KIRJALLINEN KYSYMYS 204/2014 vp
KK 204/2014 vp - Reijo Tossavainen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Jalkaväkimiinojen tuhoamisen keskeyttäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Ottawan sopimuksen perusteella ja eduskunnan poliittisen
päätöksen mukaisesti puolustusvoimat
on sitoutunut siihen, että vuoteen 2016 mennessä kaikki
noin miljoona jalkaväkimiinaa on Suomesta hävitetty.
Puolustusvoimien Räjähdekeskus on ilmoittanut,
että hävittäminen saadaan toteutettua
etuajassa eli vuoden 2015 loppuun mennessä.
Turvallisuuspoliittinen tilanne Euroopassa on muuttunut oleellisesti
Venäjän politiikan ja toimenpiteiden johdosta,
jotka se on kohdistanut Ukrainaan. Venäjä ei myöskään
ole aikeissa tuhota omia miinojaan.
Turvallisuustilanteen ja Venäjän miinapolitiikan
takia Suomen tulisi harkita kustannustehokkaiden ja puolustuksellisesti
sekä kontrolloidusti käytettävien miinojensa
hävittämistoimien pysäyttämistä tai
ainakin lopullisesti hävittämisen myöhentämistä,
jotta uusille ratkaisuille saadaan lisäaikaa.
Miinojen hävittäminen Suomesta perustui lähinnä kansainväliseen
painostukseen ja ennen sitä muodostuneeseen yleiskäsitykseen,
että Suomessakin miinoja kylvetään yhtä epämääräisesti ja
vastuuttomasti kuin niissä monissa konfliktimaissa, joissa
siviiliuhreja tulee vielä vuosikymmeniä konfliktin
jälkeen, eikä kukaan tiedä tarkasti,
missä miinat edes ovat. On arvioitu, että vuosina
1999—2009 jalkaväkimiinat surmasivat noin 74 000
ihmistä.
Suomi oli jo toisen maailmansodan aikana yksi tarkimpien miinakarttojen
laatija. Suomessa jalkaväkimiinoista ei ole vaaraa siviileille,
sillä jalkaväkimiinat ovat puhtaasti puolustusase,
jolla torjutaan vain maahan tunkeutuvaa vihollista. Suomessa miinat
ovat varastoissa, ja niitä käytetään
vain, jos tulee sotatila. Silloinkin miinat merkataan tarkasti kartalle
ja miinoiteselosteeseen, jolloin ne pystytään
myöhemmin poistamaan.
Osa nyt tuhottavista putkimiinoista on valmistettu vuonna 1948,
mutta silti ne olisivat yhä toimintakykyisiä.
Siksi tuhoamista ei voi perustella myöskään
sillä, että ne kaikki pitäisi hävittää vanhenemisen
takia. "Rakenne, jossa on metallia ja TNT:tä,
kestää melkein ikuisesti", kertoi puolustusvoimien
räjähdelaitoksen johtaja, everstiluutnantti Tero
Luukkonen.
Suomen puolustusvoimien on aina ollut pakko tukeutua kustannustehokkaisiin,
räätälöityihin keinoihin ulkoista
uhkaa vastaan. Meillä ei yksinkertaisesti ole varoja investoida
kattaviin, nykyaikaisempiin ja miinat täysin korvaaviin asejärjestelmiin.
Taistelukenttä teknistyy, ja sotatarvikkeiden hinnat nousevat
jatkuvasti. Suomen maantieteelliset olosuhteet, pitkä itärajamme
ja niukat puolustusmäärärahat edellyttävät miina-aseen
säilyttämistä puolustuskykymme ylläpitämiseksi.
Myös Suomen alueellinen puolustusjärjestelmä on
riippuvainen miina-aseesta. Jalkaväkimiinat voidaan kyllä korvata
ja on osittain jo korvattukin erilaisilla menetelmillä,
mutta se on Suomen kannalta kohtuuttoman kallista. Koska täysimääräistä rahoitusta
ei lupauksista huolimatta ole ollut mahdollista saada, on tilanne
johtanut siihen, että puolustusvoimien muuhun toimintaan
on jäänyt vähemmän resursseja. Suomi
on aina hoitanut velvoitteensa miinoistaan moitteettomasti. Suomessa
jalkaväkimiinaan voi astua vain vieraan vallan sotilas,
joka on tullut maahan valloittamistarkoituksessa.
