KIRJALLINEN KYSYMYS 559/2009 vp
         KK 559/2009 vp - Markku Laukkanen /kesk 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         EU-vaalien äänestysaktiivisuuden lisääminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Vuoden 2009 EU-vaalien äänestysprosentti
            oli koko maassa 40,4 %, joka on jäsenmaiden
            keskiarvoa. Suomen sisällä kuitenkin äänestysaktiivisuuden
            vaihtelu oli erittäin voimakasta erityisesti Helsingin
            seudun ja Pohjois- ja Itä-Suomen maaseutualueiden kesken. Äänestysalueittainen vertailu
            osoittaa äänestysprosentiltaan alhaisimpien alueitten
            jääneen jopa alle 30 %:iin ja
            korkeimpien nousseen yli 60 %:iin. Myös äänestäjien
            koulutustason ja sosiaalisen aseman vaikutus äänestysaktiivisuuteen
            oli ilmeinen.
         
         
         Alhainen äänestysprosentti kertoo kansalaisten
            vähäisestä EU-vaaleja kohtaan tuntemasta mielenkiinnosta,
            ja sillä on välitön vaikutus myös
            vaaleissa valittujen euroedustajien alueelliseen kattavuuteen ja
            välillinen vaikutus Eurooppa-politiikan sisältöön
            ja demokraattisen kansalaisyhteiskunnan toimivuuteen.
         
         
         Julkisessa keskustelussa ovat olleet esillä myös äänestyspaikkojen
            määrä ja sijoittelu sekä tiedotusvälineiden
            rooli äänestysaktiivisuuden luojana. Varsinkin
            ennakkoäänestämisen lisääntyessä ennakkoäänestyspaikkojen
            nykyistä kattavammalla sijoittelulla ja määrällä voisi
            olla aktiivisuutta lisäävä vaikutus.
            Myös tiedotusvälineiden rooli voisi olla nykyistä keskeisempi
            varsinkin äänestysaktiivisuuden lisääjänä.
            Eräissä maissa pidättäydytään
            merkittävästi pieniin otoksiin perustuvien mielipidetiedustelujen
            julkaisemisesta lähellä vaaleja. Tämä perustuu
            useimmiten vapaaehtoisen itsesääntelyn periaatteeseen.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä EU-vaalien äänestysaktiivisuuden parantamiseksi
            ja äänestyspaikkamäärän
            lisäämiseksi ja
         
         
         pitääkö hallitus tarpeellisena
            rajoittaa henkilöihin kohdistuvien mielipidetiedustelujen
            julkaisemista lähellä vaaleja?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 16 päivänä kesäkuuta
            2009
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Markku Laukkasen /kesk näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 559/2009 vp:
         
         
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä EU-vaalien äänestysaktiivisuuden parantamiseksi
            ja äänestyspaikkamäärän
            lisäämiseksi ja 
         
         
         pitääkö hallitus tarpeellisena
            rajoittaa henkilöihin kohdistuvien mielipidetiedustelujen
            julkaisemista lähellä vaaleja?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Europarlamenttivaalit on Suomessa toimitettu neljä kertaa.
         Kaikilla kerroilla äänestysprosentti on jäänyt
         matalaksi: 60.3 % vuonna 1996, 31.4 % vuonna 1999,
         41.1 % vuonna 2004 ja 40.3 % vuonna 2009. Myös
         koko Euroopan unionin alueella europarlamenttivaalien
         keskimääräinen äänestysaktiivisuus
         on ollut matala. Vuoden 1994 vaaleissa Euroopan unionin 12 jäsenvaltiossa
         keskimääräinen äänestysaktiivisuus
         oli 56.7 %, vuoden 1999 vaaleissa 15 jäsenvaltiossa 49.5 %,
         vuoden 2004 vaaleissa 25 jäsenvaltiossa 45.5 % ja
         vuoden 2009 vaaleissa 27 jäsenvaltiossa 43.1 %.
      
