 2014—2017 ovat kuntien talouden ja kuntapalvelujen
               kannalta tuhoisia. Hallitus jatkaa kuntapalvelujen rahoittamiseen
               tarkoitettujen valtionosuuksien ennätyssuuria leikkauksia
               joka vuosi kehyskauden loppuun saakka. Tästä huolimatta
               kunnille sälytetään vuosittain uusia
               lakisääteisiä velvoitteita. Hallitus
               on jo kaksi vuotta epäselvinä velloneilla kunta-
               ja sote-uudistuksillaan pysäyttänyt kunnissa käynnissä olleet
               uudistamis- ja kehittämistyöt, romuttanut itsevaltaisilla
               toimintatavoillaan luottamuksen kunta-valtiosuhteessa sekä ajanut
               keskuskaupungit sekä kehys- ja maaseutukunnat vastakkain.
               Hallitus ei ole kyennyt lainkaan perustelemaan jättikuntien
               tuomia taloudellisia ja toiminnallisia hyötyjä.
               Hallitus on surutta ajamassa alas yhdenvertaiset kunnalliset peruspalvelut
               ja on tuhoamassa kunnallisen itsehallinnon.
            
            
            Poliisihallinnon uudistamishanke, ns. PORA 3, on vaikuttavuustavoitteiltaan
               ylioptimistinen eikä kasvata poliisin kenttätoiminnan
               voimavaroja. Jo lyhyellä aikavälillä kenttäpoliisien
               määrää joudutaan karsimaan nykyisellä rahoitustasolla.
               Hallituksen säästötoimenpiteinä tekemät
               ja vielä keskeneräiset uudistukset ovat hallituksen
               kesäkuussa 2012 hyväksymän sisäisen turvallisuuden
               ohjelman vastaisia. Rajavartiolaitoksen toimintaan kohdistuvat uudistukset
               lakkauttavat virkoja pohjoisesta Suomesta ja estävät
               viranomaisyhteistyötä erityisesti harvan asutuksen
               alueilla. Hallituksen tulee mahdollisimman pian antaa eduskunnalle
               selonteko sisäisestä turvallisuudesta.
            
            
            Euroopan unionin aluekehitys- ja sosiaalirahastojen rahoitus
               ohjelmakaudella 2014—2020 pitää jakaa
               Suomessa alueiden kesken oikeudenmukaisesti ja ansaintaperiaatteen
               mukaan.
            
            
            Hallitus syventää rajusti kuntien välistä eriarvoistumista
            
            Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan on
               kirjattu lupaus "Avoimesta, oikeudenmukaisesta ja rohkeasta Suomesta".
               Hallitus rikkoo lupaustaan räikeällä tavalla.
               Se puhuu hyvinvointiyhteiskunnasta ymmärtämättä,
               että sen ydin on kuntien järjestämisvastuulla
               olevat hyvinvointipalvelut. 
            
            
            Hallituksen kuntapolitiikan seurauksena kuntakohtaiset taloudelliset
               erot ovat voimakkaassa kasvussa. Sen sijaan että hallitus
               olisi pyrkinyt kaventamaan kuntien eriarvoistumista, on se sitä tietoisesti
               lisännyt valtionosuuksien tasasuuruisilla ja rajuilla leikkauksilla
               sekä muuttamalla valtionosuusjärjestelmän
               keskeistä elementtiä, verotuloihin perustuvaa
               valtionosuuksien tasausjärjestelmää poistamalla
               kiinteistöveron valtionosuuksien tasauksesta. 
            
            
            Tehtyjen muutosten vuoksi on kuntia, joilla kunnallisvero laskennallisesti
               jopa kevenisi useilla prosenttiyksiköillä, mutta
               vastaavasti on kuntia, jotka eivät voi välttyä rajuilta
               kunnallisverojen korotuksilta. Tämä johtuu siitä,
               että kuntien asukkaiden verotettavissa ansiotuloissa, kiinteistöjen
               arvoissa ja määrissä sekä yhteisöveroa
               maksavien yritysten määrissä on suuria kuntakohtaisia
               vaihteluja. Erojen tasaamista varten on olemassa valtionosuusjärjestelmä keskimääräisten
               verotulokertymien perusteella tehtävine valtionosuuksien
               tasauksineen, jota hallitus on kuitenkin tietoisesti rapauttanut
               verotulopohjaltaan vahvempien kuntien hyväksi.
            