Olemme merkittävästi muuttuneessa maailmanpoliittisessa
tilanteessa, jossa Suomen on harkittava uudelleen jalkaväkimiinojen
tuhoamista sekä niiden valmistusmahdollisuuksien säilyttämistä ja
käyttövalmiuden ylläpitoa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että jalkaväkimiinojen
hävittäminen Suomesta keskeytetään
mahdollisimman nopeasti, kunnes sotilaallinen ja turvallisuuspoliittinen
tilanne Euroopassa ja sen lähialueilla selkiytyy sekä miinojen
pysyvän valmistusvalmiuden säilyttäminen
on perusteellisemmin arvioitu?
Helsingissä 19 päivänä maaliskuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Reijo Tossavaisen /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 204/2014 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että jalkaväkimiinojen
hävittäminen Suomesta keskeytetään
mahdollisimman nopeasti, kunnes sotilaallinen ja turvallisuuspoliittinen
tilanne Euroopassa ja sen lähialueilla selkiytyy sekä miinojen
pysyvän valmistusvalmiuden säilyttäminen
on perusteellisemmin arvioitu?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hallitus linjasi vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon yhteydessä Suomen liittymisestä Ottawan
jalkaväkimiinat kieltävään sopimukseen
vuonna 2012. Samassa yhteydessä puolustusvoimille myönnettiin
200 miljoonan euron lisärahoitus korvaavien järjestelmien
rahoittamiseen ja sovittiin, että puolustushallinto käyttää korvaushankkeeseen
100 miljoonaa euroa omia määrärahojaan.
Linjaus sopimukseen liittymisestä vahvistettiin vuoden
2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa. Eduskunta
hyväksyi Ottawan jalkaväkimiinat kieltävään
sopimukseen liittymisen 25.11.2011. Sopimus astui Suomen osalta
voimaan 1.7.2012.
Eduskunnan täysistunnossa 25.11.2011 hyväksyttiin
myös ulkoasiainvaliokunnan mietintö, jossa todetaan,
että valtioneuvosto toteuttaa jalkaväkimiinojen
suorituskyvyn korvaamiseen tarkoitetut ohjelmat puolustusmenojen
leikkaamisesta huolimatta ja edellytetään, että jalkaväkimiinojen
korvausohjelman toteuttamisesta annetaan vuosittain selvitys eduskunnan
ulkoasiain- ja puolustusvaliokunnille.
Sopimukseen liittymistä edelsi puolustusvoimien kattava
selvitys siitä, miten jalkaväkimiinat korvaava
suorituskyky voidaan rakentaa. Selvityksen mukaisesti poistuva suorituskyky
korvataan usean eri suorituskykyalueen kehittämisen kautta,
joiden yhteisvaikutus lisää puolustusvoimien suorituskykyä kokonaisuutena.
Puolustusministeriön vuonna 2004 antaman jalkaväkimiinaselvitystyöryhmän
raportin mukaan jalkaväkimiinoista luopumisen myötä menetettävä suorituskyky
koostuu esteiden ja panssarimiinojen raivaamisen estämisestä,
alueiden valvonnan ja vapaan käytön estämisestä,
omien joukkojen ja kohteiden suojaamisesta sekä tappioiden
tuottamisesta. Raportin mukaan näiden suorituskykyjen korvaamiseksi
on modernisoitava panssarimiinoittaminen, hankittava tiedustelu-,
valvonta- ja tulenjohtosensoreita sekä pimeätoimintakykyä ja
viuhkapanoksia.
Jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaamisen suunnittelu
aloitettiin puolustusvoimissa heti valtioneuvoston turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon myötä vuonna
2004. Korvaavat hankinnat käynnistyivät vuonna
2009 ja ne saadaan kokonaisuudessaan toteutetuksi suunnitelman mukaisesti
vuonna 2016. Monet hankkeen osakokonaisuuksista on voitu toteuttaa
kotimaisina hankintoina. Suorituskyvyn korvaamisohjelmaan ei ole
kohdistunut leikkauksia.
Puolustusvoimilla oli ennen Ottawan sopimukseen liittymistä yhteensä 1
029 763 kappaletta sopimuksen kieltämiä jalkaväkimiinoja.
Jalkaväkimiinojen tuhoaminen aloitettiin välittömästi sopimukseen
liittymisen jälkeen kesällä 2012. Puolustusvoimat
on tuhonnut jo yli 90 prosenttia jalkaväkimiinoista. Tuhoaminen
saatetaan loppuun vuoden 2015 loppuun mennessä.
Puolustushallinto on antanut vuosittain eduskunnan ulkoasiain-
ja puolustusvaliokunnille selvityksen jalkaväkimiinojen
korvausohjelman toteuttamisen vaiheista.
Ottawan sopimus sallii jalkaväkimiinojen säilyttämisen
miinanetsintä-, miinanraivaamis- tai miinantuhoamistekniikan
kehittämistä ja koulutusta varten. Myös
Suomi varastoi jalkaväkimiinoja miinanetsintä-,
miinanraivaamis- ja miinantuhoamistekniikan kehittämistä ja
niihin liittyvää koulutusta varten. Jäljelle
jäävä miinojen lukumäärä riittää koulutustarpeisiin
noin 20 vuoden ajaksi.