      
      Äänestysaktiivisuus on yleisesti Euroopassa hiipunut
         myös muissa kuin europarlamenttivaaleissa. Oikeusministeriössä parhaillaan
         valmisteltavassa demokratiapoliittisessa asiakirjassa käydään
         laajasti lävitse kansalaisten äänestys-
         ja osallistumisaktiivisuuteen vaikuttavia tekijöitä, sekä arvioidaan
         keinoja äänestysaktiivisuuden vahvistamiseen.
         Valmistelutyössä on arvioitu, ettei äänestysaktiivisuuden
         parantamiseen ole olemassa mitään yksittäistä keinoa
         vaan se edellyttää pitkäjänteisiä toimia
         ja laajapohjaista yhteistyötä, jossa eri viranomaistahoilla,
         järjestöillä ja koululla on oma roolinsa.
         Etenkin nuorena saadut vaikuttamisen kokemukset ja aktiivista kansalaisuutta
         tukeva demokratiakasvatus ovat tärkeitä, sillä tutkimustulosten
         mukaan nuorena opittu äänestämättömyys
         jää usein pysyväksi ilmiöksi.
         
      
      
      Vaalijärjestelmän kehittäminen ja
         esimerkiksi vaalirahoituksen läpinäkyvyys ovat
         tärkeitä myös äänestysaktiivisuuden
         parantamisen näkökulmasta. Äänestysaktiivisuuteen
         voidaan myös yrittää vaikuttaa esimerkiksi
         tiedotuksen keinoin sekä huolehtimalla, että äänestysmahdollisuudet kunnissa
         ovat monipuoliset. 
      
      
      Vaalilain (714/1998) mukaan sekä kunnan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista
         että vaalipäivän äänestyspaikoista
         päättää asianomainen kunta itse.
         Kunnan asiana on perustuslain 14 §:n 3 momentin velvoittamana
         huolehtia siitä, että äänestäjien äänestysmahdollisuudet
         kunnassa sekä ennakkoäänestyksessä että vaalipäivänä ovat
         riittävät. Vaalilaissa on pyritty antamaan kunnille joustavat
         mahdollisuudet suunnitella ennakkoäänestys ja
         vaalipäivän äänestys tarkoituksenmukaiseksi
         kokonaisuudeksi. On katsottu, että kunta itse pystyy parhaiten
         arvioimaan sen, kuinka monta ennakkoäänestyspaikkaa
         kunnassa tarvitaan, missä kunnan osissa niiden tulisi sijaita
         ja kuinka monta ennakkoäänestyspäivää kunnan
         eri alueilla tarvitaan siihen nähden, paljonko alueilla
         on potentiaalisia ennakkoon äänestäjiä.
         Oleellista on, että kunta harkitsee, mikä on tarkoituksenmukainen
         tapa järjestää riittävät äänestysmahdollisuudet äänioikeutetuille. 
      
      
      Oikeusministeriö on vaalikohtaisesti antanut kunnille
         ohjeita siitä, että sekä ennakkoäänestyspaikkoja
         että vaalipäivän äänestyspaikkoja
         on kunnassa oltava riittävästi suhteessa äänioikeutettujen
         määrään ja sellaisissa paikoissa,
         joihin äänestäjien on helppo tulla ja
         johon he vaivattomasti osaavat. Ennakkoäänestyspaikkojen
         lukumäärä onkin lisääntynyt
         viimeisimmissä vaaleissa. Samaan aikaan kuitenkin vaalipäivän äänestyspaikkojen
         määrä on vähentynyt. Oikeusministeriö tulee
         jatkossakin kannustamaan kuntia siihen, että sekä ennakkoäänestyspaikkoja
         että vaalipäivän äänestyspaikkoja
         sijoitetaan yhtäältä niin, että syrjäisemmillä alueilla
         asuvien mahdollisuudet äänestää turvataan
         ja toisaalta myös sinne, missä äänestäjien
         muutoinkin tiedetään liikkuvan. 
      
