KIRJALLINEN KYSYMYS 965/2012 vp
         KK 965/2012 vp - Vesa-Matti Saarakkala /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Kasvot peittävien huntujen käytön
            kieltäminen julkisilla paikoilla
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Euroopan maista Ranskassa, Belgiassa ja Hollannissa
            on voimassa laki, joka kieltää kasvot peittävien
            burka- ja niqab-huivien pidon julkisilla paikoilla. Ranskassa kasvot
            peittävien huntujen käyttöä säätelevä laki
            tulkitsee julkisiksi paikoiksi virastot, kadut, joukkoliikenteen
            kulkuvälineet, museot, torit sekä kaupat. Näillä alueilla burkaan
            tai niqabiin pukeutuneena esiintyminen ei ole sallittua rangaistuksen
            uhalla. Ranskan poliiseja on kuitenkin ohjeistettu siten, että yksityisautoilijan
            on sallittu pukeutuvan kasvot peittävään
            huntuun ja mahdolliset huomautukset pukeutumisesta on tehtävä tieturvallisuutta
            koskevien säädösten mukaisesti. Ranskassa
            kyseisen lain rikkomisesta langetetaan burka tai niqab-huivia julkisella
            paikalla pitävälle henkilölle 150 euron
            suuruinen sakko. Miehiä, jotka pakottavat naisen pitämään
            näitä vaatekappaleita, voi uhata jopa 30 000
            euron sakko tai vankeusrangaistus.
         
         
         Kasvot peittävän hunnun käytön
            sallimista ei Euroopassa yleisesti tulkita uskonnonvapauskysymyksenä,
            koska burkan tai niqabin käytöstä ei erikseen
            säädetä islamuskoisten pyhissä kirjoituksissa.
            Näin kielto ei riko Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9 artiklan
            tai Suomen perustuslain 11 §:n takaamaa ajatuksen-, uskonnon-
            ja omantunnonvapautta. Kasvot peittävän hunnun käytön
            on pääsääntöisesti
            todettu alentavan naisten arvoa ja tämän pukeutumistavan
            yhteensopivuus modernin länsimaisen oikeusjärjestyksen kanssa
            on myös asetettu kyseenalaiseksi. Näiden vaatekappaleiden
            käyttöä ei voi myöskään
            tulkita vapautena valita oma pukeutumisensa, sillä suurin
            osa burkaa tai niqabia käyttävistä musliminaisista
            tekee niin painostuksen alaisena.
         
         
         Belgiassa kasvot peittävien huntujen käytön kieltoa
            koskevan lain parlamenttikeskustelun aikana nostettiin esille varsinkin
            valtion sisäinen turvallisuus, jota burkan tai niqabin
            käyttö uhkaa. Valtion turvallisuusviranomaisille
            on Suomessakin taattava mahdollisuus tunnistaa ihmiset julkisilla
            paikoilla yleisen järjestyksen takaamisen vuoksi. Myös
            EU-kansalaisten vapaa liikkuvuus tuo lisäaspektin kasvot
            peittävien huntujen lainsäädäntöön,
            sillä huntukysymys on yhä enemmän yleiseurooppalainen.
            Mikäli useammat maat päättävät
            kieltää burkan ja niqabin pidon julkisilla paikoilla
            ja Suomi pitäytyy nykyisessä lainsäädännössään,
            voi riskinä olla se, että kasvot peittäviä huntuja
            pitäviä naisia alkaa hakeutua maahamme huomattava
            määrä muista EU-maista. Näiden
            henkilöiden kotouttamisennuste olisi hyvin suurella todennäköisyydellä heikko
            heidän huonon sosioekonomisen taustansa vuoksi, joka taas
            asettaisi yhä suuremman taakan maamme kotouttamisviranomaisten
            harteille.
         
         
         Suomen rikoslain 17 luvun 13 a §:ssä on maininta
            laittomasta naamioitumisesta, jossa tarkoituksena on rangaista henkilöitä,
            jotka naamioitumista hyväksikäyttämällä ovat
            aikeissa aiheuttaa henkeen tai omaisuuteen kohdistuvaa vahingontekoa.
            Kyseistä pykälää voisi pohtia
            laajennettavaksi, mikäli pukeutumisella pyritään
            viestittämään julkisella paikalla suomalaisen
            yhteiskunnan perusarvoja, muun muassa miesten ja naisten välisen
            tasa-arvon, vastustavia asenteita. Kyseistä pykälää muuttamalla
            eduskunnan käsiteltäväksi ei tarvitsisi
            tuoda erillistä lakiesitystä burka- ja niqab-huivien
            käyttökiellosta julkisilla paikoilla.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Aikooko hallitus lukuisten eurooppalaisten maiden esimerkin
            perusteella harkita kasvot peittävien burka- ja niqab-huivien
            käyttökieltoa julkisilla paikoilla esimerkiksi
            muuttamalla rikoslaimme 17 luvun 13 a §:ää,
            jolloin laiton naamioituminen koskisi myös suomalaisen
            yhteiskunnan perusarvojen vastustusta viestittävää pukeutumista, josta
            burkan tai niqabin käyttö on osoitus?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 5 päivänä joulukuuta
            2012
         
