KIRJALLINEN KYSYMYS 361/2013 vp
         KK 361/2013 vp - Pia Kauma /kok ym.
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Nastarenkaiden käytöstä aiheutuvien
            terveyshaittojen vähentäminen
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Joka kevät lumien sulamisen jälkeen
            tielle kerääntynyt kivipöly leviää ilmaan
            ja aiheuttaa suuria haittoja varsinkin kaupungeissa. Leijaileva pöly
            aiheuttaa ylimääräisiä oireita
            varsinkin hengitystiesairauksia sairastaville ja saattaa pahentaa
            keuhko- ja sydänsairauksia. Täysin terveillekin
            pöly aiheuttaa limakalvojen turvotusta ja yskää.
         
         
         Aiemmin on uskottu, että kivipöly nousee pääasiassa
            teille levitettävästä hiekoituksesta.
            Uusimman suomalaisen tutkimustiedon mukaan nastarenkaiden aiheuttama
            tien päällysteen kuluminen saa aikaan jopa puolet
            ilmassa leijuvista vaarallisista pienhiukkasista. Nastat kuluttavat tienpintaa
            koko talven ajan, ja keväällä jäähän
            ja lumeen sitoutuneet pienhiukkaset nousevat ilmaan. Ruotsalaisen
            tutkimuksen mukaan nastarenkaiden käyttö lisää autoilijoiden
            ja teiden lähellä asuvien sydänkohtausriskiä.
         
         
         Suomessa noin 80 prosentissa autoista on nastarenkaat ja lopuissa
            20 prosentissa kitkarenkaat. Useassa Euroopan maassa nastarenkaiden
            käyttö on kielletty, koska ne kuluttavat teiden
            pintoja. Japanissa siirryttiin terveydellisistä syistä kitkarenkaitten
            käyttöön lakimuutoksella jo vuonna 1990.
            Myös Norjassa ja Ruotsissa isojen kaupunkien alueilla on
            rajoitettu nastarenkaiden käyttöä. Oslossa
            on määrätty maksu nastarenkaiden käytöstä (1200NOK
            150 euroa/kausi), mikä on vähentänyt
            nastarenkaiden käyttöä merkittävästi.
            Vain noin 13 prosenttia Oslon seudun autoilijoista käyttää nastarenkaita,
            kun luku on aikaisemmin ollut korkeampi kuin Suomessa.
         
         
         Autoliikenteen turvallisuutta ei saa unohtaa uudistusta tehtäessä.
            Japanissa erittäin liukkaan kelin onnettomuudet ovat lisääntynet
            taajamissa, mutta normaaleissa talviolosuhteissa on saatu aikaan
            jopa turvallisuussäästöjä, koska
            autoilijat ovat muuttaneet ajotapaansa varovaisemmaksi. Siirtymisessä nastarenkaista
            kitkarenkaiden käyttöön on muitakin merkittäviä hyötyjä terveydellisten
            hyötyjen lisäksi, kuten madaltuva melutaso ja
            tien pinnoitteen pienempi kuluminen.
         
         
         Suomessa tulisi pohtia mahdollisia keinoja nastarenkaiden käytöstä aiheutuvien
            terveyshaittojen vähentämiseksi varsinkin pääkaupunkiseudulla. 
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
            seuraavan kysymyksen:
         
         
         Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy nastarenkaiden käytöstä aiheutuvien terveyshaittojen
            vähentämiseksi?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 2 päivänä toukokuuta
            2013
         
         
            - Pia Kauma /kok
 
            - Jukka Kopra /kok
 
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Pia Kauman /kok ym. näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 361/2013 vp:
         
         
Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy nastarenkaiden käytöstä aiheutuvien terveyshaittojen
            vähentämiseksi?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Hallitus on tietoinen nastarenkaiden käytön
         aiheuttamista haitoista, kuten tiepäällysteiden
         kulumisesta ja sen osaltaan synnyttämän katupölyn ja
         pienhiukkasten haitallisista terveys- ja ympäristövaikutuksista,
         ja hallitus kannattaa toimenpiteitä, joilla näitä haittoja
         voidaan vähentää.
      
      
      
      Nastarenkaiden käytön täydellinen
         kieltäminen niiden aiheuttamien terveyshaittojen vuoksi ei
         kuitenkaan mm. liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta
         ole perusteltua. Tutkimusten perusteella esimerkiksi kitkarenkaiden talviolosuhteissa
         aiheuttaman tien pinnan kiillottumisen ja siten lisääntyvän
         liukkauden estämiseksi on eduksi, jos suunnilleen neljäs-
         tai viidesosa liikenteessä olevista ajoneuvoista on varustettu
         nastarenkailla. Samoin esimerkiksi vähäliikenteisillä alhaisemman
         kunnossapitotason teillä, kuten monilla yksityisteillä,
         nastarenkaiden käyttäminen saattaa olla perusteltua
         ajoneuvon etenemiskyvyn kannalta. Pyrittäessä vähentämään
         nastarenkaiden käyttöä on otettava huomioon
         myös se, että tällöin teiden
         kunnossapidon tasoa saatetaan joutua liikenteen turvallisuuden ja
         sujuvuuden takaamiseksi joissakin kohdin nostamaan esimerkiksi hiekoitusta
         tai suolausta lisäämällä.
      
