LAKIALOITE 32/2009
vp
LA 32/2009
vp - Mikko Kuoppa /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki kunnallisen eläkelain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään kunnalliseen eläkelakiin
muutosta, joka mahdollistaisi sen, että pelastuslaitosten
operatiiviseen toimintaan osallistuva henkilöstö saisi
oikeuden jäädä eläkkeelle 55-vuotiaana.
YLEISPERUSTELUT
Palomiesten työ on sekä fyysisesti että henkisesti
raskaampaa kuin useimpien muiden ammattiryhmien. Niin sisäasiainministeriö kuin
Helsingin pelastuslaitos ovat selvittäneet palomiesten työkyvyn
heikentymistä. Helsingin pelastuslaitoksen selvityksen
perusteella on voitu havaita merkittäviä poikkeamia
normaaliväestöön verrattuna. Keskeisiä havaintoja
seurantakaudella oli, että palomiesten keskimääräinen
elinikä on vain 65 vuotta ja työkyvyttömyyseläkkeelle
jääneiden määrä on
palomiesten keskuudessa poikkeuksellisen suuri: 39,8 prosenttia.
Tilastokeskuksen mukaan miesten keskimääräinen
elinikäodote on 75,8 vuotta.
Sisäasiainministeriön selvityksen mukaan pelastajien
työkyky vastasi viisi vuotta vanhempien suomalaisten
raskasta fyysistä työtä tekevien
miesten työkykyä. Työkyvyn huononeminen
alkoi selkeästi lisääntyä 41—50-vuotiaiden ikäryhmässä.
Vuosina 2000—2004 suurimmat eläkkeelle jääneiden
palomiesten ikäryhmät olivat 56- ja 57-vuotiaat.
Miehistöön kuuluvien palomiesten keskimääräinen
eläkkeellejäämisikä oli
noin 54 vuotta.
Huolimatta työn raskaudesta ja työkyvyttömyyden
lisääntymisestä on palomiesten eläkeikää nostettu.
Suomalaisten palomiesten eläkeikä on nykyisen
lainsäädännön mukaan länsimaiden
korkein. Aikaisemmin palomiesten eläkeikä oli
55 vuotta, mutta kunnallisen eläkejärjestelmän
uudistamisen seurauksena kuntasektorilta poistui niin sanottu ammatillinen
eläkeikä ja palomiesten eläkeikä on
noussut portaittain 55 vuodesta 63—68 ikävuoteen.
Palomiesten 55 vuoden ammatillisesta eläkeiästä luopuminen
oli virhe. Muun muassa Ruotsissa tehtiin vastaavanlainen virhe,
mutta se korjattiin antamalla palomiehille mahdollisuus varhaisempaan
eläkkeelle jäämiseen. Näin virkoihin
pystyttiin palkkaamaan työkykyisiä palomiehiä vajaakuntoisten
tilalle.
Palomiesten eläkeiän nousu on uhka myös kansalaisten
turvallisuudelle. Palomiesliiton mukaan tälläkin
hetkellä vain joka toinen 50 vuotta täyttäneistä palomiehistä pystyy
pelastussukellustehtäviin, kuten loukkuun jääneen asukkaan
pelastamiseen palavasta asunnosta savusukeltamalla. Ellei eläkeikää lasketa,
vuonna 2015 kolmannes palomiehistä ei kykene pelastussukeltamaan.
Tilannetta ei pystytä korjaamaan sinällään tarpeellisella
työkykytoiminnalla tai vippaskonsteilla.
Hallinto- ja kuntaministeri Kiviniemen esitys palomiesten uudelleensijoittamisesta
kuntatyössä olisi
käytännössä kallis ja vaikea
toteuttaa nykyisten aluepelastuslaitosten puitteissa.
Aluepelastuslaitokset perustuvat vuonna 2002 voimaan tulleeseen
lakiin pelastustoimen alueiden muodostamisesta, missä yhteydessä henkilöstöä luovuttavien
kuntien oli päätettävä virkojen
lakkauttamisesta ja palvelussuhteiden päättämisestä.
Näin ollen palomiehiä ei voitaisi suoraan sijoittaa
pelastustoimen alueiden kuntiin. Myöskään
pelastuslaitoksilla ei ole resursseja sijoittaa työvahvuuteen
laskettuja miehiä kevyempiin tehtäviin.