Suomi on Ottawan jalkaväkimiinat kieltävän sopimuksen
osapuoli. Hallitus ei tule käynnistämään
toimenpiteitä irtautuakseen sopimuksesta.
Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
2014
Puolustusministeri Carl Haglund
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 204/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Reijo Tossavainen /saf:
Vilka åtgärder har regeringen för
avsikt att vidta för att förstörandet
av infanteriminor i Finland ska avbrytas så snabbt som
möjligt, till dess det militära och säkerhetspolitiska
läget i Europa och dess närområden klarnar
samt till dess att bevarandet av en bestående beredskap att
tillverka minor har bedömts grundligare?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I samband med den säkerhets- och försvarspolitiska
redogörelsen från år 2004 antog regeringen som
strategi att Finland skulle ansluta sig till Ottawakonventionen
som förbjuder infanteriminor år 2012. I samband
med detta beviljades försvarsmakten tilläggsfinansiering
på 200 miljoner euro för att finansiera kompenserande
system och man kom överens om att försvarsförvaltningen
använder 100 miljoner euro av sina egna anslag för
det projekt som syftar till att ersätta minorna. Strategin
om att konventionen skulle tillträdas bekräftades
i den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen
från år 2009. Riksdagen godkände den
25 november 2011 anslutningen till Ottawakonventionen som förbjuder
infanteriminor. För Finlands del trädde konventionen
i kraft den 1 juli 2012.
Vid riksdagens sammanträde den 25 november 2011 godkändes
också utrikesutskottets betänkande där
det konstateras att statsrådet genomför programmen
för att kompensera infanteriminornas prestanda trots trycket
på att skära i försvarsutgifterna och
förutsätts en årlig rapport till riksdagens
utrikes- och försvarsutskott om programmet för
att kompensera infanteriminorna.
Anslutningen till konventionen föregicks av försvarsmaktens
täckande utredning av hur kapacitet som kompenserar infanteriminorna
kan byggas. I enlighet med utredningen ersätts den utgående
prestandan genom att flera kapacitetsområden utvecklas,
och deras sammanlagda verkan ökar försvarsmaktens
kapacitet totalt sett. Enligt en rapport från en av försvarsministeriet
tillsatt arbetsgrupp, som utredde infanteriminor år 2004, består
den kapacitet som går förlorad när man
avstår från infanteriminor av möjligheten
att förhindra att hinder och pansarminor röjs,
att förhindra att områden övervakas och
används fritt av fienden, att skydda egna trupper och objekt
samt att orsaka förluster. Enligt rapporten måste
man för att ersätta denna kapacitet modernisera
pansarminutläggningen, skaffa spanings-, övervaknings-
och eldledningssensorer samt mörkerutrustning och splitterladdningar.
Planeringen av ersättandet av infanteriminornas prestanda
inleddes vid försvarsmakten genast när statsrådets
säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse år
2004 blivit klar. De ersättande anskaffningarna inleddes år
2009 och de är i sin helhet genomförda år
2016 i enlighet med planerna. Ett flertal av projektets delhelheter
har man kunnat genomföra med inhemska anskaffningar. Inga
nedskärningar har gjorts i det program som gäller
ersättande prestanda.
Innan tillträdet till Ottawakonventionen skedde hade
försvarsmakten totalt 1 029 763 stycken infanteriminor
som förbjuds i konventionen. Förstörandet
av infanteriminorna inleddes omedelbart efter tillträdet
till konventionen sommaren 2012. Försvarsmakten har redan
förstört över 90 procent av infanteriminorna.
Förstörandet slutförs före utgången
av år 2015.
Försvarsförvaltningen har årligen
gett riksdagens utrikes- och försvarsutskott en rapport
om hur långt genomförandet av programmet för
ersättande av infanteriminorna har framskridit.
Ottawakonventionen tillåter att infanteriminor bevaras
för utvecklande av och utbildning i teknik för
mindetektering, minröjning eller minförstöring.
Också Finland har infanteriminor i lager för att
kunna utveckla mindetekterings-, minröjnings- och minförstöringsteknikerna
och för att kunna ge utbildning i dessa. Det kvarstående antalet
minor räcker för utbildningsbehov i cirka 20 år.
Finland är part i Ottawakonventionen som förbjuder
infanteriminor. Regeringen kommer inte att vidta några åtgärder
för att säga upp konventionen.
Helsingfors den 2 april 2014
Försvarsminister Carl Haglund