            
            Kunnallisveron korotuspaineena mitattuna kuilua ääripäiden
               välillä on jopa noin kuusi prosenttiyksikköä johtuen
               yksinomaan hallituksen valtionosuusjärjestelmään
               tekemistä päätöksistä.
               Kuntien kantamien tosiasiallisten kunnallisveroprosenttien ääripäiden
               välinen ero uhkaa revetä jopa noin kahdeksaan
               prosenttiin kuluvalla vaalikaudella. Se kertoo karulla tavalla hallituksen
               kuntapolitiikan vastuuttomuudesta.
            
            
            Eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi lokakuussa 2011 lausunnossaan
               valtionosuuslain muutoksesta, jolla toteutettiin ensimmäiset
               leikkaukset sekä poistettiin kiinteistövero valtionosuuksien
               tasauksesta, seuraavaa: "hallintovaliokunnan on syytä ottaa
               mietintöönsä valtiovarainministeriölle
               asetettava velvoite tarkoin seurata uudistusten tosiasiallisia vaikutuksia
               eri kuntien asemaan ja kuntalaisten palveluiden saatavuuteen. Tarvittaessa
               hallituksen on tehtävä alueellisen yhdenvertaisuuden
               vakavien vääristymien korjaamiseksi tarvittavat
               ehdotukset". 
            
            
            Tuoreessa kehyspäätöksessään
               hallitus leikkaa jo kolmannen kerran kuntien valtionosuuksia. Vuosi
               sitten päätettyä ja tämän
               vuoden alussa toteutettua toista leikkauserää ei
               saatu perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi hallituspuolueiden
               tyrmätessä keskustan tekemän esityksen.
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmä vaatii, että kuntapalvelujen
               rahoituksesta päätetyt valtionosuusleikkaukset
               on saatettava perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. 
            
            
            Hallitus vaarantaa yhdenvertaiset peruspalvelut
            
            Kuluvalla vaalikaudella hallitus leikkaa kunnilta lakisääteisten
               peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitettuja valtionosuuksia
               ainakin yhteensä 3 811 miljoonalla eurolla. Sen
               lisäksi opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksiin vuosina 2013—2014
               kohdistetut indeksijäädytykset leikkaavat valtionosuuksien
               ostovoimaa yhteensä n. 100 miljoonalla eurolla. Hallitusohjelmaan
               ei ole kirjattuna ylärajaa valtionosuuksien leikkauksille.
               Päinvastoin, ne ovat nimenomaisesti mainittu lisäleikkauskohteena.
            
            
            Hallituksen päätösten seurauksena
               suurin osa kunnista on joutunut sopeuttamaan toimintojaan joko korottamalla
               kunnallisveroprosenttia, karsimalla palveluverkostoa tai ottamalla
               lainaa. Ahdinko on leviämässä lähivuosina
               jokaiseen kuntaan. Yhä useampi kunta on joutumassa lomauttamaan
               henkilöstöään.
            
            
            Hallituksen toimista johtuen kunnat joutuvat miettimään,
               mistä löytää varat n. 35 000
               palvelutyöntekijän palkkamenoille, kuten lääkärit, sairaanhoitajat,
               sosiaalityöntekijät, opettajat, siivoojat, keittäjät
               jne.
            
            
            Lääkkeeksi hallitus tarjoaa kuntaliitoksia
               ymmärtämättä, ettei verotulopohjaltaan,
               väestörakenteeltaan sekä palvelutarpeiltaan
               samanlaisia kuntia yhdistämällä tilanne
               helpotu. Kuntien tehtävämäärä suhteessa
               rahoitukseen on vakavassa epätasapainossa. Valtiovallan
               on kannettava jatkossakin vastuuta peruspalvelujen rahoittamisesta. 
            
            
            Valtionosuusleikkauksia ei voida perustella pelkästään
               valtiontalouden heikolla tilanteella. Valtiontalous ja kuntatalous
               ovat molemmat samaa julkista taloutta, jota kansainväliset
               luottoluokittajat seuraavat. Julkisen talouden tila ei kohene, jos
               valtiontalouden alijäämiä yritetään piilottaa
               kuntatalouteen, kuten hallitus näyttää tekevän.
               Kuntapalvelujen leikkaukset johtavat vääjäämättä kunnallisverojen
               nostoon ja veroasteen kiristymiseen, joka taas syö kansalaisten ostovoimaa
               ja on poissa yleisestä kulutuksesta. Vientiteollisuuden
               ongelmien vuoksi Suomen kansantalouden kasvu on yhä enemmän
               kotimaisen kulutuksen varassa.
            