         
            - Vesa-Matti Saarakkala /ps
 
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkalan /ps näin kuuluvan
         kirjallisen kysymyksen KK 965/2012 vp:
         
         
Aikooko hallitus lukuisten eurooppalaisten maiden esimerkin
            perusteella harkita kasvot peittävien burka- ja niqab-huivien
            käyttökieltoa julkisilla paikoilla esimerkiksi
            muuttamalla rikoslaimme 17 luvun 13 a §:ää,
            jolloin laiton naamioituminen koskisi myös suomalaisen
            yhteiskunnan perusarvojen vastustusta viestittävää pukeutumista, josta
            burkan tai niqabin käyttö on osoitus?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Kirjallisessa kysymyksessä mainittu rikoslain 17 luvun
         13 a § laittomasta naamioitumisesta koskee
         tilanteita, joissa henkilö yleisellä paikalla järjestettävän
         yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka
         muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla
         esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena ilmeisenä tarkoituksenaan
         ryhtyä käyttämään henkilöön
         kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittaa omaisuutta. Naamioituminen
         on siis rangaistavaa ainoastaan, jos naamioituneen henkilön
         ilmeisenä tarkoituksena on vahingoittaa toista henkilöä taikka
         omaisuutta. Säännöksen säätämisen
         taustalla on ollut tarve ehkäistä mielenosoituksissa
         ja muissa yleisön kokoontumisissa yleisellä paikalla
         esiintyvää väkivaltaisuutta ja mellakointia
         sekä parantaa mahdollisuuksia saattaa rikoksista epäillyt syytteeseen.
         Kyseisen kriminalisoinnin tarkoituksena ei ole ollut puuttua ihmisten
         jokapäiväiseen pukeutumiseen. Pykälää koskevassa
         hallituksen esityksessä (HE 81/2004 vp) todetaan,
         ettei laittomana naamioitumisena pidetä naamioituneena
         esiintymistä, jos sen tarkoituksena on esimerkiksi suojautua
         säältä tai siihen on uskonnollinen tai
         jokin muu hyväksyttävä syy. Tällaisia
         muita hyväksyttäviä syitä voivat
         hallituksen esityksen mukaan olla esimerkiksi pukeutumisen perustana
         olevat etniset tai kulttuuriset syyt. Kasvot peittävien
         burka- ja niqab-huivien käyttökiellon sisällyttämistä laitonta
         naamioitumista koskevaan rikoslain pykälään
         ei siten voida pitää perusteltuna.
      
      
      Laitonta naamioitumista koskevaa säännöstä eduskunnassa
         käsiteltäessä eduskunnan perustuslakivaliokunta
         totesi lausunnossaan (PeVL 26/2004 vp), että henkilön
         pukeutumista voidaan arvioida perustuslain 7 §:ssä turvatun
         henkilökohtaisen vapauden kannalta. Henkilökohtainen vapaus
         on luonteeltaan yleisperusoikeus, joka suojaa ihmisen fyysisen vapauden
         ohella myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan.
         Myös eduskunnan apulaisoikeusasiamies on ottanut kantaa
         pukeutumisen rajoittamiseen ratkaisussaan 2740/4/09,
         joka koski moottoripyöräjengien liivien käytön
         kieltämistä yleisötapahtumassa. Siinä apulaisoikeusasiamies
         on katsonut, että pukeutumisessa on kyse perustuslaissa
         turvatusta henkilökohtaisesta vapaudesta sekä samoin
         perustuslain 10 §:ssä turvattuun yksityiselämään
         kuuluvasta seikasta. Yksityiselämän piiriin kuuluu
         muun muassa oikeus määrätä itsestään
         ja ruumiistaan.
      
