KIRJALLINEN KYSYMYS 883/2013 vp
KK 883/2013 vp - Kaj Turunen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Vakuutuslääkärin sidonnaisuudet
ja esteellisyys
Eduskunnan puhemiehelle
Pyydän oikeusministeriltä kannanottoa,
tulisiko vakuutuslääkärin julkistaa sidonnaisuutensa
tehdessään muuta työtä. Toiseksi
kysyn ministeriltä vakuutuslääkäreiden
jääviydestä toimia vakuutuslääkärinä omistaessaan
työnantajaansa, vakuutusyhtiötä. Omistaessaan
vakuutusyhtiön osakkeita vakuutuslääkäri
saa pääomatuloa yhtiöstä. Ovatko
vakuutuslääkärit esteellisiä tekemään
pakollisten vakuutusten korvauspäätöksiä (vaikkakin
virkailijan nimissä) omistaessaan ko. vakuutusyhtiön
osakkeita?
Lääketeollisuus on siirtymässä vuonna
2016 käytäntöön, jossa kuluttaja
voi netistä tarkastaa lääkäreiden
saamat rahat ja edut lääkeyrityksiltä. Tämän
johdosta kysyisin, tulisiko avoimuuden hengessä myös
vakuutuslääkäreiden esittää esittelytiedoissaan
työskentelynsä vakuutusyhtiöissä.
Tätä puoltaa mm. se, että eduskunnan
oikeusasiamies on ottanut ratkaisussaan 117/4/03
kantaa lääkäreiden nimitietojen antamiseen.
Ratkaisussa todetaan, että Potilasvakuutuskeskus toimi hyvän
hallintotavan vastaisesti kieltäytyessään luovuttamasta
asiantuntijakokouksen lääkärien nimitietoja
kantelun tehneelle henkilölle. Päätös
vakuutuskorvausasiassa, esim. henkilövahingossa, kirjataan
vakuutusvirkailijan tekemäksi, ja vakuutuslääkärin
henkilöllisyys salataan. Vakuutusvirkailijat perustavat
päätöksensä kuitenkin korkeakoulutetun
erikoisasiantuntijan antamaan lausuntoon, eikä heillä omaa
pelivaraa päätöksen suhteen voi olla.
Todellisuudessa nimetön vakuutuslääkäri
päättää vakuutuskorvauksen myöntämisestä tai
epäämisestä. Vakuutuslääkäreiden
henkilöllisyyden salaaminen estää kansalaisia
valvomasta hyvän hallinnon ja hallintolain toteutumista.
Kysyn myös, ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan
puute ja lääkärin henkilöllisyyden salaaminen
linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa. Onko vakuutuslääkärien
toiminnan valvonta ajan tasalla ja riippumatonta?
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan puute
ja vakuutuslääkärin henkilöllisyyden
salaaminen linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa ja
onko vakuutuslääkäri hallintolain
tai minkään muun lain tai asetuksen mukaan esteellinen
päättämään pakollisten
vakuutusten korvauksista, jos hän saa pääomatuloa
vakuutusyhtiöstä?
Helsingissä 3 päivänä lokakuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Kaj Turusen /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 883/2013 vp:
Ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan puute
ja vakuutuslääkärin henkilöllisyyden
salaaminen linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa ja
onko vakuutuslääkäri hallintolain
tai minkään muunkaan lain tai asetuksen mukaan
esteellinen päättämään
pakollisten vakuutusten korvauksista, jos hän saa pääomatuloa
vakuutusyhtiöstä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vakuutetulla on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun
lain (621/1999, julkisuuslaki) ja oikeuskäytännön
nojalla oikeus saada tieto vakuutusyhtiössä hänen
asiaansa käsitelleistä henkilöistä.
Nämä tiedot ilmenevät asiakirjoista,
jotka ovat julkisuuslain nojalla asianosaisjulkisia. Esimerkiksi
tapauksessa KHO 2003:57 korkein hallinto-oikeus katsoi, että vakuutetulla
oli asianosaisena oikeus saada tieto käsittelylehdillä hänestä esitettyjen,
esittäjien nimikirjaimilla varmennettujen tietojen ja arvioiden
antajien henkilöllisyydestä. Vakuutusyhtiön
lääkäreiden henkilöllisyyttä ei
siis salata, vaan vakuutettu saa tiedot pyytäessään.
On myös syytä huomata, että vakuutusyhtiön lääkäri
ei tee korvausratkaisuja. Ratkaisuista ilmenee sen tekijä,
ei lääkäri.
Hallintolaissa (434/2003), jota sovelletaan myös
julkista valtaa käyttävään yksityiseen,
säädetään esteellisyydestä muun
muassa ns. intressijäävitapauksessa. Lain 28 §:n
1 momentin 3 kohdan mukaan virkamies on esteellinen, jos asian ratkaisusta
on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa
hänelle tai hänen läheiselleen.
Vähäinen osakeomistus johtaa esteellisyyteen yleensä vain
silloin, jos käsittelyllä voi olla osakeomistukseen
erityisen tuntuvaa vaikutusta (KHO 2009:89). Edun tulee olla erityistä,
tavanomaisesta poikkeavaa ja odotettavissa olevaa, eli sille on
asetettu konkreettisuus- ja tietynasteinen välittömyysvaatimus.
Edun luonne arvioidaan aina tapauksittain. (Kulla: Hallintomenettelyn perusteet,
2012, s. 184 ja Niemivuo - Keravuori-Rusanen - Kuusikko: Hallintolaki,
2010, s. 238).
Lähtökohtaisesti lääkäriä ei
voida pitää esteellisenä, vaikka hän
omistaisi yhtiön osakkeita. Esteellisyys ratkaistaan kuitenkin
aina tapauskohtaisesti. Esteellisyyttä koskevien ratkaisujen
tekeminen ei kuulu oikeusministeriön toimivaltaan.