            
            Käytännössä hallitus on
               sysäämässä talous- ja työllisyyspolitiikkansa
               epäonnistumiset kuntatalouden kautta palveluja tarvitsevien
               kuntalaisten maksettavaksi. Siitä kärsivät
               eniten perheet, lapset, nuoret, sairaat, vanhukset ja työttömät. Siis
               ihmiset, joilla ei ole käytössä mm. työterveyshuollon
               palveluja tai varaa hankkia yksityisiä terveyspalveluja.
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmän mielestä hallitus
               vähintäänkin koettelee, ellei se jopa
               jo riko perustuslaista johdettua ns. rahoitusvastuun periaatetta.
               Sen nojalla valtiovallan tulee osaltaan kantaa vastuuta siitä,
               että kunnilla on tosiasialliset mahdollisuudet huolehtia
               lakisääteisistä palvelutehtävistään,
               erityisesti perustuslailla turvatuista riittävistä sosiaali-
               ja terveydenhuollon palveluista sekä sivistyspalveluista.
               Murentamalla kuntapalvelujen rahoittamiseen tarkoitettua sekä kuntien
               välisiä eroja tasaavaa valtionosuusjärjestelmää hallitus
               vaarantaa kuntalaisten tarvitsemat palvelut koko maassa. 
            
            
            Kehysselonteon talousluvuissa on kaunistelua
            
            Kehysselontekoon on kirjattu lukuisia kuntia koskevia asioita,
               joiden todenmukaisuutta voidaan kyseenalaistaa.
            
            
            Kehysselonteon mukaan "Kuntauudistusta tuetaan rahoittamalla
               yhdistymisavustukset ja -selvitykset. Lisäksi
               valtionosuusmenetykset kompensoidaan kokonaan valtion varoista." Suomen
               Kuntaliiton hallintovaliokunnalle antaman lausunnon mukaan sillä on
               käsitys, ettei kuntien valtionosuuksia käytetä kuntaliitosten yhdistymisavustusten
               rahoittamisessa. Kuitenkin eduskunnalle annetussa kuntauudistusta
               ohjaavassa kuntarakennelakiesityksessä todetaan, että yhdistymisavustusten
               erillisrahoitukselle on asetettu vuosille 2012—2015 ja
               2016—2019 200 miljoonan euron euromääräinen
               katto, jonka ylittyessä yhdistymisavustusten maksamiseen
               käytetään kuntapalvelujen rahoitukseen
               tarkoitettuja valtionosuuksia. Lisäksi valtionosuusmenetysten
               kompensoinnille on asetettu aikaraja 3—6 vuotta riippuen
               kuntaliitoksen toimeenpanovuodesta. Kaikissa tapauksissa kompensaatio
               lakkaa vuonna 2019. 
            
            
            Kehysselonteossa kuntien verotulojen ja valtionosuuksien kasvuksi
               ennustetaan kehyskaudella keskimäärin yhteensä noin
               kolme prosenttiyksikköä vuotta kohti laskettuna.
               Ennuste vaikuttaa ylioptimistiselta. Kuntien yhteenlasketut verotulot
               ovat pari viimeistä vuotta käytännössä polkeneet
               paikoillaan. Lisäksi hallitus leikkaa vuosittain rankalla
               kädellä kuntien valtionosuuksia. Ensi vuonna talouskasvu
               on todella pientä ja työttömyyden ennustetaan
               kasvavan, mikä vaikuttaa negatiivisesti kuntien verotulokertymään.
            
            
            Kuntien toimintamenojen kasvuksi arvioidaan keskimäärin
               vain 3,6 prosenttiyksikköä vuodessa. Kehysselonteossa
               ei ole perusteltu, mihin arvio perustuu. Näin alhaiseen
               toimintamenojen kasvuvolyymiin ei ole ylletty kertaakaan 2000-luvulla.
               Esimerkiksi viime vuoden tilinpäätösennakot
               osoittavat 5,3 prosenttiyksikön menokasvua. Hallitus on
               vieläpä lisäämässä kunnille
               uusia velvoitteita. Lisäpaineita aiheuttaa syksyn palkkaratkaisu
               ja kuntaliitosten yhteyteen annettu viiden vuoden työsuhdeturva.
            
