KIRJALLINEN KYSYMYS 1127/2013 vp
KK 1127/2013 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.0
Poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan kehittäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Poliisin sisäinen laillisuusvalvonta on kuluneen vuoden
aikana toistuvasti tullut kyseenalaistetuksi erilaisten poliisiin
kohdistuneiden rikosepäilyjen sekä tapahtuneiden
rikosten perusteella, jotka ovat lainvoimaisilla tuomioilla todettuja.
Kysymys ei siten ole enää yksittäisistä tai
satunnaisista tapauksista. Esille tulleet tapaukset aiheuttavat
perustellusti tarvetta tarkastella poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan
tilaa mahdollisimman joutuisasti. Poliisin ylijohto on myöntänyt
myös julkisesti ongelman olemassaolon, joten poliisin toiminnan
uskottavuudesta ja luotettavuudesta ei olla syyttä huolissaan.
Sisäasiainministeriö on 10.10.2011 asettanut poliisiin
kohdistuvaa sisäistä valvontaa selvittäneen
oikeusperustatyöryhmän, joka on tehnyt laajan
selvitystyön poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan
tilasta ja kehittämistarpeistaSisäasiainministeriön
julkaisuja 19/2013: Poliisiin kohdistuva sisäinen
laillisuusvalvonta.. Työryhmä esittää raportissaan
24 toimenpidesuositusta, joista keskeisimpiä ovat muun
muassa laillisuusvalvonnan riippumattomuuden ja objektiivisuuden
lisääminen, valvonnan tehostaminen ja syyttäjäviranomaisen
roolin lisääminen valvonnassa. Toimenpide-ehdotusten
mukaan sisäisestä laillisuusvalvonnasta tulisi
säätää lain tasolla. Poliisin
nykyisestä laillisuusvalvonnasta ei ole erityissääntelyä,
vaan laillisuusvalvontaan sovelletaan poliisin johdon antamia hallinnollisia
määräyksiä ja ohjeitaPoliisihallituksen
ohje: Sisäinen laillisuusvalvonta poliisissa. Annettu 27.2.2012,
diaarinumero 2020/2012/318, voimassaoloaika 1.3.2012—28.2.2015..
Ohjeiden noudattaminen ja yhdenmukainen soveltaminen poliisilaitoksissa ei
näytä toteutuvan esiin tulleiden tapahtumien perusteella.
Poliisin hallintorakenneuudistus Pora III tulee voimaan ensi
vuoden alusta. Uudistuksessa yhtenä organisatorisena järjestelynä perustetaan myös
jokaisen aloittavan 11 poliisilaitoksen yhteyteen oikeusyksikkö.
Näiden yksiköiden päätehtävä on
suorittaa poliisilaitosten sisäinen laillisuusvalvonta
päälliköiden johdon alaisuudessa. Kysymyksessä on
merkittävä periaatteellinen toiminnan muutos,
joka muuttaa myös käytäntöjä verrattuna
nykyiseen poliisilaitoksittain vaihtelevaan laillisuusvalvonnan
kulttuuriin.
Poliisin toiminnassa on viime vuosien aikana herättänyt
huomioita poliisilaitosten kansalaisiin kohdistuvien hallintotoimien
vaihtelevuus. Sisäisen laillisuusvalvonnan uudistamisprosessin myötä on
tärkeää, että toiminnan kehittämiseen panostetaan
riittävästi. Siksi tulisikin heti alusta lähtien
ottaa huomioon erityisesti oikeusperustatyöryhmän
erittäin tarpeellisena pitämät periaatteet
ja toimenpiteet. Tätä edellyttävät
nyt erityisesti myös ensi vuoden alusta voimaan tulevat esitutkintalain
ja pakkokeinolain säädösten muutokset.
