KIRJALLINEN KYSYMYS 601/2014 vp
         KK 601/2014 vp - Pia Kauma /kok 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Peruskoulun kieltenopetuksen aikaistaminen ja monipuolistaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Kieli- ja kulttuuriosaamisen merkityksestä globaaleilla
            markkinoilla vallitsee laaja yhteisymmärrys. Suomen kansainvälistymisen
            ja kilpailukyvyn kehittämisen kannalta on olennaista, että koulutusjärjestelmämme
            antaa koululaisille vahvan ja monipuolisen kielitaidon. Vieraiden
            kielten opiskelu peruskouluissa ja lukioissa on Opetushallituksen
            Kielitivoli-raportin (2012) mukaan kuitenkin selvästi yksipuolistunut
            viimeisten kymmenen vuoden aikana. Suurin osa oppilaista (78,8 % vuonna
            2009) opiskelee vain minimimäärän eli
            kaksi kieltä, jotka ovat lähes aina ruotsi ja
            englanti. Vain vajaa viidennes on opiskellut kolmea vierasta kieltä ja
            alle prosentti neljää vierasta kieltä.
            Kieltenopetuksen monipuolinen järjestäminen on
            osoittautunut haasteelliseksi varsinkin pienissä kunnissa
            ja haja-asutusalueilla.
         
         
         Perusopetuksessa opiskeltavat kielet jakautuvat nykytilanteen
            mukaan oppimäärältään
            pakollisiin ja valinnaisiin kieliin. Vaikka kunnille on sallittu
            tiettyä joustavuutta kieliopetuksen järjestämisen
            suhteen, tulee oppilaiden opiskella äidinkielensä ja
            toisen kotimaisen kielen lisäksi vähintään
            yhtä ja enintään kolmea muuta kieltä. Nykytilanteessa
            suurin osa peruskoululaisista aloittaa ruotsin seitsemännellä luokalla
            B1-kielenä. Kielen lyhyen opiskeluajan vuoksi vain harva
            ehtii kuitenkaan saavuttamaan sellaisen osaamistason, joka mahdollistaisi
            ruotsin sujuvan käyttämisen työelämässä tai
            muissa yhteyksissä. Kielen pakollisuus myös heikentää merkittävästi opiskelumotivaatiota.
            Tilastokeskuksen kielitaitokyselyn mukaan ruotsia vieraana kielenä osaa vastaajien
            oman arvion mukaan taitavasti vain 4 % ja kohtuullisesti
            25 % suomalaisista, minkä valossa opiskeluun
            käytetty aika ja resurssit tuottavat heikkoa tulosta. Ruotsin
            kielen suosio ylioppilaskirjoituksissa on myös ollut jatkuvassa laskussa:
            keväällä 2014 keskipitkän oppimäärän kirjoitti
            vain 8 273 nuorta, kun vastaava luku vuonna 2005 oli 17 180.
         
         
         Koska kielten oppiminen on tehokkainta nuorena, tulisi opinnot
            voida aloittaa nykyistä aiemmin, esimerkiksi jo päiväkodissa.
            Positiivisena kehityksenä voidaan mainita tietyt Helsingin koulut,
            joissa ensimmäisen vieraan kielen opiskelun voi aloittaa
            jo 1. tai 2. luokalla. Myös kielikylpyluokat on todettu
            tehokkaaksi tavaksi vauhdittaa kielten omaksumista jo nuorempana. Kielikylpyluokkien
            potentiaalia laskee kuitenkin nykyisellään se,
            että ne koskevat toistaiseksi vain ruotsinkielistä opetusta.
            Niiden avaamista laajemmalle kielivalikoimalle tulisikin harkita
            jo lähivuosina. Kansainvälisen yhteistyön
            ja liike-elämän kannalta venäjän,
            espanjan ja kiinan kaltaisten kielten opiskelu ruotsin tilalla avaisi
            uusia ovia nuorille ja olisi samalla hyödyksi koko Suomen
            taloudelle. Yrityselämän edustajilta onkin viime
            vuosina kuultu useita kannanottoja monipuolisemman kieltenopetuksen
            puolesta.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Onko hallituksella suunnitelmia aikaistaa ja monipuolistaa
            kieltenopetusta vastaamaan paremmin nykyajan vaatimuksia sekä esimerkiksi
            valmiuksiamme käydä kansainvälistä kauppaa
            globalisoituneessa maailmassa?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 21 päivänä elokuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Pia Kauman /kok näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 601/2014 vp:
         