            
            Kehysselonteon mukaan kuntien lakisääteisistä tehtävistä aiheutuvia
               velvoitteita karsittaisiin yhdellä miljardilla eurolla
               toimintaohjelmalla vuosina 2014—2017. Tavoite on kannatettava,
               mutta täysin epäuskottava. Käytännössä se tarkoittaisi
               vain palvelujen järjestämistapoihin liittyviä norminpurkutalkoita
               ilman, että kuntien tehtäväkuormaa
               tosiasiallisesti kevennettäisiin. Aikataulullisesti hanke
               on kehysriihessä päätetty sellaiseksi,
               että sen toteuttaminen jää seuraavan
               hallituksen vastuulle. 
            
            
            Kuntien suurin menoerä on palvelutyöntekijöiden
               palkkakustannukset. Kehysselonteossa todetaan, että "Kuntasektorin
               henkilöstömäärän oletetaan
               pysyvän vuoden 2011 tasolla, ja laskennallisen väestötekijöistä johdetun
               palvelutarpeen kasvun oletetaan toteutuvan palvelujen oston kautta".
               Näin ollen kuntien henkilöstömäärä ei
               ole ainakaan laskussa. 
            
            
            Varmuudella ainakin voidaan sanoa, että siirtämällä vuoden
               2015 alusta lukien pitkäaikaistyöttömät
               kuntien vastuulle hallitus lisää kuntien
               tehtäväkuormaa asiantuntija-arvioiden perusteella
               jopa 300 miljoonalla eurolla. Se on merkittävä tehtäväsiirto
               valtiolta kunnille kuntien entuudestaan raskaaseen kivirekeen.
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmä vaatii, että kehysselontekoon
               liitetty kuntien peruspalveluohjelma tulee jatkossa ehdottomasti
               rakentaa luotettavalle pohjalle, ei toiveiden varaan. Maalailemalla
               liian ruusuisia tulevaisuudenkuvia hallitus antaa itselleen oikeutuksen
               käyttää kuntien rahoitusleikkauksia ja
               valtion tehtäväsiirtoja kunnille jatkossakin valtiontalouden
               säästöautomaattina sekä kuntaliitoksiin
               pakottamisen välineenä.
            
            
            Hallituksen kuntauudistus on suuri harhautus 
            
            Hallituksen sekavan kuntapolitiikan surullinen huipentuma on
               yli 200 kunnan lakkauttamiseen tähtäävä kuntauudistus.
               Siinä hallituspuolueiden ideologialle oikeaoppinen kuntarakennetavoite
               on syrjäyttänyt kaikkein olennaisimman, ihmiset
               ja heidän tarvitsemansa palvelut.
            
            
            Hallitus keskeytti edellisen uudistuksen, Paras-hankkeen. Uudistamistyö kunnissa
               on ollut pysähdyksissä jo kaksi vuotta. Sekava
               tilanne näkyy kuntien toimintamenojen voimakkaana kasvuna
               sekä palvelujen rapautumisena.
            
            
            Pääministeri- ja kuntaministeripuolue kokoomus
               lupasi eduskuntavaalikampanjassaan 2011 vähentävänsä kuntien
               lukumäärää noin sataan kuntaan,
               jolla kurottaisiin umpeen neljä miljardia euroa julkisen
               talouden kestävyysvajetta. Kaikki asiantuntijat ovat pitäneet
               väitettä perusteettomana. Varsin pian hallitus,
               myös kokoomus, joutui myöntämään,
               ettei kuntarakenneuudistuksessa säästöjä synny. 
            
            
            Mihin suurkuntauudistus enää perustuu? Miksi
               Euroopan harvimmin asuttuun Suomeen ollaan ajamassa väkisin
               Euroopan suurimpia kuntia? Näihin kysymyksiin hallitus
               ei ole osannut antaa vastauksia. Eduskunnalle annettu kuntauudistusta
               ohjaava kuntarakennelakiesitys ei sisällä taloudellisia
               eikä muitakaan vaikuttavuusarvioita. Se on ainoastaan
               kopio hallitusohjelman ylevistä tavoitteista mainoslauseineen.
            
