Perustelut
         
         Euroopan yhdentymiskehityksen tavoitteisiin kuuluu jäsenvaltioiden
            välisten rajojen merkityksen vähentäminen.
            Tavaroiden, palveluiden, ihmisten ja pääoman vapaa
            liikkuvuus on hyödyttänyt ennen muuta yksityissektorin
            toimintaa. Käsiteltävänä olevan
            asiakokonaisuuden tavoitteena on helpottaa ja edistää EU:n
            jäsenvaltioiden rajat ylittävää yhteistyötä sekä valtion
            ja alueiden välistä yhteistyötä aluekehityksen
            alalla. Esityksellä annetaan tarvittavat kansalliset säännökset
            eurooppalaisesta alueellisen yhteistyön yhtymästä annetun
            Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen soveltamiseksi Suomessa
            (EY 1082/2006).
         
         
         Lakiehdotus tarkoittaa sellaisten kansallisten säännösten
            antamista, jotka täydentävät EU:n yhteistyöyhtymäasetusta.
            Asetus on jäsenvaltioissa välittömästi
            sovellettavaa oikeutta, eikä siitä voida poiketa
            kansallisilla säännöksillä. Asetuksen
            säännöksiä ei ole myöskään
            lupa toistaa kansallisessa lainsäädännössä.
            Kansallisen lainsäätäjän toimivalta
            ulottuu siten vain EU-asetuksen avoimeksi jättämiin
            kysymyksiin.
         
         
         Yhteistyöyhtymäasetus on ollut sen valmistelun
            eri vaiheissa eduskunnan arvioitavana. Hallintovaliokunta on ottanut
            asiaan kantaa lausunnoissaan HaVL 39/2004 vp, HaVL
               2/2005 vp, HaVL 34/2005 vp ja HaVL
               4/2006 vp. Valiokunta on pitänyt rajat
            ylittävän hallinnollisen yhteistyön mahdollisuuksien
            lisäämistä sinänsä tervetulleena,
            mutta esittänyt samalla erityisesti komission ensimmäisestä ehdotuksesta
            myös kritiikkiä. Perustuslakivaliokunta on arvioinut komission
            alkuperäistä yhtymäasetusehdotusta lausunnossaan PeVL
               26/2005 vp. Asetusehdotuksen jatkokäsittelyssä eduskunnan
            eri valiokuntien kannanotot on otettu huomioon.
         
         
         Ehdotetulla lailla ei ole tarkoitus säätää yleisesti
            julkisyhteisöjen rajat ylittävästä yhteistyöstä.
            Näin ollen esimerkiksi sinänsä hyvin
            toimivaa Tornion ja Haaparannan taikka Ylitornion ja Övertorneån
            kunnallista rajakuntayhteistyötä Ruotsin ja Suomen
            mainittujen kuntien välillä ei voida tulevaisuudessakaan
            perustaa yhteistyöyhtymäasetukseen.
         
         
         Lakiehdotuksen perusteella sellaisen yhtymän tehtävät,
            joissa on suomalaisia jäseniä, rajoittuvat Euroopan
            yhteisön Euroopan aluekehitysrahastosta tai Euroopan sosiaalirahastosta osarahoittamien
            alueellisen yhteistyön ohjelmien tai hankkeiden
            täytäntöönpanoon. Ilman yhteisön
            rahoitusta yhtymä voisi toteuttaa ainoastaan
            EAKR-asetuksen 6 artiklassa lueteltuja yhteistyötoimia.
            Koska vain yhtymällä, jossa on suomalaisia jäseniä,
            voi olla kotipaikka Suomessa, rajoitus koskee kaikkia Suomessa rekisteröitäviä yhtymiä.
            
         
         
         Yhteistyöyhtymä voisi toimia Euroopan alueellinen
            yhteistyö -tavoitteen ohjelmissa hallintoviranomaisena
            ja hoitaa yhteisen teknisen sihteeristön tehtäviä.
            Nykyisellä rakennerahastojen ohjelmakaudella 2007—2013
            ohjelmien hallintorakenteista on jo päästy sopimukseen. Sen
            vuoksi ei ole todennäköistä, että hallintoviranomaistehtäviä siirtyisi
            yhtymän hoidettavaksi meneillään olevalla
            ohjelmakaudella. Suomalaisen yhtymän perustaminen ennen
            vuotta 2013 voisikin tulla kyseeseen lähinnä joissakin
            yksittäisissä alueellisen yhteistyön
            hankkeissa.
         
         
         Nähtäväksi jää,
            täyttääkö uusi yhteistyömuoto
            sille erityisesti Länsi-Euroopan vanhojen jäsenvaltioiden
            aluehallintojen asettamat odotukset. Länsi-Euroopassa,
            jossa työssäkäynti- ja asiointialueet
            ovat jo pitkään ylittäneet jäsenvaltioiden
            rajat, on tarpeita esimerkiksi kunnallisten palvelujen järjestämiseen
            yhteistyössä.
         
         
          Yhtymien tehtävät käytännössä rajoittuvat aluekehitykseen
            liittyviin toimiin, minkä vuoksi toimivaltainen viranomainen
            hyväksyttäessä suomalaisen yhteisön
            liittyminen yhtymään on perustellusti työ-
            ja elinkeinoministeriö. Kunnallisen itsehallinnon kannalta
            on merkityksellistä, että yhtymän jäsenenä voi
            olla myös kunta tai kuntayhtymä. Tällainen
            valtion viranomaisen hyväksyminen rajoittaa kunnan sopimustoimivaltaa,
            millä on merkitystä kunnallisen itsehallinnon
            kannalta. Asiantuntijakuulemisessa saadun selvityksen perusteella
            lakiehdotukseen sisältyvälle rajoitukselle on
            kuitenkin hyväksyttävät ja painavat perusteet
            Suomen täysivaltaisuutta ja viranomaisten sopimustoimivaltaa
            koskevissa valtiosääntöisissä lähtökohdissa.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.