         
Onko hallituksella suunnitelmia aikaistaa ja monipuolistaa
            kieltenopetusta vastaamaan paremmin nykyajan vaatimuksia sekä esimerkiksi
            valmiuksiamme käydä kansainvälistä kauppaa
            globalisoituneessa maailmassa?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Suomen kielikoulutuspolitiikan keskeisenä tavoitteena
         on turvata kansalaisten sivistystaso ja sen olennaisena osana monipuolinen
         ja syvällinen kielitaito. Tämä edellyttää mahdollisuuksia monipuolisiin
         kielivalintoihin ja kieliopintojen aloittamista mahdollisimman varhaisessa
         vaiheessa.
      
      
      Valtioneuvosto päätti perusopetuksen valtakunnallisten
         tavoitteiden ja tuntijaon uudistamisen yhteydessä kesäkuussa
         2012 varhentaa B1-kielen opetusta alkamaan kuudennella vuosiluokalla.
         Kaikille yhteinen B1-kieli on toinen kotimainen kieli, ellei oppilas
         opiskele sitä jo A-kielenä. Kielen opiskelun aikaistamisella
         pyritään vahvistamaan toisen kotimaisen kielen
         osaamista.
      
      
      Päättäessään uudesta
         tuntijaosta valtioneuvosto hyväksyi kaksi lausumaa, joista
         ensimmäisen mukaan valtioneuvosto päättää vuonna
         2013 tehtävän kehyspäätöksen
         yhteydessä kolmen vuosiviikkotunnin lisäyksestä,
         joka kohdennetaan yleiseen valinnaisuuteen. Lisäys toteutettaisiin opetus-
         ja kulttuuriministeriön kehyksen puitteissa vuodesta 2016
         alkaen. Päätöstä ei toistaiseksi
         ole tehty. Toisen lausuman mukaan valtioneuvosto edellyttää,
         että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee
         vuoden 2014 loppuun mennessä hallituksen esityksen, jossa
         esitetään vapaaehtoisen A2-kielen säätämistä opetuksen
         järjestäjille pakolliseksi. Hallituksen linjauksia
         toteutetaan vaalikauden aikana valtiontalouden kehyspäätöksen
         mukaisesti. Hallitus pidättäytyy uusien kuntien
         menoja lisäävien tehtävien ja velvoitteiden
         antamisesta ilman, että se päättää samalla
         vastaavan suuruisesta tehtävien ja velvoitteiden karsimisesta
         tai uusien annettavien tehtävien ja velvoitteiden täysimääräisestä rahoittamisesta.
      
      
      
      Kuten kysymyksessä todetaan, kielikylpyluokat on todettu
         tehokkaaksi tavaksi vauhdittaa kielten omaksumista. Valtioneuvoston
         hyväksymässä kansalliskielistrategiassa
         todetaan, että kielikylpy on opetusmenetelmänä osoittautunut menestyksekkääksi.
         Kielikylpyoppilaat suhtautuvat myönteisesti muihin kieliin
         ja kulttuureihin, saavat keskimääräistä parempia
         tuloksia muun muassa matematiikassa ja englannissa ja ovat keskimääräistä lukio-orientoituneempia.
         Kansalliskielistrategiassa
         on asetettu tavoitteeksi kielikylpyopetuksen lisääminen.
      
