Perustelut
         
         Yleisiä näkökohtia
         
         Voimassa olevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viranhaltijoita
            koskevat laintasoiset säännökset ovat
            varsin suppeat. Viranhaltijoiden oikeusasemaa on laajalti säännelty
            kirkolliskokouksen antamalla kirkkojärjestyksellä (1055/1993)
            ja työnantajan vahvistamilla virkasäännöillä.
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on säätää evankelis-luterilaisen
            kirkon palveluksessa olevien viranhaltijoiden oikeudellinen asema
            kirkkolaissa kootusti ja kattavasti ottaen huomioon perustuslain
            vaatimukset sekä virkamiesoikeudessa ja työoikeudessa
            tapahtunut kehitys. Valiokunta pitääkin säädettävää lakia
            välttämättömänä kirkon
            virkamieslainsäädännön kokonaisuudistuksena
            erityisesti sen johdosta, että perustuslain 80  §:n
            1 momenttiin sisältyy velvoite säätää viranhaltijan
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista lailla.
         
         
         Esityksestä ilmenee, että asian valmistelussa on
            ollut esillä kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaa joko
            uudistamalla kirkkolain (1054/1993)
            ja kirkkojärjestyksen säännöksiä tai
            säätämällä erillinen
            laki evankelis-luterilaisen kirkon viranhaltijasta. Perustuslain
            76 §:n 1 momentin mukaan kirkkolaissa säädetään
            kirkon järjestysmuodosta ja hallinnosta. Valiokunta katsoo
            saamansa selvityksen perusteella, että kirkon palveluksessa
            olevan viranhaltijan oikeusaseman sääntely koskee
            kirkon järjestysmuotoa ja hallintoa. Myös henkilöstöhallinto
            sisältyy perustuslain 76 §:ssä tarkoitettuun
            kirkon hallintoon, ja siihen saattaa sisältyä esimerkiksi
            kirkon tunnustuksellisuudesta johtuvia erityispiirteitä. Hallintovaliokunta
            pitää sääntelytavan valintaa oikeana.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan kirkon keskeiset tehtävät
            hoidetaan myös vastaisuudessa virkasuhteissa. Ammateittain
            tarkasteltuna tyypillisiin virkasuhteisiin henkilöstöryhmiin
            kuuluvat kirkon hengellistä työtä tekevät
            henkilöt sekä taloushallinnon ja kirkkoherranvirastojen
            henkilöstö. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että käsiteltävänä oleva
            lakiehdotus kattaa yleisesti ottaen asianmukaisesti viranhaltijoiden
            oikeusaseman perusteet sekä täyttää pääosin
            viranhaltijan asemaa sääntelevälle yleislaille
            muutoinkin asetettavat vaatimukset. Yksittäisissä säännöksissä on käytetty
            mallina valtion virkamieslain (750/1994)
            ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003)
            säännöksiä. Lisäksi
            ehdotetuissa kirkkolain säännöksissä on
            otettu huomioon evankelis-luterilaisen kirkon viroille
            ja viranhaltijoille asetettavat erityisvaatimukset. Valiokunta on
            tässä mietinnössä tarkastellut kirkkolain
            erityisestä säätämisjärjestyksestä johtuen
            hallituksen esitystä painottaen oikeudellista näkökulmaa.
         
         
         Kirkon jäsenyys ja konfirmaatio kelpoisuusvaatimuksina
         
         Lakiehdotuksessa kirkon jäsenyys ja konfirmaatio kuuluvat
            kelpoisuusvaatimuksina virkasuhteeseen sekä sellaiseen
            työsopimussuhteeseen, joka liittyy kirkon jumalanpalveluselämään,
            diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon taikka jossa
            kirkon jäsenyyden ja konfirmaation edellyttäminen
            on työtehtävien luonteen vuoksi perusteltua (6
            luvun 13 §:n 2—4 momentti).
         
         
         Voimassa olevassa kirkkolaissa on vastaava säännös
            kirkon jäsenyysvaatimuksesta. Sen sijaan konfirmaatio on
            laissa kokonaan uusi kelpoisuusvaatimus. Ottaen huomioon konfirmaation
            keskeisen merkityksen kirkon jäsenyydelle ja kirkon opin
            tuntemukselle hallintovaliokunta pitää konfirmaatiovaatimusta
            perustuslakivaliokunnan vakiintuneen tulkintakäytännön
            perusteella hyväksyttävänä ja
            perusteltuna (PeVL 57/2001 vp, PeVL
               10/2003 vp ja PeVL 28/2006 vp).
            Hallintovaliokunta toteaa lisäksi, että lakiehdotuksen
            siirtymäsäännöksissä on
            asianmukaisella tavalla otettu huomioon kirkon palveluksessa ennen
            uuden lainsäädännön voimaantuloa
            olevien aseman säilyminen lainmuutoksesta huolimatta. 
         