            
            Hallitus on sulkenut opposition ja kunnallisalan johtavat
               asiantuntijat kuntauudistuksen ulkopuolelle. Kuntien enemmistön
               antamille lausunnoille uusista kuntakartoista sekä kuntarakennelakiluonnoksesta
               hallitus ei antanut mitään merkitystä.
               Kuntien välinen yhteistyö ja sen kehittäminen
               ovat lähtökohtaisestikin kiellettyjä.
               Oikeuskansleri on huomauttanut jo kahteen kertaan hallitusta kuntauudistuksen
               menettelytapojen lainmukaisuudesta. Monet oikeusoppineet pitävät
               kuntauudistuksen linjauksia jopa perustuslain vastaisena, kuten
               valtionosuusleikkausten käyttämistä kuntaliitoksiin
               pakottavana peukaloruuvina sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
               järjestämistä ns. vastuukuntamallilla.
            
            
            Tulevalle uudistustyölle — liittyipä se
               kuntarakenteisiin, kuntien yhteistyöhön tai sosiaali-
               ja terveydenhuollon uudistamiseen — antaa mahdollisimman
               huonot lähtökohdat keskinäisen luottamuksen
               murentuminen niin valtio-kuntasuhteessa kuin kuntienkin välillä erityisesti
               suhteessa keskuskaupungit-kehyskunnat/maaseutukunnat. Tästä on
               vastuussa vain ja ainoastaan pääministeri Jyrki
               Kataisen johtama hallitus, jonka toimintatavat ovat kaikessa ylimielisyydessään
               vertaansa vailla. On ennenkuulumatonta, että kaikkia kuntiin
               kohdistuvia käynnissä olevia uudistuksia, jopa
               sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta, käytetään
               ensisijaisesti vipuvälineenä ohjata kuntaliitoksiin.
               
            
            
            Asiantuntijoiden mielestä hallituksen kuntauudistuslinjan
               seuraukset ovat kielteisiä. Sen seurauksena asuminen, palvelut
               ja päätöksenteko keskittyvät.
               Lähipalvelut kehyskunnissa rapautuvat ja kauempana ne lakkaavat
               kokonaan. Hallitus rikkoo surutta Euroopan itsehallinnollista peruskirjaa
               ja kyseenalaistaa Suomen perustuslaissa ihmisille turvatut oikeudet
               riittäviin sosiaali-, terveys- ja sivistyspalveluihin.
            
            
            On todennäköistä, että hallituksen
               kuntauudistus on pelkkä savuverho, jolla hallituspuolueet
               pyrkivät muuttamaan yhdyskuntarakennetta, joka muodostuu
               noin 10—15 keskuskaupunkiin. Hallitus käyttää uudistusta
               myös valtapolitiikan välineenä.
            
            
            Suurkuntauudistus koskettaisi erittäin rajulla tavalla
               lähes kahta miljoonaa taajamissa, maaseudulla ja harvan
               asutuksen alueilla asuvaa. Tätä keskusta ei hyväksy.
               Paitsi että se on epäinhimillistä, on
               se myös kansantaloudellista tuhlausta, jos samaan aikaan
               yhtäällä tietoisesti tyhjennetään
               toimivaa infrastruktuuria ja toisaalla rakennetaan tilalle uutta. 
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmän mielestä hallituksen
               kuntauudistus on ajautunut umpikujaan. Sillä ei ole yleistä hyväksyntää eikä asiantuntijoiden
               tukea. Uudistusta, joka ei tuo tullessaan mitään
               hyvää ja on enemmän omiaan syventämään
               kansan kahtiajakoa, ei kannata jatkaa. Keskusta on esittänyt
               oman vaihtoehtonsa uudistaa, kotikunta-maakuntamallin, joka on saanut kannatusta
               kunnallishallinnon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoilta
               ja oikeusoppineilta. Siinä ensisijaisena on ihminen ja
               hänen palvelutarpeensa. Kunnallishallinnon rakenteiden
               sijasta uudistaminen keskittyy palvelurakenteiden uudistamiseen
               ja palveluprosesseihin. Sillä saadaan aikaan toiminnallista
               tehokkuutta, joka on avainasia kuntatalouden kestävyyden kannalta.
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmän mielestä hallituksen
               kuntauudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus sekä valtionosuusjärjestelmään
               tehdyt leikkaukset ja muutokset koettelevat perustuslaissa turvattua
               yhdenvertaisuusperiaatetta, rahoitusvastuun periaatetta sekä ihmisten
               oikeutta riittäviin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin
               ja sivistyspalveluihin. Siksi Kataisen hallituksen kuntapolitiikan
               kokonaisuudesta — kunta- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
               uudistuksista sekä kuntien rahoituksesta — on
               tehtävä mahdollisimman pian perusteellinen arvio
               perustuslain näkökulmasta. 
            