      
      
      Kotimaisten kielten varhaisella täydellä kielikylvyllä tarkoitetaan
         varhaisintaan kolmevuotiaana ja viimeistään esiopetuksesta
         alkavaa ja perusopetuksen loppuun kestävää ohjelmaa,
         jossa osa opetuksesta järjestetään koulun
         varsinaisella opetuskielellä ja osa toisella kotimaisella kielellä tai
         saamen kielellä. Vieraskielinen opetus — tai kaksikielinen
         opetus, jota nimitystä käytetään
         uusien opetussuunnitelman perusteiden luonnoksissa — on
         hyvin samankaltaista opetusta kielikylpyopetuksen kanssa. Uusi kieli opitaan
         aidoissa tilanteissa muun kuin äidinkielen välityksellä.
      
      
      Opetushallituksessa on valtioneuvoston tuntijakopäätöksen
         pohjalta käynnissä opetussuunnitelman perusteiden
         laatimistyö. Opetushallitus asetti joulukuussa 2012 työryhmän
         esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden vieraskielistä opetusta
         ja kielikylpyopetusta koskevan osuuden laatimiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman
         perusteita koskeva Opetushallituksen määräys
         annetaan vuoden 2014 loppuun mennessä, ja uudet opetussuunnitelmat
         otetaan käyttöön viimeistään
         1.8.2016. Paikallisten opetussuunnitelmien laadinta käynnistyy
         vuoden 2015 alussa. Opetushallitus tuottaa tukiaineistoa paikalliseen
         opetussuunnitelmatyöhön valmistautumiseen ja työn
         toteuttamiseen.
      
      
      Pääministeri Alexander Stubbin hallituksen ohjelman
         mukaan hallitus vahvistaa toimia perusopetuksen laadun kehittämiseksi
         tavoitteenaan pysäyttää tutkimuksissa
         havaittu oppimistulosten lasku. Hallitusohjelman mukaan laajennetaan
         kielikylpykoulutusta koko Suomen alueella. Hallitusohjelman mukaan
         näiden toimien rahoitus arvioidaan budjettiriihessä.
      
      
      Hallitusohjelman kielikylpyopetuksen laajentamista koskevan
         tavoitteen toteuttamiseksi kotimaisten kielten kielikylpyopetusta
         ja muiden kielten kaksikielistä opetusta suunnitellaan
         laajennettavaksi kohdentamalla opetuksen järjestäjille
         valtion erityisavustuksia käytettäväksi
         vuonna 2015. Budjettiriihessä päätettiin,
         että kielikylpykoulujen perustamiseen ja laajentamiseen
         varataan kolme miljoonaa euroa.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 16 päivänä syyskuuta
            2014
         
         
         Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 601/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Pia Kauma /saml:
         
         
Har regeringen planer på att tidigarelägga
            språkundervisningen och göra den mångsidigare
            så att den bättre motsvarar dagens krav och t.ex.
            vår beredskap att idka internationell handel i en globaliserad
            värld?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Ett viktigt mål för den finländska
         språkutbildningspolitiken är att trygga medborgarnas
         bildningsnivå, och som en väsentlig del därav
         en mångsidig och gedigen språkkunskap. Det här förutsätter
         att det finns möjligheter att göra mångsidiga
         språkval och att språkstudier inleds så tidigt
         som möjligt. 
      
      
      I samband med att statsrådet i juni 2012 fattade beslut
         om att omarbeta de riksomfattande målen och timfördelningen
         inom den grundläggande utbildningen, beslöt man
         också att tidigarelägga undervisningen i B1-språket
         så att undervisningen inleds i sjätte årskursen.
         B1-språket, som är gemensamt för alla, är
         det andra inhemska språket, såvida inte eleven
         redan studerar detta som A-språk. Genom att tidigarelägga
         studierna i detta språk försöker man
         stärka kunskaperna i det andra inhemska språket. 
      