      
      Perustuslakivaliokunta on antamissaan lausunnoissa muotoillut
         edellytyksiä sille, millä perusteilla perustuslain
         turvaamia perusoikeuksia voidaan rajoittaa. Rajoitusten tulee muun
         muassa olla painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatimia. Lisäksi
         rajoitusten tulee olla oikeasuhtaisia ja välttämättömiä hyväksyttävän
         tarkoituksen saavuttamiseksi. On vaikeaa esittää sellaisia
         perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä perusteita
         kasvot peittävien burka- ja niqab-huivien käyttökiellolle
         julkisilla paikoilla, joita perusoikeuksien rajoittaminen rikoslailla
         tai muilla keinoin edellyttäisi ja joiden vuoksi tällaisia
         rajoituksia voitaisiin pitää välttämättöminä.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 21 päivänä joulukuuta
            2012
         
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 965/2012 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Vesa-Matti Saarakkala /saf:
         
         
Tänker regeringen följa ett stort antal europeiska
            länders exempel och överväga att förbjuda
            användningen av burka- och niqab-sjalar som täcker
            ansiktet på offentliga platser, t.ex. genom att ändra 17
            kap. 13 a § i vår strafflag så att olaglig
            maskering även innefattar ett sätt att klä sig
            som signalerar att man motsätter sig de grundläggande
            värderingarna i det finska samhället, vilket användningen
            av burka eller niqab är ett uttryck för?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Den i spörsmålet nämnda bestämmelsen
         om olaglig maskering i 17 kap. 13 a § i
         strafflagen gäller situationer där en person i
         anslutning till en allmän sammankomst eller en offentlig
         tillställning på allmän plats eller i
         någon annan folksamling på allmän plats
         uppträder maskerad till oigenkännlighet
         med det uppenbara syftet att ta till våld mot person eller
         skada egendom. Maskeringen är således straffbar
         endast om den maskerades uppenbara syfte är att skada någon
         annan person eller egendom. Bakgrunden till att bestämmelsen
         stiftades var behovet av att förhindra våldsamheter
         och kravaller under demonstrationer och andra folksamlingar på allmänna
         platser samt att förbättra möjligheterna
         att väcka åtal mot personer som misstänks
         för brott. Syftet med kriminaliseringen var inte att ingripa
         i hur människor klär sig till vardags. I den regeringsproposition
         som gäller paragrafen (RP 81/2004 rd) konstateras
         det att som olaglig maskering inte anses att en person uppträder
         maskerad, om avsikten är t.ex. att skydda sig mot väderleken
         eller om det sker av religiösa eller andra godtagbara skäl. Andra
         godtagbara skäl kan enligt regeringens proposition vara
         t.ex. etniska eller kulturella skäl som ligger till grund
         för sättet att klä sig. Det kan således
         inte anses motiverat att inkludera ett förbud mot att använda
         burka eller niqab som täcker ansiktet i strafflagsparagrafen
         om olaglig maskering.
      
      
      När bestämmelsen om olaglig maskering behandlades
         i riksdagen konstaterade riksdagens grundlagsutskott i sitt utlåtande
         (GrUU 26/2004 rd) att frågan om hur en person
         klär sig kan bedömas utgående från
         den rätt till personlig frihet grundlagens 7 § garanterar.
         Den personliga friheten har karaktären av en allmän
         grundläggande fri- och rättighet, som inte bara
         skyddar människans fysiska frihet utan också hennes
         viljas frihet och självbestämmanderätt.
         Också riksdagens biträdande justitieombudsman
         har tagit ställning till frågan om att begränsa
         personers sätt att klä sig i sitt avgörande
         2740/4/09, som gällde förbud mot
         att använda mc-västar för motorcykelgäng vid
         offentliga tillställningar. Biträdande justitieombudsmannen
         ansåg i sitt avgörande att det handlar om den
         personliga friheten som garanteras i grundlagen och likaså om
         en omständighet som hör till privatlivet, som
         tryggas i grundlagens 10 §. Till privatlivets sfär
         hör bl.a. rätten att bestämma över
         sig själv och sin kropp.
      
      
      Grundlagsutskottet har i sina utlåtanden formulerat
         grunder utifrån vilka man kan begränsa de grundläggande
         rättigheterna som garanteras i grundlagen. Det ska bl.a.
         finnas ett tungt vägande samhälleligt behov av
         begränsningarna. Dessutom ska begränsningarna
         vara proportionerliga och vara nödvändiga för
         att ett godtagbart syfte ska uppnås. När det gäller
         frågan om att förbjuda användningen av
         burka och niqab-sjalar som täcker ansiktet på offentliga
         platser är det svårt att finna sådana
         med tanke på systemet med de grundläggande rättigheterna
         godtagbara grunder för ett förbud som krävs
         för att man ska kunna begränsa de grundläggande
         rättigheterna genom strafflag eller på något
         annat sätt, och utifrån vilka sådana
         begränsningar kunde anses nödvändiga. 
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 21 december
            2012
         
         
         Justitieminister Anna-Maja Henriksson