YK on arvioinut, että vuoteen 2025 mennessä jopa
            kaksi kolmasosaa maailman väestöstä kärsii vesipulasta.
            Maailman vedenkulutus on kasvanut koko viime vuosisadan ajan, ja
            tähän on johtanut muun muassa teollistuminen ja
            kaupungistuminen (pelkkä väestönkasvu
            ei selitä lisääntynyttä vedenkulutusta).
            Useissa maapallon osissa vettä kulutetaan enemmän
            kuin sitä syntyy — näin myös
            Venäjällä ja Yhdysvalloissa.
         
         
         Suomessa syntyy vuorokaudessa noin 6 miljoonaa kuutiometriä uutta
            pohjavettä. Vuodessa maamme teollisuus ja yhdyskunnat käyttävät
            7,5 prosenttia uusiutuvien vesivarojen määrästä. Suomi
            onkin arvioitu maailman rikkaimmaksi maaksi veden suhteen (World
            Water Council ja Britannian Centre for Ecology and Hydrology). Arvio
            perustuu ns. vesiköyhyysindeksiin, jossa otetaan huomioon
            paitsi vesivarojen määrä myös muita
            tekijöitä, kuten vesihuollon kattavuus ja veden
            käyttö teollisuudessa ja maataloudessa.
         
         
         Jatkossa Suomen vesivarat voivat siis kiinnostaa kuluttajia
            ja teollisuutta myös muualla maailmassa. Jo nyt vedestä on
            tullut kallista kauppatavaraa, ja samalla on menossa vesivarojen
            yksityistämisaalto. Esimerkiksi kansainvälinen
            valuuttarahasto IMF ja Maailmanpankki ovat vuodesta 2000 lähtien
            myöntäneet useille maille lainoja sillä ehdolla,
            että ne yksityistävät vesihuoltonsa — ja
            tämä on yleensä moninkertaistanut sen
            hinnan, jonka kuluttaja vedestään maksaa.
         
         
         Euroopassa onkin nyt huolestuttu siitä, saavatko kaikki
            kansalaiset myös jatkossa puhdasta juomavettä.
            Yli miljoona eurooppalaista on allekirjoittanut kansalaisaloitteen,
            jossa vaaditaan, että kansalaisten vedensaanti turvataan
            lainsäädäntöteitse ja vedestä tehdään
            perusoikeus. Aloitteen ovat käynnistäneet Euroopan
            julkisen alan ammattiliitot.
         
         
         Myös Suomessa on syytä perusteellisesti pohtia,
            riittääkö lainsäädäntömme
            turvaamaan kansalaisten oikeuden veteen. Samalla pitäisi
            estää se tulevaisuuden skenaario, jossa vesivaroja
            yksityistetään esim. velan saamisen ehtona. Tällaiseen
            tilanteeseen joutuminen on tulevaisuudessa mahdollista, mikäli
            emme saa pysäytettyä maamme velkaantumiskehitystä — Suomi
            velkaantuu kiihtyvällä vauhdilla ja kestävyysvajeemme
            on Euroopan komission arviossa 5,8 % eli kovempi kuin
            muilla EU-mailla keskimäärin.
         
         
         Suomen vesilaissa (587/2011) vedenottamon tai
            kaivon veden omistaa alueen haltija, mutta pohjavettä ei
            omista kukaan — sitä voi vain vallita. Tästä on
            epäsuorasti pääteltävissä,
            että pohjavesi on jätetty kansalliseen omistukseen.
            Tätä seikkaa ei kuitenkaan ilmaista suoraan, ja
            suora ilmaisutapa voisi olla hyvä väärinkäsitysten
            välttämiseksi.
         
         
         Sinänsä vesilaki näyttäisi
            turvaavan kansalaisten vedensaannin. Viranomaiselta on esimerkiksi
            pyydettävä lupa tietyille vesitaloushankkeille, kuten
            otettaessa pohjavettä yli 250 kuutiometriä vuorokaudessa.
            Lupa voidaan myöntää, mikäli hankkeesta
            saatavat yleiset tai yksityiset edut ovat huomattavat hankkeesta
            koituviin yleisiin tai yksityisiin menetyksiin nähden — ei
            kuitenkaan, jos hanke vaarantaa yleisen terveydentilan tai suuresti
            huonontaa paikkakunnan asutus- tai elinkeino-oloja.
         
         
         Lisäksi, mikäli vettä ei riitä kaikkiin
            käyttötarpeisiin, noudatetaan vedenotossa ns.
            etusijajärjestystä. Etusijajärjestys
            turvaa ensisijaisesti paikallisen vedensaannin. Sen mukaan vettä käytetään
            seuraavassa järjestyksessä: 1) ottamispaikan lähistön
            kiinteistökohtainen käyttö 2) yhdyskunnan
            vesihuolto paikkakunnalla 3) teollisuus- tai muu käyttö paikkakunnalla,
            taikka yhdyskunnan vesihuolto paikkakunnan ulkopuolella 4) käyttö muualla
            ja muussa tarkoituksessa kuin yhdyskunnan vesihuolto.
         
         
         Vesilaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä,
            ja hallitus esittää tiettyjä muutoksia
            vesilakiin. Lähinnä hallituksen esitys pyrkii
            turvaamaan vedensaannin esim. kuivuuden tai tulvien aikana. Uudistus
            on sinänsä kannatettava.
         
         
         Edellä mainituista vesioikeuden pykälistä huolimatta
            (etujen ja menetysten punnitseminen, etusijajärjestys,
            tulvan ja kuivuuden huomioiminen) jää kysymys
            pohjaveden omistusoikeudesta epäselväksi. Pohjimmiltaan
            on kyse vedestä kansallisena omaisuutena tai vedestä kansalaisen
            perusoikeutena, ja siksi olisi järkevintä säätää asiasta
            perustuslain tasolla.
         
         
         Suomen perustuslaissa ei suoraan mainita vettä kansallisena
            omaisuutena tai vettä kansalaisen perusoikeutena. Perustuslaissa
            tosin on kohtia, jotka voidaan tulkita niin, että ne sisältävät
            kansalaisen perustavanlaatuisen oikeuden veteen. Tällaisina
            kohtina voidaan pitää perustuslain pykäliä 19
            "Oikeus sosiaaliturvaan" ja 20 "Vastuu ympäristöstä".
            Perustuslain 19 §:n mukaan esim. "Julkisen vallan
            on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
            jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
            ja edistettävä väestön terveyttä."
            Perustuslain 20 §:n mukaan "Julkisen vallan on turvattava
            jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön
            sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
            koskevaan päätöksentekoon."
         
         
         Näissä pykälissä ei kuitenkaan
            suoraan määrätä vedestä kansallisena
            omaisuutena tai kansalaisen perusoikeutena. Kun vesi kuitenkin enenevässä määrin
            on muuttunut kauppatavaraksi, jota yksityiset suuryhtiöt
            hamuavat — ja jonka yksityistämistä edellytetään
            myös joidenkin valtioiden velkapapereissa — on
            mielestäni syytä hyvin selkeästi säätää vedestä kansalaisen
            perustuslaillisena oikeutena. Tällöin esim. perustuslain 19 §:n
            kohta sosiaali- ja terveyspalveluista voisi kuulua seuraavasti:
         
         
         "Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
            säädetään, jokaiselle riittävät
            sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön
            terveyttä. Julkisen vallan on myös turvattava
            kansalaisten veden saanti."