         
         Tiedot terveydentilasta ja terveystarkastukset
         
         Viranhaltija on velvollinen lakiehdotuksen mukaan antamaan työnantajan
            pyynnöstä virkasuhteen aikana tehtävän
            hoitamisen edellytysten selvittämiseksi tarpeelliset tiedot
            työ- ja toimintakyvystään sen lisäksi,
            mitä työterveyshuoltolaissa (1383/2001)
            säädetään. Viranhaltija on myös
            velvollinen työnantajan määräyksestä osallistumaan
            terveydentilansa toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin,
            jos se on välttämätöntä tehtävän
            hoitamisen edellytysten selvittämiseksi (6 luvun 31 §).
            Lisäksi lakiehdotuksessa viitataan potilaan itsemääräämisoikeutta
            koskevaan sääntelyyn.
         
         
         Pykäläehdotus on osittain uusi kirkkolaissa, ja
            se vastaa pääasialliselta sisällöltään
            voimassa oleviin valtion virkamieslakiin ja kunnallisista viranhaltijoista
            annettuun lakiin sisältyvää sääntelyä.
            Pykälässä on otettu huomioon perustuslakivaliokunnan
            tulkintakäytännössä esitetyt
            vaatimukset (esim. PeVL 39/2001 vp).
         
         
         Viranhaltijan siirto toiseen virkasuhteeseen
         
         Lakiehdotuksen 6 luvun 38 § koskee viranhaltijan siirtämistä saman
            työnantajan palveluksessa toiseen virkasuhteeseen. Tämä on
            esityksen mukaan mahdollista ilman viranhaltijan suostumusta, jos
            hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena
            viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien
            uudelleen järjestelyyn liittyvä perusteltu syy
            ja hänen palkkansa ei alene. Ehdotettu säännös
            on kirkkolaissa kokonaan uusi. Se vastaa kunnallisesta viranhaltijasta
            annetun lain 24 §:ää. Perustuslakivaliokunta
            on antanut lausuntonsa PeVL 64/2002 vp kunnallista
            viranhaltijaa koskevasta lakiehdotuksesta (HE 196/2002
               vp). Lausunnossa ei ole puututtu kysymykseen henkilön
            oikeudesta valita asuinpaikkansa virkasuhteen siirtotilanteissa.
            
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että käsiteltävänä olevassa
            kirkkolakiehdotuksen 6 luvun 38 §:ssä säädetään
            viranhaltijan siirtämisestä toiseen virkasuhteeseen
            saman työnantajan palveluksessa. Kun vielä otetaan
            huomioon, että seurakunnat ja seurakuntayhtymät
            toimivat erillisinä oikeushenkilöinä ja
            työnantajina, ei hallintovaliokunnalla ole huomauttamista
            kirkkolakiehdotuksen 6 luvun 38 §:n johdosta.
         
         
         Ehdotetun kirkkolain 6 luvun 11 §:ssä säädetään
            erikseen papin virkaan siirtämisestä. Mainitun
            pykälän 3 momentin nojalla tuomiokapituli voi
            määrätä seurakunnan kirkkoherran,
            kappalaisen tai seurakuntapastorin virkaa väliaikaisesti
            hoitamaan virkaan sopivan hiippakunnan papin ilman tämän
            suostumusta. Asiasta säädetään tällä hetkellä kirkkojärjestyksessä.
            Nykyisin määräaikaisen viranhoitomääräyksen
            antaminen kirkkoherralle tai kappalaiselle edellyttää viranhaltijan
            suostumusta. 
         
         
         Tuomiokapitulin toimivalta koko hiippakunnan alueella papin
            virkojen sekä vakinaisten — lukuun ottamatta vaalilla
            täytettäviä virkoja — ja väliaikaisten
            viranhoitomääräysten osalta on erityinen
            kirkon järjestysmuotoon ja hallintoon kuuluva vakiintunut
            piirre, johon myös pappisuran valinneet ovat
            joutuneet varautumaan. Papin virkaan liittyy muitakin erityispiirteitä, joilla
            voidaan perustella tavanomaista pitemmälle meneviä virkavelvollisuuksia. 
         
