KIRJALLINEN KYSYMYS 180/2009 vp
KK 180/2009 vp - Katri Komi /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Sosiaalialalla toimivien taloudellinen osaaminen ja sosiaalitalous
opetus- ja tutkimusalana
Eduskunnan puhemiehelle
Sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin käytetään merkittäviä määriä sekä julkisia
että yksityisiä varoja. Vuonna 2007 Suomen sosiaalimenot
olivat yhteensä 45,6 miljardia euroa. Tästä hieman yli
71 % kohdistui muuhun kuin terveyteen ja sairauteen
tai hallintoon. Palvelujen kustannukset lukuun ottamatta terveydenhuollon
palveluja olivat samana vuonna hieman yli 7 miljardia euroa.
Tehostamis- ja säästämisvaatimukset
ovat sosiaalialalla voimistuneet, mutta samanaikaisesti vaaditaan
vaikuttavia ja laadukkaita palveluja kattavasti koko Suomeen. Markkinamekanismilta
ja tuottajien väliseltä kilpailulta odotetaan
kustannussäästöjä myös
sosiaalialalla. Edellä kuvatun tilanteen ymmärtäminen
ja toimiminen siten, että saatava hyöty on suurempi
kuin syntyvä haitta, on sosiaalialalla vaativa tehtävä.
Se edellyttää samanaikaisesti sekä sosiaalialan
asiantuntemusta että talouden mekanismien ymmärtämistä.
Taloudellinen osaaminen ei kuulu sosiaalialan osaamistavoitteisiin
millään koulutusasteella, ja sen opetus on vähäistä.
Yrittäjyyskoulutusta sosiaalialaa opiskeleville tarjotaan
jonkin verran. Kuitenkaan pelkkä yrittäjyyskoulutus
ilman talouden mekanismien yleisempää ymmärtämistä sosiaalialan
kaltaisella toimialalla, jossa palvelut ovat kauppatavaroina tavanomaista
haasteellisempia, ei ole riittävää.
Myös sosiaalialan taloudellisia kysymyksiä koskeva
tutkimus on vähäistä verrattuna vaikkapa
terveydenhuollon talouden tutkimukseen. Sosiaalipolitiikan talouden
tutkimusalue, jota on kutsuttu sosiaalitaloustieteeksi, voidaan
nähdä samankaltaisena suomalaisen terveystaloustieteen
kanssa sillä lisäyksellä, että sosiaalitalouden
alaan kuuluu palvelujen lisäksi myös tulonsiirtojärjestelmien
tutkimus. Tällöin sosiaalitaloustieteen
peruskysymykset käsittelevät sosiaalipoliittisten
toimien tehokkuutta (sosiaalitaloudellinen arviointi,
kustannusvaikuttavuus), hyvinvoinnin ja kustannusten jakautumista
sekä sosiaaliturvan organisointia reunaehtoineen. Kun terveystaloudessa
vaaditaan sekä talouden että terveydenhuollon
asiantuntemusta, sosiaalitaloudessa tarvitaan talouden lisäksi
sosiaalialan asiantuntemusta. Tämä tarkoittaa
muun muassa hyvinvoinnin käsitteen sekä hyvinvoinnin
ja erilaisten sosiaalipoliittisten toimien välisen yhteyden
ymmärtämistä. Sosiaalialan osaaminen
on myös kyettävä yhdistämään
taloustieteelliseen osaamiseen.
Terveystaloustieteeseen keskittyviä professuureja on
Suomessa kolme. Sen sijaan sosiaaliturvan taloudellisiin kysymyksiin,
sisältäen tulonsiirrot ja sosiaalipalvelut, keskittyviä professuureja
ei Suomessa ole yhtäkään. Omista lähtökohdistaan
sosiaaliturvan taloudellisia kytkentöjä ovat tutkineet
muun muassa julkistaloudesta kiinnostuneet kansantaloustieteilijät
ja köyhyyttä sekä tulonjakokysymyksiä tarkastelevat
sosiaalipoliitikot. Esimerkiksi sosiaalipalvelujärjestelmän
talouteen liittyvää tutkimusta on kuitenkin tehty
vähän.
Myös ammattikorkeakoulujen mahdollisuudet toteuttaa
pitkäjänteisesti sosiaalitalouden soveltavaa tukimusta
ja arviointia sekä kehittää ja ylläpitää osaamista
ovat nykyisillä ammattikorkeakoulujen tutkimusrahoitusrakenteilla
vähäiset. Näin on siitäkin huolimatta,
että käytännön työelämän
ajankohtaisiin haasteisiin kohdistuvaa soveltavaa tutkimusta voidaan
pitää yhtenä ammattikorkeakoululain mukaisista
ammattikorkeakoulujen tehtävistä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että sosiaalitalous
vakiintuu opetus- ja tutkimusalana ja sosiaalialalla työskentelevien
taloudellinen osaaminen vahvistuu?