Työryhmä on tullut yksimieliseen näkemykseen
siitä, että sisäisen laillisuusvalvonnan
toimivaltuuksista tulee säätää lain
tasolla, jonka tavoitteena on riippumaton, objektiivinen ja tehokas
valvonta ja jossa myös syyttäjäviranomaisella
on merkittävä rooli. Sisäistä laillisuusvalvontaa
määrittelevän lainsäädännön
puuttuessa on toimintojen uudistusvaiheessa erityisen tärkeää huolehtia
siitä, että asiaa koskevissa hallinnollisissa
määräyksissä ja ohjeissa huomioidaan
laillisuusvalvonnan keskeisten periaatteiden lisäksi käytännön
valvonnan kannalta keskeiset kehittämistarpeet.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten sisäasiainministeriö aikoo varmistaa
sen, että poliisin organisaatiouudistuksen yhteydessä toteutettava
poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan kehittäminen
tulee käynnistetyksi siten, että laillisuusvalvonnan
keskeiset periaatteet lähtevät toteutumaan yhdenmukaisesti
kaikissa uusissa poliisilaitoksissa ja
onko poliisin laillisuusvalvonnan lainsäädäntövalmistelu
tarkoitus aloittaa edellä mainitun oikeusperustatyöryhmän
viitoittamalla tavalla, ja jos on, niin millä aikataululla?
Helsingissä 4 päivänä joulukuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 1127/2013 vp:
Miten sisäasiainministeriö aikoo varmistaa
sen, että poliisin organisaatiouudistuksen yhteydessä toteutettava
poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan kehittäminen
tulee käynnistetyksi siten, että laillisuusvalvonnan
keskeiset periaatteet lähtevät toteutumaan yhdenmukaisesti
kaikissa uusissa poliisilaitoksissa ja
onko poliisin laillisuusvalvonnan lainsäädäntövalmistelu
tarkoitus aloittaa edellä mainitun oikeusperustatyöryhmän
viitoittamalla tavalla, ja jos on, niin millä aikataululla?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Laillisuusvalvonnalla tarkoitetaan voimassa olevan oikeusjärjestyksen
ja hyvän hallintotavan noudattamisen varmistamista viranomaisten
toiminnassa ja päätöksenteossa.
Sisäinen laillisuusvalvonta ei ole rikosten esitutkintaa.
Sisäisessä laillisuusvalvonnassa ei sovelleta
esim. esitutkintalain ja oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain säännöksiä. Mikäli laillisuusvalvontamenettelyssä syntyy
yksilöity epäily siitä, että,
että käsillä voisi olla ETL 14 §:n 2 momentin
tarkoittama tilanne, tapaus siirretään aina ns.
poliisirikostutkintaan.
Poliisin laillisuusvalvonta on siis oikeudellisin kriteerein
tapahtuvaa laadunvalvontaa, jossa ei ole kysymys poliisin tekemäksi
epäillystä rikoksesta.
Laillisuusvalvonta keskittyy erityisesti kanteluasioiden käsittelyyn
ja tarkastustoimintaan. Tarkastustoiminta on ennalta suunniteltua
ja tarkastuskohteet valitaan vuosittain siten, että keskitytään
ajankohtaisiin asioihin. Poliisihallinnon sisällä laillisuusvalvontaa
on pyritty tehostamaan. Poliisihallituksen laillisuusvalvonnan vastuualueella
työskentelee tällä hetkellä viisi
henkilöä ja sihteeri. Poliisin rakenneuudistuksessa (PORA
III) perustetaan uusiin poliisilaitoksiin ns. oikeudellinen yksikkö,
joka koostuu lähtökohtaisesti kahdesta rikosylitarkastajasta
(poliisilakimiehestä). Lisäksi Poliisihallituksen
esikuntaan on perustettu lakimiehen virka, jonka tehtävänä on
tulevien oikeusyksiköiden toiminnallinen ohjaus.
Tämä tuleva rakenteellinen muutos on lisäys resursseihin.
Tehdyllä muutoksella tehostetaan tätä toimintaa
lisäämällä poliisiyksiköiden
sellaisen henkilöstön määrää,
jonka tehtävänkuvaan kuuluu merkittäviltä osiltaan
laillisuusvalvonnan suorittaminen.
PORA III -uudistuksen myötä perustettaviin poliisilaitoksiin
muodostettavat uudet oikeusyksiköt tulevat merkittävästi
tehostamaan paikallistason laillisuusvalvontaa, minkä vuoksi
odotettavissa on, että laillisuusvalvonta kykenee jatkossa entistä paremmin
puuttumaan mahdolliseen virheelliseen menettelyyn ja laadunvalvontaan.