         
         Oikaisuvaatimus- ja muutoksenhakukiellot
         
         Lakiehdotuksen 24 luvun 14 § koskee oikaisuvaatimusmenettelyn
            ja muutoksenhaun rajoittamista. Näiden säännösten
            arvioimista on vaikeuttanut se seikka, ettei säännöksiä ole
            hallituksen esityksessä tarkemmin perusteltu. Tällaiset
            rajoitukset merkitsevät poikkeusta perustuslain 21 §:n
            pääsääntöön
            oikeudesta hakea muutosta. Kokonaisuudistuksen kyseessä ollessa
            perusteleminen olisi ollut asianmukaista siitäkin huolimatta,
            että mainitun 14 §:n rajoitukset vastaavat saadun
            selvityksen perusteella pääosin vuoden 2004 alusta
            kirkkolain muutoksella 1274/2003 voimaan
            tullutta sääntelyä, josta perustuslakivaliokunta
            on antanut eduskuntakäsittelyssä lausuntonsa (PeVL
               20/2003 vp). Mainitussa lausunnossa ei ole pidetty
            oikaisuvaatimus- ja muutoksenhakukieltoja ongelmallisena perustuslain
            kannalta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on todennut lausunnossaan PeVL
               20/2003 vp muutoksenhakukielloista seuraavaa:
            "Piispa ja tuomiokapituli päättävät
            pappisvirkaan hyväksymisestä uskonnollisin kriteerein,
            ja piispan yksin tekemät päätökset
            kuuluvat esityksen perustelujen mukaan lähinnä piispallisen
            kaitsennan alaan. Näihin päätöksiin
            kohdistuvat muutoksenhakukiellot (2 kohta) eivät
            ole perustuslain 21 §:n kannalta ongelmallisia. Pykälän
            1 momentin 4 kohdassa mainituissa valituskielloissa on kysymys sellaisista
            kirkon uskonnollisia työntekijöitä koskevista
            ja uskonnollisen yhdyskunnan autonomian piiriin kuuluvista muista
            asioista, jotka eivät välittömästi
            koske kenenkään subjektiivista oikeutta.
            Pykälän oikaisuvaatimus- ja muutoksenhakukiellot
            eivät muiltakaan osilta ole ongelmallisia perustuslain
            kannalta."
         
         
         Perustuslakivaliokunta on hallituksen esityksestä HE
               61/2011 vp laiksi valtion virkamieslain muuttamisesta
            antamassaan lausunnossa PeVL 18/2011 vp esittänyt
            hallintovaliokunnalle harkittavaksi muutoksenhakuoikeuden ulottamista
            myös päätöksiin, jotka koskevat
            virkaan ja virkasuhteeseen nimittämistä. Perustuslakivaliokunta
            on kiinnittänyt asiaan huomiota myös aiemmin lausunnossaan PeVL
               51/2010 vp. Kunnallisesta viranhaltijasta annettuun
            lakiin ei sisälly muutoksenhakukieltoa koskien virkasuhteeseen
            nimittämistä. Hallintovaliokunta pitää oikeusturvan
            kannalta epätyydyttävänä hallituksen
            esitykseen sisältyvää muutoksenhakukieltoa ja
            pitää asianmukaisena, että eduskunnalle
            annetaan erillisen valmistelun pohjalta lakiehdotus sanotun kiellon
            poistamiseksi kirkkolaista.
         
         
         Varoitus
         
         Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            siihen, että lakiehdotuksessa on käytetty käsitettä "varoitus"
            kahdessa eri merkityksessä.
         
         
         Kirkkolakiehdotuksen 5 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan
            papille, joka ei ole pysynyt kirkon tunnustuksessa, voi tuomiokapituli
            antaa varoituksen tai pidättää hänet
            pappisvirasta vähintään yhdeksi ja enintään
            kuudeksi kuukaudeksi. 
         
         
         Lisäksi tuomiokapituli voi antaa asian laadun mukaan
            papille, joka toimii vastoin pappisviran velvollisuuksia ja pappislupausta
            tai laiminlyö niitä taikka käyttäytyy
            papille sopimattomalla tavalla, kirjallisen varoituksen tai pidättää hänet pappisvirastaan
            vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi
            kuukaudeksi (5 luvun 3 §:n 3 momentti).
         