      
      Då statsrådet fattade beslut om den nya timfördelningen
         godkändes två uttalanden. Enligt det första
         beslutar statsrådet år 2013 i samband med rambeslutet
         att öka timantalet med tre årsveckotimmar, som
         räknas in i den allmänna valbarheten. Ökningen
         verkställs inom undervisnings- och kulturministeriets ram
         fr.o.m. år 2016. Än så länge
         har beslutet inte fattats. Enligt det andra uttalandet förutsätter
         statsrådet att undervisnings- och kulturministeriet bereder
         en regeringsproposition senast i slutet av 2014, där man
         föreslår att det blir obligatoriskt för
         anordnare av utbildning att erbjuda undervisning i det frivilliga
         A2-språket. Regeringens riktlinjer följs under
         valperioden i enlighet med rambeslutet om statsfinanserna. Regeringen
         avhåller sig från att ge kommunerna nya uppgifter
         och förpliktelser som ökar kommunernas utgifter
         utan att samtidigt besluta om att gallra i uppgifter och förpliktelser
         av motsvarande storlek eller om finansiering av de nya uppgifterna
         och förpliktelserna till fullt belopp. 
      
      
      
      Som det konstateras i spörsmålet har språkbadsklasserna
         visat sig vara ett effektivt sätt att tillägna
         sig språk snabbare.  I den nationalspråksstrategi
         som statsrådet antagit konstateras att språkbadet
         har visat sig vara en framgångsrik undervisningsmetod.
         Språkbadseleverna förhåller sig positivt
         till andra språk och kulturer, får bättre
         resultat bl.a. i matematik och engelska och är mer gymnasieorienterade än
         genomsnittet. I nationalspråksstrategin har man ställt
         upp som mål att språkbadsundervisningen ska utvidgas.
      
      
      
      Med tidigt fullständigt språkbad i de inhemska
         språken avses ett program som inleds tidigast vid tre års ålder
         och senast i förskolan och som fortsätter under
         hela den grundläggande utbildningen. En del av undervisningen
         sker på skolans egentliga undervisningsspråk,
         medan en annan del sker på det andra inhemska språket
         eller på samiska. Undervisningen på främmande språk — eller
         tvåspråkig undervisning, som är den benämning
         som används i utkastet till de nya läroplansgrunderna — är
         mycket lik språkbadsundervisningen. Det nya språket
         lärs in i verkliga situationer utan förmedling
         via modersmålet.
      
      
      Vid Utbildningsstyrelsen pågår utarbetandet av
         grunderna för läroplanen utifrån statsrådets beslut
         om timfördelningen. I december 2012 tillsatte Utbildningsstyrelsen
         en arbetsgrupp som ska utarbeta den del av grunderna för
         läroplanen för förskoleundervisning och
         grundläggande utbildning som gäller undervisningen
         på främmande språk och språkbadsundervisningen.
         Utbildningsstyrelsens föreskrift om grunderna för
         läroplanen för den grundläggande utbildningen
         meddelas före utgången av år 2014, och
         de nya läroplanerna tas i bruk senast den 1 augusti 2016.
         Utarbetandet av lokala läroplaner inleds vid ingången
         av år 2015. Utbildningsstyrelsen framställer stödmaterial
         för förberedande och genomförande av
         det lokala läroplansarbetet.
      
      
      Enligt statsminister Alexander Stubbs regeringsprogram kommer
         regeringen att stärka åtgärderna för
         att utveckla kvaliteten på den grundläggande utbildningen
         med syfte att hejda den nedgång i inlärningsresultaten
         som noterats i undersökningar.  I enlighet med regeringsprogrammet kommer
         språkbadsundervisningen att utvidgas i hela Finland. Enligt
         regeringsprogrammet bedöms finansieringen av dessa åtgärder
         vid budgetförhandlingarna.
      
      
      
      För att målet i regeringsprogrammet om en
         utvidgning av språkbadsundervisningen ska kunna nås,
         planerar man att utvidga språkbadsundervisningen i de inhemska
         språken och den tvåspråkiga undervisningen
         på andra språk genom att statliga specialunderstöd
         riktas så att de år 2015 står till förfogande
         för anordnare av sådan undervisning. Vid budgetförhandlingarna
         beslöts att det reserveras tre miljoner euro för
         inrättande och utvidgning av språkbadsskolor.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 16 september
            2014
         
         
         Undervisnings- och kommunikationsminister Krista Kiuru