Uusien oikeusyksiköiden toiminnallinen ohjaus
kuuluu jatkossa Poliisihallituksen esikunnalle, jonka tehtävänä on
huolehtia oikeusyksiköiden yhdenmukaisesta toiminnasta
maanlaajuisesti. Oikeusyksiköiden yhdenmukaisen organisoinnin
tavoitteena on osaltaan varmistaa edellytykset mahdollisimman yhdenmukaiseen
toimintaan ja seuraamusharkintaan, sekä laillisuusvalvonnan
tason ja sisällön vertailukelpoisuus ja korkea
laatu. Oikeusyksiköiden osalta tämä tarkoittaa
mm. sitä, että a) niiden resurssit ovat määritelty
ylijohdossa; b) yksikkö on organisoitu suoraan poliisipäällikön
alaisuuteen, mikä korostaa yksikön riippumatonta
asemaa; c) yhdenmukaiset päätöksentekotavat
ja työjärjestykset ja d) keskeiset tehtävät
olivat mainittu jo hakukuulutuksessa.
Laillisuusvalvontatoiminnan järjestämiseen liittyvistä suosituksista
useat on jo kirjattu Poliisihallituksen ohjeeseen sisäisestä laillisuusvalvonnasta.
Sisäasiainministeriö tulee tarkasti seuraamaan
uuden organisaation toimintaa sen perustamisvaiheessa varmistaakseen
sen, että suunnitelmat toteutuvat. Seuranta tapahtuu ensisijaisesti Pora
III valtakunnallisen hanketyöryhmän, sisäasiainministeriön
laillisuusvalvontakäynneillä ja tulosohjauksen
kautta.
Poliisiin kohdistuvaa sisäistä laillisuusvalvontaa
pohtineen työryhmän raportti (sisäasiainministeriön
julkaisu 19/2013) lähetetään
lausuntokierrokselle joulukuussa 2013. Lausuntoa tullaan pyytämään
erityisesti työryhmän toimenpidesuosituksista,
ja siitä, onko sisäisen laillisuusvalvonnan järjestämistä aiheitta
ryhtyä arvioimaan yleisemmin koko valtionhallinnon alalla toiminnan sääntely mukaan
luettuna. Lausuntopalautteen perusteella tehdään
ratkaisu siitä, käynnistetäänkö säädösvalmistelu
vain sisäasiainministeriön hallinnonalan
osalta vai laajemmin. Arvioinnissa otetaan huomioon perustuslakivaliokunnan
lausunnossa PeVL 32/2013 vp ja lakivaliokunnan
mietinnössä LaVM 17/2013 vp
esitetyt huomiot viranomaisten sisäisen valvonnan toimivuuden
varmistamisesta sekä säädöstasolla
että käytännössä. Kaikki
toimenpidesuositukset eivät edellytä kuitenkaan
säädösvalmistelua. Tällaisten
toimenpidesuositusten toimeenpanoa tullaan toteuttamaan muun muassa
sisäasiainministeriön laillisuusvalvonnan kehittämistyöryhmässä,
jossa kaikki hallinnonalan viranomaiset ovat edustettuina.
Helsingissä 20 päivänä joulukuuta
2013
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1127/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Hur ämnar inrikesministeriet säkerställa
att det utvecklande av den interna laglighetsövervakningen
av polisen som genomförs i samband med polisens omorganisering
inleds så att de centrala principerna för laglighetsövervakningen
börjar genomföras på enhetligt sätt vid
samtliga nya polisinrättningar, och
är det meningen att beredningen av lagstiftningen
om polisens laglighetsövervakning inleds på det
sätt som den arbetsgrupp för den rättsliga
grunden som nämns ovan har stakat ut, och om så är fallet,
vilken är tidtabellen för projektet?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Med laglighetsövervakning avses säkerställandet
av att den gällande rättsordningen och god förvaltningssed
iakttas i myndigheternas verksamhet och beslutsfattande.
Med intern laglighetsövervakning avses inte förundersökning
av brott. I den interna laglighetsövervakningen tillämpas
exempelvis inte bestämmelserna i förundersökningslagen
och lagen om rättegång i brottmål. Om
det i ett förfarande för laglighetsövervakning
uppstår en specificerad misstanke om att det kan vara fråga
om en situation som avses i 14 § 2 mom. i förundersökningslagen,
ska fallet alltid överföras till s.k. polisbrottsundersökning.
Laglighetsövervakningen av polisen är sålunda
en kvalitetsövervakning som görs enligt rättsliga
kriterier, där det alltså inte är fråga
om misstanke om brott från polisens sida.