      
      Nastarenkaiden käytön rajoittamiseen tai kieltämiseen
         liittyen sellaisten julkisuudessa esillä olleiden lainsäädäntöä koskevien
         muutosten, joissa esimerkiksi kunnille annettaisiin oikeus rajoittaa
         tai kieltää nastarenkaiden käyttö joko koko
         kunnan alueella tai sen tietyllä osalla, toteuttaminen
         olisi ajoneuvojen käyttäjien liikkumista voimakkaasti
         rajoittavien seuraustensa vuoksi verrattavissa tienkäyttö-
         tai ruuhkamaksujen käyttöönottoon ja
         edellyttää asian tarkempaa selvittämistä ja
         laajempaa keskustelua. Vastaava koskee myös niin ikään
         julkisuudessa esillä olleita nastarenkaiden käyttöä koskevia
         veroja tai maksuja. Lisäksi on huomattava, että jo
         nykyisin voimassa olevan lainsäädännön
         nojalla kunnat voivat rajoittaa tai kieltää nastarenkaiden käyttämisen
         esimerkiksi yksittäisellä kadulla liikennemerkkien
         avulla — varsinaista nastarengaskieltoa koskevaa liikennemerkkiä ei
         lainsäädäntö kuitenkaan tunne,
         joten kielto tai rajoitus olisi nykyisin toteutettava tekstillisillä kilvillä.
      
      
      Edellä mainittujen jyrkkien toimien sijasta hallitus
         kannattaa nastarenkaiden käytön vähentämisessä ensi
         sijassa vapaaehtoisuuteen perustuvia keinoja, kuten keskustelun
         herättämistä nastarenkaiden haittavaikutuksista
         ja asiaan liittyvää valistusta. Lisäksi
         haittojen vähentämisessä huomioon on
         otettava uudet, heinäkuusta 2013 alkaen valmistettavia
         nastarenkaita koskevat vaatimukset, jotka pienentävät
         renkaiden sallittuja nastamääriä usealla
         kymmenellä ja siten todennäköisesti vähentävät
         myös tiepäällysteiden kulumista ja siitä syntyvän
         katupölyn ja pienhiukkasten aiheuttamia terveys- ja ympäristöhaittoja.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 21 päivänä toukokuuta
            2013
         
         
         Liikenneministeri Merja Kyllönen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 361/2013 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Pia Kauma /saml m.fl.:
         
         
Vilka åtgärder ämnar regeringen
            vidta för att minska de hälsorisker som användningen
            av dubbdäck orsakar?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Regeringen är medveten om de olägenheter som användningen
         av dubbdäck medför, så som slitage på vägbeläggningen
         och gatudammets och finpartiklarnas skadliga inverkan på hälsan
         och miljön. Regeringen stödjer åtgärder
         som kan minska dessa olägenheter.
      
      
      Att helt förbjuda användningen av dubbdäck på grund
         av de hälsoolägenheter som de medför är
         emellertid inte motiverat bland annat med tanke på säkerheten
         och framkomligheten i trafiken. Forskning visar att det är
         det till fördel om ungefär en fjärde-
         eller femtedel av fordonen i trafiken har dubbdäck för
         att till exempel förhindra den polering av vägytan
         som friktionsdäcken medför i vinterförhållanden,
         vilket även leder till större halka. Likaså kan
         användningen av dubbdäck på landsvägar
         med liten trafik och en lägre nivå på underhållet,
         t.ex. många enskilda vägar, vara motiverad med
         tanke på fordonets framkomlighetsförmåga.
         När man strävar efter att minska användningen
         av dubbdäck måste man också beakta att
         man då kan bli tvungen att höja nivån
         på underhållet på vissa vägavsnitt,
         t.ex. sanda eller salta mera, för att trygga säkerheten
         och framkomligheten i trafiken.
      
      
      I offentligheten har man när det varit tal om att begränsa
         eller förbjuda användningen av dubbdäck
         lyft fram ändringar i lagstiftningen genom vilka kommunerna
         till exempel skulle få rätt att begränsa
         eller förbjuda användningen av dubbdäck
         antingen inom hela kommunen eller i vissa delar av den. Genomförandet
         av sådana ändringar skulle till följd
         av den starkt begränsande inverkan på fordonsanvändarnas
         rörlighet kunna jämföras med införande
         av väg- eller trängselavgifter. Detta kräver
         att frågan utreds noggrannare och diskuteras mera omfattande.
         Det samma gäller också skatter eller avgifter
         för användning av dubbdäck, som också har
         lyfts fram i offentligheten. Dessutom bör det noteras att
         kommunerna redan med stöd av gällande lagstiftning
         kan begränsa eller förbjuda användningen
         av dubbdäck på enskilda gator med hjälp
         av trafikmärken. Lagstiftningen känner emellertid
         inget egentligt trafikmärke för förbud
         mot dubbdäck, vilket innebär att förbudet
         eller begränsningen för närvarande måste
         genomföras med textade skyltar.
      
      
      
      I stället för de ovan nämnda drastiska åtgärderna
         för att minska användningen av dubbdäck stödjer
         regeringen i första hand sätt som grundar sig
         på frivillighet, så som att väcka diskussion om
         dubbdäckens skadliga effekter och ge upplysning i frågan.
         När det gäller minskandet av olägenheterna
         bör man också beakta de nya kraven på dubbdäck
         som tillverkas från och med juli 2013. I och med dessa
         krav minskar den tillåtna mängden dubbar i däcken
         med flera tiotal och på så sätt minskar
         sannolikt också slitaget på vägbeläggningen
         och de skadliga effekter på hälsan och miljön
         som gatudammet och finpartiklarna medför.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 21 maj 2013
         
         Trafikminister Merja Kyllönen