      
      Vaalilain 188 §:n mukaan muissa kuin kunnallisvaaleissa
         oikeusministeriö suorittaa kunnalle kertakorvauksena oikeusministeriön
         vahvistaman euromäärän jokaiselta vaaleissa äänioikeutetulta
         kunnan asukkaalta. Korvaus on tarkoitettu kattamaan kuntien vaalimenoja
         ja vähentämään kuntien taloudellista
         rasitusta vaalien järjestämisestä.
         Vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa korvausmäärä nostettiin
         1,9 euroon äänioikeutettua kohden, jolloin valtiolle
         korvauksesta aiheutuva kokonaismeno on yhteensä lähes 7,9
         miljoonaa euroa.
      
      
      Ulkomailla yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ovat
         valtioneuvoston asetuksella säädettävät Suomen
         edustustot ja niiden toimipaikat. Tavoitteeksi on asetettu, että mahdollisimman
         monet Euroopassa olevat edustustot olisivat europarlamenttivaaleissa
         avoinna ennakkoäänestystä varten kaikkina
         ennakkoäänestyksen ajanjakson neljänä päivänä (11.—8.
         päivä ennen vaalipäivää). Asetusta
         valmisteltaessa muina keskeisinä perusteina ovat edustustojen
         kokemukset aikaisemmista vaaleista sekä edustustojen tiedot
         ja arviot äänioikeutettujen määristä toimialueellaan. 
      
      
         Länsimaisissa demokratioissa ei yleensä ole laissa
         säädettyjä rajoituksia mielipidetutkimuksille
         eikä äänestyspaikkahaastatteluille. Joissakin
         maissa on kuitenkin rajoitettu mielipidetutkimusten ja äänestyspaikkahaastattelujen
         julkistamista vaalien aikana tai jonakin ennalta määrättynä aikana
         ennen vaaleja. Suomen vaalilaissa on kielletty pitämästä puheita,
         julkipanemasta tai jakamasta painettuja tai kirjoitettuja kehotuksia sekä millään
         tavoin vaikuttamasta tai yrittämästä vaikuttaa äänestäjien
         vaalivapauteen ennakkoäänestyksen aikana ennakkoäänestyspaikalla
         ja vaalipäivänä äänestyspaikalla
         tai niiden välittömässä läheisyydessä.
         Vaalilain kielto ei kuitenkaan ulotu muualla kuin ennakkoäänestyspaikassa
         tai vaalihuoneistossa ja niiden välittömässä läheisyydessä tehtäviin
         mielipidetutkimuksiin tai äänestyspaikkahaastatteluihin. 
      
      
      
      Yleisradion toteuttama henkilögallup on herättänyt
         vilkasta keskustelua viime hetken mielipidetiedustelujen merkityksestä äänestämiseen
         ja vaalitulokseen. Kysymys on ongelmallinen ja aiheesta on hyvä käydä keskustelua
         laajasti myös politiikan ja sananvapauden tutkijoiden kanssa. Vaikka
         kannatusmittausten tekemiseen ja julkistamiseen vaalien aikana saattaa
         liittyä kielteisiäkin seikkoja, niiden kieltämisellä tai
         nykyistä laajemmalla rajoittamisella puututtaisiin perustuslaissa
         jokaiselle turvattuun sananvapauteen eli oikeuteen ilmaista, julkistaa
         ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
         ennakolta estämättä. Oikeusministeriössä ei
         ole vireillä tällaisia hankkeita. Yhtenä vaihtoehtona voidaan
         nähdä, että kysymys kannatusmittauksista
         vaalien aikana ratkaistaan median itsesääntelyn
         piirissä.
      
      
      
      Oikeusministeriö etsii syksyn aikana keinoja selvittää,
         miten viime hetken mielipidetiedustelut vaikuttavat äänestyskäyttäytymiseen
         tai millaisia muita taustaselvityksiä aiheesta tulisi tehdä.
         Näitä kysymyksiä on myös syytä pohtia
         siinä yhteydessä, kun demokratiapoliittisesta
         asiakirjasta syksyn aikana keskustellaan eduskunnassa ja kansalaisyhteiskunnassa.
         