Laglighetsövervakningen koncentrerar sig främst
på behandlingen av klagomålsärenden och på granskning.
Granskningsverksamheten planeras på förhand och
granskningsobjekten väljs årligen så att
man koncentrerar sig på aktuella frågor. Strävan
har varit att effektivisera laglighetsövervakningen inom
polisförvaltningen. Inom området för
polisförvaltningens laglighetsövervakning arbetar
för närvarande fem personer och en sekreterare.
Inom ramen för omstruktureringen av polisförvaltningen
(PORA III) kommer man att vid polisinrättningarna inrätta
s.k. rättsenheter, som i regel består av två kriminalöverinspektörer
(polisjurister). Dessutom har man vid staben för Polisstyrelsen
inrättat en juristtjänst, vars uppgifter kommer
att omfatta den operativa styrningen av rättsenheterna.
Denna förestående strukturella ändring
medför ett tillskott i resurserna. Genom ändringen
effektiviseras verksamheten genom att vid polisenheterna ökas
mängden anställda vars uppgiftsbeskrivning till
stora delar består av genomförandet av laglighetsövervakning.
De nya rättsenheter som inrättas vid polisinrättningarna
i och med PORA III-reformen kommer att på ett betydande
sätt effektivisera laglighetsövervakningen på lokal
nivå, varför det är att vänta
att laglighetsövervakningen framöver allt bättre
kommer att kunna ingripa i eventuella felaktiga förfaranden
och i kvalitetsövervakningen. Den operativa styrningen
av de nya rättsenheterna kommer i fortsättningen
att höra till staben för Polisstyrelsen, som har
till uppgift att se till att rättsenheternas verksamhet är
enhetlig i hela landet. Syftet med den enhetliga organiseringen av
rättsenheterna är att säkerställa
dels förutsättningarna för en möjligast
enhetlig verksamhet och påföljdsprövning,
dels jämförbarheten och en hög kvalitet
på laglighetsövervakningens nivå och
innehåll. För rättsenheternas vidkommande innebär
detta bl.a. att a) deras resurser har fastställts av den
högsta ledningen, b) enheten organiseras så att
den är direkt underställd polischefen, vilket
understryker enhetens oavhängiga ställning, c)
enhetliga förfaranden för beslutsfattandet och
arbetsordningar, och 4) de centrala uppgifterna redan har nämnts
i samband med att tjänsterna förklarats lediga
att sökas.
Flera av de rekommendationer som hänför sig till
ordnandet av laglighetsövervakningen har redan tagits in
i Polisstyrelsens anvisning om den interna laglighetsövervakningen.
Inrikesministeriet kommer att noggrant följa upp den
nya organisationens verksamhet i det inledande skedet för
att säkerställa att planerna fullföljs.
Uppföljningen genomförs i första hand via
den riksomfattande projektarbetsgruppen för Pora III, i
samband med inrikesministeriets inspektioner av laglighetsövervakningen
och i resultatstyrningen.
Den rapport som utarbetats av den arbetsgrupp som hade i uppgift
att dryfta polisens interna laglighetsövervakning (inrikesministeriets
publikationer 19/2013) sänds på remiss
i december 2013. Utlåtande kommer att begäras
om i synnerhet arbetsgruppens åtgärdsrekommendationer och
huruvida det är skäl att dryfta ordnandet av den
interna laglighetsövervakningen på ett mer allmänt
plan inom hela statsförvaltningen, inklusive en reglering
av verksamheten. På basis av remissresponsen kommer man
att fatta beslut om huruvida beredningen av lagstiftning kommer
att inledas endast inom inrikesministeriets förvaltningsområde
eller i en större omfattning. I bedömningen kommer
man att beakta de synpunkter som lagts fram i grundlagsutskottets
utlåtande GrUU 32/2013 rd och lagutskottets
betänkande LaUB 17/2013 rd om att man
måste se till att den interna myndighetsövervakningen
fungerar såväl på författningsnivå som
i praktiken. Alla åtgärdsrekommendationer förutsätter
likväl inte lagberedning. Dessa åtgärdsrekommendationer kommer
att genomföras i bl.a. inrikesministeriets arbetsgrupp
för utveckling av laglighetsövervakningen, där
alla myndigheterna inom förvaltningsområdet är
företrädda.
Helsingfors den 20 december
2013
Inrikesminister Päivi Räsänen