            
            Poliisihallinnon ja rajavartiolaitoksen uudistukset nakertavat
               sisäistä turvallisuutta
            
            
            Käynnissä oleva poliisihallinnon uudistus,
               ns. PORA 3 -hanke, on jo kolmas poliisin hallinnonuudistus muutaman
               vuoden sisällä. PORA 3:lle on asetettu epärealistiset
               säästötavoitteet, 25—30 miljoonaa
               euroa. Sillä on tarkoitus ohjata voimavaroja poliisin kenttätoimintaan.
               Hallituksen tekemien linjausten seurauksena Poliisihallitusta kuitenkin
               kasvatetaan mm. uudella liikenteen ohjauskeskuksella sekä poliisitoimen
               voimavarojen siirrolla aluehallintovirastoista.
            
            
            Poliisin voimavarojen pitkäaikainen aliresursointi
               johtuu merkittävässä määrin
               sisäasiainministeriön ja poliisin omista suunnittelu-
               ja seurantajärjestelmien sekä taloushallinnon
               puutteista. Rahapula on ollut jatkuvaa, vaikka vuosittain sisäasiainministeriön
               ja poliisihallinnon johdon taholta on vakuutettu, että rahoitusongelmat ovat
               ohimeneviä. Poliisin talousongelmia ei ratkaista liikkuvan
               poliisin, poliisipiirien ja poliisin toimipaikkojen lakkauttamisella.
               Sen sijaan on määriteltävä,
               millainen määrä kenttäpoliiseja tarvitaan,
               ja sen jälkeen osoitettava siihen tarvittavat voimavarat. 
            
            
            PORA 3:n tavoitteissa epäonnistuminen merkitsee jo
               hyvin lyhyellä aikavälillä poliisin palvelujen
               voimakasta keskittämistä, poliisipalvelujen tasapuolisen
               saatavuuden heikkenemistä maan eri osissa sekä kenttäpoliisin
               määrän vähentymistä noin
               300—400 henkilötyövuodella. Kenttäpoliisin
               näkyvyys ja palvelutaso heikkenisivät koko Suomessa
               ja erityisesti harvemman asutuksen alueilla, mitä ei kyetä korvaamaan millään
               korvaavilla ratkaisuilla.
            
            
            Lisäksi hallituksen päätös
               lakkauttaa rajavartioasemia pohjoisessa heikentää mahdollisuuksia
               tehdä viranomaisyhteistyötä. Se rapauttaa
               sisäistä turvallisuutta erityisesti pohjoisen
               harvan asutuksen alueilla.
            
            
            Keskustan valiokuntaryhmän mielestä PORA 3
               -hanketta ei tule saattaa loppuun ennen kuin edellisten PORA 1-
               ja PORA 2 -hankkeiden vaikutukset on perusteellisesti arvioitu.
               Koska kuluvalla vaalikaudella hallitus on tehnyt säästötoimenpiteinä asioita,
               jotka ovat vastoin hallituksen kesäkuussa 2012 hyväksymää sisäisen turvallisuuden
               ohjelmaa, katsoo keskustan valiokuntaryhmä, että hallituksen
               tulee antaa eduskunnalle mahdollisimman pian sisäistä turvallisuutta
               koskeva selonteko.
            
            
            EU-aluekehittämisraha on jaettava ansaintaperiaatteella
            
            Euroopan unionin aluekehitys- ja sosiaalirahastojen rahoitus
               pitää jakaa Suomessa alueiden kesken ansaintaperiaatteen
               mukaan. Koska Suomi saa valtaosan EU-ohjelmarahoituksestaan Itä-
               ja Pohjois-Suomen olosuhteiden perusteella, tämän
               alueen pitää saada käyttöönsä myös
               rahoitusta samassa suhteessa.
            
            
            Koska EU-ohjelmarahoituksen määrä alenee neljänneksen
               ja kehyspäätöksen mukaan kansallisen
               vastinrahan osuus on sama kuin EU-rahoitusosuus, on erittäin
               tärkeää, että se kohdennetaan
               vain ja ainoastaan maakuntien omien prioriteettien mukaan, jotta
               toimenpiteiden osuvuus ja vaikuttavuus olisi mahdollisimman suuri.