Helsingissä 12 päivänä maaliskuuta
2009
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Katri Komin /kesk näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen
KK 180/2009 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että sosiaalitalous
vakiintuu opetus- ja tutkimusalana ja sosiaalialalla työskentelevien
taloudellinen osaaminen vahvistuu?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vanhasen II hallituksen yhtenä tavoitteena on korkeakoulutuksen
ja tutkimuksen laadun parantaminen. Valtioneuvosto on päättänyt
koulutuksen ja tutkimuksen vuosien 2007—2012 kehittämissuunnitelmassa
rakenteellisen kehittämisen tavoitteista, joiden pohjalta
opetusministeriö on julkaissut 7.3.2008 korkeakoulujen
rakenteellisen kehittämisen suuntaviivat vuosille 2008—2011.
Rakenteellisen kehittämisen tavoitteena on korkeakoulutuksen
ja tutkimuksen laadun, vaikuttavuuden sekä kansainvälistymisen
vahvistaminen korkeakouluverkkoa kokoamalla ja profiloimalla.
Rakenteellinen kehittäminen oli keskeisesti esillä keväällä 2007
ja 2008 yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulosneuvotteluissa,
jolloin keskusteltiin korkeakoulujen tulevaisuuden visioista
ja strategioista. Opetusministeriö painotti keskusteluissa
erityisesti korkeakoulujen profiloitumista ja kehittämisen
tahtotilaa vastata yhä paremmin ympäröivän
yhteiskunnan tarpeisiin. Opetusministeriö keskustelee jälleen
keväällä ja syksyllä 2009 korkeakoulujen
kanssa neuvotteluissa toimenpiteistä, joita tehdään
osaamisen vahvistamiseksi. Yliopistojen johdolla ja ammattikorkeakoulujen
ylläpitäjillä on keskeinen rooli korkeakoulujen
profiloitumista koskevissa ratkaisuissa. Se mitä missäkin
korkeakoulussa opetetaan ja tutkitaan tulevaisuudesta, riippuu paljon
korkeakoulun vahvuusalueista ja profiloitumisesta.
Kuten kysymyksestäkin käy ilmi, sosiaalitalouden
keskustelu ja kehittäminen on yhteiskunnassamme vähäistä.
Maastamme löytyy vain muutamia alan asiantuntijoita, ja
hekin sosiaalitieteiden läheisiltä tieteenaloilta,
kuten hallintotieteistä tai kansantaloustieteestä.
Kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen yhteydessä sosiaalitalouden
professuurien perustamista on esitetty, mutta yliopistojen priorisoidessaan
niukkoja resurssejaan esitystä ei ole toimeenpantu. Opetusministeriön
työryhmät ovat painottaneet erilaisissa sosiaalialan
selvityshankkeissa erityisesti talousjohtamiseen liittyviä kysymyksiä koulutuksen
sisällöllisessä kehittämistyössä.
Koulutuksen sisällöllinen kehittäminen,
tutkimuksen suuntaaminen ja sisäisistä voimavaroista
päättäminen kuuluvat yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen autonomian piiriin. Opetusministeriön
ja korkeakoulujen välisissä neuvotteluissa ja
opetusministeriön informaatio-ohjauksessa korkeakouluille
on mahdollista kiinnittää huomiota eri koulutusalojen
ja -ohjelmien muuttuviin tarpeisiin. Muutokset koulutustarjonnassa ja
-sisällöissä heijastuvat kuitenkin vasta
vuosien kuluttua tutkinnon suorittaneiden työllistymiseen.
Uusissa sisällöllisissä avauksissa
opetusministeriö kannustaa monitieteisyyteen ja tiiviiseen
vuorovaikutukseen läheisten tieteenalojen kanssa. Verkostomainen
yhteistyö on välttämätöntä,
jotta resurssit saadaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön
koko korkeakoululaitoksen ja yhteiskunnan hyödyksi. Yhteistyöllä saadaan monialaisesti
käyttöön sellaista osaamista, jota kaikilla
korkeakouluilla ei ole ja jonka tuottamiseen kaikkien ei kannata
erikseen panostaa. Sosiaalialalla ja sosiaalitaloudessa
on kiistatta nyt jollakin yhteiskuntatieteissä vahvalla
korkeakoululla profiloitumisen paikka. Sosiaalisektori on kustannusvaikutuksiltaan
merkittävä sektori kunnissa, ja osaamisen vahvistaminen
sen talouteen liittyvissä kysymyksissä on varmasti
kansallinen intressi.
Mitä tulee sosiaalialalla työskentelevien
osaamisen päivittämismahdollisuuksiin, osana opetusministeriön
valmistelemaa aikuiskoulutuksen kokonaisuudistusta on tarkasteltu
myös korkeakoulujen täydennyskoulutuksen, muun
aikuiskoulutuksen ja avoimen korkeakouluopetuksen kehittämistarpeita.
Valmistelussa esille on noussut, ettei korkeakoulutetuilla ole riittävästi
mahdollisuuksia hankkia laaja-alaista uutta osaamista työuran
aikana. Opetusministeriö on aloittanut jo toimenpiteet,
joilla tuetaan korkeasti koulutettujen osaamisen päivittämistä uusin
keinoin.
Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
2009
Opetusministeri Henna Virkkunen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 180/2009 rd undertecknat
av riksdagsledamot Katri Komi /cent:
Vilka åtgärder ämnar regeringen
vidta för att socialekonomin ska etableras som ett undervisnings-
och forskningsområde och för att den ekonomiska
kompetensen hos dem som arbetar inom det sociala området
ska stärkas?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Ett av målen i regeringsprogrammet för statsminister
Vanhanens andra regering är att förbättra kvaliteten
på högskoleutbildningen och forskningen. Statsrådet
har i sin plan för utveckling och forskning 2007—2012
kommit överens om målen för den strukturella
utvecklingen. På basis av planen har undervisningsministeriet
7.3.2008 offentliggjort riktlinjerna för högskolornas
strukturella utveckling åren 2008—2011. Målet
för den strukturella utvecklingen är förbättra
högskoleutbildningens och forskningens kvalitet och genomslagskraft.
Vidare är syftet att stärka internationaliseringen
genom tätare samarbete och ökad profilering inom
högskolenätverket.
Frågan om strukturell utveckling hade en central ställning
vid resultatförhandlingarna med universiteten och yrkeshögskolorna
våren 2007 och 2008 då visioner och strategier
för högskolornas framtid diskuterades. Undervisningsministeriet
framhöll vid diskussionerna särskilt profileringen
i högskolorna och en utvecklingsvision att bättre
svara mot behoven i det omgivande samhället. Undervisningsministeriet
kommer åter vid diskussionerna med högskolorna
våren och hösten 2009 att diskutera vilka åtgärder
som ska vidtas för att stärka kompetensen. Universitetens
ledning och yrkeshögskolornas huvudmän har en
viktig roll i de lösningar som gäller högskolornas
profilering. Vad som undervisas och forskas i vid vilket universitet
beror i stor utsträckning på högskolans
styrkeområden och profilering.
Som det också framgår av spörsmålet
har diskussionen om och utvecklingen av socialekonomin varit ringa
i vårt samhälle. I Finland finns det bara några
experter på området, och även de kommer
från vetenskapsområden som ligger nära socialekonomin,
så som administrativa vetenskaper eller nationalekonomi.
I samband med det nationella utvecklingsprojektet inom det sociala området
har det föreslagits att professurer i socialekonomi ska
inrättas, men då universiteten prioriterar sina
knappa resurser har förslaget inte verkställts.
Arbetsgrupper vid undervisningsministeriet har i olika utredningsprojekt
inom det sociala området betonat frågor som gäller
finansiell styrning vid arbetet med utveckling av utbildningens
innehåll.
Inom ramen för sin autonomi beslutar universiteten
och yrkeshögskolorna om den innehållsmässiga
utvecklingen av utbildningen, inriktningen av forskningen och de
interna resurserna. Vid förhandlingarna mellan undervisningsministeriet
och högskolorna och i undervisningsministeriets informationsstyrning
till högskolorna är det möjligt att fästa
uppmärksamhet vid de föränderliga behoven
i olika utbildningsområden och utbildningsprogram. Förändringarna
i utbildningsutbudet och utbildningsinnehållet återspeglas
emellertid först efter flera år på sysselsättningen
av dem som avlagt examen.
I de nya innehållsmässiga öppningarna
uppmuntrar undervisningsministeriet till tvärvetenskaplighet
och nära interaktion med närliggande discipliner.
Ett nätverksbaserat samarbete är nödvändigt
för att resurserna ska kunna utnyttjas så effektivt
som möjligt och gynna hela högskoleväsendet
och samhället. Genom samarbete kan man på ett
branschövergripande sätt utnyttja sådan
kompetens som inte alla högskolor har och som det inte
heller lönar sig att alla skilt för sig satsar
på att ta fram. Inom det sociala området och i
socialekonomin har nu någon högskola som stark
när det gäller samhällsvetenskaper obestridligen
läge för profilering. Det sociala området är
till sin kostnadseffekt en viktig sektor i kommunerna och stärkandet
av kompetensen i frågor som gäller dess ekonomi
ligger säkert i nationellt intresse.
Vad gäller möjligheterna till uppdatering
av kunnandet hos dem som arbetar inom det sociala området
har man som en del av den totalreform av vuxenutbildningen som bereds
vid undervisningsministeriet även granskat behoven av att
utveckla fortbildningen vid högskolorna, den övriga
vuxenutbildningen och den öppna högskoleutbildningen.
I beredningen har det kommit fram att högskoleutbildade
inte har tillräckliga möjligheter att skaffa sig
ett brett nytt kunnande under sin yrkeskarriär. Undervisningsministeriet
har redan vidtagit åtgärder för att stödja
uppdateringen av de högskoleutbildades kompetens på nya sätt.
Helsingfors den 2 april 2009
Undervisningsminister Henna Virkkunen