LAKIALOITE 150/2005
vp
LA 150/2005
vp - Heidi Hautala /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki eläinsuojelulain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Eläinsuojelulakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että kiellon
tai määräyksen antaminen tulee valvontaviranomaiselle
pakolliseksi silloin, kun eläinsuojelutarkastuksessa on
todettu eläinsuojelulakia tai sen nojalla annettuja säädöksiä tai
määräyksiä rikotun. Lisäksi
lakiin ehdotetaan lisäystä, jossa eläinsuojeluviranomaisen
tulee seurata eläimen pidossa syntyneen laiminlyönnin
seurauksena annettujen käskyjen tai määräysten
noudattamista uusintatarkastuksilla. Eläinsuojelulakiin
ehdotetaan lisäystä, joka antaa lääninhallituksille
eläinsuojelullisista syistä oikeuden määrätä eläimen
omistaja tilapäiseen eläintenpitokieltoon niin,
että oikeus myöhemmin ratkaisee, puretaanko eläintenpitokielto
vai jatketaanko sitä. Eläinsuojelulakiin ehdotetaan lisäystä,
jossa valtion varoista maksetaan etukäteen kustannukset,
joita lain 42 ja 44 §:ssä tarkoitetuista
toimenpiteistä on aiheutunut, minkä jälkeen
eläimen omistaja tai haltija on vastuullinen lopullisista
kustannuksista.
PERUSTELUT
Vuoden 1996 eläinsuojelulakia on uudistettu viisi kertaa,
vuosina 1996, 1998, 1999, 2001 ja 2003. Laissa on edelleen puutteita,
jotka tulisi korjata ensi tilassa. Eläinsuojelulain ensimmäisen
pykälän mukaan lain tarkoitus on suojella eläimiä parhaalla
mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä ja
edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua.
Tällä hetkellä tämä ei
käytännössä toteudu riittävällä varmuudella.
Jälkikäteisen eläinsuojeluvalvonnan
kehittäminen
Eläinsuojeluvalvojan ilmoitukset
Käytännön kokemukset ovat osoittaneet,
että lääninhallituksen hyväksymien
eläinsuojeluvalvojien ESL:n 41 §:n mukaisesti
tekemät ilmoitukset eläinsuojeluviranomaisille
eivät ole useinkaan johtaneet mihinkään
jatkotoimenpiteisiin. Tämän ongelman poistamiseksi
ehdotetaan 41 §:ää muutettavaksi
niin, että valvojan ilmoituksen perusteella viranomaisen
on ryhdyttävä asiassa ESL:n 39 ja 42—44 §:ssä mainittuihin
toimenpiteisiin.
Kiellot ja määräykset
ESL:n 42 §:n mukaan valvontaviranomainen voi antaa
eläimen omistajalle tai haltijalle kieltoja tai määräyksiä silloin,
kun eläinsuojelutarkastuksessa on todettu eläinsuojelulakia
tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä rikotun. Tällöin
voidaan eläimen omistajaa tai haltijaa kieltää jatkamasta
tai toistamasta säännösten vastaista
menettelyä tai määrätä määräajassa täyttämään
velvollisuutensa. Kysymys on siis eläinsuojelurikoksesta
tai -rikkomuksesta. Pykälää on muutettava
niin, että kiellon tai määräyksen
antaminen tulee valvontaviranomaiselle pakolliseksi.
Edellä mainitussa pykälässä ei
velvoiteta valvontaviranomaista suorittamaan uusintatarkastusta
annetun määräajan jälkeen tai
kiellon noudattamisen valvontaa. Tämän pitäisi
olla itsestään selvää, mutta
virallisten tilastojen mukaan uusintatarkastus laiminlyödään
merkittävän usein. Tämän vuoksi
ESL:n 42 §:ään on lisättävä velvollisuus
uusintatarkastuksen suorittamisesta.
Väliaikainen eläintenpitokielto kiireellisten toimenpiteiden
yhteydessä
ESL:n 44 §:ssä eläinsuojeluviranomaiselle
annetaan kiireellisissä tapauksissa oikeus ryhtyä varsin
voimakkaisiin toimenpiteisiin eläimen hyvinvoinnin turvaamiseksi
silloin, kun eläinsuojelulliset syyt sitä vaativat.
Pääsääntöisesti tällaisissa
tapauksissa on kysymys eläimestä, jonka hyvinvointi
on todella vakavasti vaarantunut ja joka on välittömän
avun tarpeessa. Valvontaviranomaisilla on oikeus tällöin
takavarikoida eläin ja ääritapauksessa
jopa lopettaa se. Eläimen omistaja tai haltija on puolestaan
törkeästi laiminlyönyt velvollisuutensa
huolehtia eläimen hyvinvoinnista.
Nykyisen lain mukaan eläimen omistaja tai haltija,
jonka eläin on takavarikoitu, voi vaikkapa samana päivänä ottaa
uusia eläimiä kenenkään sitä estämättä.
Näiden eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi lääninhallituksille
tulisi antaa oikeus määrätä joko
omasta aloitteestaan tai valvontaviranomaisten pyynnöstä eläimen
omistaja tai haltija väliaikaiseen eläintenpitokieltoon.