      
      
      
      
         
         Helsingissä 2 päivänä heinäkuuta
            2009
         
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 559/2009 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Markku Laukkanen /cent:
         
         
Vilka åtgärder tänker regeringen
            vidta för att öka valdeltagandet vid Europaparlamentsval
            och antalet röstningsställen och anser regeringen
            det vara nödvändigt att begränsa publiceringen
            av opinionsundersökningar gällande vissa personer
            inför valet?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Europaparlamentsval har förrättats i Finland
         fyra gånger. Valdeltagandet har varje gång varit
         lågt, 60.3 % år 1996, 31.4 % år
         1999, 41.1 % år 2004 och 40.3 % år
         2009. Också med tanke på hela Europeiska unionen
         har det genomsnittliga valdeltagandet vid Europaparlamentsval varit
         lågt. Det genomsnittliga valdeltagandet år 1994
         i EU:s 12 medlemsstater var 56.7 %, år 1999 i
         15 medlemsstater 49.5 %, år 2004 i 25 medlemsstater
         45.5 % och år 2009 i 27 medlemsstater 43.1 %.
      
      
      Valdeltagandet har i Europa i allmänt sjunkit även
         i andra än Europaparlamentsval. I det demokratipolitiska
         dokument som justitieministeriet för tillfället
         bereder behandlas faktorer som påverkar valdeltagandet
         och medborgaraktiviteten ur ett brett perspektiv. Samtidigt utvärderas
         möjligheterna att stärka valdeltagandet. I beredningen
         har man uppskattat att det inte finns några enstaka lösningar
         som skulle höja valdeltagandet, utan att det snarast krävs
         långsiktiga åtgärder och ett bredbasigt
         samarbete, där olika myndigheter, föreningar och
         skolorna har en roll. Speciellt viktiga är de upplevelser
         om påverkan som man som ung får och en demokratifostran
         som stärker ett aktivt medborgarskap. Enligt forskningsresultaten
         förblir avstående från att rösta
         som ung ofta ett permanent beteende.   
      
      
      Att utveckla valsystemet och förbättra transparensen
         i valfinansieringen är även viktiga åtgärder
         med tanke på valdeltagandet. Man kan även försöka
         påverka valdeltagandet genom informationskampanjer och
         genom att se till att trygga mångsidiga röstningsmöjligheter
         inom kommunerna.  
      
      
      Enligt vallagen (714/1998) bestämmer kommunerna
         själva både de allmänna förhandsröstningsställena
         och röstningsställena på valdagen i kommunen.
         Enligt 14 § 3 mom. grundlagen är kommunen skyldig
         att se till att väljarna har tillräckliga möjligheter
         att rösta vid förhandsröstningen eller
         på valdagen i kommunen. Vallagen syftar till att ge kommunerna
         flexibla möjligheter att planera förhandsröstningen
         och röstningen på valdagen så att de
         tillsammans bildar en ändamålsenlig helhet. Det
         anses att kommunen bäst själv kan bedöma
         hur många förhandsröstningsställen
         det behövs i kommunen, var i kommunen de bör ligga
         och hur många förhandsröstningsdagar
         det behövs i olika delar av kommunen med beaktande av potentiella
         förhandsväljare i de olika delarna. Det viktigaste är
         att kommunen överväger vilket som är
         det mest ändamålsenliga sättet att ordna
         tillräckliga möjligheter att rösta för väljarna.
      
      
      Justitieministeriet har skilt för varje val gett anvisningar
         till kommunerna och enligt dessa ska det i kommunen finnas tillräckligt
         många förhandsröstningsställen
         och röstningsställen på valdagen i förhållande
         till antalet röstberättigade invånare
         och röstningen ska ordnas på en plats som väljarna
         gärna kommer till och som är lätt att hitta.
         Antalet förhandsröstningsställen har
         också ökat i de senaste valen. Samtidigt har dock
         antalet röstningsställen på valdagen
         minskat. Justitieministeriet kommer i fortsättningen att
         uppmuntra kommunerna att placera förhandsröstningsställena
         och röstningsställena på valdagen å ena sidan
         så att röstningsmöjligheterna för
         dem som bor avsides i kommunen kan tryggas, men å andra
         sidan även i platser som väljarna också annars
         besöker. 
      