         
         Lakiehdotuksen yksityiskohtaisista perusteluista ilmenee, että pappisviran
            hoitamista koskeva kirjallinen varoitus ei ole enää kurinpitorangaistus,
            vaan kirkon järjestyksen mukainen pappien valvontaan liittyvä tuomiokapitulin määräämä
            hallinnollinen
            seuraamus, jota koskeva päätös
            on valituskelpoinen. Tuomiokapitulin antama varoitus on osa pappisvirkaan
            liittyvää kaitsentaa ja valvontaa eikä mahdollista
            lopullista hallinnollista ratkaisua edeltävä toimi.
         
         
         Kirkkolain 6 luvun 26 §:n 3 momenttiin puolestaan sisältyy
            säännös, jonka nojalla virkasuhteeseen
            kuuluvia velvoitteita rikkoneelle tai laiminlyöneelle viranhaltijalle
            voidaan antaa varoitus. Yksityiskohtaisista perusteluista ilmenee, että tässä kohdin
            ei ole kysymys viranomaisen päätöksestä,
            josta voidaan tehdä oikaisuvaatimus tai kirkollisvalitus.
            Varoitus on tässä kohdin työnjohdollinen
            toimenpide, jolla työnantaja kiinnittää viranhaltijan
            huomiota siihen, ettei tämä ole toiminut virkatehtävien
            edellyttämällä tavalla. Tällaisen
            varoituksen asianmukaisuutta voidaan arvioida vasta mahdollisen
            pääasian yhteydessä eli arvioitaessa
            oikeudellisesti virkasuhteen päättämistä.
         
         
         Sääntelyn selkeyden kannalta hallintovaliokunta
            ei pidä tyydyttävänä, että samaa
            käsitettä käytetään
            laissa kahdessa eri merkityksessä.
         
         
         Syrjintäkielto ja tasa-arvoinen kohtelu
         
         Valtion virkamieslakiin ja kunnallisesta viranhaltijasta annettuun
            lakiin sisältyvät syrjintäkieltoa ja
            tasa-arvoista kohtelua koskevat säännökset.
            Valiokunta pitää puutteena, ettei tällaista
            sääntelyä sisälly kirkon virkasuhdelainsäädäntöön.
            Lakiehdotus ei myöskään sisällä säännöksiä syrjintäkiellosta
            ja tasa-arvoisesta kohtelusta. Kirkon työsuhteisia sen
            sijaan koskee työsopimuslain (55/2001)
            syrjintäkiellon ja tasa-arvoisen kohtelun vaatimus. 
         
         
         Nykyiset yleisen palvelussuhdelainsäädännön
            säännökset kielletyistä perusteista
            poikkeavat yhdenvertaisuuslain (21/2004)
            6 §:ssä säädetyistä syrjintäperusteista.
            Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt muun muassa tähän
            huomiota yhdenvertaisuuslakia koskeneessa lausunnossaan ja todennut
            tämän seikan aiheuttavan oikeudellista epävarmuutta
            työelämän soveltamistilanteissa (PeVL
               10/2003 vp). 
         
         
         Yhdenvertaisuuslainsäädännön
            uudistaminen on oikeusministeriössä ja työ-
            ja elinkeinoministeriössä parhaillaan vireillä.
            Saadun selvityksen mukaan tarkoituksena on, että hallituksen
            esitys annettaisiin eduskunnalle syksyllä 2013. Hallintovaliokunta
            tähdentää, että tästä huolimatta
            kirkon uudistaessa virkasuhdesääntelynsä olisi
            ollut asianmukaista ottaa kirkkolakiin nimenomaiset säännökset
            syrjintäkiellosta ja tasa-arvoisesta kohtelusta.
         
         
         Hallintovaliokunta tähdentää, että joka
            tapauksessa perustuslain 6 §:n vaatimukset yhdenvertaisesta
            kohtelusta ja syrjintäkiellosta kohdistuvat myös
            evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja sen palvelussuhteisiin. Nimenomaiset
            säännökset jäävät
            ottamatta tässä yhteydessä kirkkolakiin
            sen vuoksi, ettei kirkkolain erityisestä säätämisjärjestyksestä johtuen
            hallintovaliokunta voi ehdottaa mietinnössään
            lakiehdotuksen muuttamista. Valiokunta voi mietinnössään
            ainoastaan asettua puoltamaan lakiehdotuksen hyväksymistä tai
            hylkäämistä. Valiokunta on mainitusta
            puutteesta huolimatta päätynyt ehdottamaan hallituksen
            esityksen hyväksymistä. 
         
         
         Yhteenveto
         
         Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen
            esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
            puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
            tästä mietinnöstä ilmenevin
            huomautuksin ja kannanotoin.