Kustannusten korvaaminen
ESL:n 58 §:n mukaan eläimen omistajan
tai haltijan on korvattava kaikki ne kustannukset, joita lain 42
ja 44 §:ssä tarkoitetuista toimenpiteistä on
aiheutunut. Saman pykälän toisen momentin mukaan
44 §:ssä tarkoitetuista toimenpiteistä aiheutuvat
kustannukset voidaan erityisistä syistä maksaa
etukäteen valtion talousarviossa maa- ja metsätalousministeriön
eläinlääkintähuoltoon varatuista
määrärahoista. Tämän
määräyksen tarkoituksena on ollut turvata
se, että avun tarpeessa oleva eläin voidaan kiireellisessä tapauksessa
sijoittaa johonkin hoitopaikkaan riippumatta siitä, onko
eläimen omistajalla tai haltijalla mahdollisuuksia maksaa
sijoittamisesta aiheutuvat kulut.
Käytännössä hoitopaikan
järjestäneellä on ollut erityisiä ongelmia
saada korvauksia. Valvontaviranomaiset vetoavat siihen, että omistajan
tai haltijan on maksu suoritettava, kuten laki edellyttää,
vaikka omistaja tiedettäisiin maksukyvyttömäksi.
Ministeriö puolestaan vetoaa määrärahojen
rajallisuuteen. Sopimuksen valvontaviranomaisen kanssa tehneen hoitopaikan
pitäjälle jää viranomaisten
vastuusta vetäytymisen jälkeen epätoivoinen
tehtävä yrittää periä korvaukset maksukyvyttömältä omistajalta.
ESL:n 58 §:n toista momenttia on muutettava niin,
että kustannukset voidaan aina maksaa etukäteen
valtion varoista ja valtiolle jää sitten velvollisuus
pyrkiä perimään kustannukset eläimen omistajalta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
eläinsuojelulain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 4 päivänä huhtikuuta
1996 annetun eläinsuojelulain (247/1996)
41 §:n 1 momentti, 42 § ja 58 §:n
2 momentti sekä
lisätään lakiin uusi 44 a § seuraavasti:
41 §
Ilmoitukset
Jos eläinsuojeluvalvoja tekemässään
tarkastuksessa havaitsee, että tätä lakia
taikka sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä on rikottu, on hänen
ilmoitettava siitä lääninhallitukselle,
kunnaneläinlääkärille, kunnan
terveydensuojeluvalvontaa hoitavalle viranhaltijalle tai poliisille,
joiden on ryhdyttävä asiassa 39 ja 42—44 §:ssä tarkoitettuihin
toimenpiteisiin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
42 §
Kiellot ja määräykset
Jos 39 §:ssä tarkoitetussa tarkastuksessa
tai muutoin todetaan, että tätä lakia
taikka sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä on rikottu, lääninhallituksen,
kunnaneläinlääkärin, kunnan
terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan, tarkastuseläinlääkärin,
rajaeläinlääkärin tai poliisin
on kiellettävä eläimen omistajaa tai
haltijaa jatkamasta tai toistamasta tämän lain
taikka sen nojalla annettujen säännösten
tai määräysten vastaista menettelyä taikka
määrättävä eläimen
omistaja tai haltija määräajassa täyttämään
velvollisuutensa. Valvontaviranomaisten on suoritettava uusintatarkastus
viimeistään kuukauden kuluessa määräajan
päättymisestä tai kiellon antamisesta.
44 a §
Väliaikainen eläintenpitokielto
Lääninhallitus voi omasta aloitteestaan tai kunnaneläinlääkärin,
kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan, tarkastuseläinlääkärin,
rajaeläinlääkärin tai poliisin
pyynnöstä määrätä väliaikaisen
eläintenpitokiellon eläimen omistajalle tai haltijalle,
jonka eläin on sen hoidon tai kohtelun törkeän
laiminlyönnin vuoksi jouduttu lain 44 §:n
nojalla takavarikoimaan.
58 §
Kustannukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 44 §:ssä tarkoitetuista
toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset voidaan maksaa etukäteen
valtion talousarviossa maa- ja metsätalousministeriön
eläinlääkintähuoltoon varatuista määrärahoista.
Eläimen omistaja tai haltija on vastuussa kustannusten
lopullisesta suorittamisesta siten kuin edellä 1 momentissa
säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2006.
_______________
Helsingissä 23 päivänä marraskuuta
2005
- Heidi Hautala /vihr
- Pentti Tiusanen /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Janina Andersson /vihr
- Pia Viitanen /sd
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Satu Taiveaho /sd
- Annika Lapintie /vas
- Erkki Pulliainen /vihr
- Suvi Lindén /kok
- Jyrki Kasvi /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Sari Essayah /kd
- Anni Sinnemäki /vihr
- Paula Risikko /kok
- Saara Karhu /sd
- Oras Tynkkynen /vihr
- Minna Sirnö /vas
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Astrid Thors /r
- Anne Huotari /vas
- Marjaana Koskinen /sd
- Unto Valpas /vas
- Tuija Brax /vihr
- Merikukka Forsius /vihr
- Säde Tahvanainen /sd
- Erkki Virtanen /vas
- Ulla Anttila /vihr