      
      Enligt 188 § vallagen betalar justitieministeriet vid
         andra val än kommunalval som engångsersättning
         till kommunen ett belopp som ministeriet fastställer för
         varje kommuninvånare som har rösträtt
         i valet. Ersättningen är avsedd att täcka kommunernas
         valutgifter och minska den ekonomiska belastning som ordnande av
         val innebär för kommunerna. Vid Europaparlamentsvalet 2009
         höjdes ersättningen till 1,9 euro per röstberättigad
         kommuninvånare, varvid totalutgiften för staten
         uppgår till nästan 7,9 miljoner euro.
      
      
      Allmänna förhandsröstningsställen
         utomlands är de finska beskickningar och deras verksamhetsställen
         som bestäms genom förordning av statsrådet.
         Målet är att vid Europaparlamentsval är
         så många beskickningar som möjligt i
         Europa är öppna för röstning
         under alla fyra dagar under förhandsröstningsperioden
         (11—8 dagen före valdagen). Andra viktiga grunder
         vid beredningen av förordningen är beskickningarnas
         erfarenheter vid tidigare val samt beskickningarnas uppgifter och
         uppskattningar om antalet röstberättigade inom
         deras verksamhetsområde. 
      
      
      I västerländska demokratier finns i allmänhet inte
         lagstadgade begränsningar beträffande opinionsundersökningar
         eller vallokalsundersökningar. I vissa länder
         har man dock begränsat möjligheterna att publicera
         opinionsundersökningar och vallokalsundersökningar
         medan valen pågår eller under en på förhand
         fastställd tid före valen. Enligt den finska vallagstiftningen är det
         förbjudet att under förhandsröstningsperioden
         på ett förhandsröstningsställe
         eller på valdagen i en vallokal eller i deras omedelbara
         närhet hålla tal, anslå eller dela ut
         tryckta eller skrivna upprop eller att på något
         sätt överhuvudtaget utsätta eller försöka
         utsätta en röstandes valfrihet för påverkan.
         Förbudet i vallagen sträcker sig dock inte till
         andra opinionsundersökningar eller vallokalsundersökningar än
         de som hålls på förhandsröstningsstället
         eller i vallokalen eller i deras omedelbara närhet.
      
      
      Rundradions persongallup har väckt livlig debatt om
         vilken betydelse galluparna som görs just innan valen har
         för röstandet och valresultatet. Frågan är
         problematisk och en bred diskussion om ämnet borde föras
         tillsammans med forskare i politik och yttrandefrihet. Även
         om det i samband med understödsmätningar och publiceringen
         av resultatet av dem kan förekomma negativa fenomen, skulle
         ett förbud mot dem eller mer omfattande begränsningar
         innebära inskränkning av medborgarnas yttrandefrihet,
         dvs. rätten att framföra, sprida och ta emot information, åsikter
         och andra meddelanden utan att någon i förväg
         hindrar detta, som tryggas i grundlagen. Vid justitieministeriet är
         inga sådana projekt aktuella. En möjlighet är
         att frågan om mediernas gallupundersökningar i
         samband med valen kan lösas genom mediernas självreglering.
      
      
      Justitieministeriet söker under hösten sätt
         att utvärdera hur gallupundersökningar som görs omedelbart
         innan valen påverkar väljarbeteende och hurudana
         utredningar om saken som borde göras. Det är även
         skäl att begrunda dessa frågor i samband med att
         det demokratipolitiska dokumentet under hösten diskuteras
         i riksdagen och inom medborgarsamhället.  
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 2 juli 2009
         
         Justitieminister Tuija Brax