Vakuutusyhtiön lääkärien
velvollisuudesta ilmoittaa sidonnaisuuksia ei ole säädetty
kuten on säädetty valtion ylimpien virkamiesten
(valtioneuvoston oikeuskansleri ja apulaisoikeuskansleri, puolustusvoimien
komentaja, valtiosihteeri, valtiosihteeri kansliapäällikkönä,
kansliapäällikkö, alivaltiosihteeri ja
osastopäällikkö sekä näitä virka-asemaltaan
vastaavat ministeriön virkamiehet, tietyt virastojen päälliköt
ja ministerin erityisavustaja) sekä tuomarien sidonnaisuusilmoituksista.
Ilmoitettavia varallisuustietoja ovat näiden virkamiesten
osalta valtion virkamieslain (750/1994) esitöiden
(HE 236/1996 vp) merkittävät omistukset
kotimaisissa ja kansainvälisissä yrityksissä sekä huomattavat
taloudelliset vastuut. Sitä, milloin on kysymyksessä merkittävä omistus
tai huomattava taloudellinen vastuu, ei ole tarkoituksenmukaista
määritellä yleisellä tasolla
yksiselitteisesti. Taloudelliset tiedot kuten osakkeenomistus eivät
ole julkisia.
Sosiaali- ja terveysministeriössä on vireillä hanke
vakuutuslääkärijärjestelmän
kehittämiseksi. Tässä hankkeessa selvitetään
myös vakuutusyhtiöitten lääkärien
sidonnaisuuksia koskevat kysymykset.
Helsingissä 23 päivänä lokakuuta
2013
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 883/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Kaj Turunen /saf:
Är enligt justitieministerns mening avsaknaden av övervakning
och hemlighållande av en försäkringsläkares
identitet i linje med andan och ordalydelsen i förvaltningslagen
och
är en försäkringsläkare
enligt förvaltningslagen eller någon som helst
annan lag eller förordning jävig att besluta om ersättning
från obligatoriska försäkringar, om han
eller hon får kapitalinkomst från försäkringsbolaget?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Den försäkrade har med stöd av lagen
om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999, offentlighetslagen)
rätt att få uppgift om de personer inom försäkringsbolaget
som har behandlat hans eller hennes ärende. Dessa uppgifter framgår
av handlingar som enligt offentlighetslagen är partsoffentliga.
T.ex. ansåg högsta förvaltningsdomstolen
i fallet HFD 2003:57 att den försäkrade som part
hade rätt att få reda på identiteten
för de personer som gett uppgifter och bedömningar
om honom på handläggningsbladet. Uppgifterna och
bedömningarna hade bekräftats med initialer. Ett
försäkringsbolags läkares identitet hemlighålls
alltså inte, utan den försäkrade får
uppgifterna på begäran.
Det är också skäl att observera att
ett försäkringsbolags läkare inte fattar
ersättningsbeslut. Av avgörandet framgår
den som fattat det, inte läkaren.
I förvaltningslagen (434/2003), som också tilllämpas
på privata aktörer som utövar offentlig makt
föreskrivs om jäv i bl.a. s.k. intressejävsfall.
Enligt 28 § 1 mom. 3 punkten är en tjänsteman
jävig, om avgörandet i ärendet kan medföra synnerlig
nytta eller skada för tjänstemannen eller för
en närstående till honom eller henne.
Ett mindre aktieägande leder till jäv i allmänhet
enbart om behandlingen kan ha en särskilt kännbar
inverkan på aktieägandet (HFD 2009:89). Förmånen
ska vara särskild, avvikande från det sedvanliga
och kunna förväntas, dvs. på den har
ställts ett krav på att vara konkret och till
en viss grad omedelbar. Förmånens karaktär bedöms
alltid från fall till fall. (Kulla: Hallintomenettelyn
perusteet 2012, s. 184 och Niemivuo - Keravuori-Rusanen - Kuusikko:
Hallintolaki, 2010, s. 238).
Som utgångspunkt kan en läkare inte anses som
jävig fastän han eller hon äger aktier
i bolaget. Jävet avgörs dock alltid från
fall till fall. Det hör inte till justitieministeriets
behörighet att fatta beslut om jäv.
Det har inte föreskrivits om försäkringsläkares
skyldighet att uppge bindningar så som det har föreskrivits
om de högsta statstjänstemännens anmälningar
om bindningar (justitiekanslern i statsrådet
och justitiekansleradjointen, kommendören för
försvarsmakten, statssekreterare, statsekreterare som kanslichef,
kanslichef, understatssekreterare och avdelningschef samt ministerietjänstemän
som till sin tjänsteställning motsvarar dessa,
vissa chefer för ämbetsverk och ministerns specialmedarbetare) samt
domare. De förmögenhetsuppgifter som ska uppges är
för dessa tjänstemäns del enligt förarbetena
(RP 236/1996 rp) till statstjänstemannalagen (750/1995)
betydande ägande i inhemska och internationella företag
samt betydande ekonomiska ansvar. Det är inte ändamålsenligt
att på ett allmänt entydigt plan definiera när
det är fråga om ett betydande ägande
eller ett betydande ekonomiskt ansvar. Ekonomiska uppgifter såsom
aktieägande är inte offentliga.
Vid social- och hälsovårdsministeriet är
anhängigt ett projekt som syftar till att utveckla försäkringsläkarsystemet.
I detta projekt utreds också frågorna kring försäkringsbolagens
läkares bindningar.
Helsingfors den 23 oktober
2013
Justitieminister Anna-Maja Henriksson