Palomiesten kouluttaminen uuteen työhön olisi
kallista ja aiheuttaisi epäselvyyden siitä, lankeavatko
kustannukset kunnalle vai valtiolle. Uuteen työhön
siirtyvien, koulutuksessa olevien palomiesten tilalle pitäisi
pelastuslaitokselle palkata joka tapauksessa uudet työntekijät.
Ainoa palomiesten ja yhteiskunnan kokonaisedun kannalta järkevä ratkaisu
on mahdollistaa palomiesten eläkkeelle siirtyminen 55-vuotiaana.
Se olisi linjassa myös kansainvälisen työjärjestön
ILO:n näkemyksen kanssa, että palomiesten tulisi
olla oikeutettuja täyteen eläkkeeseen merkittävästi
nuorempina kuin useiden muiden ammattien edustajien. Turvallisuustason
säilyttämiseksi operatiivisiin tehtäviin
tarvitaan nuorempia ja työkykyisiä ammattilaisia. Tätä varten
olisi kunnallisen eläkelain 3 luvun 11 § muutettava
lisäämällä siihen uusi 4 momentti.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
Kunnallisen eläkelain 3 luvun 11 §:n uuden
momentin mukaisesti palomiehistön, alipäällystön ja
operatiiviseen toimintaan osallistuvan päällystön
eläkeikä alennettaisiin siten, että henkilöstöllä olisi
mahdollisuus siirtyä vanhuuseläkkeelle jo 55 vuoden
iässä. Tämän mukaan uudessa
momentissa säädettäisiin, että poiketen
siitä, mitä edellä 1 momentissa säädetään
normaalista vanhuuseläkeiästä, palomiehistöllä,
alipäällystöllä ja operatiiviseen
toimintaan osallistuvalla päällystöllä on
oikeus jäädä vanhuuseläkkeelle 55 vuoden
iän täyttämiskuukautta seuraavan kalenterikuukauden
alusta. Työntekijällä on tässä momentissa
säädetystä poikkeuksellisesta eläkeiästä huolimatta
oikeus jäljempänä 40 §:ssä tarkoitettuihin
korotettuihin eläkekarttumiin niistä työansioista,
jotka on ansaittu 53 vuoden iän täyttämiskuukautta
seuraavan kuukauden alusta siihen asti, kunnes työntekijä jää eläkkeelle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
kunnallisen eläkelain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 13 päivänä kesäkuuta
2003 annetun kunnallisen eläkelain (549/2003)
11 §:ään, sellaisena kuin se
on laeissa 1293/2006 ja 461/2008,
uusi 4 momentti seuraavasti:
11 §
Vanhuuseläke
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poiketen siitä, mitä edellä 1 momentissa
säädetään, on pelastuslaitosten
palomiehistöllä, alipäällystöllä ja
operatiiviseen toimintaan osallistuvalla päällystöllä oikeus
jäädä vanhuuseläkkeelle 55 vuoden
iän täyttämiskuukautta seuraavan kalenterikuukauden
alusta. Työntekijällä on tässä momentissa
säädetystä poikkeuksellisesta eläkeiästä huolimatta
oikeus jäljempänä 40 §:ssä tarkoitettuihin
korotettuihin eläkekarttumiin niistä työansioista,
jotka on ansaittu 53 vuoden iän täyttämiskuukautta
seuraavan kalenterikuukauden alusta siihen asti, kun työntekijä jää eläkkeelle.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 25 päivänä maaliskuuta
2009
- Mikko Kuoppa /vas
- Markus Mustajärvi /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Unto Valpas /vas
- Merja Kyllönen /vas
- Esko-Juhani Tennilä /vas
- Erkki Virtanen /vas
- Paavo Arhinmäki /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Matti Saarinen /sd
- Tommy Tabermann /sd
- Pentti Oinonen /ps
- Lauri Kähkönen /sd
- Esa Lahtela /sd
- Marjaana Koskinen /sd
- Pia Viitanen /sd
- Minna Sirnö /vas
- Tero Rönni /sd
- Annika Lapintie /vas
- Kari Uotila /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Jukka Gustafsson /sd
- Matti Kangas /vas
- Sinikka Hurskainen /sd
- Sari Palm /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Tuula Väätäinen /sd
- Jouko Laxell /kok