Perustelut
Käsiteltävänä olevassa väliarviossa
tarkastellaan Lissabonin strategian toimeenpanemiseksi vuosille
2005—2008 laaditun Suomen kansallisen toimenpideohjelman
toteutumista. Väliarvion mukaan toimenpideohjelma
on toteutunut suunnitellusti ja Suomen talous- ja työllisyyskehitys
on ollut EU-vertailussa vahvaa. Ohjelman painopistealueet ovat samat
kuin vuonna 2005 laaditussa ohjelmassa. Tältä osin
hallintovaliokunta viittaa lausuntoonsa HaVL 28/2005
vp.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että ohjelman tarkistuksessa painottuu entistä selkeämmin muun
muassa kuntatalouden vahvistaminen, innovaatiojärjestelmän
kehittäminen ja työmarkkinoiden toimivuuden parantaminen.
Ohjelman toteuttaminen on kytketty aikaisempaa tiiviimmin Suomen
rakennerahastostrategiaan. Makrotaloudessa ohjelma kiinnittää erityistä huomiota kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseen. Alueiden merkitys Lissabonin
strategian toteuttamisen kannalta on ohjelmassa tunnistettu varsin
hyvin.
Ohjelmassa tähdätään talouden
kasvupotentiaalin parantamiseksi muun muassa osaamispohjan
vahvistamiseen kehittämällä koulutusta ja
lisäämällä tutkimuksen ja tuotekehityksen voimavaroja
sekä parantamalla tutkimuksen ja sen tulosten taloudellista
hyödyntämistä. Innovaatioiden merkitys
kilpailukyvyn, kasvun ja tuottavuuden lähteenä kasvaa.
Valiokunnan mielestä jatkossa on keskeistä, että uusi
osaaminen ja tieto siirretään käytännön
toimenpiteiksi. Myös osaamisprofiilin ja työmarkkinoiden
kohtaantoon tulee kiinnittää huomiota.
Rakennerahastotoiminnalla on kiinteä yhteys Lissabonin
strategian toteuttamiseen. Kauden 2000—2006 rakennerahasto-ohjelmien
painotuksia ovat muun muassa alueiden kilpailukyvyn, työllisyyden
ja osaamisen lisääminen ja vahvistaminen, yrittäjyyden
edistäminen ja syrjäytymisen ehkäisy.
Uudella ohjelmakaudella Lissabonin tavoitteiden toteuttamista painotetaan
entistä voimakkaammin. Kaudella 2007—2013 vähintään
75 prosenttia rakennerahasto-ohjelmien varoista tulee suunnata kilpailukyvyn edistämiseen
ja työpaikkojen luomiseen. Suomen rakennerahastostrategian
painopisteet ovat pitkälle yhteneviä kansallisen
toimenpideohjelman painoalueiden kanssa. Tässä yhteydessä valiokunta
toteaa, että kansallisia julkisia rahoitusosuuksia mitoitettaessa
on tarpeen kiinnittää huomiota muiden seikkojen
ohella siihen, minkälaisten hankkeiden rahoitukseen kunnat
voivat toimivaltansa mukaan osallistua.
Valiokunta korostaa kansallisen toimenpideohjelman lähtökohtana
talouden, työllisyyden ja sosiaalisen koheesion keskinäistä riippuvuutta. Hyvinvointipalveluiden,
tasa-arvon, vahvan perusturvan ja turvallisuuden merkityksen voidaan
arvioida tulevaisuudessa kasvavan, ja näistä huolehtiminen
on jatkossakin Suomen kilpailukyvyn kannalta yksi keskeisistä tekijöistä.
Kansallisen toimenpideohjelman toimenpiteet koskevat monin tavoin
kuntasektoria. Valiokunta korostaa valtion ja kuntasektorin keskusteluyhteyden
ja yhteistyön merkitystä kansallisen toimenpideohjelman
toteuttamisessa ja seurannassa. Tämä myös
parantaa mahdollisuuksia nykyistä laaja-alaisempaan arviointiin
julkisen sektorin roolista kilpailukykytavoitteiden toteuttamisessa.
Lopuksi valiokunta tähdentää lainsäädännön laadun
ja ennakoitavuuden merkitystä yritysten toimintaedellytysten
ja muun kehittämistoiminnan kannalta. EU:n lainsäädännön
laadun parantaminen on yksi Lissabonin strategian välineistä.
EU-lainsäädännön kansallisessa
täytäntöönpanossa on valiokunnan
mielestä tärkeää kiinnittää huomiota
sääntelyn selkeyteen ja yhteensovittamiseen kansallisen
oikeudellisen viitekehyksen kanssa.